brs Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Til TS. Du spør etter råd men tror du har allerede bestemt deg. Link to post
marionette Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Har selv en 1986 båt. Selvfølgelig isolerer diverse skrogløsninger omtrendt null og nix. Enkle fysikk. Ville selv uten tvil valgt en moderne båt uten teakdekk hadde jeg hatt pengene . Ny bil, ny båt, sier seg selv hva som er mest komfy kontra gammelt. Gammelt trevirke type mahogny , teak etc er latterlig overvurdert. Alt er finer uansett foruten lister. Helt greit, men nye lyse båter det er greia. HR og lignende skal ha de er ganske voluminøse inni sammenlignet med andre eldre båter, men gamle båter er altfor høyt priset mener jeg. En god diesel ovn koster deg 15k, og som folk sier, vintermatter type glava er flotte greier i havn Link to post
pacuare Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Halberg Rassy er fantastiske båter. Men til bobåt er budsjettet ditt en million for lite. Du får en 34 foter hvis en ikke skal ha en gammel båt. Gamle båter er trange, og alt utstyr er gammelt. Båten under er den på finn jeg ville satt som billigste bobåt fra HR. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149882379 HR er vel båten man kjøper når en har så mye penger at en kjøper det man vil ha, etter å ha prøvd veldig mye annet. De nye HR34 er herlige båter for to personer på sommerferie. Men som bobåt vil de aller fleste sette pris på litt mer plass. Link to post
Eureka Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Jeg har ikke spesifik båtanbefaling. Jeg har bodd i min comfort 30 i 6 måneder, i havn, og da skiller det seg ut hva man setter pris på ? men jeg hadde nok godt for en "nyere" masseprodusert båt. Keep it simple. Beneteau, Bavaria etc , rundt 40 fot. Du skal jo finne en ok helårs båtplass også, det kan for mange være utfordrende. Og så må du se litt på kartet i ditt nærområde, hvor dypt vil du den skal stikke og hva er høyden på broer du vil under. Mange ting å ta hensyn til. Så er det motor rigg og seil som helst bør være bra. Kommer du til å ha tilgjengelig lagringsplass på land? Så har du dette med klesvask... Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 brs skrev 8 minutter siden: Til TS. Du spør etter råd men tror du har allerede bestemt deg. Har hvert fall bestemt meg for hva jeg IKKE vil ha MALÖ som jeg fikk tips om, er absolutt noe som er i den klassen jeg har vært på utkikk etter og ikke har sjekket enda, så absolutt ikke landet noen beslutning om merke enda, kun i hvilken "liga" jeg vil operere i :) Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 marionette skrev 13 minutter siden: Har selv en 1986 båt. Selvfølgelig isolerer diverse skrogløsninger omtrendt null og nix. Enkle fysikk. Ville selv uten tvil valgt en moderne båt uten teakdekk hadde jeg hatt pengene . Ny bil, ny båt, sier seg selv hva som er mest komfy kontra gammelt. Gammelt trevirke type mahogny , teak etc er latterlig overvurdert. Alt er finer uansett foruten lister. Helt greit, men nye lyse båter det er greia. HR og lignende skal ha de er ganske voluminøse inni sammenlignet med andre eldre båter, men gamle båter er altfor høyt priset mener jeg. En god diesel ovn koster deg 15k, og som folk sier, vintermatter type glava er flotte greier i havn Takk for tilbakemeldingen. Jeg jobber i byggebransjen, blant annet med isolering og kan et og annet om densitet og varmekonduktivtet. At det er omtrent null og nix er jeg ikke helt enig i. Jeg er ikke ute etter det som er mest komfy, da hadde jeg spurt om det. Det samme med om jeg ønsket en lys båt. Jeg er også opptatt av klima og og miljø, det burde jeg kanskje sagt noe om i innledende post. Derfor er alternativer til det å fyre seg i hjel med en dieselovn å foretrekke :) Link to post
lundberg Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Om du inte har något i mot o importera så är Amel värt o titta på. Byggda för o bo i o utan teakdäck o annat tjafs. Iof så får du en gammal båt för 1.5mil men de är oftast gott hållna. Så fins det ju en relativt känd Youtube kanal som visar framm både för o nackdelar ang båtmerket Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Hva tenker dere om denne? https://www.finn.no/150325972 Link to post
nie Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 båtboer1 skrev 19 minutter siden: Jeg jobber i byggebransjen, blant annet med isolering og kan et og annet om densitet og varmekonduktivtet. At det er omtrent null og nix er jeg ikke helt enig i. Vi er vel flere som jobber i byggebransjen og akkurat det er dessverre ingen garanti for god kunnskap innen isolering og bygningsfysikk. Laminat har høy varmeledningsevne og isolerer dårlig. Om tykkelsen på laminatet dobles, er isolasjonsevnen fortsatt dårlig. Det blir litt som 1 x 0 = 0. 2 x 0 er fortsatt 0 :-) Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 nie skrev 2 minutter siden: Vi er vel flere som jobber i byggebransjen og akkurat det er dessverre ingen garanti for god kunnskap innen isolering og bygningsfysikk. Laminat har høy varmeledningsevne og isolerer dårlig. Om tykkelsen på laminatet dobles, er isolasjonsevnen fortsatt dårlig. Det blir litt som 1 x 0 = 0. 2 x 0 er fortsatt 0 :-) Aldri sagt noe på at isolasjonsevnen i en båt er dårlig ? Heller ikke sagt noe på at 1x0 = 0 og 2x0 = 0 ? Link to post
