Jump to content

Styrningen låst seg på jollen


MR Swe

Recommended Posts

Tror han mener om du har løsnet staget (fra girwiren) som er festet på bærehåndtaket på selve motoren, for å finne ut om det er wire`en som har satt seg fast, eller om det er selve motoren som står fast. For å begynne med å eliminere de tingene som er ok.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed, har oversatt mine tanker til svensk på en utmerket måte...

Løsner du skruen i den røde ringen, så bær du enkel finne ut om det er styresnekke, styrewire eller lenkearm som er synderen... dersom du da kan svinge på motoren. Kan du ikke svinge motoren fra side til side for hånd er det styrerøret som ikke er smurt og har satt seg...

 

 

Yam9.9 styreprob.JPG

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er mer enn 4 år siden du sist hadde demontert styreklokke så vill jeg demontert, renset, fjernet rust og smurt alle deller in med vannfast fett og montert tilbake på plass. Om ikke styrewire kan beveges frem og tilbake ganske fritt etter å ha blitt smurt (jeg bruker motorsagkjedeolje fordi den inneholder harpiks og tåler -30gC) så bør den nok byttes...  men ofte kan den reddes om du jobber en stund med den

Link to post
Share on other sites

ikke uvanlig at det er wiren som setter seg, fettet har en tendens til å størkne over tid slik at det mister sine rusthindrende egenskaper, og så får vann/rust jobbe i fred over vinteren.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 9 timer siden:

Ikke noen skader på wiren.. Mistenker det er noe her

15585566402977068048428371979678.jpg

 

 

Jeg hadde samme problem tidligere denne uka. Styringen sto dønn fast. Etter råd herfra løsnet jeg styrestaget som du har gjort, og roterte røret forsiktig frem og tilbake til det slapp taket. Sprayet med CRC etter at det hadde sluppet, så nå er styringen som før igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

om du tenker langsiktig ville jeg gjort alle deler rene og smørt inn wire, drivhjul i styreklokke, og innvendig i styrerør i motoren med vannfast fett. Om det er mye rust inne i styrerøret ville jeg slipt det bort.

 

Om du vil ha alt ferdig så fort som mulig og få båten på vannet.... så dynger du på med WD-40, X4, CRC 5-56 ++++ som varer i flere timer...

 

Jeg liker å gjøre jobben en gang hvert 4-5 år og heller la det ta en time eller to....  jeg har satt inn smørenipper på styrewire og min får en dæsj sagkjedeolje 3-4 ganger i sesongen

Link to post
Share on other sites

Det er bare to steder din Yamaha 9.9 ruster, det er inne i styrerøret og 4 skiver  nede i undre dekselhalvdel om motoren brukes i sjøvann.

 

Du burde sjekke hvor mye rust det er i røret. er det mye så ta en 30cm bit av et kobber rør og sett i drillen, tape på grovt slipepapir til du når ID på styrerøret. Stapp inn og start drill. Når du er fornøyd så bruker du rustløser og tørkepapir som du stapper igjennom røret. Så lager du en dott av papir og setter inn med rikelig med fett og dytter det igjennom og så setter du den delen av styrewire som skal inn i styrerøret rikelig inn med fett og monterer... voila nå er det 5 år til neste gang... og du vet hva du har.... God sommer :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Eller ta en gammel fil som du kapper/ klyver med vinkelsliperen slik at den så vidt går inn i røret. Slip tangen rund slik at du kan sette den i drillen. Møkkajobb det der. Jeg brukte en justerbar håndbrotsj på den gamle e-tec en jeg hadde på forrige jolla, men det er det jo ikke alle som har. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...