Peter- Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Hej alle Jeg har en danskebysse i min båd hvilket er en veldig god ting når natten er kold... Kan dog ikke bruge den da den har følgende problem: Nemt at starte den, og kører den normalt på 1 da dette giver rigeligt varme. Dog er problemet at når den er begyndt at bliver varm så larmen det lidt... og pludselig giver den sådan et puff og så bliver hele båden fuld og røg og alle alarmere går bananas... Nogen ide om hvorfor den gør det? Er det regulatoren der giver olje der måske er gået istykker? Det virker måske somom at pludselig antennes noget olje som ikke var antændt tidligere... eller at den pludselig giver en masse olje... Kan jo også være at det er vinden på en eller anden måde der puster ilden ud og så antennes den pga varmen og så giver det et kæmpe puff... Nogen der har haft tilsvarende problem? Mvh, Peter Quote Link to post
Peter- Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 Her er nogle billeder... Quote Link to post
Gullfisk Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Du har kanskje et litt kort røykrør. Min erfaring er også at pipehatt av typen H, er mindre følsom for forstyrrelser av vind. Det kan også så lønne seg å brenne noe høyere enn trinn 1, og heller lufte mere. Jeg synes det er bedre å se på flammen, hvordan den brenner, enn hva regulator står på. Quote Link to post
Peter- Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 Gullfisk skrev 1 time siden: Du har kanskje et litt kort røykrør. Min erfaring er også at pipehatt av typen H, er mindre følsom for forstyrrelser av vind. Det kan også så lønne seg å brenne noe høyere enn trinn 1, og heller lufte mere. Jeg synes det er bedre å se på flammen, hvordan den brenner, enn hva regulator står på. Hej Gullfisk Mit røykrør er ca 3 meter, skal det være længere end det? God ide med H hatt, må jeg tjekke... Jeg prøvede også at brande højere end 1, men det gav samme resultat.. tror faktisk ikke at det er vind.. det blæste nærmest ikke... Kan der være er problem med indluftningen? Kan man kontrollere denne? Jeg ved intet om sådan en bysse så alle tricks modtages med glæde.. Mvh, Peter Quote Link to post
rogeri Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Jeg hadde akkurat samme problem med en Reflex av annen type. (Den lille firkantige typen) Koblet bort regulatoren og satte inn en vanlig dryppkrane, uten at problemet forsvant. Det er nok som du sier, flammen som slukkes for så å dette igjen, med puff og smell i kokeplaten. Jeg fant ikke ut av det og byttet ut Reflexen med en Pyro. Regulatoren kan du nok se bort fra i din feilsøking. Quote Link to post
Geir Hel Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Den kan også gi for mye selv på 1 Quote Endelig båt igjen Link to post
Peter- Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 rogeri skrev 47 minutter siden: Jeg hadde akkurat samme problem med en Reflex av annen type. (Den lille firkantige typen) Koblet bort regulatoren og satte inn en vanlig dryppkrane, uten at problemet forsvant. Det er nok som du sier, flammen som slukkes for så å dette igjen, med puff og smell i kokeplaten. Jeg fant ikke ut av det og byttet ut Reflexen med en Pyro. Regulatoren kan du nok se bort fra i din feilsøking. Hvad hedder den mere end Pyro? link? Geir Hel skrev 32 minutter siden: Den kan også gi for mye selv på 1 Helt enig, jeg kørte den også på START i en periode og det gav masser af ild og varme.. Der må næste være en løsning udover at købe en anden.. Mvh, Peter Quote Link to post
Geir Hel Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Får eindel puff når eg fyrer opp min på maks og den kan slukke når eg justerer ned på ca 3 (6 er maks) Vrideren du justerer styrken på kan skrues av (liten skrue på siden) da ser du ein jusetrings skrue du kan stramme eller løsne (du må nok løsne) Quote Endelig båt igjen Link to post
Peter- Posted May 26, 2019 Author Share Posted May 26, 2019 Geir Hel skrev 5 minutter siden: Får eindel puff når eg fyrer opp min på maks og den kan slukke når eg justerer ned på ca 3 (6 er maks) Vrideren du justerer styrken på kan skrues av (liten skrue på siden) da ser du ein jusetrings skrue du kan stramme eller løsne (du må nok løsne) Ok det skal jeg prøve - så du tror simpelthen at problemet er at jeg får alt for meget olie... Kan måske forklare hvorfor den giver et puff fordi jeg tænker at det er ubrændt olie der pludselig exploderede pga varmen og så slukkes det hele og begynder at ryge vildt meget pga ufuldstændig forbrænding... Måske jeg burde ringe til Refleks og spørge dem hvad som sker.. Mvh, Peter Quote Link to post
Gullfisk Posted May 26, 2019 Share Posted May 26, 2019 Peter- skrev for 3 timer siden: Hej Gullfisk Mit røykrør er ca 3 meter, skal det være længere end det? God ide med H hatt, må jeg tjekke... Tenkte mest på delen over dekk. Mere utsatt for forstyrrelser når den er lav. Telefon til refleks er sikkert ikke dumt. Quote Link to post
