abbor Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Det er ingenting som tyder på at ditt problem er relatert til NMEA 2000, jeg er rimelig sikker på at det enten er minnekort eller at enheten trenger full HW reset. Er det et kvalitets minnekort du bruker? Type Samsung, SanDisk, Sony, Kingston eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 15.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Har tatt full resettav plotter. Sjekket brikke i PC, den sier ingen feil. Plotter startet med brikke i flere ganger . Testet den , fikk ingen feil. Men i dag var ville den ikke starte før på andre forsøk. Sånt søppel er bare å levere tilbake Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Som jeg skrev her tidligere. Jeg hadde akkurat samme problemet med samme plotter. Da var det kartbrikken det var noe feil med. Jeg fikk ny kartbrikke, og etter det har jeg ikke opplevd problemer. Prøv ny kartbrikke før du kaster plotteren. Mulig plotteren er litt ekstra følsom på kartbrikken? Jeg er hverfall veldig fornøyd med plotteren nå etter at jeg fikk ny brikke. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Plotter er vel montert sammen av billige kinadeler, denne har kanskje dårlig kortleser. Andre har svikt i andre komponenter og lite utprøvd programvare. Hvorfor vil PC lese kartbrikken, den bruker si ifra om feil. For meg virker det som arbeidsminnet er for lite. Når jeg slår av alle tillegg funksjoner..AIS.wifi.hotspot.ekkolodd etc og starter med bare kart, klarer den å komme igang og da virker kartet. Men det tar lang tid .2-3 min. Mitt råd til dere som kjøper nytt utstyr, hol dere hjemme nær forhandler og test utstyret. Jeg kjøpte det i fjor høst og har bare hatt problemer siden.Forhandler og importør sier det bare er å komme innom med plotter så fikser dem det ..men fra Spania, Portugal er ikke det så enkelt Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hvis du har en iPad eller lignende i backup kan du vel sende den hjem i posten til rep? BG skryter av globalt service nettverk, så ta noen telefoner og sjekk hva som er mulig. https://ww2.bandg.com/nb/warranty/ Nok av forhandlere også. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
snowbird Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Takk for forslaget. Jeg har opencpn på PC og navionic på mobil. Finner frem. ? Er i dialog med importør om løsning. Forslag om bytte av kartbrikke er uaktuelt da den virker av og til, og hver gang i min PC. Den får finne på en bedre løsning eller ta alt i retur. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 18.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Nå viser sjøtemperaturen 42 gr. Airmar B148 svinger. Har vist riktig tidligere, men begynte gradvis å stige. Ifølge forhandler har de aldri !!! hørt om dette på bronse svinger... Google det og les om mange slike feil....Mye troverdig support ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Det er en gjenganger på flere svingere. Min viste 40 grader i helgen, i Norge! Hvis du er på langtur så må det vel finnes noen du kan låne en brikke av, bare for å sjekke dette? Det kom en oppdatering 31 mai, men det vet du vel? https://ww2.bandg.com/downloads/zeus-3-software-update/ Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sjøbliss Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Før du har gjort en skikkelig filsystemtest på brikken kan du ikke si at den er ok. Du må også sjekke i/o over hele minnet på brikken. Jeg synes det er naivt å nekte å bytte brikke da dette i alle fall er det absolutt svakeste punktet i hele HW konfigen. SD brikker er notoriske for feil. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
snowbird Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Nå viser sjøtemperaturen 42 gr. Airmar B148 svinger. Har vist riktig tidligere, men begynte gradvis å stige. Ifølge forhandler har de aldri !!! hørt om dette på bronse svinger... Google det og les om mange slike feil....Mye troverdig support ? Nå viser det seg at forhandleren har solgt meg en utgått modell til full pris uten å informere meg . Får lyst å legge ut navnet på denne forhandleren her ? Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Det er flere som skriver her at det kan være feil på kartbrikke. Jeg har ikke rørt den de siste ukene. For 5 dager siden startet jeg plotter, den kom igang etter 1 t og flere restarter. Neste gang brukte den bare 0,5 t før den var i gang. Og i går startet den uten problem. Alt jeg gjør er å trykke på start. Og når jeg logger av velger jeg slå av. Hvis det er feil på kart, hvorfor virker den ? Og skal jeg beholde denne plottere og være fornøyd at den kanskje virker. Starte den 2-3 timer før jeg skal på tur. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Plotteren er ikke montert sammen av billige kinadeler som du skriver, jeg har åpnet både Evo3 og tidligere modeller og det jeg ser holder høy kvalitet. Jeg har utviklet profesjonelle elektronikkprodukter for utfordrende miljøer i snart 30 år så jeg vet hva som kreves. Men du har ikke svart på mitt spørsmål om du bruker et minnekort av god kvalitet (fra en anerkjent produsent). Her er det mye tvilsomme kinagreier ute å går. Har også hatt problemer med kort fra en produsent som normalt anses å ha høy kvalitet et par ganger (SanDisk). Et dårlig minnekort kan fungere i noen kortlesere og ikke i andre, temperatur og rett og slett tilfeldigheter kan gjøre at det fungerer en gang og en annen gang ikke i samme kortleser. Profesjonelt har jeg svært god erfaring med Kingston, har brukt disse i svært store antall over et stort temperaturområde. Samsung, Toshiba og Sony er andre produsenter jeg ikke har erfart eller hørt noe galt om. Toshiba er normalt identisk med Kingston, kommer fra samme monteringslinje, bruker samme kontroller som de har utviklet i fellesskap og begge bruker Toshiba flash minne. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 snowbird skrev On 19.6.2019 at 9.05: Nå viser sjøtemperaturen 42 gr. Airmar B148 svinger. Har vist riktig tidligere, men begynte gradvis å stige. Ifølge forhandler har de aldri !!! hørt om dette på bronse svinger... Google det og les om mange slike feil....Mye troverdig support ? Nå viser det seg at forhandleren har solgt meg en utgått modell til full pris uten å informere meg . Får lyst å legge ut navnet på denne forhandleren her ? Vis hele sitatet B148 er ikke tilgjengelig gjennom Airmar sine distribusjonskanaler lenger, men dette er en gjennomgående HDI svinger som fortsatt er tilgjengelig fra Navico og som det ikke er noen planer for å stoppe produksjonen av. Det var Airmar som produserte denne for Navico tidligere, om det er Airmar eller intern produksjon i Navico i dag vet jeg ikke. Normal feil på Airmar temperatursensor er at den slutter å virke, ikke at den viser feil temperatur. Mistenker at feil svinger er valgt i installasjonsmeny. Hvis B148 er valgt, prøv L/H HDI i stedet. Hvis svinger ikke er valgt etter full reset så må det gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Er valgt hdi svinger etter anbefaling av leverandør. Den viste riktig temperatur i 3 mnd for så å begynne å stige sakte og viser nå 45gr. Kartbrikke er av merke scandisk og levert av raymarine. Har nå slått av alle ekstra funksjoner på plotter ..AIS Wi-Fi ,hotspot,... Plotter starter med kartbrikke i, skal kjøre slik i noen uker. Hvordan kan den starte med "feil"i brikke ? Burde ikke feilen være der hele tiden. Min teori er at plotter går i heng når den skal starte med for mange oppgaver samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 En brikke kan ja sporadiske lesefeil på enkelte deler av minnet. Det kan være den klarer å lese etter 2 forsøk, etter 10 eller 20. Noen ganger klarer den ikke, da tryner den. Brikken kan blir 100 ganger tregere enn en som virker som den skal. En minnebrikke er ikke virker/virker ikke. Den er som en harddisk med gode og dårlige sektorer. Stapp den i en datamaskin med Linux og kjør ddrescue og se om den klarer å lese hele minnet ut til maskin uten å miste fart eller få feil. Prøv et nytt kort, billig og enkelt. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Barbaria Svart 27.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2019 Kan du ikke bare starte den uten brikken i? Funker den som den skal uten brikke montert da er det mest sansynlig kartbrikken. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
snowbird Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Er valgt hdi svinger etter anbefaling av leverandør. Den viste riktig temperatur i 3 mnd for så å begynne å stige sakte og viser nå 45gr. Kartbrikke er av merke scandisk og levert av raymarine. Har nå slått av alle ekstra funksjoner på plotter ..AIS Wi-Fi ,hotspot,... Plotter starter med kartbrikke i, skal kjøre slik i noen uker. Hvordan kan den starte med "feil"i brikke ? Burde ikke feilen være der hele tiden. Min teori er at plotter går i heng når den skal starte med for mange oppgaver samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 15.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2019 Nå har jeg brukt plotter i 2 uker. Slår av hotspot, ekkolodd,AIS før jeg logger av. Plotter starter opp uten problem med kartbrikken i. Så prøvde jeg forleden dag å la alt være i drift da jeg logget av. Da ville ikke den starte ... Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 5.Oktober.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2019 For 3 uker siden kjøpte jeg ny sdbrikke til plotter og lastet ned kart for Skagerak og Kattegat Plotter er fortsatt treg og 3 ganger har den hengt seg ved zooming. Oppstarten er treg men den kommer i gang. Sitér dette innlegget Link to post
snowbird Svart 13.April.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2020 Nå har plotter vært inne for sjekk og returnert. Koblet den opp uten ekkolodd . Startet normalt, zooming ok. Radar fungerte. Så prøvde jeg radaroverlay, da hang den seg og restarter.??? Leser på nett at flere har problemer med frysing av bilde. Noen antyder liten CPU ?? Forhandler skylder på strømfeil ombord og nekter å komme å sjekke det. I plotter er det spenningsalarm og den er innstilt på 11,5 V min. Ingen alarm i loggen. Og navico service ba meg ta ut kartbrikken før jeg sendte den inn ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.