Knutebåt Startet 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2019 Jeg har en gammel plattgatter med en Vovlo Penta 2003 innenbords dieselmotor som har tikket og gått siden den var ny i 1990. Men da jeg i år skulle teste toppfarten på båten og gav full gass, fikk jeg etter kort tid en litt skjærende ulyd i motoren slik at jeg straks dro gasshåndtaket tilbake. Da virket det som om gassen hang seg opp så jeg trodde gassvaieren hadde røket slik at jeg straks stoppet motoren og undersøkte saken. Gassvaieren var imidlertid i orden og da jeg startet opp igjen, var alt normalt bortsett fra at oljetrykkslampa lyste, men slukket straks når jeg ga litt gass. Siden har jeg forsøkt samme operasjon. Ved vanlig marsfart 12-1300 opm. så er alt normalt, men gir jeg full gass så skjer det samme. Jeg henvendte med derfor til LaSa som forhandler og reparerer Volvo Penta og forklarte saken. Der ble jeg fortalt at denne motoren gikk ut av produksjon samme året som jeg kjøpte den ny (1990) og at det nå var vanskelig å få fatt i deler, slik at de ville ikke se på den. Jeg har ikke spesielt greie på dieselmotorer og lurer på hva som kan være galt, (det er nok olje på motoren, jeg har skiftet olje og oljefilter ifjor og oljen er så fersk at den fortsatt er nesten helt klar, dvs. ikke svart som den gjerne blir ganske fort). Kan det være noe galt med oljefilteret eller oljepumpa og hvor sitter forresten oljepumpa på en slik dieselmotor? Jeg er svært takknemlig dersom noen kan gi meg et tips i denne saken. Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Volvo Penta 2003 - motorproblemer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Før vi krisemaksimerer totalt her: Har du sjekket at viftereima ikke er slakk? Den kan hyle så det holder om den slurer. Snurr også rundt dynamoen med reima av for å sjekke lagrene. Det kan jo være et lager på veiva som har skåret seg, men da burde den ikke gå fint på marsjfart. Så jeg ville sjekket det utvendige først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonette Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Løper motoren løpsk hver gang du gir på turtall, eller er det bare ulyd? Et skudd i blinde: kan du ha fått diesel i olja, for høyt oljenivå får den til å forbrenne olje via f. eks veivhusventilasjonen. Kjenner ikke denne motoren, men har hørt tilfeller der matepumpe har lekkasje i membran som fører til at diesel lekker inn i veivhuset. Sitér dette innlegget /MS Link to post
Jonette Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Workshop manual: https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf Parts list: https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/VolvoPenta2003-partslist.pdf Sitér dette innlegget /MS Link to post
Knutebåt Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Takk for svar så langt! For det første så er "vifteremmen" stram nok, så der er det ikke noe problem, pluss at det rimer jo ikke med de andre symptomene. Jeg skal prøve å beskrive symptomet mer nøyaktig: Ved vanlig gange og moderat turtall, så har alt virket normalt. Når jeg gir full gass, så oppstår det ganske raskt en ubehagelig skjærende lyd som virker så farlig at jeg slakker av. Det er da motoren "løper løpsk" og ikke reagerer eller reagerer merkelig seint når jeg slakker av. Diesel i olja er kanskje ikke så dum tanke. Det kan kanskje forklare at olja er så klar forsatt etter en god tids bruk. Olja står også på øverste nivå på pinnen. Jeg skal jamen lukte litt på den. Manualen har jeg lastet ned tidligere, mens delelista har jeg ikke og når jeg prøvde fikk jeg "not found". Sitér dette innlegget Link to post
Knutebåt Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Og videre for oss uvitende: Matepumpa er ikke det samme som dieselpumpa? Det er vel den som sitter der dieselslangen kommer inn på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Det stemmer ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arne2 Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 (redigert) Skal tro om det kan være et lager ett eller annet sted, eller en rotor i en pumpe, for eksempel oljepumpe som holder på å ta kvelden? Har aldri testet det på båt eller diesel, men på bil med bensinmotor så fungerer det med å bruke en stålstang, og så holde den mot den komponenten som kan inneholde et defekt lager eller en defekt rotor, og så legge øret til og lytte på den andre enden av stålstanga. Når brukt på bil med bensinmotor så har denne metoden pleid å fungere meget bra, og det har vanligvis vært mulig å identifisere hvor støyen kommer fra. (På Volvo Penta, så er det vel noe mer "naturlig støy", men det kan jo prøves.) Jeg har aldri prøvd dett redskapet fra Biltema, men det bygger jo på det samme prinsippet. https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564 Hvis du prøver ut dette prinsippet, så får doktor Diesel legge igjen en beskjed. Det kan jo være at det er en from for "skurring" eller "ulyd" hele tiden, og at den går over i en form for resonans når turtallet stiger. Redigert 12.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 1 hour ago, Knutebåt said: Manualen har jeg lastet ned tidligere, mens delelista har jeg ikke og når jeg prøvde fikk jeg "not found". Det var noe rart med linken, lurer på det var kommet et ekstra tegn inn på enden. Prøv denne: https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/VolvoPenta2003-partslist.pdf Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Knutebåt Svart 12.