BOBO II Startet 19.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2019 (redigert) Søndag kveld på vei hjem skulle jeg gi motorer litt luft slik at de fikk litt utblåsing . Merket at noe ikke var som det skulle under forsiktig på drag som jeg alltid gjør for å ikke presse motorer for mye. Kona merket at det kom et lite rykk men vi hørte ingen ulyder da vi satt oppe på flyen. Tok en rask titt i motorrom men alt så helt greit ut og ingen ulyder, bare den gode volvo lyden som høres ut som en bussmotor når den koser seg i mars fart i ca 22 knuter. Merket heller ingen ting under baking inn i båsen eller når den ble satt i gir forover. I dag når jeg skulle skifte åndefilter ble det observert en del vann i motorrommet noe som er unormalt. Tenkte først på pakkboksene om de hadde blitt skrudd noe for tigt slik at det hadde gått varme og at talg pakning hadde mer eller mindre kollapset. Undersøkt først SB aksling og der var det ok. Dryppet ikke, men det var litt fukt under akslen. BB aksel var det litt verre med der var dryppingen et drypp i sekundet noe som indikerer at her er det noe som ikke stemmer. Da jeg skulle stramme til pakkboksen så jeg at akselen var presset innover ca 2.5 cm og i tillegg så hadde klemflensen sluppet slik at akselen hadde spunnet i klemflensen. Splinten som går gjennom aksel og flensen var også røket tvers av. Prøvde og løsne boltene på flensen i et forsøk på å få dratt akselen bakover. Boltene løsnet litt for lett men akselen var umulig å få dratt bakover. Noen som har en formening om jeg må på land for å få dette gjort riktig eller er det en mulighet at dette kan gjøres i sjøen. Iom at akselen er noe ripet og små slitespor der hvor den sitter på flensen må vel flensen helt av for å pusse bort sporene slik at den får godt feste når flensen klemmes riktig på aksel. Som bilde viser så er det ca 2,5 cm akselen har kommet innover. Litt dårlig bilde, men det kan skimtes at det er noe slipespor der hvor akselsplinten satt. Som skrevet lenger opp så får jeg ikke av akselen men ser at det er mulig å bruke en tynn kile for å utvide flensen en mm eller to. Er det noen som kan komme med forslag til løsning nå som jeg ligger på sjøen. BB. Redigert 19.Juni.2019 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Hvis du skrur boltene inn motsatt vei legger inn en blekk plate i splitten på klemflensen, så skrur du passe til så klemflensen åpner seg. Burde gå bra på sjøen, men sikre akslen så den ikke stikker av for det er vel ikke noe ror den stopper mot ? Så må skaden vurderes om du kan bruke aksel og klemflens, eventuelt ny klemflens. Eventuelt klemflens med 6 / 8 bolter og uten splint. Trykt 2,5 cm inn da er vel akslen i kortest lage, normalt er 1mm på innsiden av klemflensen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Det ser ju ut som Volvo-klämkoppling. Kanske har Du ett kopplingsarrangemang som ser ut i den här stilen: För att trycka tillbaka axeln skulle Du ju kunna spänna fast klämflänsen på axeln och dela någonstans mellan växellådan och klämflänsen och med hjälp av kilar eller hävarmar trycka tillbaka axeln. Men det låter ju som att Du skulle behöva åtgärda axeltätningen och kontrollera hur axeln ser ut i klämflänsen och det är väl fråga om Du inte måste ha båten på land för att kunna dela och renovera där? Det är ju vitala delar och det kan ju snabbt bli allvarliga problem så där kan inget göras 'halvbra' . Kom ihåg han med Princess som höll på att sjunka när ett av stävgenomföringarna hade dragits med runt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Bergstad skrev for 10 timer siden: Da jeg skulle stramme til pakkboksen så jeg at akselen var presset innover ca 2.5 cm og i tillegg så hadde klemflensen sluppet slik at akselen hadde spunnet i klemflensen. Splinten som går gjennom aksel og flensen var også røket tvers av. Prøvde og løsne boltene på flensen i et forsøk på å få dratt akselen bakover. Boltene løsnet litt for lett men akselen var umulig å få dratt bakover. Noen som har en formening om jeg må på land for å få dette gjort riktig eller er det en mulighet at dette kan gjøres i sjøen. Iom at akselen er noe ripet og små slitespor der hvor den sitter på flensen må vel flensen helt av for å pusse bort sporene slik at den får godt