Jump to content

Høye bruktbåtpriser på Finn.no

Rs2-GTi

Recommended Posts

Det finnes helt sikkert endel selgere som er svært optimistiske til verdien på egen båt. 

Jeg har akkurat solgt båt og kan melde om at optimistene er godt representert også på kjøpersiden.

Aller «morsomst» er den gjengen som skal ha meg (som selger) til å prute på min egen båt. Heldigvis finnes det vettuge folk der ute og båten ble solgt til en pris som både jeg og kjøper var sånn passe fornøyd med.

Redigert av nie (see edit history)

@Komodo

Gi deg da, det er så mangt vi kjøper her i livet for at naboen eller venner skal beundre det. Klærne man går i er det stort sett andre som ser, bilen man kjører, ser man stort sett bare innsiden av - og trender følger de aller fleste av oss, i en eller annen form eller grad. Jeg kjøper slettes ikke båt for hva andre syntes, men jeg vil ha en båt jeg syntes har et moderne skrog, fordi det i løpet av 90-tallet ble et mere moderne design, som ser bedre ut. Jeg liker det bedre - også har jeg heller ikke lyst til å ha noe som andre oppfatter som umoderne og avlegs - såpass er jeg mann nok til å innrømme. Men å ha en båt nyere enn 1995 ser jeg ikke på som særlig mere sært enn å ønske om å ha en bil nyere enn 1995, og det er det jaggu mange av oss som ønsker - det er lov å ha et ønske om å føle seg litt fresh. Også har jeg rett og slett ikke noe lyst på snekke. 

Ellers velger jeg båt ut i fra mine behov. Jeg har laget flytebrygge som kun er forankret i land med fast landgang og krysskjetting, så jeg ønsker ikke en stor og tung båt med mye vindfang. Vi har også et naturutsett og bruker en 70-talls Ford traktor 2wd til utsettet, og lagrer båten på låven, så en større båt drar med seg mange bakdeler for meg. Tror for øvrig det gjør det for flere, ser ut til å være enklere å gjøre gode kjøp på 25 fot enn på 20 fot. For øvrig er ikke jeg noen fan av sjømat, og bruker båten mest til sosiale lag sammen med venner. Da gjør gjør sånn 20 ish fots daycruisere seg ypperlig. 

Cerberus skrev for 5 timer siden:

Javel men hva er problemet om en gammel bayliner eller whatever du ikkje liker er priset for høyt og du ikkje har tenkt eller lyst til å kjøpe likevel

Problem? Er ikke noe problem. Men det er lite hensiktsmessig å prise for høyt, og nettopp det var spørsmålet i denne tråden. Syntes forklaringen var god om at flere gode sommere har drevet interessen for båter opp, og nå med en mere normal sommer, så har interessen kjølnet litt. De aller fleste ender jo med å selge båten til slutt, men ruger man for lenge, så blir det høst med prisfall, kanskje vinterlagring og service osv - og kanskje sitter man plutselig med to båter, mange som går i den fella. Alle tjener jo på at ting er riktig priset. 

PolarLi skrev for 4 timer siden:

Hvorfor er brukte båter dyre? Fordi nye båter er ennå dyrere.

Det er nettopp det motsatte som er tilfellet i denne saken. Det begynner å komme en god del langt mer moderne båter inn i samme prissjiktet som gammelt og umoderne, og da blir ikke sistnevnte solgt. En 19-20 fots Bayliner fra slutten av 80 tallet med motor fra samme tid, tror jeg riktig pris kan være 20-40.000 avhengig av stand, mens folk prøver å selge dem i fra 60-100.000. Håpløst. 

joern-eo skrev for 3 timer siden:

Det er vel så enkelt at man prøver å selge til en pris man mener er "riktig" i forhold til ens egne behov, innsats lagt ned i den, investert tid etc etc. Og blir den ikke solgt, eller man får et bud man synes er for lavt, så beholder man den. Fordi bruksverdien er høyere på gammelbåten enn man er villige til å investere i en ny.

Nå virker det jo som gode snekker som gjør 10-18 knop er litt i vinden igjen. I alle fall dersom behovet slik @Komodo sier dekkes av en snekke. Nærturer i rolig skjærgård. Perfekt med snekke med akterkabin for familier som ønsker seg en rimelig båt. Coolhet er som baken... Retro er jo "in"...