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2019 Jeg fant den (delekatalogen) etter hvert - ellers takk! Kommentar fra moderator: Flott om du kan si hvor du fant den. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) Det første som slår meg er jo turboproblemer. At den holder på å skjære seg og at olje lekker inn i innsuget. Det kan forklare både lyden og gassen. Men da ville du trolig vært omgitt av tjukk røyk, så derfor tviler jeg likevel litt på dette. Men på en gammel Penta er det kanskje ikke så lett å legge merke til en aldri så liten røykdott fra eller til? :-) På den annen side så kjenner jeg ikke motoren, og det er jo slett ikke sikkert du faktisk har en turbo. Redigert 13.Juni.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutebåt Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Jeg har ikke turbo, men jeg tror jeg nå har funnet feilen takket være Jonette, se foran! Som tidligere meldt, så er smøreoljen omtrent helt klar på tross av at jeg ikke har foretatt noe oljeskift i år, faktisk så klar at det var vanskelig å se nivået på peilepinnen. Jeg syntes det var rart og det så ut som om den sto på øverste merke. Jeg har nå sjekket dette på nytt, og det viste seg at nivået var minst 5 cm (!!) over høyeste merke. Dvs. det er en mengde dieselolje i smøreolja og det er sånn sett underlig at det ikke har gått verre så langt. Matepumpa for diesel er lett tilgjengelig og jeg skal demontere den for å sjekke dette nærmere. Er det noen andre steder der diesel kan lekke inn i bunnpanna? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Det stemmer bra med at oljetrykklampa lyste også. Får mindre trykk med diesel i motorolje. Ny matepumpe pleier ikke koste stort. På min Perkins, var det festet i midten av membran som lakk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Så bra du fant ut av det! Matepumpa er nok synderen ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Knutebåt skrev On 11.6.2019 at 18.54: Jeg henvendte med derfor til LaSa som forhandler og reparerer Volvo Penta og forklarte saken. Der ble jeg fortalt at denne motoren gikk ut av produksjon samme året som jeg kjøpte den ny (1990) og at det nå var vanskelig å få fatt i deler, slik at de ville ikke se på den. Det synes jeg var en underlig holdning fra en merkeforhandler. Skjønner jo at de ikke får reparert dersom de ikke får tak i deler. Men de kan vel være behjelpelig med å feilsøke og stille diagnose allikevel? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bellen Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Om du har fått såpass mye diesel i oljen og du hadde skjærende lyder, så er det også veldig tenkelig at lager, stempler og foringer nå er deffekt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 (redigert) 9 minutes ago, bellen said: Om du har fått såpass mye diesel i oljen og du hadde skjærende lyder, så er det også veldig tenkelig at lager, stempler og foringer nå er deffekt. Det er vel en god mulighet, skulle man tro, men det kan jo også være "noe mindre og lokalt". Kanskje lurt først å åpne og ta ut matepumpen og ta en kikk. Den sitter jo "lett til". Hva med oljepumpen? Hvis den er OK så kunne man kanskje forsøke å dreie litt på motoren og så forsøke å starte den med "grundig lytting" etter "ulyder", ref metode beskrevet over. (??!!) På andre typer motorer som jeg har vært borte i så har det vært en magnetisk bunnplugg som man kunne sjekke for spon .. det er det vel ikke her, men oljefilter, det er det jo, og det bør vel kanskje sjekkes først av alt? Redigert 13.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knutebåt Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Ja, det er nok godt mulig at det nå er flere skader, vi får se.... Når det gjelder LaSa, så må jeg unnskylde dem litt. Vedkommende anbefalte meg et verksted med lavere timepriser, for som han sa, jeg kunne risikere at de la ned mange timer uten å kunne få reparert motoren og dermed gi meg en stor ekstra utgift uten å få noe igjen for det. Han mente jeg kunne finne seriøse aktører med halve timeprisen som ville se på saken. I forfjor røk startmotoren og da jeg ville kjøpe en ny hos LaSa, så anbefalte de meg et annet firma for en billigere løsning, så det synes jeg var ok. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Det var raust gjort av dem Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 13.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2019 Jeg ville byttet olje og filter og prøvd å starte opp etter at matepumpa er byttet. I verste fall fungerer motoren helt fint ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Knutebåt Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Nå har jeg byttet matepumpe og olje og motoren går som en klokke, selv på fullt turtall uten ulyd og uten å løpe løpsk. Jeg pumpet ut 7,5 liter olje/dieselblanding før jeg fylte på 4 liter ny olje. Jeg håper feilen lå i matepumpa, det var nemlig ikke så lett å fastslå det. Det kan vel kanskje også være selve dieselpumpa som kan lekke diesel inn i motoren. Jeg får følge godt med om nivået øker igjen. Ønsker for øvrig å rette en takk til alle som har gitt meg råd, og spesielt til Jonette som traff spiker'n på hodet. Jeg ville aldri kommet på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.