Peter- Posted May 27, 2019 Author Share Posted May 27, 2019 Ringede til refleks og fik nogle tips. Det lyder som ujævn olie tilførelse så jeg må fjerne t-stykket og rense det + skifte o-ring + rense hele ovnen og skorstenen.. Skriver en opdatering her når det virker.. Mvh, Peter Quote Link to post
rogeri Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 https://www.pyro.no/products/pyro-oil-fired-stove/ Quote Link to post
Sleipner93 Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 Det er flerne små hull inne i brennerpotten ca midt på. Blir ofte tette av sot. Kontroller med en synål eller lignende at det ikke er tett her. Virker som den ikke får nok luft inn/trekk ut av pipa og begynner å brenne andre veien. Quote Link to post
Peter- Posted May 27, 2019 Author Share Posted May 27, 2019 Sleipner93 skrev 10 minutter siden: Det er flerne små hull inne i brennerpotten ca midt på. Blir ofte tette av sot. Kontroller med en synål eller lignende at det ikke er tett her. Virker som den ikke får nok luft inn/trekk ut av pipa og begynner å brenne andre veien. God ide - dette skal jeg også prøve. Det er nok mange år siden den er blevet renset.. Mvh, Peter Quote Link to post
Peter- Posted June 3, 2019 Author Share Posted June 3, 2019 Update: Ovnen ser ud til at virke... efter at have ringet til refleks demonterede jeg t-stykket med rensepinden, borede med 8 mm bor for at rense og sleb rensepinden til original størrelse igen. Fandt også ud af at det er vigtigt at hive rensepinden 5 cm ud når ovnen brænder.. Mht flammer der er det vigtigt at ovnen brænder hele vejen rundt når man kigger ned igennem hullet og det gør min ca når den står på #2, hvilket dog også giver alt for meget varme men så må man jo bare lufte lidt.. Mvh, Peter Quote Link to post
Grimme Elling Posted June 4, 2019 Share Posted June 4, 2019 Flott at du fikk det til å fungere. Det er ikke mye som kan slå en velfungerende refleksovn. :) Quote Link to post
Peter- Posted June 8, 2019 Author Share Posted June 8, 2019 Ovnen virker perfekt efter flere nætters brug det er fantastisk.. Dog er problemet nu at lampeolje koster 50kr pr liter... nogen der ved om man kan finde dette billigere? Kan man bruge paraffin? Mvh, Peter Quote Link to post
Gullfisk Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 De pleier da gå på diesel... Spørs hva regulator er kalibrert for. Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 Peter- skrev for 1 time siden: Ovnen virker perfekt efter flere nætters brug det er fantastisk.. Dog er problemet nu at lampeolje koster 50kr pr liter... nogen der ved om man kan finde dette billigere? Kan man bruge paraffin? Mvh, Peter Jeg har brukt tennvæske på alt av veke og "gløde" brennere og lamper i mange år. Enkelt å få tak i, noen ganger på salg. Ryker lite og brenner godt. Men har ikke brukt det på pottebrenner/reflexovn. Parafin får du ikke kjøpt fra pumpe lengre i Norge. Og det meste som selges som "parafin" på kanner i Norge er dyrt og som regel ikke et rent petroliumsdestilat, som parafin i utlandet er. Men hvorfor ikke bruke diesel? Quote Link to post
Roger jo Posted June 8, 2019 Share Posted June 8, 2019 (edited) Søk på Parafin og fyringsolje og få det levert på døra. 12/14 kr literen Og få deg et par fat. Edited June 8, 2019 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Peter- Posted June 9, 2019 Author Share Posted June 9, 2019 Pinkvin skrev On 8.6.2019 at 11.29: Jeg har brukt tennvæske på alt av veke og "gløde" brennere og lamper i mange år. Enkelt å få tak i, noen ganger på salg. Ryker lite og brenner godt. Men har ikke brukt det på pottebrenner/reflexovn. Parafin får du ikke kjøpt fra pumpe lengre i Norge. Og det meste som selges som "parafin" på kanner i Norge er dyrt og som regel ikke et rent petroliumsdestilat, som parafin i utlandet er. Men hvorfor ikke bruke diesel? Altså diesel i en refleks ovn? Eller mener du en diesel varmer? Roger jo skrev On 8.6.2019 at 12.18: Søk på Parafin og fyringsolje og få det levert på døra. 12/14 kr literen Og få deg et par fat. Haha ja okay så kunne jeg da købe for en levetid. Hvad er minimum kjøps volume? Quote Link to post
Roger jo Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 (edited) Peter- skrev 50 minutter siden: så kunne jeg da købe for en levetid. Hvad er minimum kjøps volume? Det var før under 200l .. Du må ringe å spørre. Edited June 9, 2019 by Roger jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Peter- Posted June 9, 2019 Author Share Posted June 9, 2019 Roger jo skrev 11 minutter siden: Det var før under 200l .. Du må ringe å spørre. Wow det var meget. Ok takk Quote Link to post
Gullfisk Posted June 9, 2019 Share Posted June 9, 2019 Alle slike ovner jeg har vært borti, Refleks, Glembring, Dickinson, Sigmar, har vært diesel ovn. Tror jeg hadde maken til din også, 66mk, på diesel. Ta en telefon til refleks, så får du svar på hva den skal ha. Mulig det står på regulator også. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.