seilfred Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 båtboer1 skrev 10 minutter siden: Hva tenker dere om denne? https://www.finn.no/150325972 OE båtene er fantastiske båter, og holder ofte høy byggekvalitet. Men dette er båter som skal brukes. Dette er en 38foter, men den er ikke på langt nær så romslig som en moderne 38foter. Hvis du seiler mye og langt er det en kanon båt, men jeg forstår det vel sånn at det ikke nødvendigvis er tilfellet... Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
pipe Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 (redigert) Er den en sånn kvalitetsbåt du prater om? Byttet "halve båten"etter 12 år inkludert teakdekk og motor. Ja ja nå er de snart 12 år igjen . Ellers tror jeg svært få ønsker å bo på ett slik dystert sted som nedi den kjelleren der. Greit nok på sommeren da man sitter ute men tre måneder under dekk til vinteren vil få alarmen på psykisk helsevern til å gå Redigert 23.Juni.2019 av pipe (see edit history) Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 seilfred skrev 1 minutt siden: OE båtene er fantastiske båter, og holder ofte høy byggekvalitet. Men dette er båter som skal brukes. Dette er en 38foter, men den er ikke på langt nær så romslig som en moderne 38foter. Hvis du seiler mye og langt er det en kanon båt, men jeg forstår det vel sånn at det ikke nødvendigvis er tilfellet... Ikke med det første, men det er jo planen på sikt :) Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 pipe skrev 1 minutt siden: Er den en sånn kvalitetsbåt du prater om? Byttet "halve båten"etter 12 år inkludert teakdeak og motor. Ja ja nå er de snart 12 år igjen . Ellers tror jeg svært få ønsker å bo på ett slik dystert sted som nedi den kjelleren der. Greit nok på sommeren da man sitter ute men tre måneder under dekk til vinteren vil få alarmen på psykisk helsevern til å gå Jeg spurte hva dere tenkte om denne jeg, og dine uttalelser må mildt sagt karakteriseres som rimelig bombastiske? Vedlikehold er jo nøkkelen uansett hva du eier, alt går i stykker om man ikke tar vare på det ? Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Jeg ville hatt en båt tett fra toppen, uansett vær og temperatur. Tette vinduer som ikke kondenserer. Ikke teakdekk. Superisolert, så jeg slipper Glava. Varm, tørr, godt ventilert. Lys og vennlig innvendig. Slippe å ligge i boblehavn, båten må tåle is, orker ikke å høre boblinga. Hvilke båter tilfredsstiller kravspesifikasjonen? Det må bli en Hulda. Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 OE, en er en god båt men sett sammen med konkurrentene faller den litt igjennom IMO. Her er en dyrere, men også bedre båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=138342367 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146835148 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144617186 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150547486 OE, er ingen dum båt, men det finnes så mange bedre alternativer. Jeg er en slags gjest Link to post
seilfred Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 enslagsgjest skrev 53 minutter siden: OE, er ingen dum båt, men det finnes så mange bedre alternativer. Ja, det var vel også det jeg mente å si. Til å bo i er den ikke den mest opplagte. De smale klassiske linjene gjør at du mister en del plass spesielt i akter. I stiv kuling på Atlanterhavet ville jeg heller vært i den enn mange andre båter... Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Her om noen som har gjort seg noen erfaringer med oe38’rn: http://www.seilturen.no/default.asp?uid=37&CID=37 Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Framtia Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 Her er noen viktige kvaliteter synes jeg: Størst mulig plass og ståhøyde (40fot+) Store tanker (vann, septik) God sofa og gode senger Egen dusjnisje om du skal dusje mye ombord Enkel adkomst gjennom cockpit tett og robust (unngå teakdekk, skjulte kanaler under dekk for løpende rigg, gjennomgående mast) båt som ikke klukker (bølger som skvalper under akterspeilet) ville valgt moderne båt (ikke nødvendigvis ny, men ikke 15-20 år gammel eller eldre) en som lukter godt... Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: OE, en er en god båt men sett sammen med konkurrentene faller den litt igjennom IMO. Her er en dyrere, men også bedre båt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=138342367 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=146835148 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144617186 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150547486 OE, er ingen dum båt, men det finnes så mange bedre alternativer. Må innrømme at jeg mest ser fire veier til massive utgifter. Den eneste båten som er av noenlunde ny dato ser ut som den er fra 1968, en er vel knapt en seilbåt og uansett vinner en bryggemesterskapet i teakdekk. Men klart, drømmen om å vedlikeholde vil antagelig bli oppfylt, til fulle. ;-) Link to post
