Jump to content

VP KAD300 KAD44 KAMD - Sjøvannspumpe - Lager og simring dimensjon -kan du dele ?


dieselfan

Recommended Posts

Jeg oppdaget en sesong rett før vinterlagring at en dråpe hadde lekket fra sjøvannspumpa på en av mine D6. Motorene ble gjennomkjørt med ferskvann og konservert for lagring. Ingen tilgang til båten under lagringsperioden. På henteturen våren etter gikk lagerene i pumpa varm da vann hadde kommet inn fra pakkboksen. Oppdaget dette uten at noen skade skjedde under ekstra kontroll underveis og fikk stengt ned denne motoren, men mer interessant var det nok at pumpeakslingen hadde en del pittings-korrosjon etter bare 6-700 timers driftstid så dette medførte en separat reparasjonsjobb av aksling.

 

På vannpumpa til D6 er det litt tricky å få av reimhjulet uten å ødelegge dette men også her er det brukt helt vanlige SKF lagere som får i enhver materialhandel. Det var kun den mekaniske tetninga jeg fikk fra VP.

 

Å overhale disse pumpene er en ren kosejobb om man har litt enkelt verkstedutstyr tigjengelig som lagerpresse etc. Skal man utføre arbeid på pumpeaksling må man ha en dreiebenk i tillegg. Om det blir båt med D4 eller D6 igjen kommer jeg til å overhale vannpumpa som en planlagt jobb når den har fått tilsvarende gangtimer igjen selv om det ikke er lekkasje å spore fra pakkboks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...