Familiesnekke Startet 10.Juni.2019 Del på Facebook Startet 10.Juni.2019 Hei, Båten ble tatt opp på «sommerløft» for en uke siden, og står på «bukker»; den ene bukken er da nære akslingen, naturlig nok. Jeg har ikke opplevd noe forbruk av olje på de 800nm jeg har kjørt båten, men i løpet av uken på land har all oljen rent ut på bakken. Er «pakkboksen» skadet? Nå lurer jeg på hva jeg skal fylle på den lille tanken med olje til akslingen; motorolje, girolje, automatgir-olje, eller annet? Hva slags smøreolje bruker dere på oljesmurt aksling? Se bilde av pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Har samme pakkboks, min bruker ep 90 gearolje. Min tømmer seg ikke på land, men tør ikke svare på hva som er rett i ditt tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Vanlig motorolje er vel det riktige, i følge Sleipner. Er vel bakre simmerring som er slitt, hvis olja lekker ut bak. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 På slike pakkbokser kan du vel egentlig bruke hva som helst av olje, men vanlig motorolje eller gearolje er det vanligste å bruke. Det er ikke unormalt at oljen kan lekke ut når båten ligger på land, men når du nå først har båten på land, så bør du egentlig skifte simmeringene. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Takk for raske svar; @Vantro, @LM 605, @bellen:) Jeg finner ikke denne pakkboksen på Sleipner sine nettsider. Er det Sleipner? Sleipner sine har to stusser; en «tur» og en «retur», og en lufteskrue. Det har ikke min. Noen som vet produsent? På Sleipner sine sider står det at man skal bruke «olje type 15W-40». Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Familiesnekke skrev 15 minutter siden: Noen som vet produsent Bosvik eller West Mekan kanskje? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Hovedfunksjonen til olja er tetning. Samme hva du bruker bare det flyter og ikke tærer/sliter på simringene. Får du en liten lekkasje så reduserer du den ved å bruke tjukkere olje fram til det passer å skifte simringer, men ikke vent så lenge at fjærene begynner å slite på akslingen. Skulle du få slitasjespor i akslingen fixer du problemet greit ved å forkorte eller forlenge gummislangen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 (redigert) Sigurd skrev 4 minutter siden: Hovedfunksjonen til olja er tetning. He? Det er vel simmerringene som skal tette, mens oljen kun skal skal smøre simmerringene. Redigert 11.Juni.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
paxo Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Når jeg kjøpte båten i 2004, brukte pakkboksen mye olje. Jeg gikk over til gearolje og oljeforbruket gikk drastisk ned, men enda måtte jeg fylle en gang i blant. I 2012 byttet jeg motor og installerte et cv ledd. Etter det har jeg omtrent ikke hatt forbruk (samme simmeringene, ikke gjort noe med pakkboksen). Derfor tror jeg oppretting av aksel har betydning for forbruket. Den er jo ikke kritisk med cv ledd. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Lars H. skrev 42 minutter siden: He? Det er vel simmerringene som skal tette, mens oljen kun skal skal smøre simmerringene. Pakkboksen har null og nix å gjøre med smøring av aksling...kun tetning. Akselsmøring gjøres med vann eller grease Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Har jeg sagt noe annet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vantro Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Såvidt og så langt jeg har funnet ut er dette en bosvik pakkboks, og de lages ikke lengre (desverre, for de er gode). På den, som på andre, viktig å slippe luften ut ved sjøsetting sånn at den får kjøling av vannet, for å unngå varme som dreper simmeringene. Vannet kjøler og oljen smører. Luften kommer ut ved at du, når sjøsatt, løsner slangeklemmer mot motor (høyeste punkt) og lirker er skrutrekker forsiktig inn til det kommer vann. Dra da til slangeklemmene igjen. NB vær forsiktig så du ikke skader gummi eller simmeringer i prosessen og ikke dra slangeklemmene for hardt til. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Vantro skrev 7 minutter siden: På den, som på andre, viktig å slippe luften ut ved sjøsetting sånn at den får kjøling av vannet, for å unngå varme som dreper simmeringene. Hvor viktig dette er er vel litt avhengig av den enkelte installasjon. I min Saga 27 er hellingen fra pakkboksen og ut til cuttleslageret ganske liten. Jeg har aldri i de 32 årene jeg har hatt båten luftet ved sjøsetting. Og takk for det, for å komme til med en skrutrekker hadde jeg måttet vært slangemenneske, pluss at jeg hadde måttet fjerne varmtvannstanken for å komme til. Pakkboksen min har aldri blitt nevneverdig varm, så sjøvannet kommer nok frem langs akslingen til pakkboksen på egen hånd. Kun en gang har jeg måttet bytte simmerringer pga. lekkasje, og grunnen til det var opprettingen av motoren hadde endret seg slik at det ble skeiv belastning på simmerringene. Jeg har forøvrig West Mekan pakkboks med simmerringer og fettkopp. En viktig sak er at en ikke presser inn for mye fett/olje i pakkboksen. Det belaster simmeringene, pluss at kommer oljen/fettet helt ut til cuttleslageret, vil det ta skade da det er vannsmurt og ikke er noe særlig glad i olje/fett. Fra West Mekan fikk jeg beskjed om kun å trekke til fettkoppen 1 til 2 tørn et par ganger i løpet av sesongen. Og etter tiltrekkingen skulle jeg dreie et kvart tørn tilbake for at det ikke skulle stå trykk mot simmerringene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 11.Juni.2019 Del på Facebook Svart 11.Juni.2019 Sigurd skrev for 4 timer siden: Hovedfunksjonen