BåtmannO Startet 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2019 Hei, Lurer på om noen har erfaring eller gode tips til propellvalg for en Mercuri 100 på Quicksilver Pilothouse 605. Motoren jobber i dag på for høyt turtall. Anbefalt max for motoren er 5-6000. Jeg oppnår 20 knop ved 5200 og 24 knop på 6300 som nå er max. I og med at jeg ligger 300 over anbefalt max bør det lvære litt å hente ved å velge større propell. Jeg tenker at jeg ideelt sett burde marsjet på 4700-4800 og da i ca 22 knop. Noen som har anbefalinger? Link to post
Solseng Svart 22.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2019 Jeg regner med at du har en aluminiumpropell. Jeg ville nok bare gått opp en 1" i stigning av samme propell - gitt at den fungerer greit på båten/ikke spinner i sving eller kjøring i bølger. Tror 2" blir litt drøyt. Link to post
Dodraugen Svart 11.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2019 Jeg har samme båten med Mercury 115 (2015 modell på 2,1 liter), den klarer ca 22 knop ved 4800 under optimale forhold (maks 31 knop ved 6000). Båten er relativt tung å holde i plan, så det spørs om ikke motoren din rett og slett er for liten til å klare 22 knop ved 4800? Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 BåtmannO skrev On 22.6.2019 at 9.26: Noen som har anbefalinger? Hvilken propell har du? Jeg har en Mercury 100 1,7 på jolla. Hvis du leser litt i tråden (etter sjøsetting) finner du endel spekulasjoner rundt propell. Link til tråden finner du i signaturen min (om du er på pc). Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 12.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2019 Mercury spitfire 4 blads aluminiumspropell tenker jeg vil fungere godt på en slik båt. 1-2 tommer opp i stigning i forhold til det du har. Turtall synker ofte ca 200rpm pr tomme du øker stigningen. 4 blads propell gir i teorien litt bedre grep i sjøen, litt høyere marsjfart og en anelse lavere toppfart. Link to post
kapt_landkrabbe Svart 18.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2020 Vet ikke om det er aktuelt lengre for deg, men vi hadde samme båt og samme motor med de samme erfaringene som deg. Jeg kjøpte ny propell. Gikk opp 1 tomme. Det endret det meste. Lavere turtall og lavere forbruk. Par knops høyer toppfart. Eneste minuset var at den ble litt seigere i oppstarten pluss ved godt lastet måtte jeg flytte litt på lasten for å få den i plan (5 personer). Men er lett å flytte på ett par personer :) Link to post
TorJSund Svart 31.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2021 (redigert) Hei, Jeg har en pilothouse 605 med Mercury 115 Fourstroke som jeg nettopp har kjøpt. Jeg synes båten er tung å få opp i plan og stusser litt på om propellen bør justeres. I dag har den original oppsett som levert ny. Her er en video hvor jeg varierer farten og sammenligner mot RPM. 5400RPM - 27 knop 5000RPM - 25 knop 4900RPM - 24 knop 4700RPM - 23 knop 4200RPM - 18 knop I følge spec, skal jeg ha cruise speed på 19 knop ved 4800 RPM og 30 knop ved 6400 RPM. Men jeg har max RPM på 5400 som dere ser i tabellen over. Noen som har samme båt/motor som kan dele erfaringer? Redigert 31.Juli.2021 av TorJSund (see edit history) Link to post
Teerex Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 (redigert) Det aller første spørsmålet du bør svare er om du har CT eller standard girhus Men du må naturligvis ha en propell som ikke har for liten stigning, slik du har nå. Redigert 1.August.2021 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 TorJSund skrev for 6 timer siden: I følge spec, skal jeg ha cruise speed på 19 knop ved 4800 RPM og 30 knop ved 6400 RPM. Men jeg har max RPM på 5400 som dere ser i tabellen over. Noen som har samme båt/motor som kan dele erfaringer? Da formoder jeg at du har en eldre motor enn 2014? Du trenger absolutt en propell med lavere stigning. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TorJSund Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 (redigert) 2 hours ago, Teerex said: Det aller første spørsmålet du bør svare er om du har CT eller standard girhus Men du må naturligvis ha en propell som ikke har for liten stigning, slik du har nå. Det skulle jeg selvsagt presisert over. Jeg har ikke Command Trust, og utvekslingen står til 1:2.07. Propellen er 13 3/4 x 15 x 3 BL AL. 77342A45. Dette ser ut for meg å være original oppsettet for denne båten. Redigert 1.August.2021 av TorJSund (see edit history) Link to post
Teerex Svart 1.August.2021 Link til dette innlegget Svart 1.August.2021 (redigert) TorJSund skrev for 12 timer siden: Det skulle jeg selvsagt presisert over. Jeg har ikke Command Trust, og utvekslingen står til 1:2.07. Propellen er 13 3/4 x 15 x 3 BL AL. 77342A45. Dette ser ut for meg å være original oppsettet for denne båten. Jeg mente egentlig til trådstarter øverst der oppe Din motor kom nok ikke med mulighet for Command Thrust. For hvis max. tillatt turtall er 6400 så har du vel 1,75- litersutgaven fra før 2014? Redigert 1.August.2021 av Teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Yankee Svart 27.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2023 Fant du noen løsning på dette? har selv en med f100 fra 2016, men synes den slipper mye mellom 4 og 5000 omdreininger, tar lang tid å få i plan, og tar lang tid å få opp i 5300rpm Link to post
