Jump to content

Seilbåt som bobåt - Hvilke kvaliteter verdsetter dere?

båtboer1

Recommended Posts

Hei,

Jeg har bestemt meg for å flytte i seilbåt. Jeg er en uerfaren seiler men har vært mye på sjøen. Etter at jeg har søkt litt rundt om informasjon og snakket med fagfolk, har jeg landet ned på at jeg vil kjøpe en eldre solid båt med god isoleringsevne til kalde vinterkvelder. Jeg kommer ikke til å bruke båten til regattaseiling, kun tur og kos. I starten vil det bli kortere turer i kjent farvann, men i takt med at seilegenskapene forhåpentligvis øker, vil jeg på sikt legge ut på lengre turer. Kanskje jeg er så heldig at jeg får muligheten til å seile ut på noen skikkelig langturer på sikt, det er i alle fall målet.

Jeg har et budsjett på maks 1,5 MNOK, og har tittet spesielt på båter fra Najad og HR, der HR foreløpig er favoritten. Har vanskelig for å finne en skipper som har eid en HR og har et vondt ord å si om den, kanskje sett bort i fra vedlikeholdskostnadene... Er det andre båtmerker dere vil anbefale som ligger i samme sjiktet som HR og Najad? Jeg er forberedt på at det å bo i båt ikke er noe jeg gjør for lommeboka sin skyld, så sånn sett er jeg klar over hva jeg går til. 

Jeg har gjort noen vurderinger og tenker at det at seilgarderoben er splitter ny ikke er essensielt. Det bør være gode muligheter for oppvarming, i og med at jeg bo i båten også vinterstid. I tillegg vil jeg ha en motor som er godt vedlikeholdt (snakker av erfaring:), og et teakdekk som er godt vedlikeholdt (pga høy kostnad for utskiftning). 

Hva slags utstyr er det essensielt for meg å ha på en båt som skal dekke de behovene jeg har. Finnes det andre merker som er i samme klasse som Hallberg Rassy og Najad, som jeg bør vurdere?

Tips tas i mot med stor takknemlighet :) 

Guest Avmønstret#

Har vært nedi en del seilbåter, ikke utrolig mange men uansett. 

Ville uten tvil gått for en moderne seilbåt med lyst interiør, mye lys, plass og smarte løsninger. Første båten jeg var nedi hvor jeg tenkte "her kunne jeg og kona fint bodd" var en 46 fot Bavaria... ettellerannet. Lyst og fint, god nok plass, eget og stort bad på egen lugar med svær seng,  grei plass til gjester og eget bad til de, veldig praktisk "havnecockpit" med plass til mange gjester osv. 

Jeg hadde ikke, frivillig, flyttet inn for å bo i en eldre seilbåt. Utviklingen har tatt mange steg i riktig retning de siste 20-30-40 årene og gamle seilbåter er i all hovedsak utdaterte på de fleste områder ifht sine "yngre søstre", men særlig utdatert ifht "kailiggebåt/bobåt". 

Ikke følg rådene om å kjøpe "eldre solid båt". Ok så er laminattykkelsen uovertruffen, men resten er eldre. Og "resten" er alt som skiller en båt fra vrak. Uansett hvor mye en eldre seilbåt er oppdatert så er det meste gammelt på den og du har ikke bruk for havnas drøyeste laminattykkelse som bobåt. 

Seilbåt har jeg aldri hatt...men båt er stort sett båt...og båt produsentene støper et skrog..resten shooper de inn fra diverse produsenter...i likhet med Pinkvin ville jeg heller gått for en nyere båt... du betaler uforholdsmessig mye for et navn, og får en langt eldre båt om du velger dyre merker... utstyret ombord er fra de samme leverandørene, men bare mye eldre og mer slitt..bare sjekk...

Om de er bedre isolert i skroget vet jeg ikke...men må si jeg tviler...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Pinkvin skrev 7 minutter siden:

Har vært nedi en del seilbåter, ikke utrolig mange men uansett. 

Ville uten tvil gått for en moderne seilbåt med lyst interiør, mye lys, plass og smarte løsninger. Første båten jeg var nedi hvor jeg tenkte "her kunne jeg og kona fint bodd" var en 46 fot Bavaria... ettellerannet. Lyst og fint, god nok plass, eget og stort bad på egen lugar med svær seng,  grei plass til gjester og eget bad til de, veldig praktisk "havnecockpit" med plass til mange gjester osv. 

