Jump to content

Værguruer på BP, hva med været når vi seiler Østfold- Orkney lørdag 29 juni (fremme 1-2 juli)?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Litt erfaring om GFS Grib modellen som ofte brukes. Meldt 7-8ms her (vi ligger midt mellom Kristiansand og Hirtshals nå)  Vindmåleren vår ligger på 10-11 ms. Dette er samme erfaring som jeg hadde fra turen i fjor. Vind undermeldes. 

Vi har 1+ knop motstrøm og slører avgårde i 7+ knop. 

Ice gir dekning her. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ser at de ulike modellene byr på en del forskjeller selv om det store bildet er mye det samme. 

Om vi går natt til lørdag og kommer ut fra Østfoldkysten tidlig på morrakvisten lørdag så er vi sånn ca på vei ut i havet/nordsjøen et stykke utpå søndagen, dvs kvelden/natta. Alle modellene viser lite til moderat vind langs sørlandet på begynnelsen av Lørdagen med mulighet for noe sterkere vind i en relativt kort periode om ettermiddag/kveld. Så den er på en måte "grei". 

Men når det gjelder Nordsjøen og perioden Søndag- Tirsdag så er forskjellene "for store". Med ECMWF så ville vi kunne gå nordover mot Stavanger og over og over og kulinger osv vil passere sør i Nordsjøen mens GFS viser kuling+ rett vest mot vestlandskysten i samme perioden og teoretisk vil en kunne unngå det ved å gå sør i Nordsjøen, sånn ca mot Petershead. ICON viser ikke langt nok frem i tid. 

Så hvilke erfaringer har dere med de ulike modellene? 

Som det ser ut nå så vil det være greit for oss å gå ned Sørlandet lørdag og søndag, men så er det i praksis "no-go" de neste dagene. Vil ikke leke katt og mus med kuling+ midt i mot i Nordsjøen :-) 

Problemet er, at modellerne er og bliver modeller. I situationer, hvor vejret er inde i en stabil situation, så har de relativt nemt ved at være enige. Men det overordnede vejrmønster er lige nu ikke stabilt. 

Det mest almindelige for denne årstid er “vandrende lavtryk” som dannes over Atlanten og som tager turen i en nogenlunde fast bane hen over Norge / Danmark. Så får vi vestlige vinde og byger med drivende skyer. Eller en situation med et mere eller mindre stabilt højtryk, som vi havde sidste år.

Men for tiden, så har vi ret svage og vandrende højtryk, der tager turen hen over Skandinavien og som ikke bliver liggende. Og lavtrykkene dannes ikke ude over Atlanten men nærmest over den Engelske kanal og Holland hvorefter de uddybes hen over Norden. Det gør, at deres baner og tryk er vanskelige at fange. De to lavtryk, der kommer henholdsvis onsdag og i weekenden tager usædvanlige baner. Den første dannes nede over Holland og svinger ind over Baltikum. Det næste dannes over Biscayen og svinger hen over Island før det ender over Nordnorge. 

Situationen er påvirket af at vi har et negativt NAO-index. Det vil sige, at situationen på en måde er omvendt af normalt. Det almindelige er, at vi har højtryk ved Azorerne og lavtryk ved Island. Men gennem længere tid har det været omvendt. 

Summa summarum: Stol ikke på nogen prognoser for tiden. Vejrsituationen er for ustabil til at den kan fanges med præcision.

Negativt NAO:

F86BCC82-736B-472B-8999-533ACBF3F0A9.png.4e891e86dcc596bf8acbaef109f24d66.png

Lavtryk og højtryk “byttet plads”

D5A56103-5525-41EE-889E-C4A3D444A216.png.2b381411718d084f30506b5686c588ca.png

Pinkvin skrev 1 time siden:

Mens nå ser alt så mye bedre ut i føgle ECMWF og GFS modellene :-) I morges var Nordsjøen mer eller mindre dekket med kuling++ i alle områder. 

Min pointe er hermed bekræftet...?

