Jump to content

Seilbåt som bobåt - Hvilke kvaliteter verdsetter dere?

båtboer1

Recommended Posts

Eureka skrev for 23 timer siden:

Bobåt i det prisleiet:

du vil ha ståhøyde i mest mulig av båten. Køyene skal være lange nok. I salongen vil du ha minst en benk der du kan sove middag, utstrakt. 

Dusjløsning må være skuddsikker, et greit avlukke og gode luftemuligheter. Gjerne to bad. Ett for å tørke klær. Gjerne med avfukter. Store nok vanntanker og septik. 

Ei god bysse for å lage mat, benkeplass for matlaging og oppvask. Stor kjøleboks og gjerne fryserom. 

Båter kan etterisoleres innvendig med skrogisolasjon. Maritim.no har, men koster en del. Spørs om du vil plukke ned pen orust innredning for å isolere. 

Cockpitkalesje: båten blir mye større og mye tid vil tilbringes i cockpit. Salong nr 1. ? 

og ikke minst, styr unna teakdekk. Kjøp heller en båt uten teakdekke og legg syntetisk teak. 

+1

I tillegg burde du ha gode madrasser, dieselvarmer og panelovner. Ryddig strømopplegg med bra batterier og mulighet for å lage egen strøm om den skulle forsvinne på vinteren. Som Erueka sier er byssa viktig siden du skal lage mat her hele året. Soverommet bør være så stort og luftig med mulighet for god ventilasjon for å unngå fukt på vinteren.

Man kan vel se verden utefor i enhver båt med dekkssalong? Vi kan i hvertfall det. Vi kan sitte inne i varmen å seile eller gå for motor. En gang satt vi å sov på nattseilas over Skagerrak, ikke helt som planlagt. Sofaen er nok designet for behagelig.

En viktig ting som ingen nevner er skapplass og skuffer. Alle moderne båter vi har sett på (40 fot +) har veldig lite av det. Både i bysse og til klær. Jeg fatter ikke hvor man skal oppbevare ting nok for 3 uker, så som bobåt må de være håpløse etter mitt syn. Vi har mer skaper og skuffer i vår gamle svenske 34 foter. At nye båter har så gode løsninger er jeg ikke så enig i. Løsninger for hva? Å frakte antall m3 luft i mange rom? Najad er og blir min drømmebåt, men jeg har ikke råd til en som er stor nok! ?

Skal ikke blande meg for mye bort i dette. HR er helt fantastiske båter. Om jeg skulle dratt tre år på langtur og tenkte jeg skulle ned i sørishavet skulle jeg vurdert det. Ville uansett foretrukket det fremfor båten jeg har!

Om man først og fremst kjøper en båt for å bo i er det mindre viktig om båten er HR, Benteau eller Bavaria. Antall fot og alderen på utstyr er viktigst. Gamle seilbåter lagd for hånd har utvilsomt mest sjel og det er lett å bli forelsket - på samme måte som man lett kan forelske seg i et gammelt hus eller en gammel bil.

Men å leve i hver dag eller pendle til jobben i? 

For å si det slik, drømmebilen min er en Bristol 400, men livet blir bedre om jeg pendler i en ny Golf med klimaanlegg, oppvarmet frontrute og gode frontlys. Greit å tenke på ;)

Guest Avmønstret#

Tenker også det er litt sånn "Zen og kunsten å reparere en motorsykkel" aktig. Om trådstarter går inn i det med tanke på å skru, fikse, mekke, vedlikeholde og oppgradere selv med tanke på å lære og så og si forme båten etter egne ønsker fremfor å ville bo i nyest og "nøkkelferdig" båt så forstår jeg trådstarter. 