Bruksverdien kjøper jeg, men da kan man jo sondere markedet også først. Om man mener en standard Golf 2000 modell har en bruksverdi på 100.000, så kan man jo like greit la være å annonsere den, mener nå jeg. Angående snekker, så joda - så klart har det sin bruk som du sier, men litt spissformulering er lov, og du skjønner nok hvor jeg skulle. Kan nok være en fin familiebåt. 

Mouche skrev for 3 timer siden:

En nokså meningsløs tråd uten særlig grad av substand  mht å dokumentere en del påstander utover ren subjektiv synsing.

Det er en diskusjon, du MÅ ikke være med vettu. Lagret et søk på finn, se på hva som ender opp som solgt, hva som ligger og hva som utløper, så gir det jo et bilde på hva som er korrekt priset eller ikke. Så lenge man ikke bedrifter offisiell statistikk, så blir det synsing i en eller annen form, det har du jo rett i. Og det gir en diskusjon, i et diskusjonsforum. Get over it. 

dobsen62 skrev 45 minutter siden:

Når du starter en renspikket kverulant tråd, må du tåle å få litt pes.

Det er allerede en haug slike tråder, der noen besserwissere skal utbrodere, at de mener bruktbåter er for høyt priset.

Så vidt jeg vet, er det ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst.

Åjada, bare du tåler at det eskalerer, så er det greit. Jeg aner at du sitter på en litt eldre båt som du mener er verdt en god del penger? 

Fuglen skrev 24 minutter siden:

Fartsbølle.

Klart man må ha det.

Bli voksen.

Næh.

?

Sinke. 
Jevt, men det blir mye ekstra båt av det. 

Få en estetisk sans. 

For mange jo, selv om det sikkert finns mest skjærgårdsjeeper. 

nie skrev 20 minutter siden:

Det finnes helt sikkert endel selgere som er svært optimistiske til verdien på egen båt. 

Jeg har akkurat solgt båt og kan melde om at optimistene er godt representert også på kjøpersiden.

Aller «morsomst» er den gjengen som skal ha meg (som selger) til å prute på min egen båt. Heldigvis finnes det vettuge folk der ute og båten ble solgt til en pris som både jeg og kjøper var sånn passe fornøyd med.

Fikk du solgt båten, så var den jo rett priset, så enkel er jo fasiten egentlig. Men ja, det finns jo optimister på begge sidene, det gjør det alltid. Jeg solgte motorsykkelen min for noen dager siden for 35.000, var en som forsøkte å by meg 15.000. Men samtidig har jeg også en kompis som er en jævel på å tjene penger på alt mulig, og han er en typisk optimistkjøper. Det er skambud hver gang, og noen ganger treffer skambudene noen som har restskatt eller noe sånt dem stresser over. Så det kan lønne seg det også, men det beste er jo om begge parter er fornøyde egentlig. Det værste er jo egentlig dem som selger båter som har vært under, eller med rådebank eller lignende - og legger seg såvidt under strøkne båter i pris. Ofte hørt "Sikkert enkelt for noen som kan skru litt selv". 

Jeg tror noen legger ut en annonse for å se om noen biter på. Får de ikke solgt bruker de båten sjøl og venter i håpet om et salg. 

Men virker som du følger med på båter utenfor det du egentlig er på jakt etter også? 

Hvordan er det med prisene på de som du er i markedet for og hvilke er det? 

Hilsen

Lurvetass

lurvetass skrev 36 minutter siden:

Jeg tror noen legger ut en annonse for å se om noen biter på. Får de ikke solgt bruker de båten sjøl og venter i håpet om et salg. 

Men virker som du følger med på båter utenfor det du egentlig er på jakt etter også? 

Hvordan er det med prisene på de som du er i markedet for og hvilke er det? 

Ja, jeg hadde et ganske spesifisert søk i begynnelsen, blant annet med to soveplasser, men så fant jeg ut hvor mange som ikke fyller ut båtannonsene særlig grundig, og at jeg gikk glipp av mange båter ved å spesifisere for mye. Så da må jeg sile ut en del the good old fashion way, og dermed får jeg med meg en del mer enn jeg egentlig er interessert i. Og ja, det er en del jawdroppers som popper opp. Sjeldent man ser sånt hverken på mc, scooter eller bil. Men båt er det mye fantasipriser på. 

