Jump to content

Død jolle ved reisens slutt – til skrekk og advarsel


Euklid

Recommended Posts

For en del år tilbake trengte jeg en jolle helt midlertidig; skulle bare ha noe for å komme meg gjennom noen uker en sommerferie, der jeg ikke så for meg mer enn en natt eller to for anker. Så var planen å sette seg ned og gjøre skikkelig research i løpet av vintermånedene for å finne en bedre (og dyrere) løsning som kunne egne seg for langtur. Oppgavelista før vi kunne dra var lang, og dette med ny jolle kom aldri helt opp til topps – så vidunderet jeg kjøpte på XXL for rundt 2500 kroner ble med på lasset. Så fikk vi heller bytte den ut underveis, når vi kom til steder som hadde gode butikker for slikt.

 

15267217705_7075637d21_k.jpg.86b67b85e49f180383da4c7e0f030b8f.jpg

 

Dagene på tur kom og gikk uten at jeg fikk rotet meg til å kjøpe noen ny jolle – de fleste var for store, noen var tøvete dyre – og de få som var små nok så ofte ikke stort bedre ut enn tassen vi hadde. Den ene av årene forsvant på Nuku Hiva, samtidig som påhengeren var i midlertidig koma (og det var bensinrasjonering på øya); vi var et ganske komisk syn der vi kavet oss frem med én åre. Men det var mye djevelskater rundt oss der vi padlet og stort sett lite vind, så det var nå bare å ta tiden til hjelp. 

 

IMG_2138.jpg.0bb07965a999df304df44202eb3002d8.jpg

 

IMG_2224.jpg.9487eed8c7e8c3932a90e4621a8a8a67.jpg

(I tillegg til dyrelivet vil observante sjeler her se at vi hadde motoren i gang igjen – men også to årer! Noen barmhjertige sjeler i en annen båt forærte oss den ene etter å ha sett oss i enarmet aksjon.)

 

IMG_4693.jpg.3d667705f6ef22b8870ef01647500717.jpg

(Det er utrolig hva en kan få plass til i en liten jolle om en bare stabler i høyden – og så legger seg selv på toppen.)

 

Limet de hadde brukt på fabrikken var ikke helt top notch, og etter at vi på Niue måtte bruke kran for å løfte båten etter håndtakene var det mye som løsnet. I Australia gikk det virkelig nedover med limet – og på en vindfull dag i Darwin kollapset limet som festet pontongene til hekken totalt. Vi lå som vanlig for anker, og i Darwin er det langgrunt og noen meters forskjell på høyvann og lavvann, så veien var lang. Sjefen ombord lå langflat og holdt igjen hekken mens jeg forsøkte å styre med minst mulig futt fra motoren – igjen et underlig skue for jolleseilerne som føk frem og tilbake rundt oss. Den ene av de støtte vi på i båtsjappa neste dag, han synes vi hadde en nokså underlig teknikk på dette med jollekjøring – det ble litt mer forståelig da han så bilder av jolla som var på god vei til å returnere til sine opprinnelige bestanddeler. Ny jolle kunne de skaffe, men den var enten blytung eller med eviglang leveringstid, mens nytt lim hadde marginalt kortere leveringstid og langt snillere pris. Så jolla levde videre, og nå hadde det gått en god faen i oss begge ombord; har den klart seg så langt må vi da kunne klare å leve med denne jolla hele veien hjem?

 

IMG_6263.jpg.98fdd9de211744d91f54bd731654f435.jpg

(Fra Ascension, der det ikke finnes beskyttelse mot bølger, og vi måtte ha et relativt intrikat opplegg med lange tau og trinser for å holde jolla fra land.)

 

Det er utrolig hva som kan utrettes med godt lim og lappesaker kjøpt med kvantumsrabatt. Jolla har alltid hatt en centimeter eller to med vann i bunnen etter at jeg bedrev reparasjon på dekk mens vi var underveis, men den holdt sammen, og holder utrolig nok fremdeles på lufta. Når det er varmt gjør ikke dette vannet noen stor skade – og i vår lille jolle blir vi stort sett uansett klissvåte på vei til land, så heller ikke dette var så mye å mase med. Overflaten ble stadig mer solbrent og klissete, men den holdt sammen.

