Knotleif Startet 8.Juni.2019 Del på Facebook Startet 8.Juni.2019 Jeg har 2 stk kad44 som ikke vil starte Her er hendelsesforløpet før de ikke ville starte: Det begynte med at jeg fikk feilkode 2.4 på Sb motor (motor gikk fortsatt, opp til ca1000rpm) . Byttet RPM sensor, uten at kode gikk bort. Sjekket over koblinger og fant ut at start rele hadde vært varmt, lånte da rele ifra BB motor og sb motor starter ikke. Setter tilbake rele til BB motor da starter heller ikke denne. Setter inn nye startreleer og hoved reler samt en ny tenningslås på BB motor(denne var litt godt brukt).på dette tidspunkt har jeg feil kode 2,4 på st motor og har nå en feilkode 4.6 på BB motor. Får nå resatt begge feilkodene på panel forran og alt virker tilsynelatende ok. Når jeg vrir på nøkler så hører jeg at hovedrele, stopprele virker ,instrumenter virker og aktuatorer på gir virker. Har prøvd girspaker frem og tilbake, dette virker fint. Alt ser normalt ut. Har målt at jeg ikke får startsignal ifra Nr/klemme 20 ifra EDC, altså ikke innslag på Startrele. Veldig rart at begge motorer oppfører seg helt likt.Har begge EDC tatt kvelden?, litt rart det også??. Er det noe mulighet for og koble til pc imellom kobling og edc og sjekke diagnosen?, resette den? Etc.. Nå blir alle gode råd tatt i mot met stort takk?, Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Du skriver ikke hvilken utgave KAD 44 du har, det er vel kun siste generasjon som bruker det samme el skjema som KAD 300. Har du sjekket alle sikringene ? (inklusiv automatsikring) Har du hatt en strøm-peak ? Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Takk for svar:) Det er en Kamd44p-A, skjema som jeg bruker er til denne utgaven. har målt automatsikringene i boksen, finner ingen Andre sikringer som skal ha noe invirkning Mot edc,skal det være det? er ukjent med at det skal ha vært noen strøm peak finner ikke helt ut av el skjema hvor start signal ifra nøkkel går?, direkte inn på edc? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Ligger sikringer uder den svarte boksen,disse virker inn på kompressor.Meiner å huske at motoren stopper når denne taes ut.Dette er på kad 300,men elsystemet er vel ganske likt. Mulig det ligger ein sikring nede ved starter,veit ikkje ka den går til Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Har du "Verkstadshandbok Elsystem" B2 84 sider ? om ikke så send en epost adresse som IM så kan jeg få arkivaren hjemme til å sende deg... selv har jeg fått 20 liter diesel så jeg sitter i graveren i regnet, men uten el problemer... Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Jakob T; takker for svar) ser for meg ut som det er litt forskjell på den første utgaven av kad44p-A til 300, men skal sjekke litt ekstra under boksen om det ligger noe som jeg har oversett. på dette tidspunktet er alle råd gode ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Takker for tilbudet, men det er den manualen jeg har. Godt og høre at ikke alle har el problemer. kommer du på noe lurt så setter jeg pris på innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Sjekk også sikring som ligger rett ved svart boks . hvit av farge og ser bare ut som et koblings punkt . Har skjedd på kad 300 ihvertfall. Så hel og fin ut så den må måles.. Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Gulborg skrev for 3 timer siden: Sjekk også sikring som ligger rett ved svart boks . hvit av farge og ser bare ut som et koblings punkt . Har skjedd på kad 300 ihvertfall. Så hel og fin ut så den må måles.. Takker for svar:-), denne er målt, og den er iorden Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Juni.2019 Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Den kvite sikringen ved koblingsboks er til tilt på drev Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 8.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2019 Jakob T skrev for 2 timer siden: Den kvite sikringen ved koblingsboks er til tilt på drev ?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Hva skjer når du prøver å starte? Går startmotorene uten at maskinene tenner eller går ikke startmotorene i det hele tatt? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Knotleif Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Brigg skrev 1 time siden: Hva skjer når du prøver å starte? Går startmotorene uten at maskinene tenner eller går ikke startmotorene i det hele tatt? Starter slår ikke inn, får ikke 12 v ifra edc til start relé , tror jeg må inn m PC og få sjekket edc. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Du har elektroniske spaker og aktuatorer som styrer girvaierne? Sjekk at nøytralbryterne i aktuatorene blir innkoblet når drevene står i fri. Hvis motorstyringen ikke får beskjed om at aktuatorene står i fri vil det ikke gå startsignal til motorene. Typiske årsaker i så tilfelle kan være elektronisk som feil med bryter eller dårlig kontakt i ledningsnett mellom bryter og motorstyring. Det kan også skyldes feil justering av girvaier slik at nøytral ikke treffer riktig i forhold til bryteren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Cato Svart 9.Juni.2019 Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Sikker på at du har valgt riktig styreposisjon- active station? Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Brigg skrev for 4 timer siden: Du har elektroniske spaker og aktuatorer som styrer girvaierne? Sjekk at nøytralbryterne i aktuatorene blir innkoblet når drevene står i fri. Hvis motorstyringen ikke får beskjed om at aktuatorene står i fri vil det ikke gå startsignal til motorene. Typiske årsaker i så tilfelle kan være elektronisk som feil med bryter eller dårlig kontakt i ledningsnett mellom bryter og motorstyring. Det kan også skyldes feil justering av girvaier slik at nøytral ikke treffer riktig i forhold til bryteren. Et godt tips det som du nevner her?, funksjon på aktuator og girspaker virker, skal sjekke signal ifra endebryter til edc ikveld , men litt rart iforhold til at begge motorer har samme feil? Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 9.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2019 Cato skrev 25 minutter siden: Sikker på at du har valgt riktig styreposisjon- active station? Ja, er i grunn det?, men skjønner godt at du nevner det, siden det virker veldig merkelig ? Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Hei da er motorer igang igjen, ser ut som om #hcu# boks som sitter PR motor for styrepanelene trengte og få en restart, tok denne samtidig som jeg tok spenning til edc, etter dette startet de opp og ingen feilmeldinger tusen takk for alle innlegg , lærer alltid noe inne her på båtplassen ? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Grønn glede er når begge Volvoane går,har ingenting med hage å gjere .Kjekt det ordna seg på ein rimlig måte Sitér dette innlegget Link to post
Knotleif Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Jakob T skrev 1 minutt siden: Grønn glede er når begge Volvoane går,har ingenting med hage å gjere .Kjekt det ordna seg på ein rimlig måte ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.