Type0 Startet 21.Mai.2019 Del på Facebook Startet 21.Mai.2019 Jeg har en 10 fot RIB som jeg har en 2003 Johnson GT 9.9 på. Konvertert til 15hk. Båten brukes til fart og sommermoro, men også langturer langs kysten med telt og campingutstyr. På slike turer kan båten være tungt lastet. Men jeg vurderer å selge motoren og kjøpe en tilsvarende firetakter grunnet drivstofforbruket. Hva lønner det seg å gå for rent drivstoffmessig? Kjøpe en 9.9 og tune den opp til 15 eller kjøpe en "ren" 15hk? Vil ikke en større motor bruke mindre for likt arbeid? Jeg har også tittet litt på Mercury sine firetaktere. Og da spesielt 15hk Mercury 15EXLPT Pro Kicker 2018 modellene. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Du vill aldri kjenne inn motoren på drivstoffbesparelsen. Den besparelsen er nokk størst i reklamen. I tillegg får du en mye tyngre motor som har langt dyrere servicer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Ja, du skal kjøre ekstremt mye om det bare er besparelse på drivstoff du er ute etter. Betale kansje rundt 20000 kroner for å spare kansje 500 i året? Tar deg ca 40 år for å tjene inn besparelsen da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Bruk opp den du har, men om du bytter så har en del firtaktere samme blokka fra 9,9-20 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Type0 skrev for 2 timer siden: Jeg har også tittet litt på Mercury sine firetaktere. Og da spesielt 15hk Mercury 15EXLPT Pro Kicker 2018 modellene. Noen erfaringer? Er ikke dette en motor med ekstra lang stamme? tror den er mer egnet som hjelpemotor på en større båt. Type0 skrev for 2 timer siden: Båten brukes til fart og sommermoro, men også langturer langs kysten med telt og campingutstyr. På slike turer kan båten være tungt lastet. En slik "stor" 9.9hk , basert på 20hk blokk og oppjustert til 15hk vil nok ha mer bunndrag enn en 2t. Men også veie mer. Så spørs om den ekstra krafta oppveier den ekstra vekta...? Som nevnt lenger opp, neppe mye vits i å kjøpe ny motor pga økonomien. Men om det kjøres mye langturer så er det kanskje verdt det likevel , lavere støynivå i marsjfart, mindre eksoslukt samt slipper å ha med 2t olje Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Har en 25 merc efi. Betraktelig mere volum en 20 hk.Har samme bunndrag som en bestemor med astma. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joshua Svart 21.Mai.2019 Del på Facebook Svart 21.Mai.2019 Jag bytte från Tohatsu 15 tvåtakt till Mercury 15 fyrtakt. Blänsleförbrukningen sjönk med 40%. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Bytta motor på sønnens båt fra en gammel Yamaha9,9 til Mercury Viking 10/15/20 Verd det! bare plussider bortsett fra vekta. slipper oljeblanding og søl, knapt hørbar på tomgang, går an å snakke mens man kjører, trygghet med ny motor, veldig lite forbruk. I penger er det sikkert ikke noe butikk, men bruksegenskaper er etter min mening mye bedre. I tillegg var det el start på den. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 (redigert) Hei TypeO, du har en av de letteste (34kg) og enkleste 9.9/15 hk motorene som finnes. (en av de raskeste også...) jeg vet ikke om noen som har slitt ut en slik motor, de varmeskjærer seg pga for lite 2T olje i bensinen eller dyppes i sjøvann og får lagerhavari. En utslitt en har jeg aldrig sett eller hørt om... Du vurderer å bytte til en 4T motor fra Mercury (56kg?) som har et kult navn... men som er laget for lektere, arbeidsbåter eller seilbåter. Den har utveksling på hele 2.15:1 og en 4 bladers propell med stoooor diameter... Du nevner fart og morro - det er det siste den motoren er god på, beklager. Dens styrke er å stoppe en 8 tonns seilbåt med skikkelig siiiig... og det gjør den bedre enn en "vanlig" 90hk påhenger som vil kavitere og suge luft... håper ikke du har fått det rådet av en forhandler ??? Jeg har flere Yamaha 4T F9.9 High Thrust som jeg bruker på små lektere / arbeidsbåter, det er det samme konseptet som Mercury Pro Kicker motoren du kikker på men med enda bedre "bakover" egenskaper pga en patentert propell som er nesten like god bakover som forover... enig med -morten- i at 2T olje er noe søl... men det er det eneste argumentet jeg finner for å bytte Husk: 20 kg ekstra på akterspeilet er kanskje like mye som 70kg midt i båten på en liten rib.... du kan teste det ut med vanndunker Redigert 22.Mai.