Tak for pæne ord. Jeg må dog understrege at jeg udelukkende er glad amatør på området. Så tag også mine indspil med sund skepsis!

Guest Avmønstret#
MajorAndy skrev for 8 timer siden:

. Og lavtrykkene dannes ikke ude over Atlanten men nærmest over den Engelske kanal og Holland hvorefter de uddybes hen over Norden. Det gør, at deres baner og tryk er vanskelige at fange. De to lavtryk, der kommer henholdsvis onsdag og i weekenden tager usædvanlige baner. Den første dannes nede over Holland og svinger ind over Baltikum. Det næste dannes over Biscayen og svinger hen over Island før det ender over Nordnorge. 

Antar at "alt henger i sammen med alt" :-) Er dette også en del av varmebølgen, at ting nå "presses opp og noe mot sør" ifht normalen?

Er det mulig å vite noe om hvor lenge slike værsituasjoner pleier å vare? Kan det være over neste uke og tilbake til normalen, eller kan det like godt bli noenlunde utstabile værtype ut Juli? 

Ser at jeg ber om mye nå men..... 

Noe av det positive ved disse betraktningene omkring Nordsjø-været de neste dagene, er nettopp at det får oss alle til å lese mer, tenke gjennom hva de ulike meldingene kan ha å si for seilingsforholdene, og i det hele tatt glede oss over også dette aspektet ved båtlivet.

Det er oppløftende å lese kommentarene fra @MajorAndy om det store bildet, og alle dere som har god kontroll på softwaren.

For meg er dette Båtplassen på sitt beste!

Nå er det bare å telle ned til vi setter seil (men først må jeg få båten på sjøen etter litt kjærlig omsorg med polering og stoffing).

IMG_9495-2.jpg

Pinkvin skrev On 25.6.2019 at 8.03:

Ser at de ulike modellene byr på en del forskjeller selv om det store bildet er mye det samme. 

Her kan du sammenligne modellene. Foreløpig har jeg mest tro på ICON.

Om meldingen stemmer blir det litt motvind på deg nedover sørlandet, og hadde jeg vært deg og slik det ser ut nå hadde jeg planlagt å dra tidlig fredag morgen og putret nedover langs kysten til Kr.Sand eller deromkring. Tatt en pause og sett ann nye værmeldinger før videre tur. 

Slik jeg ser det nå ville jeg seilt rett til Risør, slikket kysten til Bergen. Ventet til vinden dreide mot nord og seilt slør over mot Calidonen kanalen. Kan stå høyere når det er lite vind, når det blåser som mest vil jeg ha vind akter for tvers, dermed Calidonen kanalen. Bare kjappt sjekket windy.com. Når det er meldt nord Vest kuling vil jeg ikke sele nord vest over på havet.

Han med det håpløse brukernavnet fra Romsdalen ser ut til å ha like håpløse valg. Periodevis god vind, men litt for mye hard motvind. Kanskje gå rett ut fra Stadt fredag. og komme over før det blir for mye vind.

Uansett, for tidlig å si noe, lavtrykkene kan bevege seg mye som endrer spillereglene mye.

pacuare skrev 29 minutter siden:

Han med det håpløse brukernavnet fra Romsdalen ser ut til å ha like håpløse valg.

He he, sant i begge henseende. Ser at vi sliter, for det finnes ingen åpenbart gode og riktige valg med dagens bilde. Tror vi bare må følge godt med på endringene, for det er vel ikke usannsynlig at bildet vil kunne endre seg de neste par dagene.

Guest Avmønstret#

Har ikke mannskap på plass før fredag kveld. Men om vi da går på ett eller annet tidspunkt, la oss si før midnatt... og ruta fra nord av Koster til Kirkwall, i mer eller mindre rette linjer er 450nm, la oss si at vi går med pluss- minus 5 knop så er "rettlinjetid" 90 timer, eller mellom 3 og en halv og fire dager. Som, teoretisk selvsagt, vil si at en ankommer tirsdag ettermiddag/kveld. 

