Jump to content

Værguruer på BP, hva med været når vi seiler Østfold- Orkney lørdag 29 juni (fremme 1-2 juli)?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Vi gikk fra Risør i dagmorges. Stod opp 0200 og sjekket vinden på fyrene nedover, fortsatt for mye, sov en time til, sjekket osv helt til 0700, da gikk vi. 

 

Fikk en nydelig slør over til svenskesiden hvor vi gikk inn mellom Koster og Vaderøarna. 

 

Var litt i overkant med vind de første 2-3 timene, gikk for full stor og fokk og forventet at vinden ville løyne en periode midt på dagen. Fyra motor med en gang vi lå under 4 knop for vi hadde en ganske hissig kuling i hælene og ville helst i land før den :-)

 

Mye tunge dønninger fra vest og vindsjø fra sånn ca nord, så i perioder var det ganske "humpete". 

 

Vinden tok oss igjen og de to siste timene inn mot svenskekysten gikk så det grein. Krapp sjø, giring og surfer på over 10 knop i solskinn var en fin avslutning på en lang dags seiling. 

---

La oss på svai, stekte opp noen gode pølser, øl og en dram i cockpit mens sola er på vei ned. Ikke noe å klage på :-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Diskusjonen ble litt sånn... vi må nå uansett vente en uke for å i hele tatt ha mulighet til å krysse over. Værmeldinga viser at vi antagelig vil slite uka etter også. Da har vi "svidd av" to uker på venting, og om/når vi får krysset så har det gått fra en tur med god tid og gode marginer til å velge selv hvor en vil seile til en amputert tur med tidspress. 

 

Så kunne vi forsåvidt "vente og se", inklusive drive "kystferie" langsetter og bortover i et par uker, men det var likesom ikke helt... det en ville. Om dette var en familietur så hadde det vel på mange måter bare blitt sånn, men dynamikken er annerledes med "sammensatt mannskap". Ut fra værsituasjonen og erfaringene med en kulingen på vei nedover Sørlandet satt jeg som krav at vi skulle ha ett udiskutabelt godt værvindu ;-) Ikke tidsnød for å rekke å komme i land før en fikk en kuling i mot eller noe i den retningen. Mitt krav reduserte mulighetene til å finne en luke og ta en sjanse på å komme seg over, dvs akseptere muligheten for drittvær på deler av turen. 

 

Da kokte det ned til at det var bedre å ta en avgjørelse tidlig så folk kunne få gjort sine ferieplaner "type B", fremfor å svi av halve ferien og muligens ende opp med en amputert tur, eller ingen tur. Og heldigvis ordnet det seg kjapt for hele gjengen. Flytur til Færøyene for de fleste, pluss Spaniatur for en annen, blir jakt til høsten allikevel for en som måtte avlyse for å få planlagt inn en hel mnd. Så alle kom greit utav det, og bra er det :-)

---------

 

Link to post

Da er vi innenfor mobildekning i Moray Firth. Som ventet krappe bølger som vasker over oss. Følger snart land innover mot Inverness.

 

Overfarten var humpete, men med mye rask seiling. Vinden fra nordvest lå stort sett hele tiden mellom 10 og 15 ms, bortsett fra en liten pause i går.

 

Stemningen er god, til tross for en tett dass som måtte ordnes i kraftige bølger. Nå ser vi fram til litt hvile.

 

Alt i alt, et vellykket nordsjøkryss.

Link to post

Se der, ja, Karma kom seg over Nordsjøen og er snart ved Kaledoniakanalen. Det var vel vindretninga som bestemte at dere måtte gå rett til Inverness i ett strekk, og ikke innom Shetland.  Hvor mange timer seiling blei det fra norskekysten til dere slo på motor ved kysten av Skottland? Hold oss gjerne oppdatert om turen videre også, oss båtløse landkrabber som ikke har noe liv. Ønsker dere hell og lykke også i fortsettelsen.

Link to post
lasmarquezas skrev for 2 timer siden:

Da er vi innenfor mobildekning i Moray Firth. Som ventet krappe bølger som vasker over oss. Følger snart land innover mot Inverness.

 

Overfarten var humpete, men med mye rask seiling. Vinden fra nordvest lå stort sett hele tiden mellom 10 og 15 ms, bortsett fra en liten pause i går.

 

Stemningen er god, til tross for en tett dass som måtte ordnes i kraftige bølger. Nå ser vi fram til litt hvile.

 

Alt i alt, et vellykket nordsjøkryss.

Fryktet det ble verre for dere, men nord vest 15 m/s er jo nok. Men innenfor OK. Calidonen kanalen er fin, gått den to ganger. Begge i sol. Det skal jo ikke være mulig i Skotland, som er kjent for sitt regn. 

 

Gøy at du deler opplevelsen. 

Link to post

@Mummipappa, vi gikk fra Måløy til Florø mandag, fylte diesel og stakk rett til havs. Vi forlot så de ytterste holmene ved Florø kl 19 med en kurs først mot Shetland, men snart mer sørlig. Hadde tilsvarende to rev på storseilet og lite genoa. Passerte Martin Linge A tirsdag 08:00. 

 

Vinden tvang oss sørover, og vi klarte ikke å holde kurs mot Wick og nordsiden av Moray Firth. 

 

Mannskapet fikk mye juling og jobb med tett dass i høye bølger. Et lite appetittvekkende arbeid, men ordnet det også.

 

Vi ble møtt av delfiner i Moray Firth, men også av sterk motvind og krappe tidevannsbølger. 02:00 snudde vi og gikk inn til Buckie. Meget trasig innseiling på natta u sterk vind. I at nesten to og et halvt døgn fra Florø, hvorav siste del var å stampe i mot.

