snekkerbod Startet 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2019 Min kjære Yamaha fra ca 1987 skal nå overføres videre til min datter på 6 år. Ble brukt 5 år i saltvann og 5 år i ferskvann. Ikke vært brukt siste 15 årene. Motoren er dønn strøken i utsende (nesten "som ny"). Noen som kjenner til hvor jeg kan få tak i en servicemanual for denne? Og hvor er det enklest (og billigst) å kjøpe delene jeg trenger? Forhåpentligvis er den ikke korrodert i sylindre eller noe annet. Ble neppe konservert da den ble satt bort i sin tid (men ferskvannskjørt og er jo noe olje i bensinen). Jeg tenker å gjøre følgende - bytter gearolje - bytter impeller - tømmer den totalt for bensin, bytter bensinfilter - bytter tennplugg - ny anode - marine fett i smørenipler Ser ca sånn ut (bilde fra nett): Er det noe mer jeg burde tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 det som kan være typisk når den har stått en stund er at den er litt ruskete i gangen på lave turtall, pga avleiringer i forgasseren. Min 4hk av samme type var litt tett i lavfartsdysa, slik at jeg måtte bruke litt choke for at den skulle gå på lavt turtall Ville vel bare gjort det du beskriver også deretter testkjørt i en tønne - kan jo godt være alt er topp :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kallethekid Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Det du lister opp virker fornuftig, men jeg ville vært forsiktig ved impellerskift. Hvis ting sitter veldig hardt ville jeg heller kjørt med en gammel impeller en å dratt av noen skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Typiske feil med disse, utenom forgasser som Ivar sier, er : - Girspake setter seg fast. Ofte er det smørenippel under. Bør smøres regelmessig. - Aksling setter seg fast i hylse under motorblokk, i hardpakket salt. Kan renskes hvis UV-huset likevel er nede. - Termostat går tett. Vanskelig å få av huset uten å knekke skruer, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Fin liste du har satt opp, dekker nesten alt Alle mine har vokst opp med 4/5 hk Yamaha og jeg har ikke hatt hjerte til å kvitte meg med de når de vokste ifra motorene... så nå venter de på barnebarn.... Dette er snille motorer som er forutsigbare, ikke kresne på pluggene og den siste generasjonen som tåler en dråpe vann i bensinen. Har noen små tillegg som jeg håper kan være til hjelp: Før du demonterer bensinsystemet ville jeg åpnet dreneringsskruen i bunn av forgasseren, samlet opp det som kommer ut i noe av glass eller plast så du kan se om det er vann/smuss der. Mest trolig er det tørt. Så ville jeg pumpet igjennom 2-3 desiliter for å spyle reint. Så ville jeg demontert og gjort som du planla videre. Glad for at du skjønner hvor viktig og nyttig det er å holde bensinsystemet reint Å skru ut dreneringsskruen og flushe igjennom vår og høst er nok til å slippe tull hele sesongen. Flere av smørepunktene på denne motoren har ikke smørenippler men kun hull som krever en litt annen interface enn vanlig smørenippel De svakeste punktene på disse motorene er: Nåleventil - den er dyr orginal men desverre så er det ganske vanlig at den må buttes fordi forgasseren renner over. OBS- det finnes 4 forskjellige delenummer på denne nåleventilen og 3 forskjellige lengder. Trolig så er noe av grunnen at Mariner selger disse motorene under sitt navn og har trolig egne forgassere så de ikke er helt like.... Men til påenget; må du bytte nåleventil så ta med den gamle til delelageret og legg de ved siden av hverandre og sjekk at de er like lange !!! Termostaten/termostathuset - som Skrotnisse sier så er det manges erfaring at å få løs disse skruene er bingo. Termostaten setter seg så hyppig på disse motorene at jeg ville vurdert å planlagt skifte m tilhørende utborring av brukkne skruer .... vet ikke om du er trygg på slikt arbeid selv men om du kjenner noen som er gode på dette så er det en god anledning til å lære fil den brukkne skruen flat, slå et kjølnermerke helt i senter, borr først med 3mm bor, så med 4mm - har du truffet fint kan du nå pirke ut resten.... la en stå å peile mens du borrer slik at du treffer 100% i lodd Så håper jeg du lærer bort til neste generasjon hvor viktig det er med rein tank og reint bensinsystem Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Takker for meget gode og utfyllende svar alle sammen. Noen som kjenner til en butikk som enkelt kan selge meg delene jeg trenger? Kan kjøpe på nett, men ville vært greit å dra et sted å plukke opp alt på en plass. Befinner meg i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hei. Har et helt identisk prosjekt på gang med samme motortypen, dog litt nyere. Den hadde også stått i mange år, trolig uten konservering i forkant. Tok ut forgasseren og demonterte flottørhuset. Det var mye grums, og helt tette dyser. Nå mangler det å montere forgasseren igjen, så prøvestart. Har ellers samme arbeidsliste som deg. Takker for tips i denne tråden Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 ...kan jeg få minne på å kun bruke fingertuppene til å skru inn blandingsskruen dersom den skal skrues inn for å finne grunnstilling... og liten diameter på trekkerskaftet slik at en ikke skader setet for blandingsskruen... husk - det er som regel støpt i samme legering som forgasserhuset og det er en meget bløt legering. Dersom du ikke er forsiktig nok og omformer/deformerer setet er det egentlig bare å kjøpe ny forgasser Det er derfor jeg bæler om det hele tiden.... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Hvorfor bytte anode og/eller tennplugger hvis det ikke er nødvendig? Girolje og fett (presse) får man vel på Biltema og en masse andre steder også. Virker snortrekkmekanismen? Kan du trekke i snoren og "ting" går rundt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Fordi trådstarter bryr seg om sin datter på 6 år og gjerne vill at motoren skal være i best mulig stand når hun overtar og slik at hunfår en positiv opplevelse og trådstarter kan føle seg trygg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 godt poeng det med skruer som er vriene å få ut på ting som ikke har vært rørt på 30 år. At det har gått de siste 5 årene i ferskvann burde være en kjempefordel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pipe Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Ser du har fått mange gode innspill og at planen din er krutte god. Dog ville jeg lagt til en oljeskvett i sylindrene før du drar i snora. I såfal hadde jeg startet motoren første gang på de gamle tennpluggene. Ser på bildene at motoren fremstår som strøken så ville satt av 20 min til å polere opp hele motoren for å beskytte lakken nå som den skal ut i solen igjen med 30 år gammel tørr lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 16 minutes ago, dieselfan said: Fordi trådstarter bryr seg om sin datter på 6 år og gjerne vill at motoren skal være i best mulig stand når hun overtar og slik at hunfår en positiv opplevelse og trådstarter kan føle seg trygg. Skjønner det, men hverken tennplugger eller anoder er "ferskvare"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
snekkerbod Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) Er allerede godt i gang. Motoren har i det siste gått i ferskvann, så det er nok årsaken til at dette synes å gå ganske enkelt 1. Drenert ut all bensinen fra tanken gjennom slangen som går til forgasser. Så grei ut, fant ikke noe smuss. 2. Tennplugg ut. Så ikke særlig slitt ut. Dro i snora mens den lå mot gods og gnistret som en kontrollert fyrverkeri. Så bra ut. 3. Demonterte forgasser. Ikke noe smuss noe sted som jeg kunne se. Blåste rent med trykkluft. Testet at flottør stenger hullet ved å blåse inn i bensininntaket etter at jeg monterte den sammen igjen. Da jeg løftet flottøren ble det potte tett. Nålen så også fin og symmetrisk ut. 4. Demonterte undervannshuset. Enkleste jobben jeg har gjort noen gang. Minimalt med korrosjon. Løsnet huset til impelleren. Også der noe hvit korrosjon, men lite. Null stress å skru opp. Impelleren hadde mistet en av seks vinger og en vinge så ut til å ha snurret "mot-veis". Så greit å bytte denne. 5. Tappet ut gearoljen. Så helt grei ut, Sort/brun. Ikke antydning til grå. Brukte trykkluft til å få ut alt. Skittet i bøtta tror og håper jeg var der fra før. Ganske sikker på det. Ellers: - Var en del bensin i motoren, tipper det var pga at bensintilførselen ikke var stengt. Og det rant gjennom forgasseren og ut gjennom luftinntaket under transport. - En del sot på akslingen som går ned til gearhuset. Fikk gnidd av det meste med fille og 5-56. Neste steg nå: - Få tak i en riktig impeller, gearolje fra Biltema, fettpresse/marint fett og propellakselfett - Det ble sagt her at det ikke er nipler på alle smørepunkter. Gear-hendelen går litt tregt (også etter at underhuset er demontert. Under den ser det ut til å være et smørepunkt. Hva betyr det som noen sa her at det ikke er nipler? Hva skal jeg da bruke? - Hvor finner jeg termostathuset? - Burde jeg sette inn boltene med noe for at de ikke skal korrodere fast? 5-56? Fett? Eller gjør dette det bare verre? - Fant ikke noe bensinfilter - det er altså ikke dette? (har intern tank) - Ved siden av gearoljeskruen er det en skrue som heter "Wash". Er dette i stedet for sånne klokker man putter på for å kjøre i ferskvann. I så fall, finnes det mulighet for en overgang fra denne til en Gardena-kobling? Fant forresten en servicemanual her: Link Redigert 16.Juni.2019 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 ...ikke den beste kvaliteten på bildet men følg nr 40 til blokka så ser du hvor den sitter. Du bør demontere intern tank får å komme lettere til- https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1987/4lh/crankcase-cylinder-piston Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 snekkerbod skrev 1 time siden: Impelleren hadde mistet en av seks vinger og en vinge så ut til å ha snurret "mot-veis". Så greit å bytte denne. fant du den brukne vingen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snekkerbod Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 ivar skrev 2 minutter siden: fant du den brukne vingen? Nei, gjorde ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 hm , ikke godt å si hvor den har funnet veien da.. Kan jo være at den har smuldret opp og forsvunnet ut. Kjedeligere om det sitter biter å blokkerer kjølekanaler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 Ja, du burde absolutt sette inn alle skruer du løsner med vannfast fett eller tykk olje når du monterer. Det vil redusere groe av det hvit pulveret som er alle påhengeres verste fiende.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 (redigert) en kamerat av meg sverger til tjærespray til slikt feks https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/tjarespray-2000018308 Redigert 16.Juni.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
snekkerbod Svart 16.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 dieselfan skrev 12 minutter siden: Ja, du burde absolutt sette inn alle skruer du løsner med vannfast fett eller tykk olje når du monterer. Det vil redusere groe av det hvit pulveret som er alle påhengeres verste fiende.... ...feks Biltemas propellakselfett? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2019 ja det duger, skal fylle opp ledig volum slik at ikke det "hvite pulveret" dannes. Samtidig må det være så tykt at det ikke fordamper eller trekker inn i aluminiumen og blir borte... slik som WD40, X4 og 5-56, de er rustløsere og har tilnærmet ingen langtidseffekt.... beklager Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 17.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Se etter biten fra impeller nederst i undervannshuset, der hull for vanninntak er. Fant en gang fire biter nedi der, potte tett var det Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 17.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2019 Skrotnisse skrev 55 minutter siden: Se etter biten fra impeller nederst i undervannshuset, der hull for vanninntak er. Fant en gang fire biter nedi der, potte tett var det Godt innspill. Kan vanskelig se at den kan ha forsvunnet et annet sted... Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 (redigert) Låner tråden, siden jeg som nevnt har et prosjekt med samme motortypen. Motoren har stått i mange år. Jeg har nå renset tank og forgasser, og i dag prøvestartet jeg. Fikk relativt lett start på den, men den går ikke på tomgang. Bensinfilter er ikke byttet, kan det være siste proppen? Tennplugg er heller ikke byttet enda. Kjølingen er jeg usikker på. Kommer vann i kontrollstrålen, men kanskje ikke så mye som jeg husker fra da jeg hadde en lik motor for nesten 30 år siden. Temperaturen på vannet varierer under gange. Det tyder kanskje på at termostat åpner og lukker som den skal? Redigert 24.Juni.2019 av Korsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.