Marie 5 Startet 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Mai.2019 Ny dynamo på min Volvo penta D2-55 lader ikke, måler kun hvilespenning 13 V på dynamo. Det merkelige er at hvis jeg slår av hovedstrømsbryteren mens motoren går lader dynamo slik den skal, 14 V. Er det noen som har vært borti dette, eller har en logisk teori om årsaken ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 Har i alle fal erfart at vis en slår av hovedstrømsbryteren når motoren går kan diodene i dynamoen ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 Velkommen på Båtplassen.no 1.) det er farlig for dynamoet når hovedbryteren slås av mens motoren går. De fleste mister da livet ila. <1/100 sekund. 2.) Forutsatt reimen er fortsatt på stedt og strammet. Evt. er det bare D+ som ikke får spenning (sjekk ledning og motstand som sitter på baksiden på dynamoen) ellers løs sensekontakt med uklar spenning. Alternativt feil på kullbørstene eller regulator eller.... = verksted når ikke du kan reparere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Comforthe Svart 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 Jeg er helt enig det Joerg Becker skriver. Måler du på tomgang? Legg på litt turtall bare for å være sikker på at dynamo har forutsetninger for å levere litt strøm. Jeg antar du ville kunne få symptomet du beskriver ved å la motor gå på tomgang og forsøke å lade et nedladet batteri. Når du kobler av strømbryter (fy fy) fjerner du lasten dette batteriet presenterer. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Marie 5 Svart 22.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 Takker for gode råd. Jeg måler med turtall, så det kan ikke være problemet. Batteriene har en hvilespenning på 13 V. fikk et tips om at defekt skillerele kunne være årsaken, men uansett så er det vel kontakt til startbatteri. Og hvis dynamoen lader uten forbindelse til batteriene (Hovedbryter av) så er vel ikke dette årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 (redigert) Det er nok ikke sikker, heller lite sannsynlig at den "lader". Derimot er det fint mulig at du bare ser noe "spenning" siden det ikke finnes noe last. Lading betyr for deg en spenning på ca. 14,3V => uten belastning men regulert /med batteri tilkoblet. Jørg Redigert 22.Mai.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Morten1989 Svart 22.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2019 Har du ladelampe? og i tilfelle lyser den hele tiden? Jeg har problemer med min dynamo at den ikke vil starte ladingen, mest sannsynlig pga at ladelampe er for liten. hvis jeg kortslutter mellom polene på ladelampen starter ladingen som normalt og alt funker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.