Lørdag, midnatt:

Da er vi, fortsatt veldig teoretisk, sånn ca utenfor Mandal og litt til etter første døgnet, dvs rundt midnatt Lørdag. Vi har da hatt ca 6 timer til dels kraftig motvind i løpet av det døgnet, det er alle modellene enig om :-)

Om vi da kurser direkte mot Kirkwall neste døgn (Søndag), dvs sier ICON at vi først får lite vind så moderate vinder mer eller mindre rett fra sør. Dette er også ECMWF og GFS enig i. Men så begynner den å dreie mer mot vest, men styrken er fra lite til moderat på alle modellene, retningen varierer noe, men i hovedsak fra vest. 

Når vi da går inn i mandagen er vi sånn ca midt i og litt over midten av Nordsjøen og da viser GFS mer vind enn de andre, opp i kuling, de to andre er fortsatt på moderat, men mer vind, forsatt fra vest"ish", men dreiende mot nord- vest og økende. 

Tirsdag er "bare rot", ene viser mindre vind, dreiende fra nord- vest til mer vest. Den andre viser økende vind dreiende til sør vest.

----

Frem til og med mandag syns jeg det ser "grei ut", men hele bildet er for ustabilt. Det er rent tilfeldig at ruta så og si går utenom alle kulingene som er spredt både sør og nord alt etter modell en ser på. 

Men uansett, sikter på å komme oss ned langs Sørlandet i løpet av lørdag og søndag, vi må tåle noen timer motvind. Så får jeg ta en oppdatering av varslene når vi nærmer oss Kristiansand/Mandal og se om vi enten går inn eller fortsetter over. 

Jeg gør lige reklame for fcoo.dk. Her kan du lægge en rute ind og en gennemsnitshastighed og så få bølgeprognoser og vind på ruten. Klik på det lille kvadratiske rutesymbol i toppen af skærmen. 

Adressen er https://ifm.fcoo.dk/select/index.html

Her har jeg lagt afgangstid ind på fredag kl. 18:

5F0FC038-CE8A-4BAB-8B7B-6FBD2D882008.jpeg.7681219c0f2d6e6b81de17c1f8ef952b.jpeg

Her er så position og vind lørdag kl 18:

1B2287FD-E8CD-4823-AE7A-D1D9F9E012CA.jpeg.5741c81ee089bdfda55f2c0feb3cbb4b.jpeg

Og her søndag kl. 21:

269AC4D0-367A-48C0-B7CD-20D7B420951A.jpeg.f0e5224076c1fb7646208d6e3019a174.jpeg

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Guest Avmønstret#

Ah, nydelig, skal sjekke ut :-) Vi kommer til å ha en litt sørligere kurs, vi skal til Kirkwall/Orknøyene. Men ser ikke ut til at vi "rekker frem" før vi får for mye vind rett i mot... Så ett døgn i Mandal er foreløpig lagt inn i planen. Skal også lage en sekundærplan ved å gå mot Peterhead, hvis det kan være til hjelp. 

Guest Avmønstret#

Mmm. Som det ser ut nå vil det være smart å gå "rundt" og noe nordover så lenge en har sørlig vind før en møter mer vestlige vinder. Men som det er meldt nå er en dømt til motvind siste døgnet eller så mot Orknøyene.... og den kan bli sterk. Alternativt kan vi gå for Shetland, om det gjør at vi slipper motvind. 

Er det alltid så kaos med vær og vind i Nordsjøen, eller er dette veldig spesielt for årstiden? 

En veldig fin nettressurs fra Danmark, det der.

Jeg sjøsetter i morgen, mens mannskapet kommer fra Oslo fredag. Ser ut til at natt til mandag kan være et greit tidspunkt for avreise herfra. Da dreier vinden og vi får trolig noenlunde bra forhold. Gjør oss uansett klare og stikker så snart vinduet er der.

Du skal se vi møtes midt på Vestlandet et sted, @Pinkvin, før vi krysser Nordsjøen langs hver vår diagonal. :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...