Jump to content

Seilbåt som bobåt - Hvilke kvaliteter verdsetter dere?


båtboer1

Recommended Posts

Totalkostnaden over levetiden for en slik orustbåt blir jo høy. Men for en som er på jakt etter en bruktbåt så gjelder det å finne en båt hvor tidligere eiere har brukt ufornuftig mye tid og penger på vedlikehold og oppgraderinger...

 

Så kan man også spekulere i hvor mye båt det er igjen i en masseprodusert båt når den nærmer seg 30år. Og er det i hele tatt noen som er interessert å legge penger og tid i å holde disse båtene flytende? 

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

 

Så kan man også spekulere i hvor mye båt det er igjen i en masseprodusert båt når den nærmer seg 30år. Og er det i hele tatt noen som er interessert å legge penger og tid i å holde disse båtene flytende? 

Her er du vel inne på sakens kjerne.

Dagens båter produseres med samme levetid som alt annet i samfunnet.

I disse miljøverntider, har vi skapt ett bruk og kast samfunn, der det meste produseres med en levetid på maks 10 år.

Derfor produseres båtene og utstyret med en stadig dårligere kvalitet.

Det er jo ulogisk å produsere dyrt utstyr til gjenstander som bare skal vare i 15 år.

 

 

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 13 minutter siden:

I disse miljøverntider, har vi skapt ett bruk og kast samfunn, der det meste produseres med en levetid på maks 10 år.

Derfor produseres båtene og utstyret med en stadig dårligere kvalitet.

Det er jo ulogisk å produsere dyrt utstyr til gjenstander som bare skal vare i 15 år.

Har du eksempler på seilbåter som skal skrapes etter 15 år? Denne påstanden er en av de mest spesielle jeg har lest på forumet her i år.

 

For 30 år siden ble seil og tauverk byttet når båten var ca 15 år. Det samme skjer nå. Det er mer dilldall i dag enn for 30 år siden, så litt mer vedlikehold. Men bytter en seil, tau og elektronikk er en 15 år gammel seilbåt ganske bra. Ville ha byttet overmadrass også, men det gjelder uansett hvor gammel båten er.

Link to post
Share on other sites

Det er noe der som ikke rimer. Seil ble stort sett laget av bomull, eller andre organiske materialer. Tau likeså. Fikk du et 10 år gammelt seil, var det som regel utblåst og råttent.  Lystbåter burde være på sjøen innen St Hans, og ute av vannet igjen i slutten av september. Når det gjelder båt, var det meste dårligere før i tiden. Selv en nyere, billig seriepridusert båt holder generelt lenger. Unntak finnes naturligvis.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 38 minutter siden:

Har du eksempler på seilbåter som skal skrapes etter 15 år? Denne påstanden er en av de mest spesielle jeg har lest på forumet her i år.

 

Det er ingen som har sagt at de skrapes etter 15 år.

Om 15 år vil folk vegre seg mot å kjøpe disse som bruktbåter.

Grunnen til det, er at det vil koste for mye å få de oppgradert.

Fremtidens båtkjøpere vil også mene at en 15-20 års gammel båt, er utdatert.

Mest sannsynlig vil også dagens billigbåter, bli enda billigere.

 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 2 timer siden:

 kan man også spekulere i hvor mye båt det er igjen i en masseprodusert båt når den nærmer seg 30år. Og er det i hele tatt noen som er interessert å legge penger og tid i å holde disse båtene flytende? 

 

Aner jeg snobb? Du kan søke på Maxi som var den tidens Bavaria. Samme hylekoret fra snobben den gang, de seiler og har bevist sin soliditet samt de er fremdeles populære i bruktmarkedet i dag.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 36 minutter siden:

 

Det er ingen som har sagt at de skrapes etter 15 år.

Om 15 år vil folk vegre seg mot å kjøpe disse som bruktbåter.

 

 

Så de som prøver å selge seilbåt eldre enn 2004 modell har ett problem? Du vet det ikke stemmer, ikke sant :-)

 

Men greit, det nærmer seg helg så litt humor kan en jo koste på seg. 

------------

Matematikk er merkelig logisk. Om en kjøper en "preimumbåt" til 3-4 ganger prisen av en vanlig båt, pluss at en må bruke ekstra mye på vedlikehold, for det skal også være av premium kvalitet. Og planen er å selge båten så dyrt som mulig, gjerne 3-4 ganger normalpris ifht en vanlig og tilsvarende båt, men man har uansett tapt sinnsykt med penger fordi båten var tross alt veldig dyr som ny. 

