Kallethekid Startet 31.Mai.2019 Del på Facebook Startet 31.Mai.2019 (redigert) Så en video idag av den tragiske ulykken i Budapest. Her ser man hva noen feilvurderinger kan få for konsekvenser. Merkelig at ikke en eller begge båtene kunne dreie litt for å unngå dette. Vi kjenner selvfølgelig ikke til noe om kommunikasjon på VHF eller tidligere kursendringer men det kan vel se ut som om den større båten er innhentende og skal vike, hvis ikke den mindre båten (som sank) akkurat har endret kurs for å komme gjennom riktig åpning i brua? Redigert 31.Mai.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 (redigert) Skjønner egentlig ikke hvorfor det lages en tråd der det skal spekuleres i hvem sin skyld dette er utifra en liten videosnutt som man har sett i nyhetene. Frem til man vet noe mer om selve hendelses forløpet synes jeg man skal legge denne saken til side her på båtplassen fordi det er ikke noe vits i å ha 1000 innlegg med synsere som bare har sett en videosnutt i 4 sek. Redigert 31.Mai.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 MorganX skrev 13 minutter siden: Skjønner egentlig ikke hvorfor det lages en tråd der det skal spekuleres i hvem sin skyld dette er utifra en liten videosnutt som man har sett i nyhetene. Frem til man vet noe mer om selve hendelses forløpet synes jeg man skal legge denne saken til side her på båtplassen fordi det er ikke noe vits i å ha 1000 innlegg med synsere som bare har sett en videosnutt i 4 sek. Det kan gi ny kunnskap om sikker ferdsel til sjøs å diskutere ulykker. Å synse om hvem som har skyld, blir en bagatell i forhold til selve ulykken. Diskusjon om ulykker kan hindre fremtidige ulykker. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Jeg er enig at man kan diskutere skyld når man vet mere om ulykken, men å legge skyld på partene utifra noen få sekunder med video hvor man ikke ser hendelsforløpet vil bare skape spekulasjoner som ikke er basert på fakta. Man vil derfor ikke lære noen ting av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Takker for tilbakemeldingen MorganX. Jeg har nå redigert det første innlegget noe. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Ett sted sto det at den minste båten endret kurs og kjørte foran den andre rett før det smalt. Har ikke anelse om det er riktig. 135 m båt i sterk motstrøm? må være veldig vanskelig. Feilberegning eller strøm som går sideveis og trekker baugen over samtidig som man mister kontrollen og fyker avgårde hvis man vil stoppe opp. Har fortøyd til kai i noen knop strøm, og det er en spesiell opplevelse. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Andor Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Helt utrolig at folk her gidder å diskutere eller komme med meninger, noen har hørt det og andre har sikkert hørt det, men sannheten er jo at ingen av dere har det minste peiling, regner også med at ingen av dere har det miste peiling på hvordan der er å føre en større båt/skip. Så jeg anbefaller moderator eller trådstarter til å slette dette. Så bare hvordan det tok av når HI kolliderte og sank, helt utrolig hvordan helt totalt uvitende folk kan komme med så utrolig mye tull og svada. Når folk her inne også mener at dem på HI kunne gjort både dette ene og det andre, at dem på tankskipet kunne gjort både det ene og det andre, men til syvende og sist, hvor mange er det av dere som har ført større båter/skip i mørket, i farvann med mye trafikk og div. Mvh en som har manøvrert større båt/skip i det meste av vær og til alle døgnets tider, det er ikke så lettvint som mange av dere trur, selv med alt av navigasjons utstyr og div. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Mht. Helge Ingstad så trenger man ingen havarikommisjonsrapport for å konstatere at noe har vært alvorlig galt på broa på fregatten i forkant av kollisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 31.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Mener du at det er så vanskelig å føre store skip at det ikke kan diskuteres når det skjer uhell? Tror du ikke fritidsbåtførere kan lære noe av uhell som skjer med større båter? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2019 Del på Facebook Svart 31.Mai.2019 Andor skrev 15 minutter siden: Helt utrolig at folk her gidder ....... Når folk her inne også mener at dem på HI kunne gjort både dette ene og det andre, at dem på tankskipet kunne gjort både det ene og det andre, men til syvende og sist, hvor mange er det av dere som har ført større båter/skip i mørket, i farvann med mye trafikk og div. Mvh en som har manøvrert større båt/skip i det meste av vær og til alle døgnets tider, det er ikke så lettvint som mange av dere trur, selv med alt av navigasjons utstyr og div. Vel, nå er jo dette et diskusjonsforum da Andor, og da er det vårt privilegium som debattanter å spekulere, gjette, mene osv. om diverse saker som vi både har greie på og ikke greie på. Det er ikke slik at man må ha vært skipsfører på et fartøy av tilsvarende størrelse for å få lov til å delta i diskusjoner på baatplassen. Dette er jo et helt uformelt forum, ikke et offentlig organ som uttaler seg. Og når du først nevner Helge Ingstad saken bør det vel komme noen gode forklaringer på hva som har skjedd der etterhvert. For oss som kun kjenner detaljer gjennom media kan det unektelig virke som om en del elementære regler er brutt. Eller er det ikke slik? Er det rett og slett så vanskelig å kjøre stor båt at de kræsjer selv om alle regler er fulgt til punkt og prikke og alle hjelpemidler er tatt i bruk? Hvis det er så vanskelig å føre stor båt som du skal ha det til her så må det jo være ren hasard for hver gang disse kaster loss og legger fra kai. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LALUNA II Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Enig med Mons endring av kurs i motstrøm kan være en prøvelse i liten fart og ting skjer fort Leste også teorien med at den minste endret kurs rett før uhellet Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mons Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Jeg skal på kanal og være ansvarlig for flere speiderskøyter om tre uker. Hvis du Andor synes jeg er en idiot som ikke har peiling på noenting ville jeg satt pris på om du brukte litt energi på å gi meg noen tips og litt innføring i hva som kan føre til ulykker i sterk strøm på kanalene med båter fra 30-75 fot som surrer rundt med master og lange baugspryd. Det vil i tillegg til disse diskusjonene kunne gi meg mye lærdom som jeg kan videreformidle til speiderungdommene underveis. Noen skippere er knapt fylt 18 år, og hvis de skal vente på en tørr rapport om lang tid er det kanskje for sent. Slike diskusjoner som vi idioter har her om mulige årsaker og problemer tilfører mye mer lærdom enn en juridisk utformet sluttrapport. Selv om jeg ikke har ført veldig store båter i situasjoner som ble for vanskelig har jeg mange ganger seilt innaskjærs uten lykter i mørke og vet at det kan være komplisert. Prøver derfor å lære noe hele tiden istedenfor å sitte på baken og vente på en rapport... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Komodo skrev for 10 timer siden: Er det rett og slett så vanskelig å kjøre stor båt at de kræsjer selv om alle regler er fulgt til punkt og prikke og alle hjelpemidler er tatt i bruk? Hvis det er så vanskelig å føre stor båt som du skal ha det til her så må det jo være ren hasard for hver gang disse kaster loss og legger fra kai. Sant nok... mons skrev 14 minutter siden: gi meg noen tips og litt innføring i hva som kan føre til ulykker i sterk strøm på kanalene med båter fra Det er forskjell på elver og kanaler... Der er ikke strøm av betydning i kanaler, da høydeforskjellen utlignes av sluser... Jeg har selv kjørt min egen båt i Rihnen, det er elv...sterk strøm, og helt egne og sære kjøre regler...veksler mellom venstrekjøring og høyrekjøring....fartøy i medstrøm bestemmer dette... På kanalene har jeg også fartet...et helt annet og rolig liv ... enorm forskjell på å farte i elver og kanaler... Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 (redigert) Jeg vil tro at CEVNI reglene vil gjelde i denne situasjonen, kapittel 6b har bla. med forbikjøring å gjøre. Når det i tillegg er ved/under en bro så kan det være andre regler som også kommer inn i bildet. Nå vi kjørte på elvene så var det utelukket å kjøre to båter samtidig i samme løp om det var litt trangt pga suget som oppstår, andre broer er det helt ok. Nå er det ikke noe lyd på klippet så vi ikke kan høre om det bli gitt lydsignal. Broen kan også ha et midlertidig forbud om passasje pga sterk strøm. I og med at det var sterk motstrøm så er det noe enklere å vike eller redusere farten enn om dette hadde skjedd medstrøms. Redigert 1.Juni.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
mons Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Hei Ida Marie. Jeg må nok lese om slike vikepliktsregler hvis jeg finner det for Kielkanalen. Selv om den betegnes som kanal har jeg skjønt at det kan være nokså frisk strøm avhengig av tidevann mm. Flere av elvene har vel også sluser, og jeg har ikke peiling på når det går fra å være kanal til elv. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Barbaria - finnes Cevni reglene på norsk? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 (redigert) mons skrev 34 minutter siden: Hei Ida Marie. Jeg må nok lese om slike vikepliktsregler hvis jeg finner det for Kielkanalen. Selv om den betegnes som kanal har jeg skjønt at det kan være nokså frisk strøm avhengig av tidevann mm. Flere av elvene har vel også sluser, og jeg har ikke peiling på når det går fra å være kanal til elv. Kiel kanalen har jeg gått. Du sluses inn og ut av den, og der er ingen strøm av betydning.. Det er ikke forandring av kjøreretning i Kiel kanalen. Det du kan være obs på er når du treffer store container skip der, serlig på de smaleste partiene. Da oppstår det en motsatt strøm langs dette skipets kjøreretning, den merkes...men var aldri noe problem for meg... Ja riktig, noen elver får sluser for å dempe strømmen .. Mossel elven er en slik. Jeg gikk også i den. Strømmen her var svak, men kan nok øke ved snøsmelting og kraftig nedbør. Dette med skifting av kjøreretning ser du på møtende fartøy. De svinger opp en svær blå plate, med et blinkende lys midt i platen...da er det engelsk kjøring... st.b - st.b... Det er fartøyene som kommer nedstrøms som bestemmer dette... Høres verre ut en det er...funker veldig bra... Er kun nyttetrafikk som har disse blå platene. Redigert 1.Juni.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Har det framkommet noe mer om ulykken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Barbaria Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Her er noe mer på nyhetene. Ny video. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.