båtboer1 Svart 23.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 https://www.finn.no/145293459 Innspill på denne? Kan jo være en sted å starte i alle fall ? Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 @Pinkvinvedlikehold er det alltid med båt, men hvorfor ikke ha vedlikehold med stil (Swan) Var bare ment som alternativer til OE. Ikke nødvendigvis det beste alternativet for TS, men båter jeg ville vurdert istedenfor den. @båtboer1 Ser bra ut den. Noenlunde ny motor (minus at det er volvo). Furuno navigasjonsutstyr er pluss selv om det er gammelt. Får et godt inntrykk av annonsen. Vær obs på tilstanden til teakdekket. Pass på hvis det er balsakjerne i dekket. Jeg er en slags gjest Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 båtboer1 skrev for 10 timer siden: ....... Finnes det andre merker som er i samme klasse som Hallberg Rassy og Najad, som jeg bør vurdere? Tips tas i mot med stor takknemlighet :) Du finner ikke noe i samme klasse som Najad men du kan kikke på Malö HR Forgus Sweden Yachts Regina Linjett Fantasi (om du finner noen) de er i en klasse for seg selv S/Y Gunga Din Link to post
Sun Flyer Svart 23.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2019 (redigert) Denne tråden er et typisk eksempel på at båtvalg handler mye mer om følelser enn fornuft. Jeg tror denne kan være verdt å sjekke ut for trådstarter. Kjenner selger og den er påkostet og veldig godt vedlikeholdt. En akkurat sånn båt ts er ute etter ifølge beskrivelsen. Seiler bedre enn tilsvarende år najad/hallberg rassy, sandwich i både skrog og dekk, godt holdt teakdekk. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=148685535 Men; selv ville jeg ikke valgt den. Av de samme grunnene som andre er inne på. Som sammenhengende båtboer i 4 forskjellige båter siden 2003 vet jeg hva jeg snakker om. Den nåværende båten er en Lagoon 380 katamaran som jeg ikke ville byttet ut med noe annet konsept. Redigert 23.Juni.2019 av Sun Flyer (see edit history) Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Steini Svart 24.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2019 Me budde i vår 2005 bavaria 42, for å teste ut det å bu ombord. 2 voksne og eit barn på 3-4 år. Du har nok sikkert andre kriterier en oss, men dette var våre viktige ting. Da me bur i Norge, og farter rundt heile året, ville eg ha eit "styrehus". for kalde dager. Samt det er jo veldig koseligt å kunne sitte og sjå ut av vinduer, og ikkje berre sitta "nere" uten å kunna sjå noko utenfor, spes når ein ligger til anker i flotte omgivelser. Og siden me er ein liten familie, er det viktig med sikkerhet og gode rekker rundt dekk. Ville gjerne ha store vanntanker og eller watermaker, da det kan vær vanskelig å få tak i vann på vinteren da dei fleste stenger krana. Store dieseltanker var også viktig, så me kan ligga plasser uten landstrøm over lenger tid. Me er glad i å lage mat, så ei god bysse var viktig for oss. Eg kunne godt tenkt meg eit maskinrom med grei plass til å skru, og montere div ting i. 2 bad, slik at ein kan bruke eit til vanlige ting, og bruke det andre som tørkerom osv. Pluss ein har backup om ein dass ryker. God og stor lugar til oss voksne, med ei seng som ein ikkje må krype over partner for å legge seg i. Ein bra lugar til jentungen, med god plass til leker osv. Ein kraftig konstruksjon som tåler litt juling. (skroget) Godt med plass til å bygge inn div ønsket system. (vannbåren varme, div el produkt, lifepo4 batteri osv) God ankervinsj. Truster i baugen, da dette gjer ting ein god del enklare når ein bruker båten aleine. Eg er 192cm så det var også veldig viktig med takhøyde ombord. Fornuftig plass til å montere faste solcellepanel og vindgenerator. Ville også ha ein relativt tung båt, da me var litt lei av slag i baugen når me sku opp mot bølger i bavariaen. Ein god solid motor var også veldig viktig for oss. Plass til å montere klesvaskemaskin og oppvaskmaskin. Mulighet for plass til fryseboks i tillegg til god kjøleplass. Det var jallfall ein del av våre kriterier. Har sikkert gløymt nokon. men men. Me enda jallfall opp med ein mykje eldre båt en bavariaen, hehe. Noko av grunnen til dette, var at me visste at me måtte uansett båt, forandre mykje og oppgradere mykje for at båten sku passe våre behov og ønsker. Så for å få den båten me ønska oss, måtte me ut av landet å handla. Båten blei ein 1983 Nauticat 52, som blei kjøpt på Gran Canaria. Kun produsert 14 stk av denne båten, så var ikkje lett å finna ein. Denne skal etter kvart heim til gamle landet, men fyrst er det litt div som skal fikses og oppgraderest. -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn