Komodo Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Hvis jeg var deg ville jeg gått for et 20kg Bruce. Rocna er nok et vesentlig bedre anker, men det er også vesentlig dyrere, og du har jo allerede sagt at det ikke passer i rulla di. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Etter en natt med 20 m/s med Rocna ble jeg frelst. Det syke var at vi bare hadde 40 meter kjetting ute på 18 meters dyp. Flere båter rundt oss dregga. Ville klart gått for moderne teknologi, er verdt en del penger å sove godt. Ser at mange prøver å unngå eksponerte steder i dårlig vær, ikke alltid det er mulig å unngå. En kuling fra feil retning er nok til å gjøre livet utrivelig. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 SY Bolette skrev for 5 timer siden: Dette hørtes ikke bra ut, gjaldt det på all slags bunn eller kan du spesifisere dette. Jeg har lurt på å kjøpe et kun for å bruke på gress bunn, men tviler litt nå. Dette var på stein/sandbunn. Jeg brukte ikke kjetting da jeg testet. Det kan tenkes at deltaankeret er avhengig av å ha kjetting i større grad enn paraplydreggen. Jeg så uansett ingen grunn til å fortsette å bruke det når paraplydreggen fungerte bedre med vanlig tau. Her er et bilde fra ganske nøyaktig samme sted (med et helt annet anker). Sitér dette innlegget Link to post
SY Bolette Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Ok takk du dykker ned og sjekker, imponerende. Jeg driver å søker for å se om det er noen med erfaring på gressbunn. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 SY Bolette skrev 1 time siden: Ok takk du dykker ned og sjekker, imponerende. Jeg driver å søker for å se om det er noen med erfaring på gressbunn. Fullt så grundig er jeg ikke. Jeg lekte med undervannsdrone i en helt annen anledning og tok et bilde av ankeret :-) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Jeg sliter med å forstå prioriteringen når et anker til 5000 er altfor dyrt, tatt i betraktning hva båtene som henger i andre enden koster. For det er vel ingen som seriøst mener at en Biltema-kopi av noe utviklet for over 40 år siden er et bedre allround-anker enn moderne design? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
ydalir Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Det rare er at ankere som tidligere var regnet for state of the art feks Bruce og cqr, nå blir omtalt som ubrukelige.. Som hekkanker har jeg brukt Bruce i snart 15 sommre. Det fungerer da det vil jeg mene. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Har brukt rustfri 10 kg Bruce i drøyt fem sesonger og mistet festet to ganger. Begge ganger i ålegress. Mesteparten av en sesong ble det brukt 15kg Bruce fra Biltema. Det satte seg ikke like lett som den mindre rustfrie, men når den først satt fungerte den bra. Ligger kun ute med anker bak og baug mot land. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 ydalir skrev 16 minutter siden: Det rare er at ankere som tidligere var regnet for state of the art feks Bruce og cqr, nå blir omtalt som ubrukelige.. Som hekkanker har jeg brukt Bruce i snart 15 sommre. Det fungerer da det vil jeg mene. Må si meg enig... var utelukkende Bruce anker som ble brukt når vi ankret riggene i Nordsjøen.. Har aldri hatt noe problem med at det ikke sitter.. Er jeg usikker kjører jeg det fast med motorkraft... Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Ida Marie III skrev Just now: Må si meg enig... var utelukkende Bruce anker som ble brukt når vi ankret riggene i Nordsjøen.. Er vel ikke mye ålegress i Nordsjøen. Uansett er det en helt annen størrelse, så de hadde ikke brydd seg om litt gress. Sitér dette innlegget Link to post
