Pundinglover Startet 12.Juni.2019 Del på Facebook Startet 12.Juni.2019 Hei alle motorkyndige mennesker. Har kjøpt meg ny båt. Med den fulgte en 1978-1980 modell yamaha 40hk 2-takts motor. Den starter lett med en gang med dør på tomgang. virker som den bruker opp bensinen som ligger i filteret før det går tomt. Virker som den ikke vil suge opp bensin. Har tatt opp forgasser, renset filter, og skrudd opp flotør for å se om det var noe der, men så ingen åpenbare feil. Trodde det var tanken for den var gammel å var lekk i koblingen, så kjøpte ny tank med ny slange og blære, men ingen endring. Kjøpte da en delemotor(helt lik) med AKKURAT samme symptomer. hva er oddsen for det? Så begge motorene starter men stopper igjen etter 10-40 sekunder. Noen som har noen tips/råd/erfaringer å dele med meg før jeg blir gal? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Yamaha 1980 40hk 2takt". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Juni.2019 Del på Facebook Svart 12.Juni.2019 (redigert) Supre bilder !! Jeg antar av forklaringen din at du har sett at bensinfilteret på motoren er nesten tomt når motoren stopper, og foreslår følgende: Sjekk pila på blæra, den skal peke mot motoren Så åpner du dreneringsskruen/tappeskruen i bunn av flotørkammer og pumper igjennom en 5-6 pump Deretter demonterer du bensinpumpe. Tror du har hull i ett pumpemembran eller rusk i tilbakeslagsventilen i pumpa Dersom motoren ikke går nå må du gi bedre beskrivelse av symptomer og liste opp hva du har gjort/prøvd Var det mye rusk i flotøkammeret når du åpnet forgasseren ? var det, så måtte alt dette gjennom bensinpumpa.... ...også håper jeg du legger til litt mer info i overskrift slik at den blir i henhold til reglene og de må vi følge.... om du føyer til : motoren starter men dør etter kort tid så er du innenfor Redigert 12.Juni.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pundinglover Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 Takk for info:) Blæra er plassert riktig vei:) dette sjekket jeg i går, å pila peker mot motor. dreneringsskruen har en eller annen vott før meg skrudd i filler så må egentlig få skiftet den. demonterte bensinpumpa i går også. åpnet den helt. membraen inne i pumpa så tilsynelaytene ok ut men jeg er ingen ekspert. Har ikke skiftet plugger enda da de ser helt tørre og fine ut. flotørkammeret var helt rent, noe smårusk i bensinfilteret men ikke mye. har en video av motoren i gang. skal se om jeg klarer å laste opp den:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 - Er det riktig at grov-filteret på motoren delvis tømmes før motoren stopper ? - Når det var så fint og reint i filter og flotørkammer er det mindre trolig at den har tett tomgangsdyse - hvor lenge går den før den stopper ? ruser den i den perioden eller står den på stabil tomgang og turtallet synker rolig til den stopper Sitér dette innlegget Link to post
Pundinglover Svart 13.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 Ja grovfilteret tømmes for bensin. Den går ca 30 sek så synker turtallet sakte før den til slutt stopper opp. har bestilt ny benisnpumpe for å se om det kan være hull i membraen der. begge motorene gjør akkurat det samme. helt merkelig spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2019 Del på Facebook Svart 13.Juni.2019 Vil anbefale deg å bytte ut strips brukt som slangeklemmer, skal du bruke strips vil jeg råde deg til å bruke små og gå 2 omdreininger. Det er ikke så usannsynlig at begge har samme feil. Hull i membran, falsk luft, rusk i tilbakeslagsventil er av de vanligste feilene på disse motorene om du ser bort ifra vann/smuss i bensinen.... Er det samme eier som har hatt begge motorene ? Du burde fikse drensskrue i flotørkammeret slik at du kan teste hele bensinsystemet med håndpumpa. Råder deg til å ikke røre lufttilskudd reguleringsskruen. Sitér dette innlegget Link to post
Pundinglover Svart 12.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2023 Vet dette er lenge siden spørsmålet ble stilt. Men klarte etter 1,5år å finne ut hva feilen var. Å dere kommer til å le…. Bensinfilteret inne i koppen er en løs del. Den satt opp ned å skapte vakuum. Så den fikk ikke bensin da man ga gass. Helt utrolig. Nå går den som ei klokke. Men må skifte simmering bak propell da olja i girhuset er hvit/grønn. Evt hva anbefaler dere å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juni.2023 Del på Facebook Svart 13.Juni.2023 Feilen med filteret hadde du funnet om du hadde fulgt rådet mitt om å skru av ut dreneringskruen og pumpet med håndpumpen.. Simmeringen bytter du enkelt. Bruk motorkoden som står øverst til venstre på alle Yamaha merkeskilt, om du vil ha rett tetning. Tar du den ut først kan du måle og kjøpe den "hvorsomhelst" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.