Båten jeg er på jakt etter er en daycruiser, ha kalesje og soveplass til to. Ellers er det ønskelig med utenbordsmotor og et moderne skrog, ser at dem gjerne får en litt mere strømlinjeformet skrog rundt 90-95, alt etter produsent. Ser på Bayliner, Sea Ray, Nordan, Skipsplast, Sandstø, Uttern m.fl. Ønsker meg egentlig ikke USA-båt, man merker jo at de ofte er laget for innsjøer uten bølger, og at dem kan slå vanvittig mye med bølgene vi får i fra storhavet her oppe. Men det handler jo om pris også. Var litt sent ute med å legge ut sykkelen pga venting på noen deler (ønsket å selge den strøken), og pga det har et par båter gluppet. En Joda 5700 med dieselmotor og kjøleproblemer til 23k, en Bayliner som jeg tror gikk for rundt 30k med utenbordsmotor som så bra ut, og en Scand Formel til 20k med bra båthenger, men med behov for ny motor. (AQ 151C).

Av det som finnes på Finn nå, så er det mye sånn 80-tallsgreier som er småsliten til 50-80.000, men går man opp til 80-120.000 så får man jo vanvittig mye mere båt. Jeg tenkte å handle uten lån, men om jeg kan gå opp 30.000 og få en båt som er vanvittig mye bedre, så gjør jeg jo det. 

Mouche skrev 12 minutter siden:

Sånn, nå er jeg "over it". Joda, har fulgt med på finn, muligens siden du gikk med bleie, så litt erfaring med finn har jeg. :giggle:

Får vel bare si mange takk for det komplimentet. Jeg trodde jo jeg så litt eldre ut enn Finn - snakk om selvtillitsbooster. 

Veldig enig i å gå litt opp og få noe nyere og bedre. Men motor fra 95 er fortsatt langt fra ny så viktig å sjekke grundig. Ellers så jeg du hadde en liten do vurdering. Vi hadde en 20 fotoer med 115 hk som var helt super til dagsturer, men vi savnet etterhvert en do når vi begynte å overnatte. Gikk greit på dagsturer, men ble et savn. Men er jo det som er så fint går jo an å oppgradere etter noen år. 

Hilsen

Lurvetass

Guest Avmønstret#
Raymond Engmark skrev for 20 timer siden:

@dobsen62

Det er ikke så kult å dra ut på havet med venner og få kommentaren "akkurat sånn hadde bestefar",

Og hva er ikke kult med den kommentaren? Det er kun din negative tolkning. 

Som 19 åring var min første bil en knall oransje Mini Morris fra 72, opptil flere damer som satt på som fortalte at foreldrene hadde hatt sånn bil og hvilke opplevelser de hadde hatt med/i den, og noen fikk til og med gjenopplevd hva foreldrene hadde opplevd ;-) 

Første snekka var fra 76, fikk mange historier fra andre som hadde hatt lik den også. 

---

Men klart, du må jo kjøpe den båten du ønsker, ikke noe å lure på det :-)

lurvetass skrev 15 minutter siden:

Veldig enig i å gå litt opp og få noe nyere og bedre. Men motor fra 95 er fortsatt langt fra ny så viktig å sjekke grundig. Ellers så jeg du hadde en liten do vurdering. Vi hadde en 20 fotoer med 115 hk som var helt super til dagsturer, men vi savnet etterhvert en do når vi begynte å overnatte. Gikk greit på dagsturer, men ble et savn. Men er jo det som er så fint går jo an å oppgradere etter noen år. 

Ja, men når du bikker det generasjonsskiftet så blir det mye mer vanlig med påhengere på 20ish-fotere, og det virker som om selgere har en bedre forståelse for at gamle påhengere ikke er verdt allverden. Er det innenbordsmotor, så er det liksom i orden eller ikke. Også mener jo jeg det er mye enklere å bytte ut en utenbordsmotor enn en innenbords, fordi om jeg skulle byttet ut en innenbordsmotor så ville det fort blitt en OK priset brukt diesel, og da følger jo drivlinjen med, og da løper utgiftene. Slenger man derimot på en nyere påhenger, så er jo mulighetene mange. Selge den separat, ta den med til neste båt etc. Og man trenger jo ikke å bygge om noe som helst egentlig. 