 

Hvordan kan bruktkjøp av en sånn båt plutselig bli lønnsomt? En betaler først langt mer enn normalpris for en utdatert og gammeldags båt, som fortsatt krever "premium" vedlikehold. Så da sitter man igjen med en kjempegammel båt som man har betalt kjempemye for og som koster enda mer å vedlikeholde for nå er hele båten haug- gammal. 

 

"Show me the money!" :-) Hvordan kan det være lønnsomt å kjøpe en gammel, utdatert og overpriset "premiumsbåt"? Som en sier i gangsterfilmer, "Money talks, bullshit walks" ;-) 

Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Barbaria said:

 

Aner jeg snobb? Du kan søke på Maxi som var den tidens Bavaria. Samme hylekoret fra snobben den gang, de seiler og har bevist sin soliditet samt de er fremdeles populære i bruktmarkedet i dag.

 

 

Jeg har selv ikke noe "premium" båt, men kan likevel forstå at folk velger det. Ellers er det mange båter fra 70 og 80 tallet som nå har verdi som i praksis er lik 0. De ligger kanskje ut for 10-20.000 på finn og disse er ikke lette å bli kvitt. Dog er disse gjerne mindre båter som mange har hektet en påhenget på slik at man trenger å bruke mye mer enn båten er verdt på ny motor. Dagens masseproduserte båter vil også trenge en ny motor en gang. Og andre tunge investeringer som jeg tviler på at folk er villig til å investere.

 

Ellers til Pinkvin: Hvis man kjøper en ny HR og beholder den 15år, så vil man selvfølgelig tape mye mer penger enn for Bavaria som kostet halvparten. En dyr båt faller fortere i pris enn en rimelig. I alle fall mål i kroner og ører. Det betyr ikke at det samme er tilfelle for alle bruktbåter. For en gitt båt til feks 400.000 så er det ikke sikkert at HRen (som er eldre) taper seg mer i pris enn en Bavaria til 400.000. Fordelen med brukte premium båter er at de oftere enn for andre båter er eid av entusiaster som har brukt alt for mye tid og penger på båten sin. Hvis forrige eier brukte like mye penger på teakdekk som båten i utgangspunktet er verdt, så er det til din fordel som bruktbåtkjøper.   

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 13 minutter siden:

 de som prøver å selge seilbåt eldre enn 2004 modell har ett problem? Du vet det ikke stemmer, ikke sant :-)

 

Du bør lese hva som blir skrevet og slutte med å se gamle gangsterfilmer.

Du må forholde deg det faktum at det blir stadig færre som vokser opp i en garasje eller er flink med praktiske gjøremål.

 

Fortsetter utviklingen slik som i dag, er det vel ikke en feil påstand, at om 15 år vil mange vegre seg for å kjøpe 15 år gamle bruktbåter.

Det er vel derfor stadig flere, kjøpe nye småbåter.

 

Så tilbake til trådstarter.

Jeg har selv en 43 fots seilbåt som jeg og min bedre halvdel bodde i, i hele 2,5 år.

En såkalt kjellerbåt, med gode seilegenskaper

 

Skal du bare bo i båten kan du kjøpe hva som helst, så lenge den flyter og er tett.

Det spiller ingen rolle om det er seil eller motorbåt.

 

Det viktigste jeg gjorde for å få ett komfortabelt innemiljø, var å installere en fastmontert rotasjonsavfukter som jeg koblet inn på varmluftslangene.

Når det var minus 8-10 grader, gikk diesel varmeren 24 timer i døgnet.

Slo du den av, var det kaldt etter 10-15 minutter.

Dersom du vil ha enda bedre bokomfort, bør du kjøpe en isolert stål eller aluminiumsbåt.

 

Jeg føler at jeg har bodd såpass lenge i båt at jeg kan si, at å bo i båt er oppskrytt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dyre og påkosta båter er helt topp det, og mange, inklusive meg selv, drømmer nok av og til om en eller annen "premiumbåt", eller båt som er langt utenfor det budsjettet man faktisk har. Hvilke båter man liker er ikke rasjonelt eller økonomisk, heldigvis :-) 

--

Og ja, jeg tar det regnestykket med at en entusiast med penger nok kan ha brukt veldig mye på en båt, men må ned i pris uansett for å få den solgt, det kan en oppleve i alle prisklasser. 

 

Når vi er nede i 400 tusenklassen sammenligning mellom en gammel HR og en "nyere" Bavaria så er vi også nede i småpenger, sånn relativt sett, i hva prisforskjellen vil være mellom de båtene når de skal selges om 10 år. 

