Jump to content

Høye bruktbåtpriser på Finn.no

Rs2-GTi

Recommended Posts

Nå er jo dette et problem som ordner seg selv, i all den tid verdien på noe er hva enn markedet er villig til å betale. Men likevel, det forundrer meg likevel såpass at jeg har lyst til å lufte dette litt, for å høre hva dere andre tenker om dette. Jeg ser litt på daycruiser i prisklassen 50.000-100.000 kr for tiden, og har dermed lagret forskjellige Finn-søk for å følge med markedet, og det har jeg gjort de siste månedene. Og det er fryktelig mange båter der ute som prises veldig høyt, og aldri blir solgt. Den typiske "pasienten" er jo en Bayliner som er 30 år gammel, og har den orginale og svært tvilsomme OMC 4,3 motoren. Dårlig kalesje, sprekker og misfarging i setene, "vegg til vegg teppe" i dørken, treverk som har seriøst behov for oppmerksomhet og et slitent eksteriør - det er liksom gjengangeren. Og det skal mange ha 80-90.000 kroner for.. Samtidig kan man gjøre gode kjøp på 15 år nyere båter med firetakter påhenger til samme, eller nesten samme prisen. 

Jeg bare skjønner ikke at noen orker å betale for en Finn-annonse som bare så åpenbart ikke kommer til å lede til noe salg. Hva er egentlig grunnen til at folk gjør sånt? Henger dem igjen i fortiden? Har dem ikke oppdatert seg på prisnivået? Eller tar dem rett og slett ikke hensyn til at det stadig kommer dalende nyere bruktbåter fra prissjiktet over?

Dersom båten har nyere motor, større oppgraderinger etc, så kan jeg jo skjønne forsøket. Men når alt bare er gammelt og slitt, og krever store mengder vedlikehold .. nei da skjønner jeg det ikke. Er det mange som tenker at en båt som flyter er verdt 50.000 kr? Help me understand ?

Raymond Engmark skrev for 2 timer siden:

svært tvilsomme OMC 4,3 motoren.

Hva er så tvilsomt med den ?
4,3l til GM er en god og driftsikker motor med billige deler.
I tillegg er den lett skrudd i motsetning til en eldre påhenger som nesten hver eneste skrue er irret fast og med delepriser like høye som gull.
Men jo 30 år gamle motorer er ofte tvilsomme og påhengere som har vært brukt i sjøen siden slutten av åttitallet er ikke bedre.
Heller tvert om

Redigert av pipe (see edit history)
Raymond Engmark skrev for 2 timer siden:

Den typiske "pasienten" er jo en Bayliner som er 30 år gammel, og har den orginale og svært tvilsomme OMC 4,3 motoren. Dårlig kalesje, sprekker og misfarging i setene, "vegg til vegg teppe" i dørken, treverk som har seriøst behov for oppmerksomhet og et slitent eksteriør - det er liksom gjengangeren. Og det skal mange ha 80-90.000 kroner for.. Samtidig kan man gjøre gode kjøp på 15 år nyere båter med firetakter påhenger til samme, eller nesten samme prisen. 

Joda man kan kjøpe 15 år nyere båter med påhenger til samme prisen men man får som oftest en god del mindre båt med vesentlig mindre motor.
I båten sin verden henger jo ofte pris og størrelse sammen.

Men ja lurer litt på hvor stort markedet er i 2019 for eldre US båter i fra 80 og 90 tallet.
De fleste fremstår som lite delikate og det kan sikkert være like greit å kjøpe seg en noe mindre båt med påhenger som er vesentlig nyere for samme pris

Jeg ville ikke gått for en båt med knallrødt skinninteriør, stygg glassfiberreperasjon og noe som ser ut som en hjemmesnekra trestige. Tiden har bare rett og slett gått i fra den.

En innebords gammel motor er ikke noe stas akkurat. Ligge opp ned å skruve på gammel motor som du vet du aldri blir ferdig å reparere på, med belger som kan ryke og og drev som kan koste deg dyre penger. Kjøper du en gammel påhenger og tar litt høyde for det, så kan du bare oppgradere den etterhvert, og beholde båten. 

Og delepriser på eBay er overkommelige på utenbords - og en del av de gamle OMC innenbords blir jo av mange verksteder omtalt som lodd eller anker. Og du er jo mye mere låst med en innebordsmotor. 

