DN1881 Startet 1.Juni.2019 Del på Facebook Startet 1.Juni.2019 Jeg planlegger å installere lys i motorrom på en Bavaria 29DC og lurer på om det er eksplosjonsfare man må overveie ang. type av lamper? Jeg vil tro at LED er bra men hvor skal bryter sitte? Er det tryggeste med innebygget batteri? Jeg har en Volvo diesel KAD 300D. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 (redigert) Nei med dieselmotor tror jeg ikke det er noe spesielt å tenke på LED blir nokk bra. Redigert 1.Juni.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 I min Viksund 340 med VP D6 fra 2007 er det montert orginal motorromsbelysning. Helt standard lampe med glødepære. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Du får garantert ikke dieselen til å tenne med en lyspære eller gnisten fra en bryter. Det kreves nok langt mer energi. Noe annet er om du lagrer A-væsker eller gasser i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Hvis det er så stor fare for eksplosjon, at en lyskilde er det som skal til, bør du holde deg vekk fra båten? Uansett flott at du har stilt deg selv, og nå oss spørsmålet. Det viser at du bryr deg om din egen og andres sikkerhet? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
DN1881 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Jeg snakket men selger på SeaSea og han ble veldig usikker om det var trygt selv om det var diesel....det fikk meg til å tenke litt. På den annen side har man jo hatt lamper i motor-rom i noen år og sjelden hørt om båter som eksploderer... Det burde vel være en ganske klart svar , ja eller nei. Jeg får ringe Bavaria for sikkerhets skyld. Syns det er rart at dette ikke en standard installasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Med en dynamo der "gnistene fyker" pluss et utal av andre elektriske ledninger og releer? Kjør på med LED-lys. Pass bare på at plussledninger ikke ligger og slenger slik at isolasjonen kan gnages av mot feks. motorblokken og lage gnister og kortslutning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Juni.2019 Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Bare tenk på når selvstarteren klinker til. Sitér dette innlegget Link to post
DN1881 Svart 1.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2019 Takk for alle fornuftige tilbakemeldinger, da blir det flomlys og bra arbeidsforhold ! Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 (redigert) Om jeg stjeler denne tråden litt og spør det samme spøsmålet når det gjelder innenbords bensinmotor. Er det da smart å ha EX godkjent(gnistsikker) lampe i motor rom? Redigert 2.Juni.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Sier det ikke seg selv at det med bensinmotor er viktigere å sørge for at det ikke kan oppstå gnister der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MorganX Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Jepp, det gjør det, men lurte på om det holdt med å la bryteren stå på utsiden av motorrommet og at man la ledlys stripe høyest opp i motor rommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 (redigert) Så lenge det ikke er noen dårlig kontakt på den delen av opplegget som er i selve motorrommet, er det vel greit? Om det skulle gnistre i bryteren utenfor er det opplagt at det ikke kan antenne bensindamp (om det skulle være det) i motorrommet. Litt logisk tenking? Utenfor motorrommet har en jo også et gass kokeapparat med åpen flamme uten at det skal være problem. Redigert 2.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Lurer på om det er montert dieselvarmere i motorrommet på en del motorbåter? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 Bensindamp i motorrom vil uansett kunne tennes av gnister fra starteren, og derfor har man motorromsvifte som bytter lufta i rommet før man starter. Tror det er krav for CE godkjenning. Da kan du evt velge å koble lyset slik at vifta må gå litt før lyset settes på. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Kaskazi Svart 2.Juni.2019 Del på Facebook Svart 2.Juni.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Lurer på om det er montert dieselvarmere i motorrommet på en del motorbåter? I begge mine Nimbuser var dieselvarmer originalt montert i motorrom. Mye friskluft i mororrommet. 2 x 20 cm rør. Diesrlinstallasjoner. I båter med bensinmotor bør varmer monteres utenfor motorrom. Ellers kan det bli litt for varmt. Redigert 2.Juni.2019 av Kaskazi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ØysteinMoen Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Hei Kan noen forklare meg helt konkret hvordan motorromsviften skal/bør installeres? Har en 22” Polar med Marna MB10A bensin fra 1972, og ønsker å installere en vifte for å blåse bort bensindamp før start av motor. Må viften ha avløp gjennom skrog? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Er ikke det en åpen båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Delvis, med kalesje. Såpass at det kan eksplodere ganske bra, om man får det til. Personlig ville jeg sugd ut dampen i stedet for å blåse den ut. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Hva med å åpne kalesjen og motorluken, og lufte ut evt. bensindamp? Man peiler jo motoroljen å tar en titt på og rundt motoren før oppstart uansett. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
ØysteinMoen Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Jo, åpner motorkassen og lufter ut godt i forbindelse med peiling av olje før hver tur. Er dette tilstrekkelig? Dampen synker jo ned i kjølen, men båten er åpen som du sier, iallefall når kalesjen er oppe. Er som oftest nede nå på sommeren da :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.