Jump to content

Limma interiör-klädsel som lossnat


ebonita

Recommended Posts

Min Princess 40 är nu snart 20 år gammal och har i mitt tycke hållit sig mycket fräsch både utvändigt och invändigt trots att att vi använder båten mer än dom flesta.

Såväl plastarbeten som rostfritt och tapetseri är uppenbarligen av högsta klass och kvalitet.

 

Dock finns det ett begränsat ställe under BB sidoruta där beklädnaden har lossnat.

 

image.jpeg.31cd8273dbaecae45b52c26627e7c3c3.jpeg

Nu undrar jag om det är någon som har förslag på hur man skulle kunna åtgärda detta.

En ide vore ju att spruta in någon typ av kontaktlim med hjälp av en injektions-spruta.

Kan det finnas någon som har erfarenheter av detta förfaringssätt?

Vilken typ av lim skulle isf kunna vara lämpligt?

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det blir svårt at bara injisera kontaktlim. Kontaklim er jo tenkt at smøras på begge ytor och så klemmas samman.

En annan utfordring er at under den upprinnelige limming ble nog skrogtrekket strekt. Men det går sakert bra och injisera annat lim, som herdar øver tid.

Tror jag ville lagat en "jig" som passer in mot skottet og fønster kanten. I tillegg ett eller annat som pressar jiggen til limmet har herdat. Utfordringen med mitt forslag er at limmet ved injeksjonspunktene fort kommer i konflikt med en eventuell jig

Link to post
Share on other sites

Slikt press er som designet for vakuum. Jeg har benyttet en noe tykk plastpresenning og min gamle industristøvsuger (damsugare). Det blir nok lekkasje til at motoren får kjøling. Og nok undertrykk til at presset blir tilstrekkelig. Man står da friere i valg av lim. Men hva som er best vet jeg ikke. Kontaktlim vil ikke funke.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tack för svar.

 

Vaccum-metoden låter iofs intressant.

 

Jag tänkte mig möjligheten att injicera några ml kontakt-lim och sedan massera ut det så att det väter både underlag och beklädnads-vinyl. 

Och sedan utan press låta det torka och så med en metall-rulle trycka fast vinylen när kontaktlimmet nått häftstadiet.

 

:confused:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ebonita skrev for 12 timer siden:

Jag tänkte mig möjligheten att injicera några ml kontakt-lim och sedan massera ut det så att det väter både underlag och beklädnads-vinyl. 

Och sedan utan press låta det torka och så med en metall-rulle trycka fast vinylen när kontaktlimmet nått häftstadiet.

 

:confused:

Det første er en god ide. Men da kan du ikke bruke kontakt lim, men gjerne et som flyter ut og herder over tid. Da vil ikke metallrulle fungere. Men om du lager en jig som jeg skrev,  med rettpassform som kan presse skottbekledningen på plass over tid til limmet herdar,  då blir det bra

Link to post
Share on other sites

Jag tror absolut på Din ide JRK, men som Du ser på bilden är det ganska komplicerad form på underlaget, och jag inbillar mig att om inte jiggen är ganska perfekt (=en avgjutning?) så kommer resultatet inte att bli snyggt. Och sedan oreparabelt...

 

Därav min ide med kontaktlimmet.

 

Exakt vari bottnar uppfattningen att kontaktlim så som jag beskrivit förfaringssättet inte skulle kunna fungera?

Med kontaktlim som borde kunna uppnå 'häft-mode' i de befintliga luftbubblorna bakom vinylen och sedan en smal metallrulle som 'intensiv-trycker' dit den bit för bit??? Sådan rulle har jag använt för att kontaktlimma D-rings-patches på min gummibåt.

 

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Mulig det går med kontaktlim også, men det er jo ikke den måten kontaktlim er tenkt brukt. Hvis du sprøyter inn kontaktlim  og ruller det ut som du beskriver vil det jo bli en ganske tynn limhinne på innsiden, og da vil det antagelig trenge luft gjennom skrogtrekket slik at kontaktlimet tørker. Problemet kan være at det tar lang tid før kontaktlimet tørker, og da mister du kontrollen på hvor det setter seg, med den konsekvensen at du får bobler eller skrukker i trekket. 

 

Hulda nevner Multibond Rapid, og det er ikke så dum løsning. Den hugger ikke kontant slik som kontaktlim gjør når det tørker, da kan du trekke skrukkene litt ut for å gjevne på det. Et enda bedre stoff er noe som heter Bostik Maxbond Xtreme https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/fuge--og-tetningsmiddel---sparkel/fuge--og-tetningsmiddel/58005597/

Den har jeg brukt en god del. Den har så sterk initialkraft at den blir nesten som en mellomting mellom vanlig fugemasse og kontaktlim. Hvis du hadde fått inn noen klatter av den kan du bare dytte skrogtrekket inntill, og da sitter det der. Men den er ikke hardere enn at du vil klare å bevege noe på trekket dersom du får en skrukk eller ei boble, det klarer du ikke med kontaktlim som hugger. 

 

Utfordringen med å bruke fugemasse på denne jobben kan være beskaffenheten av trekkets bakside. Dvs. at dersom trekket har tynn skumgummi på baksiden som har morknet og sluppet underlaget vil du få et problem med at fugemasse ikke er tyntflytende nok til at det penetrerer inn og gir heft både mot skroget og innsiden av trekket. Da får du bare en klump med fugemasse på innsiden som blir innkapslet i støvet fra den gamle skumgummien. Kontaktlim er mye tynnere og har bedre penetrerende egenskaper, så det kan muligens være en fordel. Den mannen som har best kompetanse på dette her inne er vel @VannTro. Hvis du har flaks kommer han på banen og gir deg et godt råd :thumbsup: 

 

Ps: Skjønner hva du mener med en slik rulle, har egentlig litt tro på det. Bruker en slik når jeg limer gummi, f.eks. mansjetter på dykkedrakt o.l. 

Link to post
Share on other sites

Nå kan det finnes flere typer kontaktlim, men det jeg brukte da jeg bygget en ganske stor båt fungerte slik at man smurte det på skrogsiden og skrogtrekket. Det skulle tørke såpass at det var så vidt det klebret på fingrene. Så trykket man skrogtrekket på plass. Men der flatene fikk kontakt var det ingen mulighet til å løsne det igjen. Fordelen med denne måten, er at man strekker skrogtrekket under montasjen og det blir jevnt og glatt. Er ganske sikkert at det er gjort på samme måte på båten din.

Men som sagt dette går ikke hos deg. Om du sprøyter in dette limet og maserer det ut og trykker skrogtrtekket på olass mens limet er fuktig, vil det ta en evighet før limer herder.

Men det kan jo finnes andre typer kontaktlim i dag, som oppfører seg anderledes.

Slik jeg ser det behøver ikke en jigg å være så koplisert. Du har jo en innsynkning der skrogtrekket har sluppet En vanlig plankebit fint avrundet i hjørnene tilpasset båtens form der de to røde strekene går vil antakelig presse alt på plass igjen.  Begynn med en prøvekloss på venstre side og se om trekket legger seg fint.

Alternativt, du kan jo legge inn en fin teak pyntelist som presser inn skottbekledningen, eller lage en liten teakhylle for pynt eller kaffekoppholder..

 

image.png.ee3871e83ec201f643a0203ef58a1fc9.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...