LarsSO Startet 22.Mai.2019 Del på Facebook Startet 22.Mai.2019 Huff for en start.. Begynte med vårpuss og drevservice i kveld. Båten har ligget på vannet i vinter, men vært lite brukt. Husker ikke helt men 30-50 timer siden sist oljeskift på drevet. Altså ikke mye, ble derfor overasket over funn av spon i oljen. Kan ikke huske å ha sett noe spon før når jeg har byttet. Vet at noen kan forventes, men er dette for mye? Det var også fult av vann i belgen. Transom ble byttet i fjord. Noen uker etter at den ble sjøsatt med ny transom ble den tatt opp, drev demontert. Da var alt OK! Så den har ligget ute ett år. Ikke så mye rust på drivknute, kryssene ble byttet i fjord. Det kom vann ut da jeg presset inn fett inn i kryssene, men de kjentes greie ut. Gimbal lager bør nok byttes. Hvor bruker det å lekke ved drivknute? knutebelgen ser helt fin ut. Kan det ha kommet inn mellom drev og transom? Uansett bør jeg vell snakke med han som solgte meg transom, den var tross alt ny med garanti. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Det kan tyde på at drevet er montert feil siden det er vann i belg. Tettingen er der drevet ved drivakselfeste treffer transom og aluminiums hylsen og enden på belgen, samt de o-ringene som sitter på drevet. Mutterene skal dras til med riktig moment for at det skal bli tett. Om belgen er lekk er en annen sak, men det er det vel ikke på et nytt transom. Du har kanskje fått sjøvann i lageret og så det må byttes. Litt spon som vist på pluggen, er ikke unormalt. Er oljen blitt sort, er det kanskje kjørt litt hardt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
dieselfan Svart 23.Mai.2019 Del på Facebook Svart 23.Mai.2019 Er det spon eller er det slam som har grodd på magneten som "istapper" ? Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Det ser ut som spon, men skal se litt nærmere på det. Men greit å høre at det kan være såpass mye som dette. Nytt lager har jeg kjøpt, så det blir byttet. Nytt O-rings sett har jeg også Har det noen hennsikt å smøre noe pakknings silikon mellom flensen på drevet og belgen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Generelt og ikke spesifikkt for ditt drev: Det er ikke å anbefale å kombinere pakkningsmasser med O-ring bla fordi O-ringen i en statisk innstallasjon er designet til å tette mot bestemte flater. Pakkningsmassen kan skape "lift-off" som følge av binding/slipp til aluminium og/eller gummi. Den kan hindre O-ringen i å tette mot de flatene den skal tette mot langs hele eller deler av kontaktflaten. Det kan skape en lekkasje "kanal". Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 dieselfan skrev 28 minutter siden: Generelt og ikke spesifikkt for ditt drev: Det er ikke å anbefale å kombinere pakkningsmasser med O-ring bla... Det der er det tydeligvis ikke alle som har fått med seg har jeg lagt merke til. Ved å klaske på fugemasse på en O-ring ødelegger man totalt O-ringens funksjon. Men det forutsetter jo litt innsikt i hvordan en pakning virker for å være klar over det selvsagt. Har flere ganger demontert saker og ting hvor jeg ser at noen har tenkt at de skal dobbeltsikre seg på denne måten, f.eks. transomplata på drev. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LarsSO Svart 24.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Jeg tenker nå selvsagt ikke på o-ringene Nå tenker jeg på flensen rundt drivakslingen der den klemmes mot belgen. Når jeg bytta transom, var denne limt i tilleg til pakkning mot hekken.... Den var "gøy" å få av.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Er det ikke Mercruiser som i hvert fall tidligere skulle ha kontaktlim på belgen? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Noen steder kan det jo være fristende å bruke noe til spalltefylling og som gjerne kan virke korrosjonsreduserende også.... Skal en først gjøre noe som ikke står i "Mercruser" boka så ville jeg lagt på en tynn film av litium basert vannfast fett Det reduserer/hindrer korrosjon ved at det fortrenger oksygen og sjøvann og bruker opp eksisterende okygen i sin egen okydasjonsprosess i konkuranse med korrosjonen.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Hmm. Mulig det er lurt, men jeg ville foretrukket et nøytralt (inert) fett, f.eks. silikonfett. Det blir jo litt høyttenkning, men når man bruker opp oksygenet i en spalte risikerer man at man får et lokalt surt miljø som tar knekken på oksydskiktet på aluminium eller rustfritt. Dersom det kommer til litt sjøvann (NaCl) er det i gang... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 1:0 i Komodos favør der. Han lærer etter hvert, meget bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 (redigert) Komodo - Poenget er at sjøvannet ikke kommer til. Hadde fettet emulgert sjøvann så hadde det vært en helt annen sak, men... det gjør det ikke, det har vi 20 år testresultater som viser , produsenten av Alco EP 73 Plus hevder å ha enda bedre referanser.... Vet ikke om noe oljeselskap på norsk sokkel eller afrika som ikke anbefaler dette på sitt utstyr av andre grunner enn at en leverandør har spekket et konkurerende vannfast fett... og det er utstyr som opererer på tildels store havdyp hvor det oppstår store trykkforskjeller som gjør det sårbart mht inntrengning LarsSO - om du stryker av det som henger på magneten på tappepluggen og kliner det utover et vanlig printerark så får du et bedre inntrykk av hva det er. Slam eller spon. Noe som er felles for de fleste drev er at om de bare har stått på båt og vært "grovtappet" i 5 min, så kan det fort vekk være gammel morro som kommer ut med en ny eier som tar drevet av og lar det renne helt tomt i flere forskjellige posisjoner.... fort å la seg lure i en slik situasjon. Redigert 24.Mai.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Hvis du har god erfaring med metoden så trekker jeg tilbake mine spekulasjoner @dieselfan @Hulda, takker så mye for det Men akkurat dette er nok gammel lærdom fra skoledagene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Da beklager jeg så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2019 Del på Facebook Svart 24.Mai.2019 Du har ingenting å beklage Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.