@pipe

Ja, men nyere båter er jo bedre utnyttet, og har bedre løsninger. Ingen vits i mine øyne å slepe rundt, drive og vedlikeholde masse ekstra båt som man ikke får nytte av. Og ja - de fleste båtene som er overpriset er gamle US båter, er det litt Miami Vice nostalgi som henger igjen? ?En tilsvarende Draco kan jo ligge ute til 1/3 av prisen. US båtene har jo ofte veldig glorete interiør som er helt utdatert med Jan-Thomas farger, har dårlige skrog og ofte innenbordsmotor som sluker bensin. 

@Bigmac

Er du 60+, så funker det sikkert. Men ikke noe for litt yngre båteiere det der. 

Nå er det vel ikke de på rundt 60 som er mest opptatt av 60 og 70 tallet.

Vi har allerede vært der.

Det ser ut ut som det er de yngre, som praktiserer stilen mest.

Det er heller ikke alle unge, som liker nisselue, strikkegensere og fotformsko.

Tror du bør kjøpe deg en moderne vaskebalje med ny motor og digitalt display. Så kan den forteller deg kontinuerlig om alt du skal gjøre,  for at driten ikke skal stoppe.

Raymond Engmark skrev for 1 time siden:

Jeg ville ikke gått for en båt med knallrødt skinninteriør, stygg glassfiberreperasjon og noe som ser ut som en hjemmesnekra trestige. Tiden har bare rett og slett gått i fra den.

Mye tyder på det...ja

En innebords gammel motor er ikke noe stas akkurat. Ligge opp ned å skruve på gammel motor som du vet du aldri blir ferdig å reparere på, med belger som kan ryke og og drev som kan koste deg dyre penger. Kjøper du en gammel påhenger og tar litt høyde for det, så kan du bare oppgradere den etterhvert, og beholde båten. 

Og delepriser på eBay er overkommelige på utenbords - og en del av de gamle OMC innenbords blir jo av mange verksteder omtalt som lodd eller anker. Og du er jo mye mere låst med en innebordsmotor. 

For å ta det siste først.
OMC er ikke noe dårligere motorer enn Mercruser og Volvo Penta når det gjelder V6 og V8 motorer da de alle er bygd på de samme motorene.
Du nevnte 4,3l som skrekken men en ny longblock koster kr 30-35000.
Hvor mye oppgradert påhenger på 175-225 hk får du for den summen sa du ?
Hvis man skal beholde båten må det jo være bedre med en ny motor enn å kjøpe noe eldre vræl som erstatning for den gamle påhengeren som det ikke lønte seg å reparere.
Da er man snart der at man nok engang har en motor man ikke blir ferdig å reparere på.
Men ja hvis ikke penger betyr noe så er en moderne ny påhenger første valget .
Lite tyder på at de i noe særlig grad havner på eldre båter pga økonomi enten til eier eller at det er ulønsomt å koste på den gammle balja så mye penger.

@Bigmac

Er du 60+, så funker det sikkert. Men ikke noe for litt yngre båteiere det der. 

Jasså. Tror du får vrenge bleie nå. Hvorfor ikke yngre? Dra opp smukken din nå. Livet e lungt på sjøen. Veien er målet sier nå jeg. 

Skjønner overhodet absolutt ikke fan vitsen med «daycruisere» uten dass og kaffemuligheter.  Så fremt man ikke bor ved Mjøsa, har champingvogn eller hytte. 

@dobsen62

Det er ikke så kult å dra ut på havet med venner og få kommentaren "akkurat sånn hadde bestefar", og det får du i en slik snekke ?Men mulig det er andre forhold på den kanten av landet du bor, her oppe i nord er det Daycruisere og Cabincruisere som gjelder for dem på 30-40 år. 

@pipe

Eldre V6 og V8 har jo ofte det problemet at dem bruker såpass med fuel at bruksverdien på båten blir dårlig. At motorene veier mye gjør jo også at båten blir tyngre å drive frem, som også bidrar til økt forbruk. Har ikke selv hatt hverken bensin V6 eller bensin V8 i båt, men en del jeg kjenner har hatt det, og det er jo primitive greier. Enten har dem klaget over skyhøyt forbruk, eller så har dem klaget over mye reparasjoner. Og blir det egentlig så billig når man tar med det som henger på motoren, f.eks manifolder som sprekker og tæres opp? 