Jeg hadde ikke, frivillig, flyttet inn for å bo i en eldre seilbåt. Utviklingen har tatt mange steg i riktig retning de siste 20-30-40 årene og gamle seilbåter er i all hovedsak utdaterte på de fleste områder ifht sine "yngre søstre", men særlig utdatert ifht "kailiggebåt/bobåt". 

Ikke følg rådene om å kjøpe "eldre solid båt". Ok så er laminattykkelsen uovertruffen, men resten er eldre. Og "resten" er alt som skiller en båt fra vrak. Uansett hvor mye en eldre seilbåt er oppdatert så er det meste gammelt på den og du har ikke bruk for havnas drøyeste laminattykkelse som bobåt. 

Takk for tilbakemeldingen! 

Pga forskjellige behov, vil det alltid være delte meninger om hva som er viktig i en seilbåt. Jeg skal jo ikke bo med kona heller, noe som kan utgjøre en vesentlig forskjell :wink: Det du beskriver høres jo veldig flott ut, men det er ikke noen av de tingene som er essensielt for meg. Skulle jeg bodd i en båt i sydligere strøk, ville det selvfølgelig vært helt andre vurderinger som lå til grunn. Jeg har allerede snakket med en del som bor i båt i Norge, og har gjort meg opp mine vurderinger i forhold til det. De beskriver blant annet laminattykkelse som essensielt, når gradestokken kryper ned mot 20 minus.

Mange av de båtene jeg allerede har sett på vil jeg ikke akkurat klassifisere som vrak, til tross for at de har andre duppeditter (som har en tendens til å gå i stykker) enn eldre båter. 

Hva slags båt har du bodd i? Og hvorfor valgte du den? 

Igjen, takk for svar! Setter pris på alle tilbakemeldinger for å få et mest mulig nyansert syn på saken :) 

Guest Avmønstret#

Det meste av vanlige seilbåter i dag har vel sandwitchkonstruksjon i overbygg/dekk. Om en skal ha noe som i tillegg har innvendig isolering ifht kalde klima tror jeg en nærmer seg "one off" eller noe spesielle greier. Tykt laminat isolerer ikke. Er det kaldt nok er vel glavamatter på dekk "bransjestandard" for bobåter på østlandet uansett :-)

Om det skiller noen tusenlapper i fyringsutgifter i løpet av vinteren bør ikke bety mye ifht valg av båt å bo i... Hvilke løsninger en har for oppvarming, strøm, vann osv bør vel ha mer å si? Står det feks en reflexovn i båten (eller tilsvarende), har den en relativt ny dieselvarmer osv kan fort bety 15-30 000,- spart ifht å måtte installere nytt. 

Ida Marie III skrev 12 minutter siden:

Seilbåt har jeg aldri hatt...men båt er stort sett båt...og båt produsentene støper et skrog..resten shooper de inn fra diverse produsenter...i likhet med Pinkvin ville jeg heller gått for en nyere båt... du betaler uforholdsmessig mye for et navn, og får en langt eldre båt om du velger dyre merker... utstyret ombord er fra de samme leverandørene, men bare mye eldre og mer slitt..bare sjekk...

Om de er bedre isolert i skroget vet jeg ikke...men må si jeg tviler...

Det er ikke en antakelse at noen produsenter har tykkere skrog enn andre, det er fakta. Jeg må nesten forholde meg til det når jeg skal kjøpe båt. Ta forøvrig en titt på denne linken - https://www.seilmagasinet.no/innhold/video/?article_id=51435 for å få et innblikk i hvordan HR bygger sine båter. Er ikke så mye shopping fra andre produsenter hos dem, derfor koster de også det de koster. Jeg verdsetter kvalitet for kvantitet :) 

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

Det meste av vanlige seilbåter i dag har vel sandwitchkonstruksjon i overbygg/dekk. Om en skal ha noe som i tillegg har innvendig isolering ifht kalde klima tror jeg en nærmer seg "one off" eller noe spesielle greier. Tykt laminat isolerer ikke. Er det kaldt nok er vel glavamatter på dekk "bransjestandard" for bobåter på østlandet uansett :-)

Om det skiller noen tusenlapper i fyringsutgifter i løpet av vinteren bør ikke bety mye ifht valg av båt å bo i... Hvilke løsninger en har for oppvarming, strøm, vann osv bør vel ha mer å si? Står det feks en reflexovn i båten (eller tilsvarende), har den en relativt ny dieselvarmer osv kan fort bety 15-30 000,- spart ifht å måtte installere nytt. 

