Ttor Startet 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2019 Har hatt en litt ustabil tankmåler på den ene tanken. Den andre har virket stabil, og jeg trodde jeg kunne stole på den. Gikk hjemover fra Tysnes i dag og fikk stopp på en maskin ved Korsneset. Tankmålerne viste da 40% Lunket videre på en maskin mens jeg sjekket filtrene. Da stoppet også den andre. Redningsskøyten slepte oss til smult vann ved Hjellestad. Fikk 30 liter på hver tank fra de, og etter mye lufting og pumping fikk jeg endelig start på den ene maskinen. Fikk så slep til bunkerstasjonen, der jeg luftet den andre og fylte litt mer diesel. Heldigvis var det relativt lite sjø og moderat vind, og vi drev klar av land i påvente av redningsskøyten. Men sånne opplevelser skal være unødvendig. Nå skal instrumenter og givere byttes. De gamle er fra 1985, og jeg vet ikke noe om hvilken type giver det er. Mulig det er en ultrasonic type som måler avstanden til veskeoverflaten. Har vurdert KUS eller Wema. Disse har enkel giver med flottør rundt et rør. Men hvor nøyaktig er disse. Ser for meg at det bare finnes et begrenset antall "trinn" på disse. De jeg har fra før kunne leses av innenfor 1%. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Har wema måler og KUS instrument. Fungerer trinnløst. Bytta det gamle wema instrumentet da det ikke lenger var helt til å stole på. Beholdt da wema giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 10.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Ttor Svart 10.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2019 Furu skrev On 10.6.2019 at 20.16: Har kus instrument til den ene diesel tanken, veldig irriterende da nål flytter seg i hakk på 2 mm hver gang en skal fylle og pistol fylle stoppen slurer så det renner over, Men flott med svart og krom ring, og jevnt bakgrunns rødt lys og tidvis rimelig. Prøver vdo eller wema neste gang eller kanskje noe som går på nmea 2000, kanksje nål er mer jevn på større display har sikkert minste type Vis hele sitatet Instrumentet på disse viser trinnløst hva giveren sender, og er sikkert nøyaktig i seg selv. Det var altså som jeg mistenkte med giveren. Den består av et rør med motstander. Siden det bare er plass til et visst antall motstander på rørets lengde, gir den signal trinnvis. Det var en sånn giver jeg helst ville unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Gammel tråd..... Har samme målere og instrument og har fått samme problem. Den ene virker ikke lenger - og den andre ser ut til å vise alt for mye. Gammelt system, og nok ikke lenger mulig å erstatte. Jeg har satt pris på %-visningen på instrumentet, og beholder gjerne dette - og lurer på hvilken tankmåler jeg evt må gå for., om mulig ...... (Bilde av "control-unit" til tankmåleren ) @Ttor Hva ble løsningen din - byttet du både tankmåler og instrument - eller fant du en måler som gikk overens med instrumentet ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fantino Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Skal du ha nøyaktig % måling er nok de nye Gobius radarbaserte målerene top notch. De er dog ikke gratis. Har mekket noe lignende selv for septiktank basert på radarenhet kjøpt på Ali og det fønker utrolig bra. https://seatronic.no/gobius-c-nmea-2000-trinnlos-tankmaler-septik-vann-drivstoff-gob970534 Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 23.August.2024 Link til dette innlegget Svart 23.August.2024 VirtualMe skrev On 23.8.2024 at 21.29: Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Vis hele sitatet Ja blindsonen nær sensor er vel svakheten med radar, dersom en har begrenset rom over tanktopp (som er vanlig i båt). Jeg kjøpte en 120 GHz sensor og den måler greit ned til 30-40 mm avstand (dog var spec 0.1 m minimum). Monterte den ca 50 mm over toppnivå tank og det fønker fint. Tror Gobius er 70 el 80 GHz så vil nok trenge litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 28.August.2024 Link til dette innlegget Svart 28.August.2024 VirtualMe skrev On 23.8.2024 at 21.29: Har plundret en del med disse nye Gobius C siste året. Et par ting har jeg da lært, som er av en viss betydning i mine tanker (som ikke er veldig høye). Gobius C versjon 2 (ikke den med NMEA) har store utfordringer med å måle de øverste 15 cm opp til sensoren. For de fleste har det sikkert ikke så mye å si, men i Bavaria seilbåter er tankene ca 35 cm høye på det dypeste skrår ned til 5 cm over 2 meter lengde. Da er de "øverste" 15 cm av ganske stor betydning. Generasjon 3 er bedre, men de regner "full tank" ved 6 cm avstand til måleren. Ellers har generasjon 3 fungert godt hos meg, riktig nok i septiktanken. Kalibrerte og kontrollmålte en hel masse, og de måler svært nøyaktig, innenfor rammene allerede beskrevet. Men litt kostbare er de. Vis hele sitatet Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
