Jump to content

Yamaha 1980 40hk 2takt, starter lett, men dør etter kort tid på tomgang


Pundinglover

Recommended Posts

Hei alle motorkyndige mennesker.

Har kjøpt meg ny båt. 

Med den fulgte en 1978-1980 modell yamaha 40hk 2-takts motor. 

Den starter lett med en gang med dør på tomgang. virker som den bruker opp bensinen som ligger i filteret før det går tomt. 

Virker som den ikke vil suge opp bensin. 

 

Har tatt opp forgasser, renset filter, og skrudd opp flotør for å se om det var noe der, men så ingen åpenbare feil.

Trodde det var tanken for den var gammel å var lekk i koblingen, så kjøpte ny tank med ny slange og blære, men ingen endring. 

Kjøpte da en delemotor(helt lik) med AKKURAT samme symptomer. hva er oddsen for det?

Så begge motorene starter men stopper igjen etter 10-40 sekunder. 

 

Noen som har noen tips/råd/erfaringer å dele med meg før jeg blir gal? 

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Yamaha 1980 40hk 2takt". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

 

62491920_10162204185095727_3342908174737866752_n.jpg

64235246_10162204184800727_8016350853604573184_n.jpg

64325247_10162204185375727_3873054185859579904_n.jpg

62341583_10162204185405727_7010954230005497856_n.jpg

62356224_10162204185105727_6774167035095023616_n.jpg

62402657_10162204185395727_5984861228453855232_n.jpg

62484572_10162204185130727_1387736115527548928_n.jpg

Link to post

Supre bilder !! Jeg antar av forklaringen din at du har sett at bensinfilteret på motoren er nesten tomt når motoren stopper, og foreslår følgende:

  • Sjekk pila på blæra, den skal peke mot motoren
  • Så åpner du dreneringsskruen/tappeskruen i bunn av flotørkammer og pumper igjennom en 5-6 pump 
  • Deretter demonterer du bensinpumpe. Tror du har hull i ett pumpemembran eller rusk i tilbakeslagsventilen i pumpa
  • Dersom motoren ikke går nå må du gi bedre beskrivelse av symptomer og liste opp hva du har gjort/prøvd

Var det mye rusk i flotøkammeret når du åpnet forgasseren ? var det, så måtte alt dette gjennom bensinpumpa....

 

...også håper jeg du legger til litt mer info i overskrift slik at den blir i henhold til reglene og de må vi følge....  om du føyer til :  motoren starter men dør etter kort tid   så er du innenfor :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Takk for info:)

Blæra er plassert riktig vei:) dette sjekket jeg i går, å pila peker mot motor.

dreneringsskruen har en eller annen vott før meg skrudd i filler så må egentlig få skiftet den. 

demonterte bensinpumpa i går også. åpnet den helt. membraen inne i pumpa så tilsynelaytene ok ut men jeg er ingen ekspert. 

 

Har ikke skiftet plugger enda da de ser helt tørre og fine ut. 

flotørkammeret var helt rent, noe smårusk i bensinfilteret men ikke mye. 

 

har en video av motoren i gang. skal se om jeg klarer å laste opp den:)

Link to post

- Er det riktig at grov-filteret på motoren delvis tømmes før motoren stopper ?

 

- Når det var så fint og reint i filter og flotørkammer er det mindre trolig at den har tett tomgangsdyse

 

- hvor lenge går den før den stopper ? ruser den i den perioden eller står den på stabil tomgang og turtallet synker rolig til den stopper

Link to post

Vil anbefale deg å bytte ut strips brukt som slangeklemmer, skal du bruke strips vil jeg råde deg til å bruke små og gå 2 omdreininger.

 

Det er ikke så usannsynlig at begge har samme feil. Hull i membran, falsk luft, rusk i tilbakeslagsventil er av de vanligste feilene på disse motorene om du ser bort ifra vann/smuss i bensinen....

 

Er det samme eier som har hatt begge motorene ?

 

Du burde fikse drensskrue i flotørkammeret slik at du kan teste hele bensinsystemet med håndpumpa.

 

Råder deg til å ikke røre lufttilskudd reguleringsskruen.

Link to post
  • 3 år senere...

Vet dette er lenge siden spørsmålet ble stilt. Men klarte etter 1,5år å finne ut hva feilen var. Å dere kommer til å le…. Bensinfilteret inne i koppen er en løs del. Den satt opp ned å skapte vakuum. Så den fikk ikke bensin da man ga gass. Helt utrolig. Nå går den som ei klokke. Men må skifte simmering bak propell da olja i girhuset er hvit/grønn. Evt hva anbefaler dere å gjøre? 

IMG_0591.jpeg

Link to post

Feilen med filteret hadde du funnet om du hadde fulgt rådet mitt om å skru av ut dreneringskruen og pumpet med håndpumpen.. 

 

Simmeringen bytter du enkelt. 

Bruk motorkoden som står øverst til venstre på alle Yamaha merkeskilt, om du vil ha rett tetning. Tar du den ut først kan du måle og kjøpe den "hvorsomhelst" 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...