As8 Startet 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2019 Noen som vet hva problemet kan være? Har kikket på Aksel ved økning av turtall og virker ikke som Aksel roterer noe fortere, selv om turtall på maskin øker! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2019 Konen i girkassa slurer. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Kweelhouse Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Prøv å dra til boltene på klemflensen til akslingen, det kan hende at det glipper der Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Slitt kon i girkassen. Denne må byttes, og skålene den går i mot, bør sandblåses. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Kan også være lite olje på giret. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Brigg Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Olje mengde og riktig type er viktig. Likeledes at oljen byttes etter angitt intervall. Og selvfølgelig ar man har kontroll på at det ikke er vann i oljen. Justering av gearvire bør også kontrolleres. Basert på symptombeskrivelse i første innlegg ville jeg først undersøkt om akslingen sitter fast i flensen, som allerede er foreslått over her. Dette kan gjøres enkelt med å sette et tusjmerke på aksling og flens og sjekke om noe har flyttet seg etter en prøvetur. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
LALUNA II Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hvis jeg ikke husker feil motorolje SAE10/40 på giret samme som på motoren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
As8 Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Takk for gode svar. Har sjekket at den ikke glipper i klemflens, har også byttet olje på kassa et par ganger for og være sikker. den slipper fremdeles over 2000rpm. er det stor jobb å bytte disse konene og blåse skålene? hva kan eventuelt slikt koste? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Faxen skrev for 9 timer siden: Kan også være lite olje på giret. Antar du tenker på lamelltrykk, men MS3 er et rent mekanisk gir så oljenivå vil ikke påvirke. Det er momentet i overføringen som klemmer konen fast. Forøvrig er kon som glipper et svært vanlig problem. Slik ser den ut (sitter også i drevene) Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Jeg har hatt begge mine kasser inne for div nå i vinter. Bytte av kon, og div kom på ca 16 lapper hos Ragnar ringstad i Fredrikstad. Dette var for en kasse. Den andre kassen ville de ikke overhale, da de fant en knekt tann på et av tannhjulene. Dermed måtte jeg få tak i en brukt kasse, å flytte dette tannhjulet over, bestilte ny kon fra marinedeler.no, ca 10 lapper for bare kon. Jeg sandblåste skålen som konen går i mot selv. Det fins flere tykkelser på en mutter som holder dette sammen, den kan byttes i tykkere str når kassen blir slitt. Mulig du kan prøve med bytte av denne først. Hør med marinedeler.no. Han har muttere, og råd. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Du skriver ikke om det er en 40 A eller B, ei heller om det er MS3, 3A, 3B,3C. Dersom oljen er ren og fin og ikke lukter brendt, kan du som regel (men ikke alltid) utelukke sluring i kon idet denne "sitter" hardere med økt belastning. Alle disse girene har en "slurekobling" som kan begynne å "glippe" ved høyere belastning (ligner på sluring i clutch på bil).På MS 3 og 3A sitter denne i flensen for tilkobling av propellaksel(stor, rund "klump"), og på B og C (og 4A) ligger den i pinion for utgående tannhjul. På 3 og 3A kan dette konstateres med "overrett " merking mellom kobling og aksel på girkassesiden, men på B og C ligger denne inne i kassen og må evt testes ved demontering av giret og momentdragning av koblingen. Dog, dersom slurekoblingen i pinionen har "sluppet", er det som regel merkbart ved at denne "klemmer" på akselen når du tar den ut, og det er også som regel synlig idet lamellene ikke ligger 100 % overrett. Sitér dette innlegget Link to post
As8 Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Det er tmd40a og girkassen er ms3, det står ikke a eller b på kassen. Oljen var ikke ren og fin da jeg tømte den, den var litt svart. luktet ikke på den! Må man demontere girkassen for og fikse problemet hvis det er slurekoblingen som er problemet? Pratet med en mekaniker som har veldig peiling, han mente det var slure koblingen som var løsnet og ikke konen som måtte byttes! Håper jo det er det som er tilfellet for den konen var veldig dyr! Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Ok, den er ikke lik mine ser jeg. Jeg har ms3c kasser. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 7 hours ago, As8 said: Det er tmd40a og girkassen er ms3, det står ikke a eller b på kassen. Oljen var ikke ren og fin da jeg tømte den, den var litt svart. luktet ikke på den! Må man demontere girkassen for og fikse problemet hvis det er slurekoblingen som er problemet? Pratet med en mekaniker som har veldig peiling, han mente det var slure koblingen som var løsnet og ikke konen som måtte byttes! Håper jo det er det som er tilfellet for den konen var veldig dyr! Dette ser ut som MS3A Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 18.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2019 Slurekoblingen er den runde "klumpen" som sitter mellom gir og propellaksel og er festet til utgående aksel i giret med en mutter i senter bak akselflensen. Inne i denne ligger det en form for clutchlameller som er klemt sammen med platefjærer. Jeg har sett tilfeller hvor skruene som holder koblingshuset sammen har løsnet slik at trykket fra platefjærene har blitt for lavt så ta en kontroll på disse. Det er litt olje inne i koblingen som da kan lage det sporet som så vidt er synlig på bildet, men det kan jo også være at tetning på aksel har hatt en liten lekkasje. Håper det ikke er denne idet den er utgått som reservedel.( Sjaltekon kan jo skaffes selv om den er dyr.) Sitér dette innlegget Link to post
As8 Svart 19.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 Takk for godt svar ? sjekket slurekoblingen og disse skruene var VELDIG løse, etter og ha strammet disse kunne jeg kjøre opp til 3100rpm før den begynte og spinne! så det er det ganske tydelig hvor problemet ligger ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2019 (redigert) Så bra! Jeg har samme gir på min TMD40A. Til dere som kan det: Hvilket moment skal de boltene i slurekoplingen strammes med? Eller bare så hardt man tør? Redigert 19.Juni.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Scand 360 dc Svart 16.August.2019 Link til dette innlegget Svart 16.August.2019 I.M.S. skrev On 17.6.2019 at 10.06: Du skriver ikke om det er en 40 A eller B, ei heller om det er MS3, 3A, 3B,3C. Dersom oljen er ren og fin og ikke lukter brendt, kan du som regel (men ikke alltid) utelukke sluring i kon idet denne "sitter" hardere med økt belastning. Alle disse girene har en "slurekobling" som kan begynne å "glippe" ved høyere belastning (ligner på sluring i clutch på bil).På MS 3 og 3A sitter denne i flensen for tilkobling av propellaksel(stor, rund "klump"), og på B og C (og 4A) ligger den i pinion for utgående tannhjul. På 3 og 3A kan dette konstateres med "overrett " merking mellom kobling og aksel på girkassesiden, men på B og C ligger denne inne i kassen og må evt testes ved demontering av giret og momentdragning av koblingen. Dog, dersom slurekoblingen i pinionen har "sluppet", er det som regel merkbart ved at denne "klemmer" på akselen når du tar den ut, og det er også som regel synlig idet lamellene ikke ligger 100 % overrett. Hei, et spørsmål her? Si at jeg har en slurekobling som slipper på et ms3c gir. Vil den kunne byttes? Fins disse delene nye? Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Sitter denne sluremekanismen inne i denne? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Slurekobling på MS3C sitter i pinion som ligger i bakgrunnen på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Scand 360 dc Svart 18.August.2019 Link til dette innlegget Svart 18.August.2019 Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.