Chrisa Startet 21.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2019 Har en 34 fots seilbåt. Vannlinje ca 30 fot. 5,5 tonn. bredde 3,3m HK: 27 RPM: 3600 Girutveksling: 2,15:1, seildrev. Har idag montert 16x11 toblad volvo foldepropell. Gjør 2900 rpm. For tungt. Har kjørt data gjennom diverse kalkulatorer. Får 15x9 som resultat. Hva blir ca rpm med 15x9 toblad foldepropell? Noen som har erfaring her? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Hei. Du må også fortelle hva farten med rpm 2900. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 4- til 500 rpm høyere turtall. Grovt anslag. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 22.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 (redigert) Nemo skrev for 7 timer siden: Hei. Du må også fortelle hva farten med rpm 2900. Holder ca 6 knop ved 2900 rpm, kommer litt an på forhold. Redigert 22.Juni.2019 av Chrisa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 (redigert) Feilpost Redigert 22.Juni.2019 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Nemo Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Hei. Jeg har et program fra Surfbaud for å beregne propell. Dette stemmer ganske bra med det du har fått. Der får jeg en diameter på propellen som er 15 tommer. Men da programmet går ut fra 3-blad propell vil det bli nesten 16 tommer på 2-blad propell. Når det gjelder stiging, stemmer det med det du har fått. Beregningen er gjort med kontinuerlig belastning av motoren, som er 10 % mindre enn maks turtall. Hvis du søker på Surfbaud på nettet, finner du propellkalkulator du kan laste ned. Dette er en Excel fil som du kan bruke selv. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 (redigert) Nemo skrev for 6 timer siden: Hei. Jeg har et program fra Surfbaud for å beregne propell. Dette stemmer ganske bra med det du har fått. Der får jeg en diameter på propellen som er 15 tommer. Men da programmet går ut fra 3-blad propell vil det bli nesten 16 tommer på 2-blad propell. Når det gjelder stiging, stemmer det med det du har fått. Beregningen er gjort med kontinuerlig belastning av motoren, som er 10 % mindre enn maks turtall. Hvis du søker på Surfbaud på nettet, finner du propellkalkulator du kan laste ned. Dette er en Excel fil som du kan bruke selv. Takk, har brukt dette selv. Vet du hvordan denne kalkulator stemmer med virkeligheten? Hvorfor legger du deg 10% lavere enn max? Redigert 23.Juni.2019 av Chrisa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Det er den som stemmer mest for min båt. Programmet ber om turtall ved marsjfart. hvis man bruker 3600 rpm, foreslår den en tomme mindre på diameter. Skrogfarten er beregnet til 8 knop. Det virker som 6 knop er lite ved 2900 og den propellen du har nå. Det kan bety at skrogfarten er lavere enn 8 knop. For å ta høyde for det, er det gjerne best å bruke 15X9 på propellen som du har fått på beregningene. Håper det går bra med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 24.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Takk for hjelpen. Har fått tak i noen 15x9 blader som jeg tenker å teste ut. Sitér dette innlegget Link to post
Chrisa Svart 14.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2019 Nemo skrev On 23.6.2019 at 14.37: Hei. Jeg har et program fra Surfbaud for å beregne propell. Dette stemmer ganske bra med det du har fått. Der får jeg en diameter på propellen som er 15 tommer. Men da programmet går ut fra 3-blad propell vil det bli nesten 16 tommer på 2-blad propell. Når det gjelder stiging, stemmer det med det du har fått. Beregningen er gjort med kontinuerlig belastning av motoren, som er 10 % mindre enn maks turtall. Hvis du søker på Surfbaud på nettet, finner du propellkalkulator du kan laste ned. Dette er en Excel fil som du kan bruke selv. Dette programmet var spot on. Fikk resultatet 15x9 i programmet. Monterte 15x9 på båten. Fikk RPM opp i nesten nøyaktig 3600 RPM. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 15.August.2019 Link til dette innlegget Svart 15.August.2019 Det var hyggelig. Ser at programmet er redusert en del i forhold til det programmet var opprinnelig. Det passer best for deplacement båter. God tur på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.