 

Men greit, la oss ta en rask sjekk på finn.no

 

Bavaria i prisklassen 380-430 000,- Da popper det opp tre båter, 30 fot fra 2007, en på 32 fra 2004 og en på 36 fra 1999. Altså fra akkurat 20 til 12 år gamle og 30 til 36 fot, fint fordelt :-)

 

Samme prisklasse og HR, ett treff, en 37 år gammel HR 312 som sikkert er "helt ok". Men den ser... gammel ut, og også litt slitt ut, som er naturlig for den er gammel. 

 

Jeg er overbevist om at 99,9% av markedet ikke engang inkluderer 1980 tallet i sine søk når de skal ha seg "ny" seilbåt. Men klart, det finnes sikkert en kjøper for denne båten også, det gjør som regel det når en først blir enig om pris ;-) 

 

Selv elsker jeg linjene til 70 og 80- tallsbåter. Jeg er en av de som også trives svært godt i en "kjeller" med innredning fra Orust og en cockpit som er så trang at den fungerer godt når en seiler, men elendig i havn osv. Jeg drømmer faktisk om å selge båten vi har om ikke så lenge og kjøpe en mindre båt, da kunne jeg godt tenkt meg en linjelekker "klassiker" på et par og tredve fot. Små og gamle HR har ikke den appellen på meg, det er vel noe av det styggere fra perioden, i mine øyne, sammen med en del av Maxi båtene, men det er en annen debatt ;-)

 

Men så kommer fornuften snikende, særlig når jeg ser hvor mye moderne båt en får for pengene i dag. Samtidig gis 80- tallere så og si bort på finn nå. 

 

Men en liten 37 år gammel Halberg Rassy, med teakdekk som holder i hvor mange år til, en motor som holder i hvor mange år til, tanker som er håpløse å bytte som holder i hvor mange år til.. og de 1001 tingene en ikke helt har kontroll på som straks er 40 år gamle. 

 

Alle skjønner at jeg får ett bedre liv om jeg kjøpte den 2007 Bavaria 30 som ble solgt så kjapt. Og de nye 30 foterne fra Bavaria ser jo bra ut også ;-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 5 minutter siden:

 

Du bør lese hva som blir skrevet og slutte med å se gamle gangsterfilmer.

Du må forholde deg det faktum at det blir stadig færre som vokser opp i en garasje eller er flink med praktiske gjøremål.

 

Fortsetter utviklingen slik som i dag, er det vel ikke en feil påstand, at om 15 år vil mange vegre seg for å kjøpe 15 år gamle bruktbåter.

 

 

Da er vi helt enige. Kjøpe nyest mulig båt for pengene. 

 

 

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Pinkvin said:

 

Men en liten 37 år gammel Halberg Rassy, med teakdekk som holder i hvor mange år til, en motor som holder i hvor mange år til, tanker som er håpløse å bytte som holder i hvor mange år til.. og de 1001 tingene en ikke helt har kontroll på som straks er 40 år gamle. 

 

Vi er jo helt enig i at dummeste båtkjøpet du kan gjøre er å kjøpe en 37-år gammel hr med original motor og dekk :) 

 

Ellers skal jeg innrømme at jeg ikke følger markedet så godt. Båten jeg altså ser for meg er en premiumbåt hvor motor, dekk, seil etc er av nyere dato. Hvis den koster det samme som en fabrikkny bavaria av samme størrelse, så ville jeg sikkert valgt Bavaria. Men koster den like mye som en 10 år+ gammel Bavaria som er helt original, så ser det annerledes ut. Hadde ikke været vært så fint skulle jeg tatt meg en økt på Finn :)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påberope meg å ha peiling, men har jo selv gjort meg noen tanker. Jeg har noen ønsker og krav som ikke nødvendigvis du har, men noe er likt.

 

MIN våte drøm er en Nauticat 44. Og her er hvorfor: 

-Finskbygd kvalitet, solid og gjennomført. 

-Romslig akterkabin, et bra «soverom» er gull verd når man skal bo lenge. 

-Jeg vil ha innvendig og utvendig styreposisjon. Men dekkshuset på Nauticat appellerer ihvertfall til meg, store vinduer og fin salong oppe er jo flott, og så kan man jo trekke ned i kjelleren hvis man føler for det. Skal man bo lenge i båt eller dra langt i uvisst vær er det greit å ikke bare kunne velge mellom «ute» eller «kjelleren». 

-god dekksplass med solide rekker er gull i mine øyne. 

-Har kikket på et par, en 36 og en 38. Begge hadde god ståhøyde for meg (174) overalt, og med oljeovn hadde eierne enkelt utvidet sesongen til helårs. 

-alt etter første eiers ønsker er noen eksemplarer ekstra isolert, og med isolervinduer. 