Men ja, do! Det er det sureste å måtte gi opp. Det finnes jo en del 23-24 fotere med gode løsninger på halvannet tonn, men ofte er dem både bredere og høyere. Da kan jeg ikke bruke flytebryggen lengre, jeg kan ikke lagre båten på låven lengre - og det blir mye mere vedlikehold. Flere skroggjennomføringer som kan svikte, kanskje et kjøleskap, septik, vanntank, pumper ++ som skal vedlikeholdes. Som sagt tidligere i tråden, jeg hadde en Bayliner 2455 med løs badeplattform, de er jo ca 26 fot med plattformen på, med stikkabin, kjøkken, toalettrom ++ Og det er noe med de gamle store båtene - mye å vedlikeholde. Bayliner instrumenter som slutter å funke, puter ute som sprekker opp pga årene, så du alltid blir våt i ræva, ru glassfiber på diverse flater så all dritten sitter som støpt, ofte dårlige kalesjer, vegg til vegg teppe i båten som det går mugg i ... alt det der har jeg lyst til å unngå. Noen Skipsplast er veldig veldig bra utnyttet, med vask og kokeapparat under setet på babord side, og et lite do i kabinen da. Men jeg syntes jo at skal det være do, så bør det være eget do-rom. Ikke koselig om folk pisser på sofaputene dine. 

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

Og hva er ikke kult med den kommentaren? Det er kun din negative tolkning. 

Som 19 åring var min første bil en knall oransje Mini Morris fra 72, opptil flere damer som satt på som fortalte at foreldrene hadde hatt sånn bil og hvilke opplevelser de hadde hatt med/i den, og noen fikk til og med gjenopplevd hva foreldrene hadde opplevd ;-) 

Første snekka var fra 76, fikk mange historier fra andre som hadde hatt lik den også. 

---

Men klart, du må jo kjøpe den båten du ønsker, ikke noe å lure på det :-)

En tresnekke er full av nostalgi, og dritkult. En plastsnekke appelerer ikke til meg overhodet. Har forresten i dag en MK1 Golf GTi og en B3 Audi Coupe Quattro - jeg liker nostalgi. Men de plastsnekkene er for -meg- bare mye plass for pengene, og lite moro. 

Guest Avmønstret#
Raymond Engmark skrev 17 minutter siden:

En tresnekke er full av nostalgi, og dritkult. En plastsnekke appelerer ikke til meg overhodet. Har forresten i dag en MK1 Golf GTi og en B3 Audi Coupe Quattro - jeg liker nostalgi. Men de plastsnekkene er for -meg- bare mye plass for pengene, og lite moro. 

Da snakker vi :-) Jeg må innrømme at jeg liker snekkekonseptet veldig godt. God plass, små motorer og drivstofføkonomiske, relativt gode i sjøen. Flotte feriebåter om en ikke trenger mye fart. Men ruller noe jævlig da... det er den største ulempen syns jeg. 

9 hours ago, Raymond Engmark said:

Får vel bare si mange takk for det komplimentet. Jeg trodde jo jeg så litt eldre ut enn Finn - snakk om selvtillitsbooster. 

I en periode av livet ønsker man å se eldre ut, deretter å se yngre ut. Hvor i livet du i så måte befinner deg vet jeg ikke (tror dog det er i første "fase"), ei heller om bildet i din avatar er et bilde av deg, eller ikke. Bildet "mitt" er ikke av meg!:giggle:

Lykke til med ditt båtkjøp!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Raymond Engmark skrev for 8 timer siden:

Da kan jeg ikke bruke flytebryggen lengre, jeg kan ikke lagre båten på låven lengre - og det blir mye mere vedlikehold. Flere skroggjennomføringer som kan svikte, kanskje et kjøleskap, septik, vanntank, pumper ++ som skal vedlikeholdes. 

Ser mest ut som det klages mer på båter du ikke vil/kan ha, en prisene i seg selv.

Fuglen skrev On 23.6.2019 at 7.24:

Ser mest ut som det klages mer på båter du ikke vil/kan ha, en prisene i seg selv.

Da følger du ikke med i timen, ikke min feil at andre tar avstikkere, slik at tråden sklir ut. Sitter forresten igjen med et inntrykk at mye av det som er overpriset, er "falmede storheter". 80-talls bensinslukere som kanskje gir en lett referanse til Miami Vice (om man myser litt) med slitte puter, morken kalesje og gjerne både feil på motor og dårlig vedlikeholdt også - også skal dem ha 50-100.000 for den. Kjøper man noe sånt, så bruker man fort ganske mye penger på å sette det i stand, og ikke minst tid. Da kan man jo heller bla opp 20-30.000 ekstra, og spare seg tiden, og i samme farten få en nyere båt. 

