Jump to content

Moment nøkkel påhengsmotor.


Jonasran72

Recommended Posts

Hvis du skal ha kontroll på alle oppgitte tiltrekningsmomenter på en påhenger trenger du to momentnøkler, en liten som tar de minste momentene, og en litt større. Jeg har en fra BT som jeg er fornøyd med, men den går ikke lenger ned en 20 eller 25 Nm, så den dekker ikke alle oppgitte tiltrekningsmomenter.

Link to post

1/4", 3/8" eller 1/2" er dimensjonen på firkanten som går ned i pipen.

 

Hvilken dimensjon du trener her er altså avhengig av hvilken dimensjon du har på pipene dine. Sett med små piper har ofte 1/4" feste og sett med store piper 1/2". Du får kjøpt overganger mellom disse tre dimensjonene. Du får overganger "begge veier". Det vil si bruke 1/2" nøkkel på små piper og motsatt 1/4" nøkkel på 1/2" piper. Kjøp overganger begge veier sammen med momentnøklene.  Da velger du den momentnøkkelen som dekker momentet du skal ha og setter eventuelt på overgang for at den skal passe på pipen du har.
Se i manualen for motorene du skal skru på hva som er aktuelt moment.

Link to post

Skrur du 2 takt Yamaha er det stort sett bare svinghjulsmutter, styrerørsmutter og propellmutter du trenger 1/2" verktøy til.

Om du skal kjøpe et pipesett og momentnøkkel vil jeg anbefale 3/8" utstyr.

 

Til 4 takt motorer er det derimot trangere og du vil ha nytte av både 1/4" og 3/8" verktøy. Overgangene Santa_Claus anbefaler er både nyttige og billige og kan spare deg for å kjøpe ekstra forlengere feks....

 

Momentnøkkler - se i momentlista for de motorene som er aktuelle for deg. Sett opp Nm verdiene i stigende rekkefølge og velg momentnøkkel deretter.  feks 4 til 20Nm i 3/8"  og 20-100Nm i 3/8"  og 70-350Nm i 1/2"  så har dekket alt innen et bredt område. Men det koster.

 

hva har dine venner ? Kanskje greit å byttelåne litt ? 

Link to post

En ting til, kalibrering.

 

Skal en momentnøkkel være til å stole på bør den kontrolleres årlig, det er dyrt.

Mange nøkler er også dyre å justere, det lønner seg ikke, og blir bare kastet og erstattet.

 

Kjøper du Stahlwille momentnøkkel, er den meget lett å justere, den har heller ikke samme fjærsystemet som de fleste andre har. Den tåler å bli glemt med spent "fjær", det gjør ikke de andre.

 

Desverre koster Stahlwille det dobbelte av hva andre koster.

 

Så vurder behovet ditt nøye, ingen vits i å kjøpe inn 2-3 momentnøkler hvis du ikke er forberedt på å ta kostnaden med årlig kalibrering. Da kan du heller låne/leie en når du trenger den.

 

Å ha en "billig" momentnøkkel slengende som ikke er kontrollert er bortkastet, da er det tryggere å dra til på "feelingen", og låne nøkkel til "spesialjobbene".

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Privatpersoner er ikke pålagt å kalibrere verktøyet sitt. Det viktigste med momentnøkler er å ikke glemme å avspenne fjæra etter bruk som du nevner. Glemmer man det hjelper det lite de neste 51 ukene at den ble kalibrert forrige uke... Det nest viktigste er etter min mening at man sikrer likt moment på alle skruene. Selvfølgelig kjipt om momentnøkkelen viser for lite slik at man drar skruene over fylkesgrensa, men hvor sannsynlig er det? Fjæra blir jo gjerne slakkere. 

Link to post

Godt poeng, nomen.  Når det er overlapp mellom virkeområdet så kan man spenne de mot hverandre og sjekke om de viser likt. Det hjelper betydelig.

Kalibrering kan en også gjøre selv med rått resultat....  jeg har en 25mm id lagerbukk som jeg spenner i skrustikka. Så et 110cm langt flattjern med et 2mm hull i den ene enden og 25mm hull 1000mm i senteravstand fra 2mm hullet. I 25mm hullet er det sveist fast en 25mm slipt aksel som glir inn i lagerbukken når akselen er kald. I den andre enden av akselstumpen har jeg frest 19mm sekskant (kunne vært en påsveist 17mm mutter eller noe du har liggende) 

 

Jeg reiser en del og følger opp arbeid som utføres i land som ikke jobber etter "norsk standard" på godt og vondt.

Noen er etter mitt skjønn ekstremt flinke til å få ting til med enkle midler  og løsninger.

Jeg bygde kalibratoren under etter ide fra en jeg så i "jungelen" jo mindre friksjon jo mer nøyaktig....

Vei flattjern og vekter og tau (eller 2mm sveisetilsett som jeg bruker) og ta inn G og vipps - repeterbarheten er helt syk og nøyaktigheten styres egentlig av hvor nye vekta du bruker er hvor nær 1000mm du kommer....

 

Og nomen...  husk jeg er helt vill etter Stahlwille :thumbsup:

Kalibrering.jpg

Redigert av dieselfan
glemte vedlegget som vanlig... (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...