-om du ikke har stor familie finner du fine eksemplarer 33-38 fot. 44 innenfor ditt budsjett er i grenseland, og blir kanskje litt «overkill» om du er alene. 

 

Om du ikke allerede har tittet, så anbefaler jeg å se nærmere på om disse båtene kunne være noe for deg. Det virker på meg som at eierne vanligvis beholder båtene lenge, og det tar jeg som et godt tegn. 

 

Lykke til. Jeg selv holder enda på å spare?? 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Går eldre Nauticat og langtur i hop? 

 

Jeg skal ikke skryte på meg en Nauticat, men jeg har en Finnsailer fra 1976. De ble kjøpt opp av Nauticat og noen av de tidligere modellene  til Nauticat er Finnsailere med nytt navn. Det er en gammel Finsk båt av vannvittig kvalitet. Denne båten har vært to ganger rundt jorden og en sesong på svalbard. Så ja, man kan seile langt med dem. De seiler ikke fort, men komfort kan de.

 

Blir ikke ofte valget slik, sportsegenskaper mot komfort.

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 1 time siden:

 

I dag bør enkelte ta seg tid og evt. råd til å lese siste nummer av Seilmagasinet, som dreier seg om moderne båtdesign, etter alle skadene i forbindelse med Skagen race.

 

Har ikke råd ettersom jeg har brukt alle penger på vedlikehold av gammel båt.

Leste noen ord om skrogvinduer som falt ut gratis. Kjenner til problemer fra min HR. Det falt ikke ut, men lakk. Ramma til vinduet korroderte så det ville falt ut etterhvert

 

Link to post
Share on other sites

Hvordan er sammenligningen med Fastnet Race 79?

Der var det mange fryktelige skader og dessverre også dødsfall - så ingen sammenligning forøvrig, men det kan jo være lærdom, spesielt om det er andre skader nå enn i 1979

 

Fastnet var vel opp i styrke 10, har sett flere som snakket om styrke 9 opp mot 10 i Skagen.(Usikker på om det er riktig)

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, om Nauticat seiler fort eller ikke strides vel de lærde om. 

 

Etter det jeg har fått sjekket og spurt meg fram til så er vel konklusjonen at de i sitt konsept seiler greit. Ingen lettvindsbåt, trenger litt vind for å lokke 10-15 tonn båt avgårde. Og er heller ikke spesielt god på skarpt kryss. Men som turseilere rapporterer eierne jeg har snakket med om gode seilegenskaper. Med litt frisk vind seiler jeg vel så fort som for motor sa han ene, han gjorde ca 7 knop for motor på 1400 omdr.

 

Men det med komfort og trygghet er det som er satt i høysetet. De er påtruffet rundt omkring i hele verden, selv om kanskje de mest eventyrlystne trekkes mot andre konstruksjoner. 

 

Har forøvrig bitt meg merke i at de som oftest klager på seilegenskapene hos Nauticat er de som ikke er eiere eller har prøvd. 

 

Men for all del, har aldri seilt i en. Bare lest og prøvd å finne ut mest mulig (ettersom jeg tiltrekkes av de selv).

Redigert av Stefanesai (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder moderne masseproduserte seilbåter, så er vel det en sak med to sider.

 

Når man masseproduserer så går man ned i dimensjon og materialkostnad så langt som det kan la seg gjøre. Ett av flere resultater av dette ser ut til å være at mange moderne seilbåter ikke lengre tåler å bli lagret på land på grunn av at det kan medføre en overbelastning av skroget:

 

https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=50299

 

En annen side ved saken, det er jo at når man produserer veldig mange båter, så får man et meget stort erfaringsmateriale, slik at man kan korrigere for feil.

 

På den annen side - Hvis man formulerer problemstillingen slik: Hva har framtiden foran seg, et grovt dimensjonert skrog i holdbart materiale eller et litt mer "optimalt" dimensjonert skrog i samme materiale? 

Man skal vel ikke se bort fra at man i "framtiden" kan komme til å vektlegge "forventet framtidig levetid".

 

Skulle det være utenkelig at et plastskrog skulle kunne ha for eksempel 2-3 ganger så lang levetid som et annet?

 

Må ellers en såkalt "premium båt" nødvendigvis ha et "premium vedlikehold" eller kan det være like gunstig å gjennomføre det vedlikeholde som er nødvendig for å oppnå "optimalisert for levetid i forhold til kostnader" ?

Graden av teknisk kompleksitet og praktisk mulighet for teknisk komplisert vedlikehold kan vel også variere. Hvordan går man for eksempel fram for å reparere oppsprekkinger i denne strukturen? :

https://www.seilmagasinet.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=50066

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...