feste når flensen klemmes riktig på aksel. Gitt at akselflensen din er av samme type som den @ebonita har: Begynn med å gjøre som @Roger jo skriver, da spriker klemflensen godt. Men siden denne flensen også har et sylindrisk parti er det ikke sikkert du får den av allikevel. Det kan hende at skadene i aksel og flens gjør at du får skjæring når du skal ha akselen av det sylindriske partiet. I så tilfelle kan det hende at du trenger stor kraft for å få den av. Jeg ville da ikke brukt gearflensen som et verktøy for avpressing. Det er flere måter å løse dette på: Den ene måten er mekanisk avtrekking. Den enkleste varianten er å sette på en to eller trearmet avtrekker og trekke av flensen. Mulig det går, mulig ikke. Hvis vanlig avtrekker ikke duger kan du lage en løs flens som avtrekker til dette. Du trenger da ei (veldig) tykk plate med samme boring som akselflensen. Det er egentlig fort gjort å lage. så legger du mellom en akseltapp i senter som presser på akselen. Bruk gjengestenger i flenshullene, og mutter og skive på hver side. Hvis dette sitter hardt er det best med 10.9 gjengestang i svart, ubehandlet karbonstål som du smører med fett. Obs: Bruk i så tilfelle også mutter i tilsvarende kvalitet!! Ikke de vanlige mutterene som er merket med 8. Fordel trekkraften jevnt på de fire skruene. Hvis den ikke kommer nå går det an å bruke en skjærebrenner (acetylen/oksygen, ikke bare propan!). Den tredje måten er å bruke en flens som beskrevet over, men sette en hydrauslisk jekk (type Enerpac med separat pumpe) mellom flensene. Jeg ville ikke tatt opp båten for dette dersom cutlesslager og akseltetninger er ok. Men som nevnt over kan det jo hende du må bytte klemflens. Siden du må gi klemflensen mye juling for å få den av bør du få den i en benk og klokke den for kast uansett. Det er jo ikke umulig at du må bytte aksel også, men bare for resten av sesongen så går det vel bra. PS: Er det ikke du som har hatt en stor forsikringsjobb på ut- og innmontering av motorer? Tenker reklamasjon på jobben... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 I mange tilfeller er det kommet så mye grader på både aksling og klemflens det ikke er nok med å skru til igjen. I noen tilfeller holder å slipe vekk gradene, mens i andre må det byttes. Dette ser du når du får det fra hverandre. Få med en mekaniker til å se og vurdere dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Ikke noe i veien med prosedyrene over, men følgende er fakta: 1) Splinten holder svært lite kraft. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den er der, annet enn 'bekreftet posisjonering'. Hos meg er splinten erstattet med en settskrue (Sleipner klemflens): 2) Det som hindrer akslingen fra å rotere i klemflensen er friksjon mellom flens og aksling. Tatt høyde for de to ovenstående, skal ikke akslingen kunne slippe klemflensen om følgende er korrekt: Overflatene på aksling og flens er parallelle og har riktig overflatestruktur, akslingen har korrekt aksialmål og flensen er trukket til med riktig moment. Er ikke disse parametrene til stede, svekkes friskjonen. Heller ikke skjønner jeg at akslingen kan bevege seg rundt 25 mm innover i flensen, en posisjon den tydligvis ikke har hatt tidligere. Således er det nærliggende å anta at det har skjedd en feilinstallasjon en eller annen gang. Det er ikke noe problem å dytte akslingen til riktig posisjon. Det du kan være helt forbanna sikker på, er at overflatefinish både på aksling og flens ikke er til spec. i og med at akslingen har snurret i klemflensen. Derfor er heller ikke kravet til oppfylt parallellitet garantert. Skriver så, for dette er noe man har sett tidligere. Hadde dette skjedd på Hulda, hadde båten blitt løftet ut av vannet, klemflens av, aksling ut, nitidig kontroll/bytting av aksling/flens. Kontroll, ev. bytting av pakkboks/lager. Jeg skal ikke seile rundt med noe som jeg ville oppfatte som en tikkende bombe. For muligheten er stor for at systemet vil havarere en gang til, en eller annen gang, på grunn av feil friksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 ebonita skrev for 5 timer siden: Kom ihåg han med Princess som höll på att sjunka när ett av stävgenomföringarna hade dragits med runt. Finnes det en tråd på dette her inne? Evt hvor er denne saken beskrevet? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 6 minutes ago, Lundstad said: Finnes det en tråd på dette her inne? Evt hvor er denne saken beskrevet? Her er den Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Jeg var i Åsgårdstrand og så båten og tok noen bilder, trist syn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lundstad Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Trist syn ja. Leste gjennom tråden fra 2014. Blir det båt med aksling på meg vet jeg i hvert fall om ett område som skal sjekkes nøye... Men det var jo ikke det denne tråden handlet om. Ikke meningen å avspore! Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Hulda skrev for 8 timer siden: Ikke noe i veien med prosedyrene over, men følgende er fakta: 1) Splinten holder svært lite kraft. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor den er der, annet enn 'bekreftet posisjonering'. Hos meg er splinten erstattet med en settskrue (Sleipner klemflens): 2) Det som hindrer akslingen fra å rotere i klemflensen er friksjon mellom flens og aksling. Tatt høyde for de to ovenstående, skal ikke akslingen kunne slippe klemflensen om følgende er korrekt: Overflatene på aksling og flens er parallelle og har riktig overflatestruktur, akslingen har korrekt aksialmål og flensen er trukket til med riktig moment. Er ikke disse parametrene til stede, svekkes friskjonen. Heller ikke skjønner jeg at akslingen kan bevege seg rundt 25 mm innover i flensen, en posisjon den tydligvis ikke har hatt tidligere. Således er det nærliggende å anta at det har skjedd en feilinstallasjon en eller annen gang. Det er ikke noe problem å dytte akslingen til riktig posisjon. Det du kan være helt forbanna sikker på, er at overflatefinish både på aksling og flens ikke er til spec. i og med at akslingen har snurret i klemflensen. Derfor er heller ikke kravet til oppfylt parallellitet garantert. Skriver så, for dette er noe man har sett tidligere. Hadde dette skjedd på Hulda, hadde båten blitt løftet ut av vannet, klemflens av, aksling ut, nitidig kontroll/bytting av aksling/flens. Kontroll, ev. bytting av pakkboks/lager. Jeg skal ikke seile rundt med noe som jeg ville oppfatte som en tikkende bombe. For muligheten er stor for at systemet vil havarere en gang til, en eller annen gang, på grunn av feil friksjon. Ja hulda alt ble byttet i 2016 akslinger cuttless og pakkbokser. Nå har jeg jobbet i et par timer med forsøk på å løsne akselel fra klemflensen uten hell. For meg så ser det ut som akslingen har skrudd seg innover i flensen har fulgt fremgangsmåten til roger jo hulda. ebonita ja jeg har den gamle penta flensen med hardykoblingen. Får gjøre et forsøk på å løsne flensen fra hardykoblingen. Mulig jeg klarer å få skjøvet akslingen noe bakover. Får ta med en stor hammer og noen treklosser i morgen i et forsøk på kline til flensen og håpe på at den løsner. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 (redigert) Klemflensen ser eldre ut enn 2016? Jeg vet ikke om det er noe spesielt med Volvoflensen, men at det skal være rom for akslingen til å kunne bevege seg så langt fremover virker rart på meg. Eller kanskje ikke, den er vel parallelldreid tvers gjennom til koplingen. Det skal bli interessant å se overflatene på akslingen og boringen i flensen. Redigert 20.Juni.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 20.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 nei den flensen var ikke ny, det er ny flens på SB motor. nå er jeg litt ør og forbannet derfor gikk jeg hjem får ta en skikkelig økt i morgen i håp om å få en tur ut i St.hans helgen. ikke noe vits å dra ut i morgen for å kjøpe ny flens. før en vet om det må ny aksel i tillegg og de er det bestillings tid på . Må vel bestilles etter mål slik at det blir 100%. Er det håp så sliper jeg ned de verste gradene og borer to hul for boltesplinter gjennom aksel og flens. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2019 Merk at den pinnen holder ingenting i forhold til skjærkreftene som motoren yter mot akslingen. Om akslingen får lov til å vrikke 'bitte lite grann' mellom forover og revers, blir pinnen klipt tvers av. Flens og aksling bør passe for at det skal bli bra. Offshore brukte vi blå farge, pasninger skulle være mer enn 80 % for at det skulle godkjennes. Det hendte at sertifisert utstyr ble underkjent. Dette var roterende utstyr som kun trakk en vei. Utstyr som drar begge veier, er en større utfordring. Avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Såvitt jag kommer ihåg så var det just så att axeln var instucken hela vägen i klämkopplingen så att den nästan nådde fram till delningsplanet mot växellådsflänsen (eller adaptern/'trådrullen' i mitt fall). Jag har mina gamla kopplingar liggande och som det ser ut så kan sedan axeln - om den kommer lös - glida vidare framåt c:a 25 mm in i växellådans medbringarfläns. Där tar det stopp, för de invändiga hålet i splinsen i medbringaren är bara ungefär 41 mm. Men även om Komodo avrått från det så skulle jag nog i Din situation försökt att skilja klämkopplingen från växellådan och lägga något emellan, t ex en passande hylsa, och sedan dra ihop kopplingarna och pss försöka pressa ut axeln ur klämkopplingen. Tyvärr så lutar det väl mot att Du behöver nya axel och klämkoppling i alla fall? Jag har numera klämkopplingar som jag köpt av ASAP och dom säkras - förutom med friktion - med kilförband mot axeln. Redigert 21.Juni.2019 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 ebonita skrev for 1 time siden: Men även om Komodo avrått från det så skulle jag nog i Din situation försökt att skilja klämkopplingen från växellådan och lägga något emellan, t ex en passande hylsa, och sedan dra ihop kopplingarna och pss försöka pressa ut axeln ur klämkopplingen. Det kan fungere greit å demontere flensenpå den måten. Det jeg advarte mot er å bruke den metoden dersom man må bruke stor kraft for å få den av. Det er ikke verd å ødelegge flensen på gearkassa for å forhaste seg. Da er det bedre å rigge seg til med skikkelig verktøy. En erfaren mekaniker vurderer slikt underveis og stopper i tide. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Ja Du har givetvis rätt där Komodo, gearkasseflänsen kommer ju sannolikt att kunna användas igen. Så kanske ett rejält plattjärn med några passande hål i är bättre.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 (redigert) Ebonita jeg lånte bilde ditt. En metode er denne 4 eller 6 gjenge-stenger en blind-flens og en rør-stump så må noe gi etter. Jeg hadde fjernet klemflensen forlengst med en kutteskive, klemflensen er blåst allikevel. Redigert 21.Juni.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Yapp, det var i dom banorna jag tänkte Roger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Bare vær klar over at gearflensen ikke er designet for aksiallast. Drar du flensen skjev, får du en utgift til. Kanskje følgeskader om du ikke oppdager ev skade tidsnok. Bedre å lage til en platebit. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Hulda skrev 2 minutter siden: Bare vær klar over at gearflensen ikke er designet for aksiallast. Drar du flensen skjev, får du en utgift til. Kanskje følgeskader om du ikke oppdager ev skade tidsnok. Bedre å lage til en platebit. Kan du ikke lese?? jeg skrev da " en blind-flens og en rør-stump " måtte bare Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Jeg bare så på tegningen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Min feil skulle malt mellomstykke flensen svart. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Roger jo skrev 1 time siden: En metode er denne 4 eller 6 gjenge-stenger en blind-flens og en rør-stump så må noe gi etter. Jeg hadde fjernet klemflensen forlengst med en kutteskive, klemflensen er blåst allikevel. Smart forslag Roger Jo Har du pønsket ut det selv? Sorry, måtte bare Hulda skrev 1 time siden: Bare vær klar over at gearflensen ikke er designet for aksiallast. Drar du flensen skjev, får du en utgift til. Kanskje følgeskader om du ikke oppdager ev skade tidsnok. Bedre å lage til en platebit. Ja, jeg forsøkte å belyse det scenariet i et innlegg lenger opp Men til trådstarter; har du kommet noen vei? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2019 Komodo skrev 9 minutter siden: Smart forslag Roger Jo Har du pønsket ut det selv? Nei lærte det i 1956. Jeg hadde fjernet den med kutterskiva da den ikke ville av på normal vis for 22 timer siden. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.