ivar Svart 27.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2023 er 5300 max så il du nok få mer futt i ekvipasjen med å gå ned i stigning på propellen - innbiller meg at denne har max anbefalt turtall på 6000? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Yankee Svart 28.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2023 Mulig det, får sjekke teknisk data og turteller. Mulig jeg må prøve en med mindre stigning som er kuppet for å bli kvitt glipping også? noen som har testet propeller på denne båten ? Link to post
Yankee Svart 13.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2023 På min båt står det 13.88 x 14 på propellen, var jo veldi annerledes enn TorJSundt, fant du noen optimal oppsett? hva er CT ? Og hvor finner jeg girutvekslingen? Link to post
ivar Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 En ting å ha i bakhodet mtp slike tråder , Mercury har 3 ulike 4T generasjoner i denne størrelsen: Først den 1,6/1,8L blokka de delte med Yamaha, deretter 1,7L Verado, og nyeste som er 2,1L. CT = Command Thrust = kraftigere girhus med lavere giring, tilpasset tyngre båter: https://www.mercurymarine.com/en/spa/engines/outboard/fourstroke/command-thrust-90-115/ teerex hadde denne tabellen i en annen tråd: Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 13.88 x 14p er en vanlig Mercury Black Max alupropell såvidt jeg kan se. Ikke til F100 CT som har 2.38:1 utveksling. https://www.mercruiserparts.com/854352a45-blkmax-13-88x14-r Girutvekslingen finner du bl.a. her: Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Yankee Svart 19.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2023 Jeg har 2.07:1 utveksling ikke CT. Hva anbefales av propell da? Og hvor ligger maks dreiemomentkurve på denne? Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2023 Jeg har god erfaring med Mercury Spitfire 4-blads alupropell, har en liggende i reserve. Quicksilver Nemesis er forøvrig samme propell, men Spitfire selges med hubkitet man uansett må ha. Med 4-blads propell kan/bør man som regel heve motoren et hull, siden den har bedre grep i vannet. Jeg måtte bare ha stålutgaven også siden min båt passerer 40 knop med god margin. Men den koster mere enn den smaker, forskjellen i ytelse er ikke allverden Var iallefall dyr nok i 2016, vil ikke vite prisen idag. Dreiemomentkurven kjenner jeg ikke sånn på sparket. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 19.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2023 ikke erfaring med disse , men her er det visst kommet en ny "Black Max" serie - vil tro den kan funke her..? https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28746/black-max-xc-pontoon-14-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0151358 Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2023 Det er faktisk 9 år siden jeg kjøpte den første Spitfire alupropellen, og hadde den først på en Honda BF90D med 2,33:1 utveksling. Men den passet jo også på min Mercury F115 på samme båten pga. 2,07:1 utveksling. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Yankee Svart 22.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2023 ivar skrev On 19.7.2023 at 21.37: ikke erfaring med disse , men her er det visst kommet en ny "Black Max" serie - vil tro den kan funke her..? https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28746/black-max-xc-pontoon-14-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m0151358 Men hva slag egenskaper vil den gi i forhold til det jeg har fra før? siste test nå på turtall hastighet: 2100 rpm - 5kn 5000 rpm - 16 - 18 kn Under fine forhold uten tung sjø og to i båten og lite på tanken. hvilke størrelse og stigning vil passe? Link to post
Yankee Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Teerex skrev On 19.7.2023 at 22.00: Det er faktisk 9 år siden jeg kjøpte den første Spitfire alupropellen, og hadde den først på en Honda BF90D med 2,33:1 utveksling. Men den passet jo også på min Mercury F115 på samme båten pga. 2,07:1 utveksling. Men hva slag egenskaper vil den gi i forhold til det jeg har fra før? siste test nå på turtall hastighet: 2100 rpm - 5kn - hadde vært behagelig om var lavere turtall 5000 rpm - 16 - 18 kn Under fine forhold uten tung sjø og to i båten og lite på tanken. øker lite i fart med å øke turtall til 5300 som den stopper på ligger på ca 5200 rpm på maks når skal i plan hvilke størrelse og stigning vil passe? Link to post
Teerex Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Den minste Spitfire til Mercury F100 2,07:1 har 13" stigning såvidt jeg kan finne, dvs. denne https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/28777/spitfire-pontoon-13-8-x-13-mercury-rh-propeller-48-8m8026570_5394 Du bør kanskje ta en telefon til Ravns Garage og få deres mening først. https://www.ravnsgarage.no/spitfire-13-8x13 Quicksilver Nemesis er samme propell, men vesentlig billigere (pga. at den leveres uten hubkit hvis du har et fra før i din gamle propell) https://www.ravnsgarage.no/nemesis-13-8x13 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn