Jump to content

Yamaha 4hk 2-takter fra 1987 - servicepunkter?


snekkerbod

Recommended Posts

Man kan «redde den fra å dø» ved å aktivere choke og raskt av igjen. Har den først stoppet, må den først ha et trekk i snora med choke og litt pådrag, deretter et trekk eller to uten choke og med samme pådrag.

 

Har for øvrig staket opp kontrollstrålen med litt ståltråd, synes det hjalp litt, men det blir bare synsing.

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev On 16.6.2019 at 16.25:
  • Før du demonterer bensinsystemet ville jeg åpnet dreneringsskruen i bunn av forgasseren, samlet opp det som kommer ut i noe av glass eller plast så du kan se om det er vann/smuss der. Mest trolig er det tørt. Så ville jeg pumpet igjennom 2-3 desiliter for å spyle reint. Så ville jeg demontert og gjort som du planla videre. Glad for at du skjønner hvor viktig og nyttig det er å holde bensinsystemet reint :thumbsup:  Å skru ut dreneringsskruen og flushe igjennom vår og høst er nok til å slippe tull hele sesongen.
  • Flere av smørepunktene på denne motoren har ikke smørenippler men kun hull som krever en litt annen interface enn vanlig smørenippel
  • Så håper jeg du lærer bort til neste generasjon hvor viktig det er med rein tank og reint bensinsystem :thumbsup:

 

Fulgte du rådet i det første kulepunktet ?  (

 

Vedder på at det ikke er sammenheng mellom at den dør ut på tomgang og dårlig kontrollstråle.

 

Du har trolig fortsatt dårlig flow i tomgangssystemet pga:

  • tett/delvis tett tomgangsdyse
  • lavt flotørnivå
  • suger falsk luft (sjekk at alle pakninger sitter riktig, ikke dra for hardt til)
  • manglende tanklufting
  • dårlig bensinpumpe
  • feil på nåleventil
Link to post
dieselfan skrev 33 minutter siden:

 

Fulgte du rådet i det første kulepunktet ?  (

 

Vedder på at det ikke er sammenheng mellom at den dør ut på tomgang og dårlig kontrollstråle.

 

Du har trolig fortsatt dårlig flow i tomgangssystemet pga:

  • tett/delvis tett tomgangsdyse
  • lavt flotørnivå
  • suger falsk luft (sjekk at alle pakninger sitter riktig, ikke dra for hardt til)
  • manglende tanklufting
  • dårlig bensinpumpe
  • feil på nåleventil

Når det gjelder den delen av svaret ditt som jeg har uthevet, så tror jeg du har misforstått meg litt. Jeg har aldri trodd at tomgangen og kontrollstrålen har sammenheng her.

 

Takker ellers for tipsene, tror også at svaret ligger i forgasseren et sted. Luftig på tank var åpen. Bruker motorens interne tank, og da får vel motoren bensin gjennom naturlig fall? (Jfr tipset om bensinpumpe). Får ta gasseren ut igjen og rense mer/bedre. Sjekke nåleventil etc.

Link to post
Korsfjord skrev 1 time siden:

Man kan «redde den fra å dø» ved å aktivere choke og raskt av igjen. Har den først stoppet, må den først ha et trekk i snora med choke og litt pådrag, deretter et trekk eller to uten choke og med samme pådrag.

 

min var også litt lunefull å starte - og krevde konstant choke på tomgang  - samt finjustering av choke i forholdt til gasspådrag ellers også. 

Renset forgasser i 2 omganger med spray og trykkluft uten bedring, det som fikset opp i problemet var å bruke ultralydvasker.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev 3 minutter siden:

 

min var også litt lunefull å starte - og krevde konstant choke på tomgang  - samt finjustering av choke i forholdt til gasspådrag ellers også. 

Renset forgasser i 2 omganger med spray og trykkluft uten bedring, det som fikset opp i problemet var å bruke ultralydvasker.  

Prøver i første omgang å rense mer med trykkluft hos en kompis som har. Ultralydvasker vet jeg ikke om jeg kjenner noen som har. Og det føles som litt overkill å investere i en kun til denne jobben. Har aldri hatt problem med tette dyser o.l på mine tidligere motorer, men så har jeg også kjørt de tomme for bensin før lagring. Har i grunnen aldri trengt å lære noe om forgasseren. Før nå. :smiley:

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Der ser du hvor feil jeg kan ta :blush:

 

Vil absolutt anbefale deg å ta en dynamisk flotørnivåkontroll siden det er relativt vanlig m nåleventil problemer med denne motoren... 

Dynamisk flottørnivåkontroll, hva innebærer det? 

Link to post

Om du kjenner til hvordan en bruker et vannslange vater? 

Prinsippet er det samme, du ønsker å vite bensinnivået inne i flotørkammeret og flytter det sanne nivået til utsiden av forgasseren slik at du kan se det... Da kan du kjøre motoren og samtidig se om nåleventilen (og resten av systemet) klarer å holde nivået tilnærmet konstant og på riktig høyde, som ofte er likt som pakningen. 

 

Får å få det til tar du 15cm Ø4/5mm klar slange og trer på nippelen som ofte finnes på forgasser drenering og så åpner du drenering. Er det ikke nippel der må du kjøpe en som passer på gjengene og da er det jo litt mere styr... Men fortsatt nyttig info om du får det til. 

Kjøpte et sett med slangenippler hos en modellbilforhandler som jeg har hatt i mange år... 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Renset det meste nå. For å få renset bensinfilteret hadde jeg måttet skru ut hele den interne tanken. Det var et lite prosjekt, som jeg lot være. Ellers er ting fettet, smurt, renset og byttet. Atylatbensin i tanken og snurr i vei. Går som ei kule etter 12 år. Justert wire til forgasser (var litt stram), tomgangsskrue og blandingsskrue. Fiiiiinjusteringen får jeg gjøre når ferien begynner om få dager og motoren er på båt i vannet. :smiley:

IMG_1071.jpeg

Link to post

I dag var første test av motoren på jolla. Gikk egentlig greit. Måtte gjøre noen justeringer på tomgang og bensin/luftblanding. Ja, jeg vet at man ikke skal røre den skruen, men her er "skaden" skjedd allerede ifm rens av forgasser. Går nok ikke helt 100 prosent enda på høyere turtall, så får prøve å finne riktig innstilling med små justeringer ad gangen. 

Et lite spørsmål for økt forståelse : etter turen kjørte jeg motoren i ferskvann, og stengte bensinkranen mens motoren gikk. Dette for å tømme forgasser. Da økte turtallet veldig, før motoren etter hvert stoppet helt. At den stoppet var jo ikke noe rart, men hvorfor steg turtallet? Gassen sto jo på tomgang? 

Link to post

blandingsskruen har ikke mye effekt på halv gass og oppover.   

det er helt normalt at urtallet øker om blandingen magres ut og motoren ikke har belastning 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...