Jump to content

Hva slags smøreolje bruker dere på oljesmurt aksling?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei,

 

Båten ble tatt opp på «sommerløft» for en uke siden, og står på «bukker»; den ene bukken er da nære akslingen, naturlig nok.

 

Jeg har ikke opplevd noe forbruk av olje på de 800nm jeg har kjørt båten, men i løpet av uken på land har all oljen rent ut på bakken. Er «pakkboksen» skadet?

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal fylle på den lille tanken med olje til akslingen; motorolje, girolje, automatgir-olje, eller annet?

 

Hva slags smøreolje bruker dere på oljesmurt aksling?

 

Se bilde av pakkboks.B84614EE-23FC-494B-87AD-0F4380BDE7CD.jpeg.0b6609f3472c5e6c9fe4ff2a359de3fa.jpeg

Link to post

Hovedfunksjonen til olja er tetning. Samme hva du bruker bare det flyter og ikke tærer/sliter på simringene. Får du en liten lekkasje så reduserer du den ved å bruke tjukkere olje fram til det passer å skifte simringer, men ikke vent så lenge at fjærene begynner å slite på akslingen. Skulle du få slitasjespor i akslingen fixer du problemet  greit ved å forkorte eller forlenge gummislangen.

Link to post
Sigurd skrev 4 minutter siden:

Hovedfunksjonen til olja er tetning.

 

He? Det er vel simmerringene som skal tette, mens oljen kun skal skal smøre simmerringene.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når jeg kjøpte båten i 2004, brukte pakkboksen mye olje. Jeg gikk over til gearolje og oljeforbruket gikk drastisk ned, men enda måtte jeg fylle en gang i blant. I 2012 byttet jeg motor og installerte et cv ledd. Etter det har jeg omtrent ikke hatt forbruk (samme simmeringene, ikke gjort noe med pakkboksen).

Derfor tror jeg oppretting av aksel har betydning for forbruket. Den er jo ikke kritisk med cv ledd.

Link to post

Såvidt og så langt jeg har funnet ut er dette en bosvik pakkboks, og de lages ikke lengre (desverre, for de er gode).

På den, som på andre, viktig å slippe luften ut ved sjøsetting sånn at den får kjøling av vannet, for å unngå varme som dreper simmeringene.

Vannet kjøler og oljen smører.

Luften kommer ut ved at du, når sjøsatt, løsner slangeklemmer mot motor (høyeste punkt) og lirker er skrutrekker forsiktig inn til det kommer vann. Dra da til slangeklemmene igjen. NB vær forsiktig så du ikke skader gummi eller simmeringer i prosessen og ikke dra slangeklemmene for hardt til.

 

Link to post
Vantro skrev 7 minutter siden:

På den, som på andre, viktig å slippe luften ut ved sjøsetting sånn at den får kjøling av vannet, for å unngå varme som dreper simmeringene.

 

Hvor viktig dette er er vel litt avhengig av den enkelte installasjon. I min Saga 27 er hellingen fra pakkboksen og ut til cuttleslageret ganske liten. Jeg har aldri i de 32 årene jeg har hatt båten luftet ved sjøsetting. Og takk for det, for å komme til med en skrutrekker hadde jeg måttet vært slangemenneske, pluss at jeg hadde måttet fjerne varmtvannstanken for å komme til. Pakkboksen min har aldri blitt nevneverdig varm, så sjøvannet kommer nok frem langs akslingen til pakkboksen på egen hånd.

 

Kun en gang har jeg måttet bytte simmerringer pga. lekkasje, og grunnen til det var opprettingen av motoren hadde endret seg slik at det ble skeiv belastning på simmerringene.  Jeg har forøvrig West Mekan pakkboks med simmerringer og fettkopp.

 

En viktig sak er at en ikke presser inn for mye fett/olje i pakkboksen. Det belaster simmeringene, pluss at kommer oljen/fettet helt ut til cuttleslageret, vil det ta skade da det er vannsmurt og ikke er noe særlig glad i olje/fett. Fra West Mekan fikk jeg beskjed om kun å trekke til fettkoppen 1 til 2 tørn et par ganger i løpet av sesongen. Og etter tiltrekkingen skulle jeg dreie et kvart tørn tilbake for at det ikke skulle stå trykk mot simmerringene.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sigurd skrev for 4 timer siden:

Hovedfunksjonen til olja er tetning. 

Nei, hovedfunskjonen til olje eller grease er smørning.

 

Sigurd skrev for 4 timer siden:

Pakkboksen har null og nix å gjøre med smøring av aksling...kun tetning.

Pakkboksen må ha smørning av tetninger mot aksling for at tetningene skal fungere.

Det er på vannsmurte pakkbokser med ekstern vannkjøling hvor det funger uten.

 

Sigurd skrev for 4 timer siden:

Akselsmøring gjøres med vann eller grease 

Akselsmørning gjøres med olje eller grease i pakkboks.

Vannsmøring og vannkjøling gjøres i hylserøret. Og der skal det hverken være olje eller grease, kun vannsirkulasjon.

 

 

 

 

 

Link to post
Mix skrev for 4 timer siden:

Nei, hovedfunskjonen til olje eller grease er smørning.

 

Pakkboksen må ha smørning av tetninger mot aksling for at tetningene skal fungere.

Det er på vannsmurte pakkbokser med ekstern vannkjøling hvor det funger uten.

 

Akselsmørning gjøres med olje eller grease i pakkboks.

Vannsmøring og vannkjøling gjøres i hylserøret. Og der skal det hverken være olje eller grease, kun vannsirkulasjon.

 

 

 

Ja gjør nå endelig TS kanskje enda mer forvirra. Slik jeg forstår EMNETITTEL tror han kanskje pakkboxens misjon er å smøre akslingen. Det var det jeg ville gi tilbakemelding på som mitt første innlegg, men på sedvanlig båtplassenvis skal det pirkes, pirkes, og pirkes for å vise hvor dyktig man er.

Om det er meg du ønsker å belære så ikke bruk mer energi på det. Har vannsmurt pakkboks i egen båt som jeg kjenner inn og ut og har alle andre typer drivlinjer i båter på jobb. Er langt fra spesialist, for det er en som kan alt om et emne. Ihvertfall at det faktisk fins andre typer drivlinjer enn de vannsmurte :)

sedvanlig mannjevning: neitakk.

 

 

Link to post

Hei,

 

@Vantro;

Nå har jeg helt på ny olje, men det renner jo ikke ned... 

Hvordan lufter jeg dette systemet?

 

Jeg koblet av slangen nede ved pakkboksen og lot det renne olje opp i en liten boks en stund.

Ut kom det noe «melkeaktig» guffe, sammen med oljen. Kan det ha kommet inn noe vann?

 

94722C5E-4BB8-41CB-A4A5-946B64913591.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post

Ser jeg ble korrigert, og det er riktig. På min båt er det noe høydeforskjell på frem og bakkant av pakkboksen. Da kan det samle seg luftlomme i toppen av pakkboksen dersom akslingen slipper ut vann mens båten er på land, derav behov for lufting for å sikre kjøling.

 Kan være noe i det som blir sagt at de med en mer vannrett montering nødvendigvis ikke har samme utfordring.

 

Min fremgangsmåte:

-jeg har skiftet smøreolje i akslingen og tilførsel da jeg overtok båten i høst uten å være sikker på hva slags olje den har fått. Jeg tok løs slangen på pakkboksen, sørget for å tømme reservoar og slange og gjorde det rent. Opplevde at i nippelen i pakkboksen var det «hvit guffe». Dette er olje og vann som blander seg og er i så fall normalt. Tørk rent så godt det går med lofri klut, og Montér sammen igjen.

-fyll på riktig olje i reservoaret, se til at all luft helt ned til pakkboks i slangen kommer ut. Kan være du må lufte og slippe ut litt for å hjelpe oljen helt ned.

-når du er sjøsatt og før oppstart, løsne slangeklemme(r) på pakkboksen som er på den høyeste siden. Hvis det ikke kommer vann da, bruk en skrutrekker forsiktig til å løfte gummien slik at det kommer vann. Skru så til slangeklemmene. Ikke trekk til for hardt.

-start opp og ta en rolig kort tur, følg med at det ikke blir varme i pakkboksen. Den skal kunne bli litt varm men du skal fint kunne ta på den. Hvis så følg med at den får olje fra reservoar. Det kan vær vanskelig å se sånn på direkten, men prøv deg frem litt å se at nivået i reservoar synker noe = smøring og tilførsel ned i pakkboks (forutsatt at du ikke lekker olje no sted i kretsen).

-Får du varme i pakkboksen, gjenta lufting og sjekk smøring før videre drift.

-Følg med i noe frekvens med tanke på varme, smøring og at det ikke lekker. Hvis da alt er i orden etter en time eller to med drift er du OK. 

Egentlig ganske enkelt så det løser du nok. Lykke til?

Link to post
  • 11 måneder senere...

En kort oppdatering her.

I år har pakkboksen fått nye simmeringer, slangenippel og 8mm slange. Jeg fikk råd om å bruke 80w-90 olje, så da kjøpte jeg det og fylte opp systemet; først selve pakkboksen med en liten trakt (t å l m o d i g h e t), og så tank og slange. Holdt slangen som en «U»; ventet til luftboblene var ute, og så dyttet jeg slangen på pakkboksen.

 

På sjøen luftet jeg slangen rundt akslingen; veldig lett, når pakkboksen nylig hadde vært ute. Tydelig fffft!-lyd da luften kom ut, og vannet «slo» inn.

 

Glemte å måle temperaturen på pakkboksen etter første tur, men skal prøve å huske det på neste. Har kjøpt meg IR-tempmåler...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...