Jump to content

Nye tankmålere må på plass til ferien. Hvilken type anbefales?


Ttor

Recommended Posts

Har hatt en litt ustabil tankmåler på den ene tanken. Den andre har virket stabil, og jeg trodde jeg kunne stole på den. Gikk hjemover fra Tysnes i dag og fikk stopp på en maskin ved Korsneset. Tankmålerne viste da 40% Lunket videre på en maskin mens jeg sjekket filtrene. Da stoppet også den andre. Redningsskøyten slepte oss til smult vann ved Hjellestad. Fikk 30 liter på hver tank fra de, og etter mye lufting og pumping fikk jeg endelig start på den ene maskinen. Fikk så slep til bunkerstasjonen, der jeg luftet den andre og fylte litt mer diesel. Heldigvis var det relativt lite sjø og moderat vind, og vi drev klar av land i påvente av redningsskøyten. Men sånne opplevelser skal være unødvendig. Nå skal instrumenter og givere byttes. De gamle er fra 1985, og jeg vet ikke noe om hvilken type giver det er. Mulig det er en ultrasonic type som måler avstanden til veskeoverflaten. Har vurdert KUS eller Wema. Disse har enkel giver med flottør rundt et rør. Men hvor nøyaktig er disse. Ser for meg at det bare finnes et begrenset antall "trinn" på disse. De jeg har fra før kunne leses av innenfor 1%.

IMG_20190610_152156.jpg.c7482edb9a1bd8b2defefb2b122d1947.jpg

IMG_20180303_122407966_HDR.jpg.f9ee53307e70b2ced4486eb3358fa83d.jpg

Link to post

Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
31 minutes ago, Furu said:

Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type

Instrumentet på disse viser trinnløst hva giveren sender, og er sikkert nøyaktig i seg selv. Det var altså som jeg mistenkte med giveren. Den består av et rør med motstander. Siden det bare er plass til et visst antall motstander på rørets lengde, gir den signal trinnvis. Det var en sånn giver jeg helst ville unngå.

Link to post
  • 5 år senere...

Gammel tråd.....

Har samme målere og instrument og har fått samme problem.  Den ene virker ikke lenger - og den andre ser ut til å vise alt for mye.  Gammelt system, og nok ikke lenger mulig å erstatte. 

Jeg har satt pris på %-visningen på instrumentet, og beholder gjerne dette - og lurer på hvilken tankmåler jeg evt må gå for., om mulig ......   (Bilde av "control-unit" til tankmåleren  ) Tankmler.jpg.efcfbd83fe0f168ea3fa849b0ecd6cab.jpg

 

@Ttor  Hva ble løsningen din - byttet du både tankmåler og instrument - eller fant du en måler som gikk overens med instrumentet ?

BONITA I

Link to post

Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren.  Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de.

Link to post
VirtualMe skrev 26 minutter siden:

Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren.  Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de.


Ja blindsonen nær sensor er vel svakheten med radar, dersom en har begrenset rom over tanktopp (som er vanlig i båt). Jeg kjøpte en 120 GHz sensor og den måler greit ned til 30-40 mm avstand (dog var spec 0.1 m minimum). Monterte den ca 50 mm over toppnivå tank og det fønker fint. Tror Gobius er 70 el 80 GHz så vil nok trenge litt mer. 

Link to post
VirtualMe skrev On 23.8.2024 at 23.29:

Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren.  Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de.

Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
39 minutes ago, HiWard said:

akk for tips. Hadde vel et lite håp om at Gobius C skulle være et slags kinderegg som lot meg se tanknivå på plotter samtidig som den kunne kobles til min eksisterende analoge måler.

 

Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger.

Link to post
VirtualMe skrev 3 minutter siden:

 

Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger.

Det kan man nok, men kost/nytte forsvarer ikke kostnaden ved å skaffe både Gobius C og en Victron Cerbo. Jeg har allerede grei oversikt over drivstoffnivå ved å bruke forbruksdata fra motor til plotter. Da må jeg selvsagt manuelt legge inn ved hver påfylling. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...