SY Bolette Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Arne Henriksen skrev 19 minutter siden: Jeg sliter med å forstå prioriteringen når et anker til 5000 er altfor dyrt, tatt i betraktning hva båtene som henger i andre enden koster. For det er vel ingen som seriøst mener at en Biltema-kopi av noe utviklet for over 40 år siden er et bedre allround-anker enn moderne design? Jeg forstår godt hva du mener og har forståelse for det argumentet. Nå vet ikke jeg hvordan trådstarter tenker, men min mening er at hvis jeg kan kjøpe et anker til kr600.- som jeg er trygg på når det har satt seg fast og dette har ikke vert noe problem for meg på sand, leir og lignende, men ikke på fjell og gressbunn (Bruce kopi). Når jeg treffer på fjell og gressbunn så flytter jeg meg til jeg finner annen bunn i stedet for å investere i et anker til kr5000.- + Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Just now, Ida Marie III said: ... var utelukkende Bruce anker som ble brukt når vi ankret riggene i Nordsjøen.. Det er faktisk så lite relevant for den jevne båteier at det knapt er verdt å nevne. Anker på flere tonn som kjøres ned i gjørma og kun belastes i en retning resten av tiden. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ida Marie III Svart 27.Mai.2019 Del på Facebook Svart 27.Mai.2019 Arne Henriksen skrev 3 minutter siden: Det er faktisk så lite relevant for den jevne båteier at det knapt er verdt å nevne. Anker på flere tonn som kjøres ned i gjørma og kun belastes i en retning resten av tiden. De holdt der...og det samme holder min båt... aldri opplevd at det slipper.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Må si meg litt enig her, i at Bruce anker plutselig skulle være dårlig, er litt merkelig. Det har jo vært kåret til vinner i flere tester opp gjennom, og jeg har selv brukt mitt original 15 kg i snart 20 år. Har brukt det med kjetting, med blytau med/uten daumann, og det har aldri, så langt jeg kan huske, sluppet. Jeg har 1 gang ankret på ålegress, hvor den ikke gikk ned på første forsøk, men når den først tar, så sitter den. Endel av årene, er den trukket for håndmakt, og over halvparten av gangene, må jeg sette den på pullerten og brekke den løs for motor. Min hovedbruk, er baug mot land med belastning en vei. Mulig det er annerledes om man ligger på svai, men har ikke hatt problemer det lille jeg har ligget på svai. Har hatt et STORT problem med det en gang. Da hadde det funnet seg en stein som passet perfekt i kloa, som jeg måtte dra med ankeret opp. Det var tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Tror helst det er utstyrs hysteriet som rir her... Slike tester er som regel dårlig kamuflert promotering av nye produkter... Har selv dårlig samvittighet fra tidlig 80 tallet, der vi testet utstyr, og økonomiske fordeler ble gitt oss om vi tok frem en bestemt vinner... For ordens skyld, det var kke båt utstyr.. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Ida Marie III skrev 41 minutter siden: Tror helst det er utstyrs hysteriet som rir her... Hallo, du er helt på jordet. Vi er alle (?) menn i alderen 30-90 år, og da er utstyrsnerding halve moroa i alt vi driver med Sitér dette innlegget Link to post
Miranda2 Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Jeg har Bruce original på hekken, på en 34"er på 6 tonn. 4m kjetting og fiberline. Liten daumann som drar ned fiberline litt. Aldri problemer, men passer på å slippe det langt nok ute, og bruker ankeret som brems når baugen nærmer seg land, for å sette det skikkelig. Kreves alltid litt hjelp av båten for å løsne ankeret etterpå. Tror ikke jeg har ankret i ålegress siden tidlig 2000 tallet. En god ankring består av en kombinasjon av bunnforhold, bølger & vind, teknikk, kunnskap og utstyr. Det hjelper selvfølgelig med det beste utstyret, men det løser ikke alle delene av kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Gullfisk skrev for 1 time siden: Må si meg litt enig her, i at Bruce anker plutselig skulle være dårlig, er litt merkelig. ... Jeg har 1 gang ankret på ålegress, hvor den ikke gikk ned på første forsøk, men når den først tar, så sitter den ... Har hatt et STORT problem med det en gang. Da hadde det funnet seg en stein som passet perfekt i kloa, Enig i det Gullfisk skriver her. For oss som er oppvokst med paraplydregg var det jo nærmest en revolusjon å begynne å ankre med Bruce. Jeg synes Bruce er et bra anker, men det betyr ikke at andre ankre er enda bedre! De to scenariene Gullfisk nevner er også det to eneste svakhetene jeg har funnet med ankeret. Her på Hvaler er det ikke så stort problem med sjøgress og tare, men nedover Bohuslenkysten kan det være et problem å ankre på grunt vann med Bruce, da det kan fylle seg opp med grønnsaker uten å grave seg ned i bunn. Det problemet slipper du med et Rocna! Har også ved to anledninger opplevd å fange en stein som fyller nesten hele kloa. Dette må ha vært stein som har ligget i gjørma på leirebunn. Hvis ankeret fanger en stein på den måten vil det heller ikke grave seg videre ned i bunnen. Har det alt gravd seg ned, så sitter det jo gjerne. Men dette er også en situasjon som ikke vil oppstå med Rocna. