Jump to content

B&G Zeus3 plotter som ofte "fryser"

snowbird

Recommended Posts

Har en ny plotter som ofte "fryser". Slutter å virke og må erstattes. Importøren sier det er vanlig ???. Har opplevd 2 ganger at plotter ikke klarer å starte. Sist tok jeg ut kartbrikken og da fikk jeg den i gang, og satte i brikken og alt fungerte.Er det flere som har erfart dette med zeus3???

Virker som arbeidsminnet er for lite ..sist var ekkolodd, ais og kart åpen da plotter ble slått av og det klarte den ikke å starte med.

Interessant det der. Jeg har sett mangen av seilerene som legger ut på YouTube kjører Zeus. Noen av mine båtnaboer har samme. Det virker ikke som om de har problemer. For å trekke en analog. Jeg kjøpte en kartmaskin til bilen av fabrikat Garmin (toppmodellen) hos Power. Da vi kom ned til grensen mellom Østerrike og Italia, konket den. Kartene forsvant, pilen som skulle vise bilens posisjon stanset opp. Den utdaterte originalnavigatoren i bilen kjørte hele veien, på utdaterte kart. Men den gamle holken ga korrekt GPS-posisjon hele veien. Garmin'en ble levert inn for reklamasjon. Fikk ny maskin. Neste tur, samme hendte, ble levert inn. Ny maskin, samme greia igjen. Deretter pengene tilbake. Så det at noen serier og/eller enkeltmaskiner har problemer er opplagt. Uansett hvor mye man fikler og oppdaterer programvare. Jeg har to Garmin plottere i Hulda, de er vel 10 år gamle. De kjører, men har vært komplett hjernedøde siden dag 1. Om man ikke rører noen knotter, drar den også radar og AIS. De reagerer langsomt, men disse to gamlingene har aldri stanset/frosset.

Det er bare å levere tilbake til leverandør for reklamasjon. Ta bilder, ta vare på kvitteringer, dokumenter. Om importøren hevder at dette er vanlig, selger han med vitende og vilje defekte produkter.

Jeg har vært heldig å ha montert en Simrad Evo3, som er ganske lik som din bortsett fra seilfunksjonen, sammen med min eldre Raymarine a68. Mitt inntrykk er er Simrad software virker noen uferdig. Koblet til N2K nettet i båten så opplever jeg lagg og ting ikke flyter slik det bør gjøre på en rask ny plotter. Lysstyrken de skryter av er ikke noe bedre i praksis enn min gamle Raymarine og den må stå på maks for at jeg med mine 50 årige øyne skal se den i sola. Min a68 står på 80% under samme forhold. Simrad AIS funksjonen er mildt sagt på 80 tallet og man kan ikke se CPA og annen info på møtende skip samtidig som man ser kartet. En AIS infoboks som henger over møtende skip er std. på min a68, man får til og med en simulering på hvor passasjen kommer til å skje. Nå har ikke jeg funnet ut alle funksjoner så hvis noen har tips til AIS så kom med det. I løpet av sommerferien vil jeg nok ha et fullstendig inntrykk på sammenligningen med min Raymarine og Simrad.

Frem til nå må jeg si at ønsker jeg meg en Axiom i bytte med Evo3.

Har forsket litt mer på plotteren.

Prøvde med en kartbrikken med bare ett lite kartområde og da starter den raskt opp og virker.

Så satte jeg inn ei brikke med litt større område. Da blir den treg i oppstart og går i sort etter 2 min.

Min gamle c120 Ray klarte fint kartbrikken for West Europa..Fra Danmark til Spania og stor del av middelhavet.

Og denne klarer ikke halvparten.

Hadde det samme problemet. Viste seg å være noe feil med kartbrikken. Det var med B&G Zeus 3 kartplotter. Fikk ny kartbrikke, og har ikke hatt problemer etterpå. Problemene startet i høst. Mulig det var etter noen oppdateringer på brikken eller plotteren. AIS en på plotteren fungerer veldig bra her. Stemmer veldig bra med hvor andre båter er. 

Redigert av larsenigarasjen (see edit history)

Nå testet jeg det på nytt, fjernet en del kartområde fra brikken. Da klarer den å starte men når jeg utvider kartområde igjen får jeg ikke den igang.

Er det noen andre som har en slik plotter og kan teste det. Brikken fra navionic har plass for 8gb og jeg har knapt brukt 2 gb

Er det ingen som kan hjelpe meg med problemet. Har kontaktet diverse forhandlere, importøren,etc. Ingen løsning.

Når jeg lukker alle innstillinger klarer jeg å få den i gang. Må starte uten kart og så sette i kartbrikken, og da kan jeg åpne innstillinger, AIS etc .

Men i trange farvann tør jeg ikke røre noe, har opplevd at den går i sort ved bruk av zoom.

Later som det er noe feil på hele MFDn.......

jeg har 2 stk 12’’ zeus2 (alltså den tidl versjonen)......disse matas med radar, eksternt ekkolod, vind, AIS, GPS-kompass, gofree wifi etc

har aldri kranglet eller fryset bilden........

på zeus2 er det en single-core prosessor i 7 og 9’’ og en dual-core prosessor i 12’’ og oppad......

vet ikke vad du har for prosessor i zeus3-varianten.

så kan du ikke leve, att du ikke tør å røre den........

S/Y Gunga Din

snowbird skrev 30 minutter siden:

Er zeus3 med 7" skjerm. Ny august i fjor. Skulle valgt ett annet fabrikat. Er drittlei hele plottern, forhandler sier det er bare å komme med den men er vanskelig nå vi er på sørenden av Portugal. 

Har den vært like dårlig hele veien, eller er det noe som har tiltatt? 

Hadde problem i begynnelsen av mars, var treg, viste bare en del av kart. Zoom virker ikke. Så var alt i orden til midt i mai, skulle zoome inn for å sjekke en havn på Madeira. Hang seg opp og ble svart, restartet og alt virket. Og nå i slutten av mai, ville ikke starte etter avlogging dagen før.

snowbird skrev for 5 timer siden:

Hadde problem i begynnelsen av mars, var treg, viste bare en del av kart. Zoom virker ikke. Så var alt i orden til midt i mai, skulle zoome inn for å sjekke en havn på Madeira. Hang seg opp og ble svart, restartet og alt virket. Og nå i slutten av mai, ville ikke starte etter avlogging dagen før.

Jeg tenkte mer på geografien. Jeg har hatt tre Garmi 'er og en TomTom som har greid seg ned gjennom Europa. Når de kom ned til grensen Østerrike/Italia, var det slutt. De oppførte seg som du beskriver, mer eller mindre. Mens den gamle originalmonterte navigatoren fra 2005 kjørte hele strekket uten en eneste klikk. Hver gang vi kom tilbake til Norge, fyrte Garmin og TomTom opp som de skulle. Hos meg var det et eller annet med geografien, virker det som. Karter for hele Europa var lastet ned på forhånd. Garmin kjørte kart og bildefiler helt sømløst sydover. Plutslig kjørte bilen ut av kartet. Restartet, fungerte litt. Kartet forsvant, bilen fortsatte på skjermen uten kart. Til slutt ikkenoe. 

Zeus3 har dobbelt så mye RAM som Zueus2 12" og 4x så mye som de to mindre utgavene av Zeus2 så mangel på minne er ikke problemet. Alle størrelser av Zeus3 har dual core prosessor, sannsynligvis med noe mer ytelse enn dual core som er brukt i Zeus2 12".

Navico kartplotterene kan være følsomme for problemer med kartbrikker. Har ikke erfart det selv, men har sett flere rapporter om dette på THT forument i USA. Siden oppførselen endres ved å fjerne kartområder er dette en sannsynlig årsak. Løses ved å oppdatere kartbrikke, eller ved å få byttet brikka. (Noen ganger er det datene som er problemet, ande ganger brikka. Tyder på at det er data som er mulig problem med din brikke)

Tidligerte var det anbefalt å kjøre full HW reset etter hver softwareoppdatering, dette er ikke nødvendig lenger men det bør alltid kjøres hvis en har uforstålige problemer. Backup waypoints og ruter og andre brukerdata. Start med enheten av, trykk inn og hold inne de to knappene under vriknappen (v og x). Trykk og slipp Power. Etter 4-5s når enhetern piper slipper du de to andre knappene. Ved vellykket reset så kommer menyen for å velge språk opp.

Skjermen på Zeus3 og NSS Evo3 har samme lystyrke som de to foregående generasjoner, 1200 Nits. Det er ikke dette som er nytt, men at de er de første plotterne til å bruke IPS panel. Med IPS panel så blir ikek skjermen mørk med polariserte solbriller uansett hvordan brillene orienteres, IPS gir også en mye vidre innsysnsvinkel i alle retninger enn ande paneler.

Jeg har et stort system med to NSS12 Evo3, HDS-7 Carbon, dual range radar, 3 eksterne ekkoloddmoduler (I tillegg til de tre interne), WiFi-1, AIS transponder, VHF med AIS, satelittkompass, autopilot, motor interface ++. Jeg har aldri opplevd frys eller lag. 

Det er på fullskjerm radar en får opp detaljert AIS informasjon.

Jeg bruker kursvektorer med 10 min lengde på egen båt og andre båter. Dette er måten jeg utnytter både AIS og MARPA data på. Er spissen på min og en annen båts vektor i nørheten av hverandre så har vi 10 min på å gjøre noe.

Slik så det ut på radarskjermen da jeg var på trollingfiske i Østersjøen for noen uker siden, mange trollingbåter, noen med AIS, og noe komersiell trafikk. Vil se likt ut på kartskjerm, men foretrekker å bruke radarskjeremen da det er mindre forstyrrende elementer der. 

image003.jpg

Redigert av abbor (see edit history)

Takk for svar. Skal teste det.

Men synes fortsatt det er underlig at bare jeg lukker forskjellige ting som AIS, Wi-Fi, hotspot så starter den med kartbrikken i.

I går hadde jeg slått av dette, men downvisjon overlay var på. Da ville den ikke starte. Slo dette av og alt ok. Er mystisk, og importører sier jeg må levere den til servicestasjon. Men når den er kjøpt i Norge så må den inn til forhandler. Skal den inn her jeg er må jeg betale 

Får prøve full Reset.

Men synes det burde være unødvendig på en ny plotter. Virker som dem har hastverk med å få nytt ut på markedet, så får heller kundene plages. 

Blir jeg kvitt denne, så aldri mer B&G på meg. Elendig å lage / redigere ruter.

Der er navionic appen på telefon super.

Samme er opencpn. Helt konge.

Jeg tipper brikka er dårlig. Dette er vel som på min, en microSD brikke. Prøv å kjøp en ny i en lokal elektronikksjappe og legg kartene inn på den. 

SD brikker er dessverre ikke veldig bra, er blitt litt bruk og kast.

Støtter forslaget med full reset. Dette er en datamaskin, og noen ganger er det bare slik at noe kode eller bibliotek er korrupt eller fått feil config pga en bug. Kan være en serie grunner, f.eks. innstillinger i kombinasjon med tilkoblet utstyr, som produsenten kanskje ikke har funnet ut av enda. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

snowbird skrev for 11 timer siden:

Jeg har kjøpt oppgradering hos navionic. Tom brikke med kortleser for USB

.

Tenkte litt på formateringen av brikken om det kunde vare problemet........det finnes ju ulike FAT-versjoner

leste også att MFD bare klarer brikker på maks 32Gb

på Cruiserforum er det en som også har hatt problem med frysing........

der tror man att problemet ligger i Backbonen....og kanskje dårlig kontakt i noen av alle T-kontakter

http://www.cruisersforum.com/forums/f13/zeus3-nema-fastpacket-errors-206120.html

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...