Men kanskje handler det om at dem nekter å ta inn over seg verditapet på den typen båt. Du skal være 20 år og være full av testosteron for å gidde å ha en båt som koster deg 1000 kr i fuel å gå ut av havna med. Nå sier jeg ikke at gamle totaktere er billige i bruk, men den båten jeg har akkurat i øyeblikket er en Rana 15" på rundt 400 kg med en 60hk påhenger fra 89, bruker 20 liter timen på 25 knop marsj. En kompis hadde en 80-talls 2455 Bayliner med 5.0 V8 fra båten var ny, ved aktiv kjøring så lå den på 70 liter i timen. Eller over 1000 kr timen altså. 

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)
Raymond Engmark skrev for 2 timer siden:

den båten jeg har akkurat i øyeblikket er en Rana 15" på rundt 400 kg med en 60hk påhenger fra 89, bruker 20 liter timen på 25 knop marsj.

Jeg har en 19 fot Sea Ray med 4,3l Mercruser som hytte båt.
Har eid den siden den var rimlig ny og den bruker 28 liter i timen på 2900 o/min noe som gir ca 27 knop.
Hele greia er å kjøre bare på første trinnet på forgasseren så er ikke bensinregningen noe å sutre over.
Har man ikke råd til det er en jolle og en mindre påhenger veien å gå.

For meg er båten helt perfekt til sitt bruk da jeg verdsetter en stor badeplattform og en høyt liggende solseng.
Ja det har vært tider der jeg har vurdert andre nyere båter men det finnes få kandidater som frister der ute med ovennevnte løsning.
Vil ikke ha noe særlig større båt pga båten blir dratt på land på eindomen om vinteren og at jeg har mere en nok vedlikehold på hoved båten.
Når det gjelder service gjør jeg det enkelt.
Årlig motoroljeskift med filter og service vært 5 år.
Drev oljen blir kontrollert for vann årlig men kjører Castrol long life olje så skift vært 5 år i sammen med belg skift fungerer fint for meg.
Sink på drev holder ca 3 år så det må passes på utenom.

Så hva kan jeg få for denne båten?
Svaret er for lite til at den blir solgt for den har 2 år gammel kalesje og motor med 10 t på telleren.
Måtte jeg selge vil jeg tro markedet ikke ville betalt mere enn 50 000-60 000 kr.
Omtrent det jeg har kostet på den de to siste årene.
På en annen side har jeg hatt ett veldig lite verditap i alle de årene båten har vært i mitt eie og at båten antagelig nå ikke faller noe særlig mere i pris med fungerende motor og drev
Ny motor får man som kjent ikke noe særlig igjen for når det gjelder inboard men som oftest gjør det at båten blir solgt fremfor de med original motor 

Redigert av pipe (see edit history)
Raymond Engmark skrev for 10 timer siden:

Da følger du ikke med i timen, ikke min feil at andre tar avstikkere, slik at tråden sklir ut. Sitter forresten igjen med et inntrykk at mye av det som er overpriset, er "falmede storheter". 80-talls bensinslukere som kanskje gir en lett referanse til Miami Vice (om man myser litt) med slitte puter, morken kalesje og gjerne både feil på motor og dårlig vedlikeholdt også - også skal dem ha 50-100.000 for den. Kjøper man noe sånt, så bruker man fort ganske mye penger på å sette det i stand, og ikke minst tid. Da kan man jo heller bla opp 20-30.000 ekstra, og spare seg tiden, og i samme farten få en nyere båt. 

Men kanskje handler det om at dem nekter å ta inn over seg verditapet på den typen båt. Du skal være 20 år og være full av testosteron for å gidde å ha en båt som koster deg 1000 kr i fuel å gå ut av havna med. Nå sier jeg ikke at gamle totaktere er billige i bruk, men den båten jeg har akkurat i øyeblikket er en Rana 15" på rundt 400 kg med en 60hk påhenger fra 89, bruker 20 liter timen på 25 knop marsj. En kompis hadde en 80-talls 2455 Bayliner med 5.0 V8 fra båten var ny, ved aktiv kjøring så lå den på 70 liter i timen. Eller over 1000 kr timen altså. 

Hm... tror ikke min Evindrude 150 Ocean Pro (V6 påhenger). bruker noe særlig mindre ved aktiv kjøring. Blir i allefall sagt at den bruker rundt 70 liter i timen på full pupp... Men da skal båten min også klare 40+ knop da... Men heldigvis så bruker jeg ikke båten mere enn at jeg synes det er greit med litt forbruk. Regner med å bruke ca 1000-1500 liter i sommer. Ikke liker jeg å kjøre fort heller. (Skummelt for en fjell bonde det). Så vidt i plan er greit. Men irriterer meg over å måtte betale vei / miljøavgift på vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...