Jump to content

VP tmd40, Ms3 gear. Spinner over 2000rpm, turtallet øker, men det skjer ikke noe med fremdrift.


As8

Recommended Posts

Olje mengde og riktig type er viktig. Likeledes at oljen byttes etter angitt intervall. Og selvfølgelig ar man har kontroll på at det ikke er vann i oljen. 

 

Justering av gearvire bør også kontrolleres. 

 

Basert på symptombeskrivelse i første innlegg ville jeg først undersøkt om akslingen sitter fast i flensen, som allerede er foreslått over her. Dette kan gjøres enkelt med å sette et tusjmerke på aksling og flens og sjekke om noe har flyttet seg etter en prøvetur. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har hatt begge mine kasser inne for div nå i vinter. Bytte av kon, og div kom på ca 16 lapper hos Ragnar ringstad i Fredrikstad. Dette var for en kasse. Den andre kassen ville de ikke overhale, da de fant en knekt tann på et av tannhjulene. Dermed måtte jeg få tak i en brukt kasse, å flytte dette tannhjulet over, bestilte ny kon fra marinedeler.no, ca 10 lapper for bare kon. Jeg sandblåste skålen som konen går i mot selv. Det fins flere tykkelser på en mutter som holder dette sammen, den kan byttes i tykkere str når kassen blir slitt. Mulig du kan prøve med bytte av denne først. Hør med marinedeler.no. Han har muttere, og råd. 

Link to post

Du skriver ikke om det er en 40 A eller B, ei heller om det er MS3, 3A, 3B,3C. Dersom oljen er ren og fin og ikke lukter brendt, kan du som regel (men ikke alltid) utelukke sluring i kon idet denne "sitter" hardere med økt belastning. Alle disse girene har en "slurekobling" som kan begynne å "glippe" ved høyere belastning (ligner på sluring i clutch på bil).På MS 3 og 3A sitter denne i flensen for tilkobling av propellaksel(stor, rund "klump"), og på B og C (og 4A) ligger den i pinion for utgående tannhjul. På 3 og 3A kan dette konstateres med "overrett " merking mellom kobling og aksel på girkassesiden, men på B og C ligger denne inne i kassen og må evt testes ved demontering av giret og momentdragning av koblingen. Dog, dersom slurekoblingen i pinionen har "sluppet", er det som regel merkbart ved at denne "klemmer" på akselen når du tar den ut, og det er også som regel synlig idet lamellene ikke ligger 100 % overrett.

Link to post

Det er tmd40a og girkassen er ms3, det står ikke a eller b på kassen.

Oljen var ikke ren og fin da jeg tømte den, den var litt svart.

luktet ikke på den!

Må man demontere girkassen for og fikse problemet hvis det er slurekoblingen som er problemet? 

Pratet med en mekaniker som har veldig peiling, han mente det var slure koblingen som var løsnet og ikke konen som måtte byttes!

Håper jo det er det som er tilfellet for den konen var veldig dyr! 

 

4087D0AD-A9F5-43C3-8299-8E1D55BD28E3.jpeg

Link to post
7 hours ago, As8 said:

Det er tmd40a og girkassen er ms3, det står ikke a eller b på kassen.

Oljen var ikke ren og fin da jeg tømte den, den var litt svart.

luktet ikke på den!

Må man demontere girkassen for og fikse problemet hvis det er slurekoblingen som er problemet? 

Pratet med en mekaniker som har veldig peiling, han mente det var slure koblingen som var løsnet og ikke konen som måtte byttes!

Håper jo det er det som er tilfellet for den konen var veldig dyr! 

 

4087D0AD-A9F5-43C3-8299-8E1D55BD28E3.jpeg

 

Dette ser ut som MS3A

 

 

Link to post

Slurekoblingen er den runde "klumpen" som sitter mellom gir og propellaksel og er festet til utgående aksel i giret med en mutter i senter bak akselflensen. Inne i denne ligger det en form for clutchlameller som er klemt sammen med platefjærer. Jeg har sett tilfeller hvor skruene som holder koblingshuset sammen har løsnet slik at trykket fra platefjærene har blitt for lavt så ta en kontroll på disse. Det er litt olje inne i koblingen som da kan lage det sporet som så vidt er synlig på bildet, men det kan jo også være at tetning på aksel har hatt en liten lekkasje. Håper det ikke er denne idet den er utgått som reservedel.( Sjaltekon kan jo skaffes selv om den er dyr.)

Link to post

Så bra!

 

Jeg har samme gir på min TMD40A. 

 

Til dere som kan det: Hvilket moment skal de boltene i slurekoplingen strammes med? Eller bare så hardt man tør?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 1 måned senere...
I.M.S. skrev On 17.6.2019 at 10.06:

Du skriver ikke om det er en 40 A eller B, ei heller om det er MS3, 3A, 3B,3C. Dersom oljen er ren og fin og ikke lukter brendt, kan du som regel (men ikke alltid) utelukke sluring i kon idet denne "sitter" hardere med økt belastning. Alle disse girene har en "slurekobling" som kan begynne å "glippe" ved høyere belastning (ligner på sluring i clutch på bil).På MS 3 og 3A sitter denne i flensen for tilkobling av propellaksel(stor, rund "klump"), og på B og C (og 4A) ligger den i pinion for utgående tannhjul. På 3 og 3A kan dette konstateres med "overrett " merking mellom kobling og aksel på girkassesiden, men på B og C ligger denne inne i kassen og må evt testes ved demontering av giret og momentdragning av koblingen. Dog, dersom slurekoblingen i pinionen har "sluppet", er det som regel merkbart ved at denne "klemmer" på akselen når du tar den ut, og det er også som regel synlig idet lamellene ikke ligger 100 % overrett.

Hei, et spørsmål her? Si at jeg har en slurekobling som slipper på et ms3c gir. Vil den kunne byttes? Fins disse delene nye? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...