Jump to content

Flytte utrigger

Egor

Recommended Posts

Dette er jo gjennomgående bolter, så dette burde være enkelt og greit. Dusj med rustløser gjentatte ganger, vent en dag og prøv å løse dem. Om det ikke går, prøv med varme eller kapp boltene og sett I nye. Men du skal ikke se bort fra at rustløseren gjør jobben her.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev 2 minutter siden:

Eller enda enklere- dusj på litt rustløser og skru dem av med en gang. Dersom de ikke løsner så er det bare å ta i litt hardere, da ryker den tvert av.

Tenkte på det samme, såpass tynne bolter og god sekskant på skrue og mutter så knekker de lett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ikke sikkert du trenger løsne boltene. Ser klembrakketten som fester mot skinnen på brygga "henger" pga vekten fra utligger og dermed kiler seg fast i skinna.

Jeg har flyttet tilsvarende utligger før enkelt ved å løfte/ ta bort vekten fra utrigger, og så var det bare å skli den sideveis.

Mvh. SAP

Om du ikke vil stresse ryggen eller rett og slett gjøre det enkelt kan du dra den sidelengs med en jekkestropp.

Jeg har endel video om det kan være til hjelp... hjemme skjer 99% av all bryggejustering mellom 01:00 og 05:30 så opptakene er litt mørke....

Om den var min ville jeg sjekket pinnene som sitter på utriggeren samtidig. Den delen som er inne i hengsla er ofte mer slitt enn det du ser på utsiden. Brekker denne pinnen, vipper utriggeren og kan skade båten din eller dra den ned om det er en jolle...

Å sveise på en ny pinne er en enkel fiks, eller borre et hull der den gamle pinnen er sveist på og sette inn en passende helgjenget bolt med mutter og en bit med hageslange som lager. Boltene mine måler 3/4" utvendig. Jeg har erstattet med M16 bolter med hageslange. 

Der jeg jobbet på 70-tallet brukte kundene slegge og banket utriggerne bortover når de hadde kjøpt seg ny båt som var for bred til plassen. Ingen som løsnet noe som helst. Samme ballet hver vår. Til slutt måtte vi sveise festene fast. Så med litt slegge, sklir festene så fint bortover T-jernet atte.

...helt klart ikke det du spurte om men jeg ser av bildene at det er hjørnebeslaget som tar det meste av lasten fra kantjernet... et tynt flattjern i annenhvert skrue hull og 40-60 cm innover tverrplankene kunne hjulpet kantjernet  og øket levetiden.. ?

(er i bryggekamp så for meg er det å ha brygge noe av det største :smiley:....)

Redigert av dieselfan (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...