Jump to content

Mercruiser Bravo 2X, spon i olje og vann i belg.


LarsSO

Recommended Posts

Huff for en start..

Begynte med vårpuss og drevservice i kveld.

Båten har ligget på vannet i vinter, men vært lite brukt. Husker ikke helt men 30-50 timer siden sist oljeskift på drevet.

Altså ikke mye, ble derfor overasket over funn av spon i oljen. Kan ikke huske å ha sett noe spon før når jeg har byttet.

Vet at noen kan forventes, men er dette for mye?

20190522_192930.jpg.a390c7c961177fce5e5d25a7342051e1.jpg

 

Det var også fult av vann i belgen. 

Transom ble byttet i fjord. Noen uker etter at den ble sjøsatt med ny transom ble den tatt opp, drev demontert. Da var alt OK!

Så den har ligget ute ett år.

Ikke så mye rust på drivknute, kryssene ble byttet i fjord. Det kom vann ut da jeg presset inn fett inn i kryssene, men de kjentes greie ut.

Gimbal lager bør nok byttes.

Hvor bruker det å lekke ved drivknute? knutebelgen ser helt fin ut. Kan det ha kommet inn mellom drev og transom?

Uansett bør jeg vell snakke med han som solgte meg transom, den var tross alt ny med garanti.

20190522_191326.jpg.993b6adf9813132c11614e9df907c724.jpg

20190522_192930.jpg

20190522_192930.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan tyde på at drevet er montert feil siden det er vann i belg.

Tettingen er der drevet ved drivakselfeste treffer transom og aluminiums hylsen og enden på belgen, samt

de o-ringene som sitter på drevet.

Mutterene skal dras til med riktig moment for at det skal bli tett.

Om belgen er lekk er en annen sak, men det er det vel ikke på et nytt transom.

Du har kanskje fått sjøvann i lageret og så det må byttes.

 

Litt spon som vist på pluggen, er ikke unormalt. Er oljen blitt sort, er det kanskje kjørt litt hardt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som spon, men skal se litt nærmere på det.

Men greit å høre at det kan være såpass mye som dette.

 

Nytt lager har jeg kjøpt, så det blir byttet.

Nytt O-rings sett har jeg også

 

Har det noen hennsikt å smøre noe pakknings silikon mellom flensen på drevet og belgen?

Link to post
Share on other sites

Generelt og ikke spesifikkt for ditt drev:

 

Det er ikke å anbefale å kombinere pakkningsmasser med O-ring bla fordi O-ringen i en statisk innstallasjon er designet til å tette mot bestemte flater. Pakkningsmassen kan skape "lift-off" som følge av binding/slipp til aluminium og/eller gummi. Den kan hindre O-ringen i å tette mot de flatene den skal tette mot langs hele eller deler av kontaktflaten. Det kan skape en lekkasje "kanal".

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 28 minutter siden:

Generelt og ikke spesifikkt for ditt drev:

 

Det er ikke å anbefale å kombinere pakkningsmasser med O-ring bla...

Det der er det tydeligvis ikke alle som har fått med seg har jeg lagt merke til. Ved å klaske på fugemasse på en O-ring ødelegger man totalt O-ringens funksjon. Men det forutsetter jo litt innsikt i hvordan en pakning virker for å være klar over det selvsagt. Har flere ganger demontert saker og ting hvor jeg ser at noen har tenkt at de skal dobbeltsikre seg på denne måten, f.eks. transomplata på drev.

Link to post
Share on other sites

Noen steder kan det jo være fristende å bruke noe til spalltefylling og som gjerne kan virke korrosjonsreduserende også....

Skal en først gjøre noe som ikke står i "Mercruser" boka så ville jeg lagt på en tynn film av litium basert vannfast fett

Det reduserer/hindrer korrosjon ved at det fortrenger oksygen og sjøvann og bruker opp eksisterende okygen i sin egen okydasjonsprosess i konkuranse med korrosjonen....

Link to post
Share on other sites

Hmm. Mulig det er lurt, men jeg ville foretrukket et nøytralt (inert) fett, f.eks. silikonfett. Det blir jo litt høyttenkning, men når man bruker opp oksygenet i en spalte risikerer man at man får et lokalt surt miljø som tar knekken på oksydskiktet på aluminium eller rustfritt. Dersom det kommer til litt sjøvann (NaCl) er det i gang...

Link to post
Share on other sites

Komodo - Poenget er at sjøvannet ikke kommer til. Hadde fettet emulgert sjøvann så hadde det vært en helt annen sak, men... det gjør det ikke, det har vi 20 år testresultater som viser , produsenten av Alco EP 73 Plus hevder å ha enda bedre referanser....

Vet ikke om noe oljeselskap på norsk sokkel eller afrika som ikke anbefaler dette på sitt utstyr av andre grunner enn at en leverandør har spekket et konkurerende vannfast fett...  og det er utstyr som opererer på tildels store havdyp hvor det oppstår store trykkforskjeller som gjør det sårbart mht inntrengning 

 

LarsSO - om du stryker av det som henger på magneten på tappepluggen og kliner det utover et vanlig printerark så får du et bedre inntrykk av hva det er. Slam eller spon.

 

Noe som er felles for de fleste drev er at om de bare har stått på båt og vært "grovtappet" i 5 min, så kan det fort vekk være gammel morro som kommer ut med en ny eier som tar drevet av og lar det renne helt tomt i flere forskjellige posisjoner....  fort å la seg lure i en slik situasjon.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...