Jeg har en kjenning som jeg syntes har gjort noe supersmart. Kjøpte seg en Rana 19 DC og har beholdt båten lenge, men oppgradert påhengsmotoren etterhvert som han har hatt båten. Så lenge skroget er bra og den tåler tidens tann, som den båten gjør, så er jo det en skikkelig fin måte å gjøre det på.

Men å kjøpe en gammel Bayliner eller Searay til 50-60-70.000 kr, og begynne å bygge motor for det samme etter et halvt år, er nå en mye dårligere investering enn å kjøpe en nyere båt, og hive på en nyere påhenger. Igjen, dette med nyere båter, påhengere og plassutnyttelse - da trenger man heller ikke 300 hk for at det skal fungere. 

Bigmac skrev 4 minutter siden:

Jasså. Tror du får vrenge bleie nå. Hvorfor ikke yngre? Dra opp smukken din nå. Livet e lungt på sjøen. Veien er målet sier nå jeg. 

Skjønner overhodet absolutt ikke fan vitsen med «daycruisere» uten dass og kaffemuligheter.  Så fremt man ikke bor ved Mjøsa, har champingvogn eller hytte. 

Fordi det er fint å kunne drive med vannsport, holde følge med resten av folket når man går fra sted til sted m.m. En båt som marsjer under 22-23 knop er helt håpløst. Livet kan være både rolig og hurtig på sjøen, men det er jo liten tvil om at majoriteten av yngre fortrekker en båt som har litt fartspotensiale, med unntak av dem som har blitt hekta på seiling så klart. Men dem er nå ganske glad i å jakte knop dem også. 

Det fine med en daycruiser er om man bor f.eks som jeg bor, midt i mellom Lofoten og Helgelandskysten, så kan man droppe det fordømte teltet. Man kan gå til en av de mange gjestehavnene som finns her, hvor det finns både dass og kaffe, også gå videre neste dag. Og her er det masse festivaler som holder til nært sjøen, da er det helt perfekt å kunne gå dit med båten, ta seg noen øl sammen med båtvenner i havna, trå opp å høre på musikk, også gå i båten å legge seg.

Skal man ha dass og kokemuligheter, for all del, topp det, hadde en Bayliner 2455 før, og ser absolutt verdien i det. Men da har man mye mere som skal vedlikeholdes, man kan ikke bare slenge båten på låven for lagring, det er ikke så fort gjort å ta båten inn/ut i forhold til vær, og det krever mer av moring, pluss pluss pluss. Daycruiser er en perfekt blanding. 

Men fort å svare på resten av det du sier også - klart - er man så gammel at man må spare på hjerteslagene, vil man vel helst ikke ha høy puls ?

Etter tre gode sommere på rad så har det vert mye båt salg. Etter spørsel driver prisene opp. Har selv kikket etter båt. Uttern, Quicksilver, Yanmarin og Skibsplast var båtene jeg kikket mest på. (Endte opp med å kjøpe Skibsplast 650cc med 150hk påhenger). Har også lagt merke til at i år er mange båter kunstig høyt priset. Når sommeren ikke slo til så er vel salget så som så. Ser mange som har lagt ut båter 50-100k dyrere enn i fjor. Men de blir neppe solgt. Men er jo lov til å håpe, Blir nok mange billige båter utover høsten når folk ikke får solgt.

dobsen62 skrev for 3 timer siden:

Det er vel stort sett teknisk umulig å være 30-40 år gammel og ha en bestefar på 55-65 år.

Nå skrev jo jeg at det måtte passe best for folk på 60+, og at akkurat sånn båt -hadde- bestefar. Skal du kverrulere må du gjøre en bedre jobb. Dessuten, 30+16+16= 62 - langt i fra teknisk umulig den påstanden din heller. 

Cerberus skrev 1 time siden:

Omtrent alt du sier har bare med synsing og smak å gjøre . Og da er det jo så veldig greit, det er bare å ikkje kjøpe det du ikkje liker og velge noe du liker og ikkje klage på hva andre foretrekker. 

Nei, hva som blir solgt og ikke, har ikke noe med synsing å gjøre. Poenget med tråden er nå uansett hvorfor noen gidder å bruke penger på Finn-annonse, også ha fantasipriser på båten sin. Jeg lagrer gjerne båter jeg liker skroget på inne på "Favoritter", da kan man finne annonsen også etter den er utløpt, siden det å ikke få solgt båten i annonsetiden ofte gir et solid prutningsmonn ?Og det er bare så utrolig mye båter som ikke blir solgt om dagen. @The Saint har vel den beste teorien så langt, det er bare rart at folk ikke ser problemet selv, går jo ut i fra dem vil selge båten, når dem legger den ut på Finn. 

Raymond Engmark skrev for 13 timer siden:

Det er ikke så kult å dra ut på havet med venner og få kommentaren "akkurat sånn hadde bestefar", og det får du i en slik snekke ?Men mulig det er andre forhold på den kanten av landet du bor, her oppe i nord er det Daycruisere og Cabincruisere som gjelder for dem på 30-40 år. 

Jeg er enig med deg i at det er mange optimister på finn.no som mangler realitetsorientering på hva båter er verdt. Men ut fra det du skriver her synes jeg du har en merkelig innstilling til valg av båt. Er du, i en alder av 30-40 år, redd for å få en kommentar om at båten du har ikke er "cool"? Det virker slik når beskriver frykten for å få kommentarer om bestefars gamle snekke. At det er cabincruisere og daycruisere "som gjelder her oppe i nord" tror jeg sånn passelig på. Det må i så tilfelle være i din omgangskrets, hvor det tydeligvis er mer om å gjøre å være kul, enn å velge ut fra egne interesser og behov. Jeg ser imidlertid poenget ditt med å ha en båt som er lettstelt, samt marsjfart i forhold til de man ofte drar på tur sammen med. 

I min båtverden er det litt annerledes. Jeg har alltid (i den grad økonomien har tillatt det) valgt en båt ut fra behovet den skal dekke. I yngre dager var det kun dykking som gjaldt, da var det om å gjøre å ha en båt som dro i plan med alt utstyr, plass nok, som fraktet oss fort fram til dykkestedet, og var tilstrekkelig sjødyktig. Valget falt f.eks. på en rib. Etterhvert har behovet endret seg til mest familieturer, men også til fiske med hummerteiner samt dykking. Valg av båt blir et kompromiss. Men det er mine behov. Jeg kan ikke dermed si at mine valg er noe som gjelder for alle oss her på Hvaler, og på samme måte tror jeg behovene er like forskjellige for båtfolk i Bodø. Noen drar fra havn til havn på festivaler, andre gjør ikke det i det hele tatt. Men å være opptatt av hva andre måtte finne på å komme med av kommentarer om båten trodde jeg hørte fjortisene til. 

Det er vel så enkelt at man prøver å selge til en pris man mener er "riktig" i forhold til ens egne behov, innsats lagt ned i den, investert tid etc etc. Og blir den ikke solgt, eller man får et bud man synes er for lavt, så beholder man den. Fordi bruksverdien er høyere på gammelbåten enn man er villige til å investere i en ny.

Nå virker det jo som gode snekker som gjør 10-18 knop er litt i vinden igjen. I alle fall dersom behovet slik @Komodo sier dekkes av en snekke. Nærturer i rolig skjærgård. Perfekt med snekke med akterkabin for familier som ønsker seg en rimelig båt. Coolhet er som baken... Retro er jo "in"...

Raymond Engmark skrev for 5 timer siden:

Nå skrev jo jeg at det måtte passe best for folk på 60+, og at akkurat sånn båt -hadde- bestefar. Skal du kverrulere må du gjøre en bedre jobb. Dessuten, 30+16+16= 62 - langt i fra teknisk umulig den påstanden din heller. 

Når du starter en renspikket kverulant tråd, må du tåle å få litt pes.

Det er allerede en haug slike tråder, der noen besserwissere skal utbrodere, at de mener bruktbåter er for høyt priset.

Så vidt jeg vet, er det ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst.

Raymond Engmark skrev for 18 timer siden:

En båt som marsjer under 22-23 knop er helt håpløst.

Fartsbølle.

dass og kokemuligheter

Klart man må ha det.

Det er ikke så kult å dra ut på havet med venner og få kommentaren "akkurat sånn hadde bestefar", og det får du i en slik snekke 

Bli voksen.

her oppe i nord er det Daycruisere og Cabincruisere som gjelder for dem på 30-40 år.

Næh.

dobsen62 skrev 21 minutter siden:

vidt jeg vet, er det ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst.

?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...