 

I morgen går vi til Inverness tidlig om morgenen og satser på å komme inn i kanalen før 15.

 

Hyggelig å dele, @pacuare!

 

S/Y Karma er på AIS nå.

Redigert av lasmarquezas (see edit history)
Link to post

Vi er på vei ut Thamsen nå. Nyydelig vær 10 knop SOG #medstrøm. Hatt en fantastisk uke i London sentrum 

 

Lasmarquesas peker på et viktig poeng. Når alt er ok er drittvær greit. Men det skal ikke så mye til før det blir ubehagelig. Tett dass, seil som kiler seg GPS som fusker eller at man ikke kommer dit man har tenkt og må gå inn i trangt farvann i mørke

 

Jeg har mannskap/kjæreste ombord som beholder roen og tar sin andel av tørner. Det var viktig da vi gikk Thames Eastuary inn med 12-15ms i hekken og brytende sjø rundt oss i mørke for noen dager siden.  Det gikk bra og vi hadde god kontroll. Man både vokser og blir mer respektfull av slikt.

 

den erfaringen gjør at vi nå ikke går over Kanalen i natt men tar en natt i Queensborough og starter opp i morgen tidlig. Regner ca 24 timer over til Amsterdam 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Flott beskrivelse @Bitteliten Én ting er vind og bølger, men i tillegg kommer alle de andre båtene i leia. Jeg har drømt om å seile Themsen opp til St. Katrines Docks, men det er vel vanskelig å finne båtplass så langt oppe.

 

Takk for for beskrivelsen @lasmarquezas. Det var som jeg trodde - minus toalettet, ha ha. Jeg husker fra Shetland i fjor at du var en trygg, men uredd seiler. Nordsjøen er vårt hav hav, vi har herja det i 1000 år, vi skal ikke slutte nå. Så vidt jeg kan skjønner så vil dere seile med floa inn till Inverness hvis dere går tidlig i morgen. Fortsatt lykke til.

Redigert av Mummipappa (see edit history)
Link to post

Vi gikk fra Buckie for en liten time siden. Noe stampebølger, men greit. Går for motor innover. Og du har helt rett, @Mummipappa, tidevannet gir oss straks hjelp innover. Er også enig i at vi som seilere bør bruke Nordsjøen. «Mare nostrum» sa romerne om Middelhavet; Nordsjøen er vårt hav.

 

Glemte å si at vi gikk for seil under hele overfarten, bortsett fra den siste tiden da vi forsøkte å få mer høyde.

 

Spennende og eksotisk med London, @Bitteliten. Slike erfaringer du beskriver er det som gir oss mer klokskap som skippere. Også ombord hos oss får jeg litt humoristisk tyn for å ha dobbelt av det meste, inkludert plotter, men ingenting er viktigere enn sikkerheten.

 

Det er også godt å oppleve hvor drillet mannskapet begynner å bli. Alle har løftet seg. Nå gleder vi oss til turen videre.

 

 

Link to post

Lasmarquesas nevnte doble systemer. Utover 2 doer ? har vi dobbelt  navigasjonssystem (2 uavhengige plotter systemer) samt ipad med navionics. Men kanskje viktigste backupen er at lengre ruter alltid er tegnet opp på papirkart og minst hver 4 time tas bestikk og posisjon og klokkeslett skrives på kartet. Det er mange GPSer ombord (3 knyttet til navigasjonssystem) samt ipad/iphone og en liten håbdholdt i grab bagen. 

 

Man kan ikke ha dobbelt av alt. Radar, AIS og sat com er vurdert ikke kritisk hos oss og derfor kun enkelt. Mens EPIRB har vi to av ved at en PLB alltid er med ombord. 

 

Akkurat nå lukter det vafler ombord ? dog har vi kun ett vaffeljern

 

SOG 5 knop #2 knop motstrøm

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Sitter på flyplassen og har en laaaang flytur foran meg før årets seiltur. Nattevakter i T-skjorte og shorts er å foretrekke. Kanskje det blir engelske kanal igjen nesten år? En uke på havet til Frankrike, så krever 6 ukers tur. 

 

Har doble og triple systemer på alt som er kritisk. Har ikke vaffeljern. Tett do i mye sjø er hovedgrunn til å ha to dasser. 20000 nm siden sist jeg så på ett papirkart.  (Utenom Europakartet der vi faktisk la inn ruten vår).

 

Ut fra bildene ser det mye mer fristende ut å være der Bitteliten er, så kaldt ut i Skottland. 

Link to post

Da er vi fremme i Amsterdam. Brukte 24 timer fra Queensborough til Ijmuiden. Her fylte vi diesel og sluset ned til kanalen inn til Amsterdam. Et par timer opp kanalen og vi smatt på plass i en trang Sixhaven (for å bli fortalt etterpå at vi lå på feil plass og må flytte oss ?)

 

På turen fra England «knakk» vi Østover på høyde med Harwich. Det var her vi kom i minst konflikt med trafikksystemene over Engelske Kanal. Men det ble en relativt aktiv natt der vi først motorseilte mens vi måtte passe på å krysse separasjonssonene 90 grader og kom inn i en fergestim fra Rotterdam vi hadde vikeplikt for. Men da vi var gjennom det så dreide vinden og økte på når sola gikk ned og da sløra vi i mange timer i 6-8 knop. Fint å ha med proffer på andre skip å gjøre. Vi avtalte med flere store skip at de skulle gå bak oss når vi så at CPA på AISen var under 1 nm. Ingen motvilje hos noen, bare hyggelige samtaler. 

 

Å gå her uten AIS ville jeg ikke gjort 

 

litt matte akkurat nå, men straks er det bytur ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...