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Har Bruce til ankring akter, noe som fungerer fint om jeg ligger med baugen inn mot land. Framme ble det Rocna, fordelen med det er at det setter seg igjen om vi ligger på svai og vindretningen skifter. Alt til sitt bruk tenker jeg, er man sikker på at ikke vindretningen skifter når man sover og ligger på svai hadde jeg ikke hatt noe problem med å stole på Bruce. Men skifter vindretningen har jeg opplevd at Bruce mister grepet, noe jeg ikke har opplevd med Rocna. Så da blir det slik. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Ida Marie III skrev for 1 time siden: Tror helst det er utstyrs hysteriet som rir her... Har mer med hvor godt jeg sover. OG ikke minst bruk. Ankrer av og til på lite smarte steder, helt ubeskyttet. Utenfor ytterste øy. Ved dykking er det fint for eksempel. Og er det stille etter dykket blir det middag, fremdeles stille så overnatter jeg. Nesten alltid går det fint, men har skjedd noen ganger at vi har måttet flytte oss i løpet av natta. I skjærgårdsjeepen som veier 900 kg med alt ustyr har jeg 10 kg Biltema Bruce og 4 meter kjetting. Stoler ikke veldig på det oppsettet. Greit når en dykker og kan grave ned / plassere ankeret mellom steiner, men ikke imponert over hvordan det fester seg. Men igjen, dette er ankring som er eksponert. I en lun havn er dette owerkill, men det er ikke for vindsstille jeg dimmensjonerer utstyr. Blitt overrasket over hvor godt kjettingen sitter med seilbåten. Kjørt fast ankeret, hopper ut og ser at ankeret ligger oppå en stein i feil vinkel. 40 meter kjetting på 4 meter dyp kan forklare god mulighet for kjettingen til å kile seg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Bruce er godt nok,til sitt bruk, men Rockna er bedre, og utvider bruksområdet, samt forenkler bruken. En ting som forenkler bruken, er at Rockna setter seg der du slipper det. Bruce må ofte slepes ett stykke før den biter seg fast, og det må man ta høyde for. Feilberegner man får man for lite scope og må sette det på ny, beregner man for mye og det setter fort, rekker man ikke inn til land. Rockna havner heller ikke på rygg (pga veltebøylen), slik Bruve kan gjøre av og til. Det å slippe de mislykkede forsøkene , siden Rockna setter seg der jeg slipper det hver gang, er for meg grunn nok alene til å foretrekke det. Det andre er at Bruce ikke resetter seg like garantert. Det betyr at det fungerer fint så lenge kreftene virker i samme rettning som da du kjørte det fast (som i hekken når du ligger mot land), men som svai anker hadde jeg ikke turt. Ikke i skiftende og mye vær ihvertfall. Og ja, uansett anker så skal det kjøres godt fast, ihvertfall hvis du skal sove på det. Og dersom du ikke må kjøre det løs igjen også, så har du hatt flaks den natta som ikke våknet i strandsteinene. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SY Bolette Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Ser ut som Bavaria har Delta anker som standard og det er jo veldig mange Bavaria å se på sjøen her på Østlandet og Vestkusten av Sverige. Har ikke dere noen erfaringer å komme med angående Delta anker? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Jeg hadde Delta anker før Rockna på den båten jeg har nå, og det dregget mer, både ved setting og etterpå. Det havnet endel på rygg og mistenker jeg, så 2 eller flere forsøk på å kjøre fast Deltaen var ikke direkte uvanlig. Med Rockna har det knapt skjedd. Dog byttet jeg fra 10Kg Delta til 15Kg Rockna, så sammenlikningen er ikke helt rettferdig. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.