 

På tross av lav innkjøpspris og begrenset kvalitet holdt altså jolla hele veien hjem, men heller ikke stort lengre. Vi holder nå på å planlegge årets sommertur, og har innsett at det neppe finnes remedier som kan gi den nytt liv –men så har den kanskje også gjort sitt. Her gjenstår det bare å takke for innsatsen, og å oppfordre de som går med langturplaner til å ta seg bryet med å sy et soltrekk til jolla før dere drar.

 

IMG_2330.jpg.6c030578a745d5151dccd58cde01bd61.jpg

IMG_2329.jpg.d4b10c9db508cdd91408a6328093f571.jpg

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 7 minutter siden:

Du skal ikke se bort fra at oivind.tidemandsen@xxl.no er interessert i å ha den i monter?

 

Blir litt som den Hiluxen de hadde stående i studioet til Top Gear:lol:

 

Euklid skrev for 2 timer siden:

Overflaten ble stadig mer solbrent og klissete, men den holdt sammen.

 

God lesning, og nesten helt utrolig at det brunsvidde mirakkelset der har klart å holde dere to flytende! Ikke dumt med soltrekk da nei, selv om det gjerne virker litt voldsomt, både arbeidsmessig og med tanke på håndtering.

 

Vurderte dere noen gang jolle i hypalon i stedet for PVC? Hadde en gang en Caribe i hypalon som overlevde mange år i Karibia før den kom i mitt eie. Skal ikke si den var som ny, men den var i alle fall i langt bedre stand enn det PVC-juggelet jeg har nå som knapt har rundet ti år. Var dum og la Cariben ut på finn til 2,5 båtpenger siden jeg syntes den var så tung i forhold til juggelet (halvparten av vekta). Så kom det en fyr helt fra Arendal (eller hvor det nå var) ens ærend til Stavanger for å kjøpe den. Prismessig kan man jo fort gange med både 3 og 4 i forhold til joller i PVC, men ser ikke for meg at det for min del hadde vært så praktisk med soltrekk.

Link to post
Share on other sites

Hypalon er for meg rett og slett for dyrt. Jeg kjøpte en Zodiac Cadet RIB og prisen var det dobbelte med hypalon. Da frister det mer å kjøpe ny jolle etter Stillehavet om det blir behov tenker jeg

 

trekk til jolla var omfattende ja. Finnes det noen som selger slike trekk ?

 

 

Link to post
Share on other sites

On 6/11/2019 at 9:35 PM, Faxen said:

Gikk du alltid med en limtube i lomma?:clap: Herlig fortelling.

Det er i grunnen merkelig at jeg ikke trengte å reparere den mer enn jeg gjorde. Det gikk med noen lapper her og der etter å ha vært borti skarpe steiner og slikt, men det må en jo regne med. Ellers var det primært den ene runden i Australia der den trengte alvorlig kirurgi. Rett nok hadde den kanskje holdt seg i anstendig stand litt lengre om jeg hadde vært ivrigere på å lime på deler etter hvert som de ramlet av.

 

Men én gang burde jeg hatt limtube i lomma: hadde fått en ganske solid flenge i den ene pontongen dagen før uten å oppdage det, og vi hadde en eller annen avtale om morgenen, så vi fikk ikke tid til å reparere den da. Inntil vi et par dager senere fikk surret oss til å lappe hullet måtte det pumpes kontinuerlig mens vi var underveis for å holde jolla flytende – dette var på Marquesas, der det heldigvis ikke var særlig langt til land, og vi kunne dra den opp på stranda når vi kom frem.

On 6/11/2019 at 9:40 PM, tomcat said:

I dagens bruk-og-kast samfunn så må jeg si at dere har definitivt gått langt utover hvilken levetid jolla ville hatt etter min oppfatning. Meget godt skrevet og god lesning, akkurat som "hovedtråden" din :smiley:

Jeg følte en del ganger underveis også at den hadde vært gjennom litt mer enn det egentlig var rimelig å forvente. Men annet enn utseende og størrelsen var det jo ikke så mye å mase med, så det ble aldri til at vi gadd å oppgradere. I etterkant tenker jeg nok at vi burde ha kjøpt noe med større pontonger så vi slapp å alltid ha saltvannsflekker i baken på alle shortser, men det hadde jo sin sjarm, det også.

On 6/11/2019 at 10:22 PM, Hakkannen said:

... nesten helt utrolig at det brunsvidde mirakkelset der har klart å holde dere to flytende!

 

Vurderte dere noen gang jolle i hypalon i stedet for PVC?

Hadde jo med seilbåten også, så jolla var jo ikke helt alene om å holde oss flytende. Men jeg sliter i etterkant litt med å skjønne at jeg ikke tenkte noe større over det da jeg på Bora Bora tøffet tur/retur bensinstasjonen med 100 liter diesel ombord i 40 knop vind. En annen gang vi ba om mer enn man strengt tatt kan forlange fra jolla var på Ascension, der det i utgangspunktet var en kurant nok jolletur fra ankerplassen til brygga. Denne ble litt mer ugrei når de drev med testing av oljeledningen de bruker for å overføre jet fuel fra tankbåter til landtankene de har der – Royal Air Force, US Air Force, NASA og andre har tilhold på Ascension.

 

Denne ledningen kan en se på satellittbildet i Google Maps, det er den hvite buen som slynger seg nordvestover fra teksten Clarence bay:

810180714_Screenshot2019-06-13at17_41_58.jpg.870570c7f6613c15347485d1ba5c28d9.jpg

 

Med hele moroa strekt ut måtte vi tøffe rundt ledningen for å komme oss i land, og den strakk seg rundt en nautisk mil når den ikke ligger i krøll som på bildet. Siden de skulle inspisere denne ledningen hadde Royal Air Force stilt opp med en del høye herrer med mange stjerner på uanmeldt inspeksjon; det skapte visstnok en viss oppstandelse da to blekansikter i en mikrojolle og flipflops kom plaskende inn mot brygga mens det var fullt sikkerhetsoppbud og ingen turde å bevege seg rundt uten hjelm, vest og vernebriller. Etter den første turen sto Royal Air Force for transporten til og fra båten så lenge vedlikeholdet varte – like greit, for en mil ute føltes det ut som om vi var på åpent hav i veldig liten jolle.

 

Angående hypalon: har jo tenkt tanken mang en gang, og den dagen vi reiser igjen kjøper vi sikkert en RIB i hypalon. Men det blir jo et litt filosofisk spørsmål, dette her; skal ikke mye til før en blåser godt over 50k på jolle om den skal være rett merke, hypalon og ha motor av litt størrelse – en kan få mye moro om de pengene heller brukes på noe annet. I vårt tilfelle fantes det heller ikke så mange hypalon-alternativer som var små nok. Med en så liten båt som vi har synes jeg det er en sikkerhetsmessig fordel å kunne stue bort jolla mens vi er underveis.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, enslagsgjest said:

Har dere planer om ny langtur? 

Ingen planer; har et boliglån jeg vil ha gjort kål på og en del annet vi vil ha gjort før vi begynner med noe som kan ligne på planlegging. Men tror ikke vi har vært på vår siste langtur.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Men jolla var ikke død! Klarte som vanlig ikke rote meg til å få kjøpt en jolle, og så var jeg litt nysgjerrig på om vi klarte å tyne én sesong til ut av den. Rett nok er det en del håndtak som er i ferd med å falle av (i tillegg til de som allerede er borte) og et aldri så lite hull i en pontong, men i går kjøpte jeg ny forsyning med lim, så det går nok veien, dette her.

 

39EB5217-8148-4631-9644-B18BD35697A6.jpeg.88b9e9d16aa8ad864156404aff10b8cf.jpeg

 

Unektelig litt upraktisk at vi nå ikke kan padle til land uten å ha med pumpe ombord for å være sikret på returen, men litt skal vi nå ha å streve med.

 

0BD8B938-7A2C-448B-BE9E-0E29666DE819.jpeg.b532941685885312a2e7657378336bc8.jpeg

 

Men før neste sesong har jeg lovet at den skal få fri.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Sjøbliss said:

Hehe, festelig lesing. Har jolla et navn? Må vel snart være som et familiemedlem. 

Av for meg uforståelige grunner har den aldri fått noe navn, men det er nok mer følelser knyttet til denne jolla enn det som strengt tatt er å anse som normalt for en samling gummi og lappesakker.

 

Eneste navngitte ikke-menneske ombord er Oliver, elefanten vi kjøpte av en artigper på bryggekanten i Namibia. Men han har valgt å flytte på land.

54F465D9-1675-4831-A3D0-4C594735DA98.jpeg.215241052aedd0ca936c485a5e0049be.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...