Jump to content

Hvis jeg hadde vært båtdesigner....


Heliboy

Recommended Posts

....så hadde jeg først laget en Cormate 28 med outboard. Dernest en Hydrolift X 29 eller 30-foter med outboard og moderne DC-løsning. Så hadde jeg tatt turen til Son og designet en ny Goldfish 30-foter med outboard og et mer familievennlig bruksområde. Bort med teak, mørkebrunt brystpanel, mahogny og vedlikeholdskrevende materialer, inn med kompositt og mer vedlikeholdsfrie og lettstelte materialer som tåler norsk klima, måkeskitt og UV. Alle skulle hatt interceptorer, baugpropell og ankervinsj som standard, og motorisering nok til å gi økonomisk marsjfart på minst 30-35 knop. Det tror jeg ville ha vært attraktive båter i mange markeder.

Hva med deg?

Redigert av Heliboy (see edit history)
Link to post

Jeg ville puttet tre kabiner i en Princess / Fairline 40. 

 

Ville også tatt fra en båt i samme størrelse og utforming, men med desplasementskrog og en motor. Av en eller annen grunn er alle trawlere i den størrelsen merkelig dårlig plassutnyttet. Med to unger hadde det vært fint å ha tre kabiner :yesnod:

Link to post

Da hadde jeg kopiert en Saga 27 og endret sittemulighetene ørlite. En designer etter helt personlige ønsker og erfaringer. Dette kan bli en lang liste over hvilke båter en har hatt og er fornøyd med, - med små endringer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg hadde designet motorbåt på ca 30 fot, med smarte løsninger liknende det Maxi Maxim hadde. En økonomisk løsning der det meste er støpt på plass med 3 deler (skrog, innerliner, topp). Rask å produsere = lavere kostnad. 

Økonomisk motorisert med svanehalsgir (seildrev) som sparer mye plass i båten. Marsjfart ca 11 knop?

 

Med gyro (!) for å stoppe rulling. Muligens måkevingeskrog for å øke stabiliteten i seg selv. Litt dumt for motsjø, men plager meg lite i min 16 foter i alle fall. Men du verden for en stabilitet!

Med forkabin med dobbeltseng fremme, med 2 stk stikkøyer eller kanskje en ekstra stikk-dobbeltseng, med akterkabin med god salong som også kan bli dobbeltseng. Samt en seng på andre siden. Noe a la Neptim 8000. Med godt soldekk oppå. 

Med litt forhøyet førerplass a la Draco, men kanskje ikke så høy. 

Med innfelte utdragbare davitere, der den ene kan ha en 20 cm plate oppå seg så det kan være et "stupebrett". 

Med stor badeplattform, og utgang fra akterkabinen kanskje. 

Med tak i rullbart plexiglass/ lexan som gjør at det er kjapt å rulle av og på. Ingen lekkasje ved å gå i litt sjø. 

Da kunne man kanskje fått til en båt som er økonomisk i innkjøp, økonomisk i drift og vedlikehold, og har plass til 2 familier på overnatting. Ikke i uker om gangen, men en helg med godt vær i alle fall. 





 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har tegnet på noen båter, utfordringen  er at den blir alt for dyr å bygge. 38-40 fot, så lite som mulig nede i båten. 3 lugarer, god bysse som fungerer på havet. Superlett, bygd i karbon. Bred, spesielt akter.  Utfordringen er når hydrofoilene blir bra nok til å fungere. Nærmeste produksjonsbåt er Beneteau Figaro 3 med bittelitt komfort. Cockpiten skal ha fokus på sosialt liv, ikke regatta. Risikerer at det havner elmotor i den (med generator). Bør klare å gå over nordsjøen for motor i 6 knops fart.

 

Har tenkt mye på hva som er viktig for meg, kommet til at fart og lettseilt på havet kommer veldig høyt på listen. Av komfort er en god madrass, ok bysse, gode sitteplasser i cocpit  og ellers minst mulig. En dass og en vask, dusj ute. For å spare vekt vurderer jeg å ikke ha varmtvannsbereder, men elkolbe på inverter. Figaroen veier vel 2,9 tonn på 36 fot, bør skal den bli så leken som jeg ønsker bør veie under 3,5 ton.

 

Blir så sær at tipper prisfallet blir 75% på to år. Men gratis å drømme og tegne.

Link to post
Heliboy skrev for 11 timer siden:

....så hadde jeg først laget en Cormate 28 med outboard. Dernest en Hydrolift X 29 eller 30-foter med outboard og moderne DC-løsning. Så hadde jeg tatt turen til Son og designet en ny Goldfish 30-foter med outboard og et mer familievennlig bruksområde. Bort med teak, mørkebrunt brystpanel, mahogny og vedlikeholdskrevende materialer, inn med kompositt og mer vedlikeholdsfrie og lettstelte materialer som tåler norsk klima, måkeskitt og UV. Alle skulle hatt interceptorer, baugpropell og ankervinsj som standard, og motorisering nok til å gi økonomisk marsjfart på minst 30-35 knop. Det tror jeg ville ha vært attraktive båter i mange markeder.

Hva med deg?

 

Jeg var enig i det meste, helt til jeg kom til interceptorer og baugpropell, Gi meg heller noen kiekheafer trimflaps og 2 motorer :) 

Link to post
Honduras skrev 25 minutter siden:

En daycruiser/bowrider med fast tak som med et trykk pakker seg sammen under sofa bak, som en hvilken som helst liten cabriolet til 250’. Hvorfor må båter på død og liv ha kallesjeløsninger man forlot for 100 år siden på bil. 

 

Hydrolift cab serien har det du leiter etter :) 

Link to post
  • 7 måneder senere...

Da hadde jeg tatt den nye Fairline F-33.
Men jeg ville hatt L eller U sofa bak slik at man hadde hatt flere sitteplasser i fartsretningen.
Samtidig ville jeg heller hatt grill fremfor platetopp på "kjøkkenøya"
Jeg skulle ønske den hadde CE-B, og ikke C.

Samtidig som jeg ville hatt høyere "rekkverk" bak, slik som er på modellen med innenbordsmotor.

https://www.fairline.com/en/yachts/f-line/33-outboard/

 

Merknad 2020-02-19 165727.jpg

Link to post

Har forsåvidt vært med å designe båter, men skulle jeg designet en lystbåt til min egen bruk og hadde over middels med oppsparte midler ville jeg valgt en Bruce Roberts Euro 14.m 3 lugarer.  modifisert den litt med litt mer moderene design på flybridge. Motorisering 2x 8V MTU tilkoblet ZF POD`s   Hydraulikkanlegg for thrustere (Mjosund)  Hydraulisk landgang akter. Kraftblokk.  Fullisolert med sentralvarme.

sikkelig fete dollbord/walkaround ikke store nivåforskjeller, lavt tyngdepungt

E12-AFTCABIN.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
2 hours ago, Cerberus said:

Hvilke båter har du designet da og for hvilken produsent?

 

Har vært med på produksjon av en 15m DNV klasset katamaran i alu. Delaktig også i produksjonen av 17-19fots skjergårdsjeep. de ble produsert i Selva. Har også laget en del dekstegninger og utrustningstegninger for Ulstein. og en del Maskinromsarrangement.

Jeg har også designet en del bropulter på trålere og ferger. Jobbet mye med tynnplate både stål og aluminium

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...