Jump to content

Volvo Penta 2x Kad 44p-A starter ikke

Knotleif

Recommended Posts

Jeg har 2 stk kad44 som ikke vil starte

Her er hendelsesforløpet før de ikke ville starte:

Det begynte med at jeg fikk feilkode 2.4 på Sb motor (motor gikk fortsatt, opp til ca1000rpm) . Byttet RPM sensor, uten at kode gikk bort. Sjekket over koblinger og fant ut at start rele hadde vært varmt, lånte da rele ifra BB motor og sb motor starter ikke. Setter  tilbake rele til BB motor da starter heller ikke denne.

Setter inn nye startreleer og hoved reler samt en ny tenningslås på BB motor(denne var litt godt brukt).på dette tidspunkt har jeg feil kode 2,4 på st motor og har nå en feilkode 4.6 på BB motor.

Får nå resatt begge feilkodene på panel forran og alt virker tilsynelatende ok. Når jeg vrir på nøkler så hører jeg at hovedrele, stopprele virker ,instrumenter virker og aktuatorer på gir virker.

Har prøvd girspaker frem og tilbake,  dette virker fint. Alt ser normalt ut.

Har målt at jeg ikke får startsignal ifra Nr/klemme 20 ifra EDC, altså ikke innslag på Startrele.

Veldig rart at begge motorer oppfører seg helt likt.Har begge EDC tatt kvelden?, litt  rart det også??.

Er det noe mulighet for og koble til pc imellom kobling og edc og sjekke diagnosen?, resette den? Etc..

Nå blir alle gode råd tatt i mot met stort takk?,

el boks kad44.jpg

el kad 44.png

Takk for svar:)

Det er en Kamd44p-A, skjema som jeg bruker er til denne utgaven.

har målt automatsikringene i boksen, finner ingen Andre sikringer som skal ha noe invirkning Mot edc,skal det være det?

er ukjent med at det skal ha vært noen strøm peak 

finner ikke helt ut av el skjema hvor start signal ifra  nøkkel går?,  direkte inn på edc?

Hva skjer når du prøver å starte? Går startmotorene uten at maskinene tenner eller går ikke startmotorene i det hele tatt?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du har elektroniske spaker og aktuatorer som styrer girvaierne? Sjekk at nøytralbryterne i aktuatorene blir innkoblet når drevene står i fri. Hvis motorstyringen ikke får beskjed om at aktuatorene står i fri vil det ikke gå startsignal til motorene. 

Typiske årsaker i så tilfelle kan være elektronisk som feil med bryter eller dårlig kontakt i ledningsnett mellom bryter og motorstyring. Det kan også skyldes feil justering av girvaier slik at nøytral ikke treffer riktig i forhold til bryteren. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 4 timer siden:

Du har elektroniske spaker og aktuatorer som styrer girvaierne? Sjekk at nøytralbryterne i aktuatorene blir innkoblet når drevene står i fri. Hvis motorstyringen ikke får beskjed om at aktuatorene står i fri vil det ikke gå startsignal til motorene. 

Typiske årsaker i så tilfelle kan være elektronisk som feil med bryter eller dårlig kontakt i ledningsnett mellom bryter og motorstyring. Det kan også skyldes feil justering av girvaier slik at nøytral ikke treffer riktig i forhold til bryteren. 

Et godt tips det som du nevner her?, funksjon på aktuator og girspaker virker, skal sjekke signal ifra endebryter til edc ikveld , men litt rart iforhold til at begge motorer har samme feil?

Hei

da er motorer igang igjen, ser ut som om #hcu# boks som sitter PR motor for styrepanelene trengte og få en restart, tok denne samtidig som jeg tok spenning til edc, etter dette startet de opp

og ingen feilmeldinger:flag:

tusen takk for alle innlegg , lærer alltid noe inne her på båtplassen ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...