Andrimner Startet 6.Juni.2019 Del på Facebook Startet 6.Juni.2019 Hei, Jeg ønsker å skifte ut trepinnene i kryssholtene mine, da disse begynner å bli noe gamle og morkne. Jeg er imidlertid veldig usikker på om det er mulig å få tak i nye trepinner - finner ikke stort hos de ulike båtforretningene eller på google. Noen som har noen ide om det er mulig å få tak i dette? Eller må jeg evt få laget selv? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Trelasthandlere har "rundlist/ rundstav/rundstokk" (de kaller det litt forskjellig) i metervis og i forskjellige dimensjoner. Du får de både i eik og furu. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Jannmar skrev 2 minutter siden: Trelasthandlere har "rundlist/ rundstav/rundstokk" (de kaller det litt forskjellig) i metervis og i forskjellige dimensjoner. Du får de både i eik og furu. . . . . . og i teak på Billingstad. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 NilsPils skrev Just now: . . . . og i teak på Billingstad. Da er det bare å velge og vrake. ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Tviler på at båtforretningene selger reservedeler til eldre kryssholt, de er nok mer opptatt av å selge nye kryssholt Her må du nok enten gjøre som de over skriver, kjøpe rundstokk. Eller lage selv, hvis målene på rundstokken er spesielle. Da kan du enten dreie eller sage, høvle og pusse deg fram til ønsket form. Har du ikke tilgang til dreiebenk/utstyr selv et det gjerne muligheter for å låne? En kamerat som bor i Oslo skryter veldig av noe som heter Fellesverkstedet. Der betaler man en liten sum for bruk av maskiner og utstyr, men får opplæring og veiledning gratis. Han har blant annet laget deler til gitarer der (tilgang til båndsag, tykkelseshøvel og fres). Sitér dette innlegget Link to post
Andrimner Svart 6.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 (redigert) Skjønner, da blir det nok rundstokk! Takker for innspill! Noen spesielle materialtyper, og evt etterbehandlinger, som er å anbefale? Redigert 6.Juni.2019 av Andrimner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Ville ha brukt teak med tanke på styrke og holdbarhet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Jeg ville heller byttet kryssholdtene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Jeg ville brukt teak. Ubehandlet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Hakkannen skrev for 3 timer siden: En kamerat som bor i Oslo skryter veldig av noe som heter Fellesverkstedet. Der betaler man en liten sum for bruk av maskiner og utstyr, men får opplæring og veiledning gratis. Ser ut til å være et veldig interessant tilbud. Der vil jeg stikke innom neste gang jeg er i byen. Ser at de bare har åpent når folk flest er på jobben, men for meg går det bra . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
-morten- Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 1 hour ago, Komodo said: Jeg ville heller byttet kryssholdtene. På en del båter er det så og si umulig å bytte kryssholt med mindre du deler overbygg og skrog Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hakkannen Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 NilsPils skrev for 3 timer siden: Ser ut til å være et veldig interessant tilbud. Der vil jeg stikke innom neste gang jeg er i byen. Ja, ut fra skrytet til kameraten er det et veldig kjekt tilbud. Greit for dem som ikke har tilgang til eget verksted og ikke minst spesialmaskiner. Hadde jeg bodd i Oslo (og ikke hatt tilgang til sløyden på en skole) tror jeg at jeg nærmest hadde bodd på Fellesverkstedet i perioder, en mann må jo ha tilgang til et verksted Andrimner skrev for 5 timer siden: Noen spesielle materialtyper, og evt etterbehandlinger, som er å anbefale? Eik; høy styrke, men må oljes. Teak; mindre styrke enn eik (men god nok i den dimensjonen du ser etter), trenger ikke behandles. Furu; grei styrke (men under halvparten av hardheten til eik), må oljes. Ville som andre før meg også ha hatt teak som førstevalg. Så eik og til slutt furu av disse tre, hvis ingen andre alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 6.Juni.2019 Del på Facebook Svart 6.Juni.2019 Komodo skrev for 7 timer siden: Jeg ville heller byttet kryssholdtene. Hvorfor det ? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Hakkannen skrev for 14 timer siden: en mann må jo ha tilgang til et verksted 100% enig Nå har jeg fått til mitt eget lille snekkerverksted, men jeg har ikke CNC-fres. Uanasett MÅ jeg bare sjekke ut dette miljøet ved anledning . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Jannmar skrev for 13 timer siden: Hvorfor det ? Jeg hadde ikke tatt jobben med å bytte treverk i en pullert. Jeg ser for meg en slik pullert i forniklet messing hvor forniklingen er i ferd med å forvitre. Blir aldri bra. Dessuten, dersom man skal gjøre en slik jobb må vel pullerten av uansett? Da er det vel like greit å sette på en ny. Som @-morten- skriver så kan det jo være en utfordring å få av pullerten på enkelte båter, men det problemet er jo like stort enten man skal demontere den for å reparere den, eller om man bytter. En løsning kan være å bore et stort hull i innerlineren og sette inn en luke etterpå, evt. lime på en plate som tetter hullet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Komodo skrev 4 minutter siden: .........dersom man skal gjøre en slik jobb må vel pullerten av uansett? Tror ikke det, hadde sånne pullerter på en båt for 40 år siden, på undersiden i hver ring satt en liten skruv som gikk inn i rundstokken, får man bare løs disse skruer etter mange år, så burde det vare en enkel match å trekke ur og sette dit nye....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Ja, hvis det er så enkelt så skjønner jeg at det er et enkelt alternativ å bytte treverket Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Gunga Din skrev 9 minutter siden: Tror ikke det, hadde sånne pullerter på en båt for 40 år siden, på undersiden i hver ring satt en liten skruv som gikk inn i rundstokken, får man bare løs disse skruer etter mange år, så burde det vare en enkel match å trekke ur og sette dit nye....... Hvis skruene ikke løsner med et kubbe skrujern med understøtte, viktig med understøtte. Så sjekk om du kommer til mutterene og få løsnet Krysholtet for lettere å komme til skruene, eventuelt senterbor med et tynt bor øk borerdiameter til hode faller av. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 (redigert) Det går helt greit å få ut treverket uten å ta ut skruene også (om de skulle sitte bom fast). Kapp treverket helt inntil holderne (der hvor jeg har merket med rødt på bildet), bor noen hull gjennom det resterende treverket som sitter igjen i holderne og kakk/pirk det deretter ut. Bor ut skruene fra metallet etterpå og sett inn nye skruer etter at nytt treverk er satt på plass. Du kan selvfølgelig også bore ut skruene først, og deretter trekke ut treverket fra holderne. Å skifte treverket i disse pullertene er en meget enkel jobb, uansett hvilken metode du velger. Redigert 7.Juni.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andrimner Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Bekrefter at det er enkelt, en av årsakene til at jeg vil skifte er at skruene falt ut av den ene - som gjorde at den «fløt» fram og tilbake og enkelt kunne nappes ut. Satte inn nye skruer, men frykter at de vil falle ut etterhvert de også. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juni.2019 Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Har du målt diameteren? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Andrimner Svart 7.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2019 Ikke enda, tenkte å gjøre det ved neste anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.