Ttor Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 Har hatt en litt ustabil tankmåler på den ene tanken. Den andre har virket stabil, og jeg trodde jeg kunne stole på den. Gikk hjemover fra Tysnes i dag og fikk stopp på en maskin ved Korsneset. Tankmålerne viste da 40% Lunket videre på en maskin mens jeg sjekket filtrene. Da stoppet også den andre. Redningsskøyten slepte oss til smult vann ved Hjellestad. Fikk 30 liter på hver tank fra de, og etter mye lufting og pumping fikk jeg endelig start på den ene maskinen. Fikk så slep til bunkerstasjonen, der jeg luftet den andre og fylte litt mer diesel. Heldigvis var det relativt lite sjø og moderat vind, og vi drev klar av land i påvente av redningsskøyten. Men sånne opplevelser skal være unødvendig. Nå skal instrumenter og givere byttes. De gamle er fra 1985, og jeg vet ikke noe om hvilken type giver det er. Mulig det er en ultrasonic type som måler avstanden til veskeoverflaten. Har vurdert KUS eller Wema. Disse har enkel giver med flottør rundt et rør. Men hvor nøyaktig er disse. Ser for meg at det bare finnes et begrenset antall "trinn" på disse. De jeg har fra før kunne leses av innenfor 1%. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Har wema måler og KUS instrument. Fungerer trinnløst. Bytta det gamle wema instrumentet da det ikke lenger var helt til å stole på. Beholdt da wema giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 10.Juni.2019 Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Ttor Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2019 31 minutes ago, Furu said: Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type Instrumentet på disse viser trinnløst hva giveren sender, og er sikkert nøyaktig i seg selv. Det var altså som jeg mistenkte med giveren. Den består av et rør med motstander. Siden det bare er plass til et visst antall motstander på rørets lengde, gir den signal trinnvis. Det var en sånn giver jeg helst ville unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Gammel tråd..... Har samme målere og instrument og har fått samme problem. Den ene virker ikke lenger - og den andre ser ut til å vise alt for mye. Gammelt system, og nok ikke lenger mulig å erstatte. Jeg har satt pris på %-visningen på instrumentet, og beholder gjerne dette - og lurer på hvilken tankmåler jeg evt må gå for., om mulig ...... (Bilde av "control-unit" til tankmåleren ) @Ttor Hva ble løsningen din - byttet du både tankmåler og instrument - eller fant du en måler som gikk overens med instrumentet ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fantino Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Skal du ha nøyaktig % måling er nok de nye Gobius radarbaserte målerene top notch. De er dog ikke gratis. Har mekket noe lignende selv for septiktank basert på radarenhet kjøpt på Ali og det fønker utrolig bra. https://seatronic.no/gobius-c-nmea-2000-trinnlos-tankmaler-septik-vann-drivstoff-gob970534 Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.August Del på Facebook Svart 23.August VirtualMe skrev 26 minutter siden: Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Ja blindsonen nær sensor er vel svakheten med radar, dersom en har begrenset rom over tanktopp (som er vanlig i båt). Jeg kjøpte en 120 GHz sensor og den måler greit ned til 30-40 mm avstand (dog var spec 0.1 m minimum). Monterte den ca 50 mm over toppnivå tank og det fønker fint. Tror Gobius er 70 el 80 GHz så vil nok trenge litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.August Del på Facebook Svart 28.August VirtualMe skrev On 23.8.2024 at 23.29: Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
VirtualMe Svart 29.August Del på Facebook Svart 29.August On 8/28/2024 at 3:36 PM, HiWard said: Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Nei, det kan man ikke. Den er ren NMEA2000. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August HiWard skrev On 28.8.2024 at 15.36: Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Du får analoge målere som bruker NMEA2000: https://a.aliexpress.com/_EQV1fN3 https://a.co/d/9ZWeekv Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August VirtualMe skrev for 11 timer siden: Nei, det kan man ikke. Den er ren NMEA2000. Takk for info. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August Fantino skrev for 3 timer siden: Du får analoge målere som bruker NMEA2000: https://a.aliexpress.com/_EQV1fN3 https://a.co/d/9ZWeekv Takk for tips. Hadde vel et lite håp om at Gobius C skulle være et slags kinderegg som lot meg se tanknivå på plotter samtidig som den kunne kobles til min eksisterende analoge måler. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
VirtualMe Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August 39 minutes ago, HiWard said: akk for tips. Hadde vel et lite håp om at Gobius C skulle være et slags kinderegg som lot meg se tanknivå på plotter samtidig som den kunne kobles til min eksisterende analoge måler. Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.August Del på Facebook Svart 30.August VirtualMe skrev 3 minutter siden: Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger. Det kan man nok, men kost/nytte forsvarer ikke kostnaden ved å skaffe både Gobius C og en Victron Cerbo. Jeg har allerede grei oversikt over drivstoffnivå ved å bruke forbruksdata fra motor til plotter. Da må jeg selvsagt manuelt legge inn ved hver påfylling. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.