Tror vi har litt forskjellig oppfatning av hva som er kvalitet, og det er jo helt lov og egentlig helt naturlig. Noen liker mora mens andre liker dattera, osv :) 

Glavamatter er standard for de som har Bavaria i hvert fall ;-) 

Guest Avmønstret#
båtboer1 skrev 2 minutter siden:

De beskriver blant annet laminattykkelse som essensielt, når gradestokken kryper ned mot 20 minus.

Tror nok det er mer enn en misforståelse ute å går der da. Det er essensielt at det er en sandwitchkonstruksjon, det er da det isolerende laget mellom øvre og nedre lag glassfiberlaminat som isolerer. Sikkert noen som kan regne på det men jeg tipper forskjellen på 3mm lamina og 7mm ifht isoleringsevne er veldig nær 0. Laminattykkelse har i praksis "ikke noe" å si. 

Mange av de båtene jeg allerede har sett på vil jeg ikke akkurat klassifisere som vrak, til tross for at de har andre duppeditter (som har en tendens til å gå i stykker) enn eldre båter. 

Nei jeg mener ikke at de eldre båtene du har sett på er vrak. Men om en begynner å grave dypere på enhver eldre seilbåt så vil en finne noe her og noe der. Alt som er 20-30 år gammelt og har tilbrakt det meste av tiden på sjøen er slitt. 

Hva slags båt har du bodd i? Og hvorfor valgte du den?

Foreldrene mine bodde 7 år i seilbåt, en Kelt 39 fra 86. Kan fortsatt ikke begripe at de orka å bo i en seilbåt så lite egnet til formålet, men folk har bodd i jordgrotter tidligere så alt er mulig ;-) Om jeg må ha langvarig båtboererfaring for å svare så beklager jeg, det har jeg ikke. 

Pinkvin skrev 2 minutter siden:

Tror nok det er mer enn en misforståelse ute å går der da. Det er essensielt at det er en sandwitchkonstruksjon, det er da det isolerende laget mellom øvre og nedre lag glassfiberlaminat som isolerer. Sikkert noen som kan regne på det men jeg tipper forskjellen på 3mm lamina og 7mm ifht isoleringsevne er veldig nær 0. Laminattykkelse har i praksis "ikke noe" å si. 

Nei jeg mener ikke at de eldre båtene du har sett på er vrak. Men om en begynner å grave dypere på enhver eldre seilbåt så vil en finne noe her og noe der. Alt som er 20-30 år gammelt og har tilbrakt det meste av tiden på sjøen er slitt. 

Foreldrene mine bodde 7 år i seilbåt, en Kelt 39 fra 86. Kan fortsatt ikke begripe at de orka å bo i en seilbåt så lite egnet til formålet, men folk har bodd i jordgrotter tidligere så alt er mulig ;-) Om jeg må ha langvarig båtboererfaring for å svare så beklager jeg, det har jeg ikke. 

Du har helt rett i at det er viktig med en sandwichkonstruksjon. Båter som er isolert med Divinycell har spesielt gode egenskaper, både sommer og vinter. De gjør båten kaldere sommerstid og varmere på vinterstid. I tillegg reduserer de luftfuktighet til et minimum, noe som er kjent problem for folk som bor i båt. 

Jeg er nok mer lik foreldrene dine som type, er ikke så opptatt av all nymotens duppeditter. Det gikk helt fint an å bo i båt for både 50 og 20 år siden, hvis man ikke var en pingle :) 

Jeg har gravd dypt i spesifikasjonene til bl.a Bavaria, det er derfor jeg har valgt den type båter bort. Vedlikehold vil det alltid være på en båt som du beskriver tidligere, og da gjelder det å finne en som har behandlet den godt. Ingen krav til båboererfaring, men du uttalte deg på en måte som det virket på meg som du hadde nettopp det, derav spørsmålet :) 

Ha en strålende dag videre og takk for tilbakemeldingene :-)

båtboer1 skrev 27 minutter siden:

Det er ikke en antakelse at noen produsenter har tykkere skrog enn andre, det er fakta. Jeg må nesten forholde meg til det når jeg skal kjøpe båt. Ta forøvrig en titt på denne linken - https://www.seilmagasinet.no/innhold/video/?article_id=51435 for å få et innblikk i hvordan HR bygger sine båter. Er ikke så mye shopping fra andre produsenter hos dem, derfor koster de også det de koster. Jeg verdsetter kvalitet for kvantitet :) 

Hva er forskjellen..? De har Selden rigg...luker, vinduer fra Bomar...pumper fra Jabsco.. el anlegg fra Hella...? Motor fra Volvo...osv... som sagt, de støper et skrog...resten handler de inn...ingen produserer alt selv...masse produksjon gir som regel alltid bedre kvalitet...f.eks japse biler kontra engelsk håndarbeid... f.eks Rolls Roys... det er mye overtro ute å går....

Takk for tilbakemeldingen, Ida Marie |||. 

Da forstår jeg hva du mener. Det er kanskje like greit at det er sånn også, jeg tror ikke verken Bavaria eller Hallberg Rassy skal begynne å lage motorer, det er best at de gjør det de er best til. Masseproduksjon gir i hvert fall billigere priser, det kan vi være enige om. Så får jeg heller meg støtte meg på de tilbakemeldingene jeg har fått fra de som har eid både billige masseproduserte båter og svenske kvalitetsbåter. De er i hvert fall ikke i tvil om hva det er som er best :-)

Ha en strålende dag! 

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Hva er forskjellen..? De har Selden rigg...luker, vinduer fra Bomar...pumper fra Jabsco.. el anlegg fra Hella...? Motor fra Volvo...osv... som sagt, de støper et skrog...resten handler de inn...ingen produserer alt selv...masse produksjon gir som regel alltid bedre kvalitet...f.eks japse biler kontra engelsk håndarbeid... f.eks Rolls Roys... det er mye overtro ute å går....

Forskjellen er at de har gammel rigg, gamle luker, gamle vinduer, gamle lekkasjer som er tettet,  gamle pumper, gamle rør, gammelt el- anlegg, gammel motor, gammel dieseltank, gammel vanntank, gammel septiktank (sjekk hvor "lett" det er å bytte tanker i feks en Najad....), gammel styring, gammel roropplagring, gammel akselopplagring, gammelt interiør, gamle hengsler på skuffer og skap, god gammel lukt her og der, gamle skader som er fikset, gamle skruer og bolter som ingen kjenner tilstanden til, gammelt teakdekk osv. Med mindre alt er byttet, som det ikke er, så vil veldig mye som har en teknisk funksjon være gammelt og på vei til å ryke, og du vet ikke hva som ryker når, men du vet noe vil ryke.  

Med budsjett på 1,5 og aleneboer ser jeg ingen rasjonelle grunner til å kjøpe noe gammelt. Men greit, jeg gir meg der. 

Guest Avmønstret#
båtboer1 skrev 7 minutter siden:

Så får jeg heller meg støtte meg på de tilbakemeldingene jeg har fått fra de som har eid både billige masseproduserte båter og svenske kvalitetsbåter. De er i hvert fall ikke i tvil om hva det er som er best :-)

Eide en kort stund gammel "svensk kvalitetsbåt" fra 84 med innredning fra Vindö og flotte greier. Deilig båt syns jeg. Men jaggu var den gammel og slitt ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Forskjellen er at de har gammel rigg, gamle luker, gamle vinduer, gamle lekkasjer som er tettet,  gamle pumper, gamle rør, gammelt el- anlegg, gammel motor, gammel dieseltank, gammel vanntank, gammel septiktank (sjekk hvor "lett" det er å bytte tanker i feks en Najad....), gammel styring, gammel roropplagring, gammel akselopplagring, gammelt interiør, gamle hengsler på skuffer og skap, god gammel lukt her og der, gamle skader som er fikset, gamle skruer og bolter som ingen kjenner tilstanden til, gammelt teakdekk osv. Med mindre alt er byttet, som det ikke er, så vil veldig mye som har en teknisk funksjon være gammelt og på vei til å ryke, og du vet ikke hva som ryker når, men du vet noe vil ryke.  

