Jump to content

Volvo Penta 2003 - løper løpsk med skjærende ulyd


Knutebåt

Recommended Posts

Jeg har en gammel plattgatter med en Vovlo Penta 2003 innenbords dieselmotor som har tikket og gått siden den var ny i 1990.

Men da jeg i år skulle teste toppfarten på båten og gav full gass, fikk jeg etter kort tid en litt skjærende ulyd i motoren slik at jeg straks dro gasshåndtaket tilbake. Da virket det som om gassen hang seg opp så jeg trodde gassvaieren hadde røket slik at jeg straks stoppet motoren og undersøkte saken.

Gassvaieren var imidlertid i orden og da jeg startet opp igjen, var alt normalt bortsett fra at oljetrykkslampa lyste, men slukket straks når jeg ga litt gass.

Siden har jeg forsøkt samme operasjon. Ved vanlig marsfart 12-1300 opm. så er alt normalt, men gir jeg full gass så skjer det samme.

 

Jeg henvendte med derfor til LaSa  som forhandler og reparerer Volvo Penta og forklarte saken. Der ble jeg fortalt at denne motoren gikk ut av produksjon samme året som jeg kjøpte den ny (1990) og at det nå var vanskelig å få fatt i deler, slik at de ville ikke se på den.

Jeg har ikke spesielt greie på dieselmotorer og lurer på hva som kan være galt, (det er nok olje på motoren, jeg har skiftet olje og oljefilter ifjor og oljen er så fersk at den fortsatt er nesten helt klar, dvs. ikke svart som den gjerne blir ganske fort). Kan det være noe galt med oljefilteret eller oljepumpa og hvor sitter forresten oljepumpa på en slik dieselmotor? Jeg er svært takknemlig dersom noen kan gi meg et tips i denne saken.

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Volvo Penta 2003 - motorproblemer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

Link to post

Før vi krisemaksimerer totalt her: Har du sjekket at viftereima ikke er slakk? Den kan hyle så det holder om den slurer.  Snurr også rundt dynamoen med reima av for å sjekke lagrene. 

 

Det kan jo være et lager på veiva som har skåret seg, men da burde den ikke gå fint på marsjfart. Så jeg ville sjekket det utvendige først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Løper motoren løpsk hver gang du gir på turtall, eller er det bare ulyd? Et skudd i blinde: kan du ha fått diesel i olja, for høyt oljenivå får den til å forbrenne olje via f. eks veivhusventilasjonen. Kjenner ikke denne motoren, men har hørt tilfeller der matepumpe har lekkasje i membran som fører til at diesel lekker inn i veivhuset.

/MS

Link to post

Takk for svar så langt! For det første så er "vifteremmen" stram nok, så der er det ikke noe problem, pluss at det rimer jo ikke med de andre symptomene.

Jeg skal prøve å beskrive symptomet mer nøyaktig: Ved vanlig gange og moderat turtall, så har alt virket normalt.

Når jeg gir full gass, så oppstår det ganske raskt en ubehagelig skjærende lyd som virker så farlig at jeg slakker av.

Det er da motoren "løper løpsk" og ikke reagerer eller reagerer merkelig seint når jeg slakker av.

Diesel i olja er kanskje ikke så dum tanke. Det kan kanskje forklare at olja er så klar forsatt etter en god tids bruk. Olja står også på øverste nivå på pinnen. Jeg skal jamen lukte litt på den.

Manualen har jeg lastet ned tidligere, mens delelista har jeg ikke og når jeg prøvde fikk jeg "not found".

Link to post

Skal tro om det kan være et lager ett eller annet sted, eller en rotor i en pumpe, for eksempel oljepumpe som holder på å ta kvelden?

 

Har aldri testet det på båt eller diesel, men på bil med bensinmotor så fungerer det med å bruke en stålstang, og så holde den mot den komponenten som kan inneholde et defekt lager eller en defekt rotor, og så legge øret til og lytte på den andre enden av stålstanga. Når brukt på bil med bensinmotor så har denne metoden pleid å fungere meget bra, og det har vanligvis vært mulig å identifisere hvor støyen kommer fra. (På Volvo Penta, så er det vel noe mer "naturlig støy", men det kan jo prøves.)

 

Jeg har aldri prøvd dett redskapet fra Biltema, men det bygger jo på det samme prinsippet.

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564

 

Hvis du prøver ut dette prinsippet, så får doktor Diesel legge igjen en beskjed.

 

Det kan jo være at det er en from for "skurring" eller "ulyd" hele tiden, og at den går over i en form for resonans når turtallet stiger.

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Det første som slår meg er jo turboproblemer. At den holder på å skjære seg og at olje lekker inn i innsuget. Det kan forklare både lyden og gassen. Men da ville du trolig vært omgitt av tjukk røyk, så derfor tviler jeg likevel litt på dette. Men på en gammel Penta er det kanskje ikke så lett å legge merke til en aldri så liten røykdott fra eller til? :-)  På den annen side så kjenner jeg ikke motoren, og det er jo slett ikke sikkert du faktisk har en turbo.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Jeg har ikke turbo, men jeg tror jeg nå har funnet feilen takket være Jonette, se foran!

Som tidligere meldt, så er smøreoljen omtrent helt klar på tross av at jeg ikke har foretatt noe oljeskift i år, faktisk så klar at det var vanskelig å se nivået på peilepinnen. Jeg syntes det var rart og det så ut som om den sto på øverste merke. Jeg har nå sjekket dette på nytt, og det viste seg at nivået var minst 5 cm (!!) over høyeste merke. Dvs. det er en mengde dieselolje i smøreolja og det er sånn sett underlig at det ikke har gått verre så langt. Matepumpa for diesel er lett tilgjengelig og jeg skal demontere den for å sjekke dette nærmere. Er det noen andre steder der diesel kan lekke inn i bunnpanna?

Link to post
Knutebåt skrev On 11.6.2019 at 18.54:

Jeg henvendte med derfor til LaSa  som forhandler og reparerer Volvo Penta og forklarte saken. Der ble jeg fortalt at denne motoren gikk ut av produksjon samme året som jeg kjøpte den ny (1990) og at det nå var vanskelig å få fatt i deler, slik at de ville ikke se på den.

 

Det synes jeg var en underlig holdning fra en merkeforhandler. Skjønner jo at de ikke får reparert dersom de ikke får tak i deler. Men de kan vel være behjelpelig med å feilsøke og stille diagnose allikevel?

 

Link to post
9 minutes ago, bellen said:

Om du har fått såpass mye diesel i oljen og du hadde skjærende lyder, så er det også veldig tenkelig at lager, stempler og foringer nå er deffekt. 

 

Det er vel en god mulighet, skulle man tro, men det kan jo også være "noe mindre og lokalt".

 

Kanskje lurt først å åpne og ta ut matepumpen og ta en kikk. Den sitter jo "lett til". Hva med oljepumpen?

Hvis den er OK så kunne man kanskje forsøke å dreie litt på motoren og så forsøke å starte den med "grundig lytting" etter "ulyder", ref metode beskrevet over. (??!!) 

På andre typer motorer som jeg har vært borte i så har det vært en magnetisk bunnplugg som man kunne sjekke for spon .. det er det vel ikke her, men oljefilter, det er det jo, og det bør vel kanskje sjekkes først av alt?

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post

Ja, det er nok godt mulig at det nå er flere skader, vi får se.... 

Når det gjelder LaSa, så må jeg unnskylde dem litt. Vedkommende anbefalte meg et verksted med lavere timepriser, for som han sa, jeg kunne risikere at de la ned mange timer uten å kunne få reparert motoren og dermed gi meg en stor ekstra utgift uten å få noe igjen for det. Han mente jeg kunne finne seriøse aktører med halve timeprisen som ville se på saken. I forfjor røk startmotoren og da jeg ville kjøpe en ny hos LaSa, så anbefalte de meg et annet firma for en billigere løsning, så det synes jeg var ok.

Link to post

Nå har jeg byttet matepumpe og olje og motoren går som en klokke, selv på fullt turtall uten ulyd og uten å løpe løpsk. Jeg pumpet ut 7,5 liter olje/dieselblanding før jeg fylte på 4 liter ny olje. Jeg håper feilen lå i matepumpa, det var nemlig ikke så lett å fastslå det. Det kan vel kanskje også være selve dieselpumpa som kan lekke diesel inn i motoren. Jeg får følge godt med om nivået øker igjen. Ønsker for øvrig å rette en takk til alle som har gitt meg råd, og spesielt til Jonette som traff spiker'n på hodet. Jeg ville aldri kommet på tanken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...