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HPF Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 22 hours ago, ivar said: En slik "stor" 9.9hk , basert på 20hk blokk og oppjustert til 15hk vil nok ha mer bunndrag enn en 2t. Det er vel heller motsatt, det er nettopp ved akselerasjon (få båten opp i plan) en 2-takter har en sin store fordel. I tillegg er de lettere og enklere og du vil få mindre vedlikeholdskostnader. Bortsett fra det så "vinner" 4-taktere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 (redigert) Lydforskjell på Yamaha 9,9 2T og Merc 10 var formidabel! Fartten ble litt bedre, men skrue på gasspjel er fjernet. Sønnen har en tungdrevet båt med ganske dyp V-bunn så får ikke mer enn 20-21 knop uansett. Vekten tror jeg var 53kg. Den gjorde rundt 18-19 med Yamaha 9,9 båten ligge littdypere med hekken, men utgjør ingen problemer med selvlensinga. Vedlikeholdskostnader erikke all verdenforskjell.. motorolje og filter er jo den vesentlige forskjellen.. så totaktsoljen du bruker på et år, kan du jo bruke på det, samt en god del mindre forbruk, vil du nok komme inull omtrent. reg reim er må jo skiftes etter noen år, men som regel veldig enkelt å gjøre selv. Vårmotor erfast instalert med fjernkontroll og styring, så ikke aktuelt og ta den av og på uansett Redigert 22.Mai.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.Mai.2019 Del på Facebook Svart 22.Mai.2019 Jeg sverget til totakt. Enkle, lette, spreke. Byttet 15 hk totakt Suzuki med 9.9 (20 etter forgasserbytte og ny propell) Yamaha 4 takt. Det eneste jeg lurer på nå, er hvorfor jeg ikke gjorde det for lenge siden. Stille. Luktfrie. Herlige. Men ja: må skifte olje en gang i året, og tung er den. I mitt tilfelle mye sprekere, men det er jo også flere hk. Har ikke angret et sekund. Men om man skal regne på det, så burde jeg ikke hatt båt i utgangspunktet. Så det regner jeg ikke på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Apropo søl fra 2T-olje var dette også slik for mitt vedkommende helt til jeg oppdaget at Yamaha hadde en svært så fin flaske. Trykk på flaska til ønsket antall mm, slipp opp og hell nedi tanken. Det blir ikke en dråpe søl av det, digger den flaska! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Godt tips Gabi, der forsvant det eneste argumentet jeg hadde om man ikke står mye i "kø" på tomgang da.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Type0 skrev On 21.5.2019 at 13.06: , men også langturer langs kysten med telt og campingutstyr. .... Men jeg vurderer å selge motoren og kjøpe en tilsvarende firetakter grunnet drivstofforbruket. Hva lønner det seg å gå for rent drivstoffmessig? Kjøpe en 9.9 og tune den opp til 15 eller kjøpe en "ren" 15hk? Du klarer nokikke å forsvare motorbytte med drivstofforbruk, men det er jo andre sider av saken også. Hvis du har lyst på en firetakter så synes jeg du skal kjøpe deg det. Med slike langturer som du beskriver så kan det jo bli litt mer behagelig å være ombord med en firetakter på hekken. Jeg kjøpte en ny 9.9 i vinter da den gamle ble stjålet. Valgte da Suzuki 9,9. Den har ingen forgasser, så det er bare å fjerne en plombe og bytte propell så får man mer effekt. Noen sier 20, andre sier 18, jeg tror mest på det siste. Suzuki 9,9 er vel også markedets letteste 9,9 hester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.