til olja er tetning. Nei, hovedfunskjonen til olje eller grease er smørning. Sigurd skrev for 4 timer siden: Pakkboksen har null og nix å gjøre med smøring av aksling...kun tetning. Pakkboksen må ha smørning av tetninger mot aksling for at tetningene skal fungere. Det er på vannsmurte pakkbokser med ekstern vannkjøling hvor det funger uten. Sigurd skrev for 4 timer siden: Akselsmøring gjøres med vann eller grease Akselsmørning gjøres med olje eller grease i pakkboks. Vannsmøring og vannkjøling gjøres i hylserøret. Og der skal det hverken være olje eller grease, kun vannsirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Mix skrev for 4 timer siden: Nei, hovedfunskjonen til olje eller grease er smørning. Pakkboksen må ha smørning av tetninger mot aksling for at tetningene skal fungere. Det er på vannsmurte pakkbokser med ekstern vannkjøling hvor det funger uten. Akselsmørning gjøres med olje eller grease i pakkboks. Vannsmøring og vannkjøling gjøres i hylserøret. Og der skal det hverken være olje eller grease, kun vannsirkulasjon. Ja gjør nå endelig TS kanskje enda mer forvirra. Slik jeg forstår EMNETITTEL tror han kanskje pakkboxens misjon er å smøre akslingen. Det var det jeg ville gi tilbakemelding på som mitt første innlegg, men på sedvanlig båtplassenvis skal det pirkes, pirkes, og pirkes for å vise hvor dyktig man er. Om det er meg du ønsker å belære så ikke bruk mer energi på det. Har vannsmurt pakkboks i egen båt som jeg kjenner inn og ut og har alle andre typer drivlinjer i båter på jobb. Er langt fra spesialist, for det er en som kan alt om et emne. Ihvertfall at det faktisk fins andre typer drivlinjer enn de vannsmurte :) sedvanlig mannjevning: neitakk. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 @Vantro, jeg er enig i at pakkboksen jeg har ligner veldig på Bosvik sin, men jeg har 50mm aksling, og så stor pakkboks ser det ikke ut som at Bosvik har... Det virker som at oljen har to funksjoner, altså: -holde et lite overtrykk mot sjø for å unngå vanninntrengning -smøre tetningsringene Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 (redigert) Hei, @Vantro; Nå har jeg helt på ny olje, men det renner jo ikke ned... Hvordan lufter jeg dette systemet? Jeg koblet av slangen nede ved pakkboksen og lot det renne olje opp i en liten boks en stund. Ut kom det noe «melkeaktig» guffe, sammen med oljen. Kan det ha kommet inn noe vann? Redigert 12.Juni.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Ja, det har kommet vann inn. Så det er nok på tide å skifte tetninger. Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 Ser jeg ble korrigert, og det er riktig. På min båt er det noe høydeforskjell på frem og bakkant av pakkboksen. Da kan det samle seg luftlomme i toppen av pakkboksen dersom akslingen slipper ut vann mens båten er på land, derav behov for lufting for å sikre kjøling. Kan være noe i det som blir sagt at de med en mer vannrett montering nødvendigvis ikke har samme utfordring. Min fremgangsmåte: -jeg har skiftet smøreolje i akslingen og tilførsel da jeg overtok båten i høst uten å være sikker på hva slags olje den har fått. Jeg tok løs slangen på pakkboksen, sørget for å tømme reservoar og slange og gjorde det rent. Opplevde at i nippelen i pakkboksen var det «hvit guffe». Dette er olje og vann som blander seg og er i så fall normalt. Tørk rent så godt det går med lofri klut, og Montér sammen igjen. -fyll på riktig olje i reservoaret, se til at all luft helt ned til pakkboks i slangen kommer ut. Kan være du må lufte og slippe ut litt for å hjelpe oljen helt ned. -når du er sjøsatt og før oppstart, løsne slangeklemme(r) på pakkboksen som er på den høyeste siden. Hvis det ikke kommer vann da, bruk en skrutrekker forsiktig til å løfte gummien slik at det kommer vann. Skru så til slangeklemmene. Ikke trekk til for hardt. -start opp og ta en rolig kort tur, følg med at det ikke blir varme i pakkboksen. Den skal kunne bli litt varm men du skal fint kunne ta på den. Hvis så følg med at den får olje fra reservoar. Det kan vær vanskelig å se sånn på direkten, men prøv deg frem litt å se at nivået i reservoar synker noe = smøring og tilførsel ned i pakkboks (forutsatt at du ikke lekker olje no sted i kretsen). -Får du varme i pakkboksen, gjenta lufting og sjekk smøring før videre drift. -Følg med i noe frekvens med tanke på varme, smøring og at det ikke lekker. Hvis da alt er i orden etter en time eller to med drift er du OK. Egentlig ganske enkelt så det løser du nok. Lykke til? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 (redigert) @Vantro; tusen takk for en utfyllende beskrivelse og gode råd! Båten sjøsettes i dag for første gang med meg som eier, så da er det utrolig bra at jeg lærer dette nå, uten å måtte lære the hard way... Redigert 13.Juni.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 24.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2020 En kort oppdatering her. I år har pakkboksen fått nye simmeringer, slangenippel og 8mm slange. Jeg fikk råd om å bruke 80w-90 olje, så da kjøpte jeg det og fylte opp systemet; først selve pakkboksen med en liten trakt (t å l m o d i g h e t), og så tank og slange. Holdt slangen som en «U»; ventet til luftboblene var ute, og så dyttet jeg slangen på pakkboksen. På sjøen luftet jeg slangen rundt akslingen; veldig lett, når pakkboksen nylig hadde vært ute. Tydelig fffft!-lyd da luften kom ut, og vannet «slo» inn. Glemte å måle temperaturen på pakkboksen etter første tur, men skal prøve å huske det på neste. Har kjøpt meg IR-tempmåler... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.