VirtualMe Svart 29.August.2024 Link til dette innlegget Svart 29.August.2024 HiWard skrev On 28.8.2024 at 13.36: Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Vis hele sitatet Nei, det kan man ikke. Den er ren NMEA2000. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 HiWard skrev On 28.8.2024 at 13.36: Vet du om modellen med NMEA i tillegg kan tilkobles en analog måler eller er det enten/eller? Vis hele sitatet Du får analoge målere som bruker NMEA2000: https://a.aliexpress.com/_EQV1fN3 https://a.co/d/9ZWeekv Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 VirtualMe skrev On 29.8.2024 at 19.52: Nei, det kan man ikke. Den er ren NMEA2000. Vis hele sitatet Takk for info. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 Fantino skrev On 30.8.2024 at 4.34: Du får analoge målere som bruker NMEA2000: https://a.aliexpress.com/_EQV1fN3 https://a.co/d/9ZWeekv Vis hele sitatet Takk for tips. Hadde vel et lite håp om at Gobius C skulle være et slags kinderegg som lot meg se tanknivå på plotter samtidig som den kunne kobles til min eksisterende analoge måler. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
VirtualMe Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 HiWard skrev On 30.8.2024 at 7.50: akk for tips. Hadde vel et lite håp om at Gobius C skulle være et slags kinderegg som lot meg se tanknivå på plotter samtidig som den kunne kobles til min eksisterende analoge måler. Vis hele sitatet Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 30.August.2024 Link til dette innlegget Svart 30.August.2024 VirtualMe skrev On 30.8.2024 at 8.31: Dette kan man nok få til med f.eks Victron Cerbo siden Gobius C har flere analoge utganger. Vis hele sitatet Det kan man nok, men kost/nytte forsvarer ikke kostnaden ved å skaffe både Gobius C og en Victron Cerbo. Jeg har allerede grei oversikt over drivstoffnivå ved å bruke forbruksdata fra motor til plotter. Da må jeg selvsagt manuelt legge inn ved hver påfylling. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Ttor Svart 20.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April Bonita I skrev On 23.8.2024 at 16.50: Gammel tråd..... Har samme målere og instrument og har fått samme problem. Den ene virker ikke lenger - og den andre ser ut til å vise alt for mye. Gammelt system, og nok ikke lenger mulig å erstatte. Jeg har satt pris på %-visningen på instrumentet, og beholder gjerne dette - og lurer på hvilken tankmåler jeg evt må gå for., om mulig ...... (Bilde av "control-unit" til tankmåleren ) @Ttor Hva ble løsningen din - byttet du både tankmåler og instrument - eller fant du en måler som gikk overens med instrumentet ? Vis hele sitatet Ser jeg har gått glipp av nye innlegg i denne tråden. Jeg har funnet en midlertidig løsning. Tok ut målestavene og rengjorde de. Det er et lite hull i toppen og bunnen. Fylte de med bensin og ristet godt. Rant ut skitten bensin etterpå. Gjentok et par ganger. Så kalibrerte jeg de etterpå. Det er to potmetre på hver giver. Under lokket. Den ene er for tom, og den andre for full tank. Justerte så den viste 0% når giveren var oppe av tanken. Så justerte jeg det andre potmeteret til rett tanknivå når giveren var satt ned i tanken igjen. Det fungerer ca en sesong. Dere er forresten observert i Bekkjarvik i påsken. Noen som lurte på om det var min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Har gjort det samme mht rengjøring - men som du og har erfart, varer det bare en sesong eller to. Nå virker ikke ene måleren overhode - men jeg har ikke forsøkt å kalibrere - kan j være det hjelper ..... I mellomtiden lever jeg med en måler og manuell registrering av bruk. Ja var i Bekkjarvik - og ikke lett å skjule seg når en ligger slik til. Linselus elsker jo og oppmerksomhet Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
atamund Svart 20.April Link til dette innlegget Svart 20.April Jeg monterte en https://seatronic.no/gobius-c-tanksensor-med-bluetooth den kan kobles til analog instrument. Nb dem er på salg noen ganger til 1990,0 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.