Med budsjett på 1,5 og aleneboer ser jeg ingen rasjonelle grunner til å kjøpe noe gammelt. Men greit, jeg gir meg der. 

Jeg er ikke uenig med deg i dette, derfor er det som jeg nevner viktig å finne en båt som er godt vedlikeholdt. Alt er ikke byttet på noen båt, så får man finne den båten der det som er viktigst er byttet. Et nytt teakdekk til en HR49, koster i dag 800 000,-. Takstmannen jeg hadde med meg når jeg tittet på denne sa at teakdekket på den (86 modell) var av så mye bedre kvalitet opprinnelig, at det du bare kan drømme om å finne sånt på båter som er produsert etter 2000. 

Jeg takker for tilbakemeldingene og tips og råd, men jeg har allerede bestemt meg for en del forutsetninger som ikke harmonerer så godt med dine synspunkter og innspill. Det betyr ikke at dine innspill og synspunkter er feil, bare at de ikke passer inn i de forutsetningene jeg har for en seilbåt. Skulle jeg hatt en helgecruiser for familien ville jeg tenkt helt annerledes, og ganske identisk med deg, tror jeg. Jeg er en eventyrer :)

Jeg er selv svak for Orustbåter, men tror i likhet med de fleste andre her at moderne serieproduserte båter har tatt kraftig innpå kvalitetsmessig. Som de andre skriver blir jo heller ikke en Volvomotor eller en seldenrigg bedre hvis den står i en Najad en i en Bavaria. Hvis du har en gitt sum å handle for får du vel ca 20 år nyere båt ved å velge en modern serieprodusert båt. For en båt å bo i ville jeg forsikret meg om at den har sandwichskrog og dekk samt sett på nøye løsningene ombord. For eksempel kan det føles OK å halv-sitte å dusje under ferien, men i lengden er slike ting irriterende.

Kallethekid skrev 2 minutter siden:

Jeg er selv svak for Orustbåter, men tror i likhet med de fleste andre her at moderne serieproduserte båter har tatt kraftig innpå kvalitetsmessig. Som de andre skriver blir jo heller ikke en Volvomotor eller en seldenrigg bedre hvis den står i en Najad en i en Bavaria. Hvis du har en gitt sum å handle for får du vel ca 20 år nyere båt ved å velge en modern serieprodusert båt. For en båt å bo i ville jeg forsikret meg om at den har sandwichskrog og dekk samt sett på nøye løsningene ombord. For eksempel kan det føles OK å halv-sitte å dusje under ferien, men i lengden er slike ting irriterende.

Jeg tar med meg alle tilbakemeldingene! Godt poeng! 

Hva tror du er grunnen til at man får en 20 år nyere båt til samme pris? Det må jo gå på bekostning av noe? 

Ida Marie III skrev Just now:

Rasjonell drift...

Enig i at det er en faktor som spiller inn, men jeg er av den oppfatning at kvalitet også er en medvirkende faktor. Det er en grunn til at det er noen ting man ikke handler på Biltema ;)

Hvorfor velge mellom kvalitet eller moderne båt?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148298976

Andre båter:

X-Yachts er et av de beste verftene som bygger "moderne båter"

https://www.blocket.se/goteborg/X_Yachts_412_MkIII__2003_85549555.htm?ca=11&w=3

Malö er bedre en HR og Najad:

https://www.blocket.se/stockholm/Malo_36_2000_85539856.htm?ca=11&w=3

Hvilken størrelse tenker du?

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 4 minutter siden:

Hvorfor velge mellom kvalitet eller moderne båt?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148298976

Andre båter:

X-Yachts er et av de beste verftene som bygger "moderne båter"

https://www.blocket.se/goteborg/X_Yachts_412_MkIII__2003_85549555.htm?ca=11&w=3

Malö er bedre en HR og Najad:

https://www.blocket.se/stockholm/Malo_36_2000_85539856.htm?ca=11&w=3

Hvilken størrelse tenker du?

Moody så lekker ut! Selv om hvitt skinn ikke er det som passer en som meg aller best, med tanke på at det neppe er like hvitt etter en sommer i mitt eie :rolleyes: Den skal jeg absolutt lese meg mer opp på, takk for tips! 

X-Yachts har jeg også sjekket ut litt. Virker som det er morsommere båter og seile enn HR og Najad feks, men kanskje ikke like solide? 

Hva begrunner du det med at Malö er bedre enn HR og Najad? Vil ikke være noe kranglefant, men viktig for meg å veie tilbakemeldinger opp mot hverandre, og da må jeg legge personlige meninger til side, hvis ikke blir jeg aldri noe klokere :) 

Båten må være 34 fot eller større, det er den eneste preferansen jeg har foreløpig. Jeg har tatt kystskipperen, så er klar for alt :D 

Bobåt i det prisleiet:

du vil ha ståhøyde i mest mulig av båten. Køyene skal være lange nok. I salongen vil du ha minst en benk der du kan sove middag, utstrakt. 

Dusjløsning må være skuddsikker, et greit avlukke og gode luftemuligheter. Gjerne to bad. Ett for å tørke klær. Gjerne med avfukter. Store nok vanntanker og septik. 

Ei god bysse for å lage mat, benkeplass for matlaging og oppvask. Stor kjøleboks og gjerne fryserom. 

Båter kan etterisoleres innvendig med skrogisolasjon. Maritim.no har, men koster en del. Spørs om du vil plukke ned pen orust innredning for å isolere. 

Cockpitkalesje: båten blir mye større og mye tid vil tilbringes i cockpit. Salong nr 1. ? 

og ikke minst, styr unna teakdekk. Kjøp heller en båt uten teakdekke og legg syntetisk teak. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Eureka skrev 4 minutter siden:

Bobåt i det prisleiet:

du vil ha ståhøyde i mest mulig av båten. Køyene skal være lange nok. I salongen vil du ha minst en benk der du kan sove middag, utstrakt. 

Dusjløsning må være skuddsikker, et greit avlukke og gode luftemuligheter. Gjerne to bad. Ett for å tørke klær. Gjerne med avfukter. Store nok vanntanker og septik. 

Ei god bysse for å lage mat, benkeplass for matlaging og oppvask. Stor kjøleboks og gjerne fryserom. 

Båter kan etterisoleres innvendig med skrogisolasjon. Maritim.no har, men koster en del. Spørs om du vil plukke ned pen orust innredning for å isolere. 

Cockpitkalesje: båten blir mye større og mye tid vil tilbringes i cockpit. Salong nr 1. ? 

og ikke minst, styr unna teakdekk. Kjøp heller en båt uten teakdekke og legg syntetisk teak. 

Hvilke båter vil du anbefale med de preferansene? Heldigvis er jeg bare 173 cm :D 

Eureka skrev 4 minutter siden:

Bobåt i det prisleiet:

Dette var gode råd spør du meg, uansett gammelt eller nytt. Særlig det med teakdekk. Det kan fort koste mer enn det smaker.

Kan kanskje plusse på at skikkelig opplegg for strøm er et must. Du kommer nok til å ligge på landstrøm hele tiden, så det må være i orden. Og fint å ha noen 220v uttak plassert rundt omkring..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Malö har aldri vært like serieprodusert som Hallberg Rassy og Najad. Håndverket har vært på høyere kvalitet (ikke i de første årene). Malö er også en bedre "seilbåt" en de to andre, med mer moderne undervannskrog og rigg.. (Nå har Najad og HR pøst ut moderne båter, men nå tenker jeg eldre modeller). Interiøret i Malö er også solid mahogny, istedenfor finér som er ofte på de to andre.

Sitat Cruisingworld:

Something nice about the Malo: You can go from ''racing'' mode to the all-buttoned-up ''cruising'' mode in about 10 minutes.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 9 minutter siden:

Malö har aldri vært like serieprodusert som Hallberg Rassy og Najad. Håndverket har vært på høyere kvalitet (ikke i de første årene). Malö er også en bedre "seilbåt" en de to andre, med mer moderne undervannskrog og rigg.. (Nå har Najad og HR pøst ut moderne båter, men nå tenker jeg eldre modeller). Interiøret i Malö er også solid mahogny, istedenfor finér som er ofte på de to andre.

Sitat Cruisingworld:

Something nice about the Malo: You can go from ''racing'' mode to the all-buttoned-up ''cruising'' mode in about 10 minutes.

Spennende! Dette virker som noe for meg :) Det at det er så få båter til salgs, pleier også og være en god indikator på at det er et bra produkt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...