Jump to content

B&G Zeus3 plotter som ofte "fryser"


snowbird

Recommended Posts

Som jeg skrev her tidligere. Jeg hadde akkurat samme problemet med samme plotter. Da var det kartbrikken det var noe feil med. Jeg fikk ny kartbrikke, og etter det har jeg ikke opplevd problemer. Prøv ny kartbrikke før du kaster plotteren. Mulig plotteren er litt ekstra følsom på kartbrikken? Jeg er hverfall veldig fornøyd med plotteren nå etter at jeg fikk ny brikke. 

Link to post

Plotter er vel montert sammen av billige kinadeler, denne har kanskje dårlig kortleser. Andre har svikt i andre komponenter og lite utprøvd programvare.

Hvorfor vil PC lese kartbrikken, den bruker si ifra om feil. 

For meg virker det som arbeidsminnet er for lite. Når jeg slår av alle tillegg funksjoner..AIS.wifi.hotspot.ekkolodd etc og starter med bare kart, klarer den å komme igang og da virker kartet. Men det tar lang tid .2-3 min.

Mitt råd til dere som kjøper nytt utstyr, hol dere hjemme nær forhandler og test utstyret. Jeg kjøpte det i fjor høst og har bare hatt problemer siden.Forhandler og importør sier det bare er å komme innom med plotter så fikser dem det ..men fra Spania, Portugal er ikke det så enkelt

Link to post

Før du har gjort en skikkelig filsystemtest på brikken kan du ikke si at den er ok. Du må også sjekke i/o over hele minnet på brikken. Jeg synes det er naivt å nekte å bytte brikke da dette i alle fall er det absolutt svakeste punktet i hele HW konfigen. SD brikker er notoriske for feil. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Nå viser sjøtemperaturen 42 gr. Airmar B148 svinger. Har vist riktig tidligere, men begynte gradvis å stige. Ifølge forhandler har de aldri !!! hørt om dette på bronse svinger... Google det og les om mange slike feil....Mye troverdig support ?

Nå viser det seg at forhandleren har solgt meg en utgått modell til full pris uten å informere meg .

Får lyst å legge ut navnet på denne forhandleren her ?

Link to post

Det er flere som skriver her at det kan være feil på kartbrikke.

Jeg har ikke rørt den de siste ukene.

For 5 dager siden startet jeg plotter, den kom igang etter 1 t og flere restarter.

Neste gang brukte den bare 0,5 t før den var i gang.

Og i går startet den uten problem. Alt jeg gjør er å trykke på start. Og når jeg logger av velger jeg slå av. Hvis det er feil på kart, hvorfor virker den ?

Og skal jeg beholde denne plottere og være fornøyd at den kanskje virker. Starte den 2-3 timer før jeg skal på tur.

 

Link to post

Plotteren er ikke montert sammen av billige kinadeler som du skriver, jeg har åpnet både Evo3 og tidligere modeller og det jeg ser holder høy kvalitet. Jeg har utviklet profesjonelle elektronikkprodukter for utfordrende miljøer i snart 30 år så jeg vet hva som kreves. 

 

Men du har ikke svart på mitt spørsmål om du bruker et minnekort av god kvalitet (fra en anerkjent produsent). Her er det mye tvilsomme  kinagreier ute å går. Har også hatt problemer med kort fra en produsent som normalt anses å ha høy kvalitet et par ganger (SanDisk). Et dårlig minnekort kan fungere i noen kortlesere og ikke i andre, temperatur og rett og slett tilfeldigheter kan gjøre at det fungerer en gang og en annen gang ikke i samme kortleser. Profesjonelt har jeg svært god erfaring med Kingston, har brukt disse i svært store antall over et stort temperaturområde. Samsung, Toshiba og Sony er andre produsenter jeg ikke har erfart eller hørt noe galt om. Toshiba er normalt identisk med Kingston, kommer fra samme monteringslinje, bruker samme kontroller som de har utviklet i fellesskap og begge bruker Toshiba flash minne. 

Link to post
  snowbird skrev On 19.6.2019 at 9.05:

Nå viser sjøtemperaturen 42 gr. Airmar B148 svinger. Har vist riktig tidligere, men begynte gradvis å stige. Ifølge forhandler har de aldri !!! hørt om dette på bronse svinger... Google det og les om mange slike feil....Mye troverdig support ?

Nå viser det seg at forhandleren har solgt meg en utgått modell til full pris uten å informere meg .

Får lyst å legge ut navnet på denne forhandleren her ?

Vis hele sitatet  

 

B148 er ikke tilgjengelig gjennom Airmar sine distribusjonskanaler lenger, men dette er en gjennomgående HDI svinger som fortsatt er tilgjengelig fra Navico og som det ikke er noen planer for å stoppe produksjonen av. Det var Airmar som produserte denne for Navico tidligere, om det er Airmar eller intern produksjon i Navico i dag vet jeg ikke.

 

Normal feil på Airmar temperatursensor er at den slutter å virke, ikke at den viser feil temperatur. Mistenker at feil svinger er valgt i installasjonsmeny. Hvis B148 er valgt, prøv L/H HDI i stedet. Hvis svinger ikke er valgt etter full reset så må det gjøres. 

 

 

Link to post

Er valgt hdi svinger etter anbefaling av leverandør. Den viste riktig temperatur i 3 mnd for så å begynne å stige sakte og viser nå 45gr. 

Kartbrikke er av merke scandisk og levert av raymarine. Har nå slått av alle ekstra funksjoner på plotter ..AIS Wi-Fi ,hotspot,...

Plotter starter med kartbrikke i, skal kjøre slik i noen uker. 

Hvordan kan den starte med "feil"i brikke ?

Burde ikke feilen være der hele tiden. Min teori er at plotter går i heng når den skal starte med for mange oppgaver samtidig.

Link to post

En brikke kan ja sporadiske lesefeil på enkelte deler av minnet. Det kan være den klarer å lese etter 2 forsøk, etter 10 eller 20. Noen ganger klarer den ikke, da tryner den. Brikken kan blir 100 ganger tregere enn en som virker som den skal. En minnebrikke er ikke virker/virker ikke. Den er som en harddisk med gode og dårlige sektorer. Stapp den i en datamaskin med Linux og kjør ddrescue og se om den klarer å lese hele minnet ut til maskin uten å miste fart eller få feil. Prøv et nytt kort, billig og enkelt. 

 

 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post

Er valgt hdi svinger etter anbefaling av leverandør. Den viste riktig temperatur i 3 mnd for så å begynne å stige sakte og viser nå 45gr. 

Kartbrikke er av merke scandisk og levert av raymarine. Har nå slått av alle ekstra funksjoner på plotter ..AIS Wi-Fi ,hotspot,...

Plotter starter med kartbrikke i, skal kjøre slik i noen uker. 

Hvordan kan den starte med "feil"i brikke ?

Burde ikke feilen være der hele tiden. Min teori er at plotter går i heng når den skal starte med for mange oppgaver samtidig.

 

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Nå har plotter vært inne for sjekk og returnert.

Koblet den opp uten ekkolodd .

Startet normalt, zooming ok. Radar fungerte.

Så prøvde jeg radaroverlay, da hang den seg og restarter.??? 

Leser på nett at flere har problemer med frysing av bilde. Noen antyder liten CPU ??

Forhandler skylder på strømfeil ombord og nekter å komme å sjekke det. I plotter er det spenningsalarm og den er innstilt på 11,5 V min. Ingen alarm i loggen.

Og navico service ba meg ta ut kartbrikken før jeg sendte den inn ???

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...