Jump to content

Hvilket nytt anker akter på 35 fots båt.

Ttor

Recommended Posts

Nå skal jeg ikke skryte på meg så veldig mange oppankringer, men jeg har i hvertfall planer om å bruke dette mer. Engbo vinsj i hekken med "blytau". Det er et 10 kilos "Bruce" anker på i dag. Ser av kvittering at vinsjen egentlig var solgt til forrige eier med 15 kilo, og at dette er byttet til mindre. Opplever at ankeret ikke graver seg ned i sandbunn. Og må alltid gjøre flere forsøk, selv på veldig grunt vann. Frister å kjøpe et tilsvarende på 15 kilo på Maritim pga pris. Finnes det noe bedre som ikke koster altfor mye? Kjetting nederst mot ankeret kan jeg ikke bruke, men kan bruke daumann på tauet.

IMG_20190525_165955.jpg.1784d9d086238f805a56681533c67998.jpg

IMG_20190525_165859.jpg.b76581abf7b1e4afca629d9de09d620a.jpg

Det hørtes rart ut. Har aldri opplevd problemer med Bruce anker på sandbunn. Kun på ålegress, har det vært problem med å få det nedi. Om det er 10 eller 15 skulle ikke bety noe særlig i så måte. Har du ut for lite tau tro? ? 

Har brukt 15kg med blytau og daumann på 6t båt, men også "lett" godvær ankring med 10kg, vanlig tau og daumann. Begge deler sitter. 

2 hours ago, Gullfisk said:

Det hørtes rart ut. Har aldri opplevd problemer med Bruce anker på sandbunn. Kun på ålegress, har det vært problem med å få det nedi. Om det er 10 eller 15 skulle ikke bety noe særlig i så måte. Har du ut for lite tau tro? ? 

Har brukt 15kg med blytau og daumann på 6t båt, men også "lett" godvær ankring med 10kg, vanlig tau og daumann. Begge deler sitter. 

Har nok med teknikk å gjøre også. Tror jeg skal ta en testdag for å finne ut hvor slakk vinkel jeg må ha på tauet. Ankeret setter seg stort sett med en side nedgravd. Leser annet sted på forumet at det er vanlig. 15, og kanskje 20 kilo Bruce kan passe på rullen min. Rocka passer nok ikke.

2 minutes ago, Scand Baltic said:

20 kg. var da voldsomt. 

Jeg har 15 kilo «Bruce» på 12 tonn.

Vil tro 15 er nok for deg. 

Men foretrekker å ligge longside 

og ligger ikke på vindutsatte steder for anker. 

Ikke en Baltic på 12 tonn antar jeg :-) Finnes heldigvis utallige plasser her på vestlandet der vi kan dra et tau over til land på andre siden for å sove godt. Mistenker at den 10-kiloen jeg har er fra Biltema.

Byttet til dette som bauganker, Anchorlift XR. Lite anker som passer min båt med god gripeevne og som snur seg raskt. Akter har jeg et Bruceanker, som holder godt. Men vil tro XR holder enda bedre. Mulig jeg også bytter til XR akter. Båten veier 12,5 tonn (veid i kran), helårslastet, med fulle dieseltanker og vanntanker.

IMG_20190430_190428-EFFECTS.jpg

IMG_20190430_190339.jpg

Ronja hekk (1).jpg

Ttor skrev for 4 timer siden:

Ser at oppgitt størrelse for min båtstørrelse er 20 kg bruce....

Vet ikke hvor tung båt du har...

Selv har jeg 15 kg Bruce på 8 tonn båt...bruker kjetting hele veien...

Aldri hatt problem, og vi ankrer ofte...

Regner med du kjenner til min 3 ganger dybde på tau/Kjetting...helst mer om mulig...

Har erfaring med Bruce, Delta og Rockna på samme båt. Rockna er uovertruffen ! Hvor mange tusen ekstra god nattesøvn sesong etter sesong er verdt må hver enkelt vurdere selv. Og i fint somervær og stabile vindrettinger duger alt. Men med Rockna er 180-360 grader dreining på svai i kuling ok. Det hadde jeg ikke turt med Bruce eller Delta. Med rockna har jeg gjort det mange ganger, og aldri hatt problem. 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei

Biltema har nå en Delta type kanskje det kunne vert noe.

Selv har jeg 2 stk Bruce en ekte og en Biltema kopi med blytau og dømann på begge.

Jeg har ikke noe å utsette på den fra Biltema bortsett fra at det er litt større, har ikke testet i skikkelig vær ennå for vi har stort sett hatt ly for bølgene.

Biltema kopien vår virker som den fester litt bedre der det er gress, grunnet at den peker litt mere nedover enn originalen, men jeg vet ingen ting om kvalitet i stålet.

Se på prisen 600.- i stedet for 3000.- vert å teste?

https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/anker-2000042228

Dykker skrev On 25.5.2019 at 21.43:

Byttet til dette som bauganker, Anchorlift XR. Lite anker som passer min båt med god gripeevne og som snur seg raskt.

Jeg byttet også fra en Bruce-kopi til Anchorlift XR akter på min forrige båt, en Bavaria Sport 37. Det var utrolig stor forskjell. Før byttet måtte jeg ofte slippe ankeret 2 og 3 ganger. Etter byttet satt det alltid ordentlig. 

Jeg har byttet til XR akter på en nye båten også. Men har nå kjetting. Ankeret sitter fortsatt knallbra. 

SY Bolette skrev for 7 timer siden:

Hei

Biltema har nå en Delta type kanskje det kunne vert noe.

Selv har jeg 2 stk Bruce en ekte og en Biltema kopi med blytau og dømann på begge.

Jeg har ikke noe å utsette på den fra Biltema bortsett fra at det er litt større, har ikke testet i skikkelig vær ennå for vi har stort sett hatt ly for bølgene.

Biltema kopien vår virker som den fester litt bedre der det er gress, grunnet at den peker litt mere nedover enn originalen, men jeg vet ingen ting om kvalitet i stålet.

Se på prisen 600.- i stedet for 3000.- vert å teste?

https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/anker-2000042228

Jeg kjøpte Biltema sitt Deltaanker, men leverte det tilbake. Det var rett og slett helt elendig, og det var mye vanskeligere å få feste enn med paraplydreggen!

jotto skrev for 7 timer siden:

Jeg kjøpte Biltema sitt Deltaanker, men leverte det tilbake. Det var rett og slett helt elendig, og det var mye vanskeligere å få feste enn med paraplydreggen!

Dette hørtes ikke bra ut, gjaldt det på all slags bunn eller kan du spesifisere dette.

Jeg har lurt på å kjøpe et kun for å bruke på gress bunn,  men tviler litt nå.

Ser Rocna og vulcan er nevnt. Dette er jo kjempe bra anker. 

Det er uansett betre å kjøpe eit anker av nyere generasjon en den gamle.

Men om det kun brukes akter, regner eg ikkje med du ligger på svai med det.

Så då ville eg sterkt vurder eit Fortress.

Det er både liv og stor verdi som henger i andre enden av ankeret, så velg med omhu. Kjøp kvalitet.

feks:

https://seatronic.no/fortoyning/ankere/fortress-anker-fx-16-4-5-kg-for-bater-opp-til-32-38-fot

No veit eg ikkje vekt på båten din, men på seatronic sin side, finner du tabell over kva fortress du bør velge.

Redigert av Steini (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...