Egor Startet 28.Mai.2019 Del på Facebook Startet 28.Mai.2019 Er det noen som har erfaring med å flytte utrigger 40 cm bortover skinnen? Festeboltene er rustne så jeg tviler på at de er mulig å få løsnet uten å ødelegge dem. Hvis dette er arbeidskrevende - er det noen firma som kan gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Dette er jo gjennomgående bolter, så dette burde være enkelt og greit. Dusj med rustløser gjentatte ganger, vent en dag og prøv å løse dem. Om det ikke går, prøv med varme eller kapp boltene og sett I nye. Men du skal ikke se bort fra at rustløseren gjør jobben her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Eller enda enklere- dusj på litt rustløser og skru dem av med en gang. Dersom de ikke løsner så er det bare å ta i litt hardere, da ryker den tvert av. Ikke nødvendig å kappe en gang. Bare sørg for å ha med reserve skruer og muttere. Ta med en fastnøkkel og lang latmannsarm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Komodo skrev 2 minutter siden: Eller enda enklere- dusj på litt rustløser og skru dem av med en gang. Dersom de ikke løsner så er det bare å ta i litt hardere, da ryker den tvert av. Tenkte på det samme, såpass tynne bolter og god sekskant på skrue og mutter så knekker de lett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kjellg Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Jeg har flyttet flere ganger. Ikke lik din men prinsippet er vel det samme. Løsnet boltene og satt et tykt og godt tau i utriggeren og bare dro den den veien jeg ville. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Ikke sikkert du trenger løsne boltene. Ser klembrakketten som fester mot skinnen på brygga "henger" pga vekten fra utligger og dermed kiler seg fast i skinna. Jeg har flyttet tilsvarende utligger før enkelt ved å løfte/ ta bort vekten fra utrigger, og så var det bare å skli den sideveis. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Om du ikke vil stresse ryggen eller rett og slett gjøre det enkelt kan du dra den sidelengs med en jekkestropp. Jeg har endel video om det kan være til hjelp... hjemme skjer 99% av all bryggejustering mellom 01:00 og 05:30 så opptakene er litt mørke.... Om den var min ville jeg sjekket pinnene som sitter på utriggeren samtidig. Den delen som er inne i hengsla er ofte mer slitt enn det du ser på utsiden. Brekker denne pinnen, vipper utriggeren og kan skade båten din eller dra den ned om det er en jolle... Å sveise på en ny pinne er en enkel fiks, eller borre et hull der den gamle pinnen er sveist på og sette inn en passende helgjenget bolt med mutter og en bit med hageslange som lager. Boltene mine måler 3/4" utvendig. Jeg har erstattet med M16 bolter med hageslange. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 Der jeg jobbet på 70-tallet brukte kundene slegge og banket utriggerne bortover når de hadde kjøpt seg ny båt som var for bred til plassen. Ingen som løsnet noe som helst. Samme ballet hver vår. Til slutt måtte vi sveise festene fast. Så med litt slegge, sklir festene så fint bortover T-jernet atte. Sitér dette innlegget Link to post
Egor Svart 28.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 (redigert) Supert! Takk for alle råd. Her er det en privat brygge så jeg får nok gjøre det på dagtid :D Redigert 28.Mai.2019 av Egor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.Mai.2019 Del på Facebook Svart 28.Mai.2019 (redigert) ...helt klart ikke det du spurte om men jeg ser av bildene at det er hjørnebeslaget som tar det meste av lasten fra kantjernet... et tynt flattjern i annenhvert skrue hull og 40-60 cm innover tverrplankene kunne hjulpet kantjernet og øket levetiden.. ? (er i bryggekamp så for meg er det å ha brygge noe av det største ....) Redigert 28.Mai.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.