Og trådstarter har godt budsjett, dvs muligheten til å velge mellom moderne/nytt og "nøkkelferdig", eller gammelt og mikkemekkemakk. Men om jeg gikk for "det gamle" så tror jeg nok at jeg hadde kuttet kjøpsbudsjettet ned fra 1,5 til 1 million og satt av den halve millionen til vedlikehold og oppgraderinger, mer om en ikke er ekstremt "handy" og sikker på å kunne utføre arbeidet med høy kvalitet selv. 

Drømmer selv om en Sweden Yacht eller en Aphrodite 40, men jeg tror som alle de andre skriver her at hvis man må velge mellom en godt brukt 30 år gammel Audi 100 Quattro med V6 motor eller en 3 år gammel Toyota Avensis i god stand så blir valget allikevel enkelt.

Jeg tror jeg har vært litt utydelig på en ting - og det er at jeg på sikt ønsker å seile langt og lenge. Det kan være vanskelig å få både i pose og sekk, så det å starte med en litt nyere båt for å dekke behovene som bobåt og som en introduksjon til seilerlivet, tror jeg kan være lurt. Det negative med nyere båter må sies å være at verditapet er betraktelig større enn på en eldre klassiker.

Jeg ser at mange velger de typene båtene jeg har sansen for HR, Najad, Nauticat, Malø, OE, osv som langturseilere både på forumer, blogger og tilsalgs. Disse er ofte oppgradert med mye utstyr som man trenger på en langturseilas, noe som vil bli betydelig billigere enn å investere i mye dyrt sikkerhetsutstyr på en "naken" båt. 

Katamaraner ser ut som fantastiske bobåter, men i forhold til båtplass er det vanskelig her jeg kommer fra i hvert fall. Og båtplass er vesentlig for en bobåt. 

Veldig mange nevner at teakdekk er en kilde til mange timer vedlikehold, fare for lekkasjer og dyr kostnad ved utskiftning, så det tror jeg at jeg vil prøve å styre unna.

Til tross for at jeg har et budsjett på 1,5 MNOK er det ikke dermed sagt at jeg ønsker å bruke alle pengene på det. Jo mindre penger til båt, jo mer penger til tur. 

båtboer1 skrev 29 minutter siden:

Til tross for at jeg har et budsjett på 1,5 MNOK er det ikke dermed sagt at jeg ønsker å bruke alle pengene på det. Jo mindre penger til båt, jo mer penger til tur.

Mye viktigere med penger til tur, enn fancy båt og kjedelig jobbliv.

Guest Avmønstret#

Ser at det er 7 "moderne" seilbåter fra 42 til 45 fot, den eldste som er fra år 2000 eller nyere  (2 stk fra 2007), i Norge, på Finn.no fra 800 000,- til 995 000,- akkurat nå. 

Om en da feks kjøper en av 2007 modellene, en Dufor 425 Grand Large med mye nytt (seil, spryhood, cockpitkalesje, instrumenter eller Grand Large nr 2, også fra 2007 til 995,-, eller Jennau 43DS fra år 2000 om en vil ha bobåt med dekkshus til 835,-. 

Så ser vi 10 år frem i tid. De to nyeste er da 17 år gamle, begynner å vippe over i "gammelt" og potensielt slitt alt etter hvor mye de er brukt og hva som er byttet. Men fortsatt nye nok til at det meste av originalutstyr faktisk kan være helt ok. Den ene Duforen var allerede mye oppgradert og mye byttet ved kjøp for 10 år siden (i dag). 

At en gammel HR eller Najad i samme prisleiet skal "holde prisen" bedre... ok. Man da har en glatt oversett kostnaden ved å faktisk holde båten. Å holde ett prestisjemerke som Najad eller HR i tipp topp stand så den faktisk holder prisen selv om den er utdatert og gammeldags krever langt mer penger fordi potensielle kjøpere ikke vil godta hverken egenmontering eller noe annet enn aller høyeste standard, særlig om en skal betale "nybåtpenger" for noe så gammelt. En 80 taller vil da være over 40 år gammel. Dvs at absolutt alt som er originalt potensielt er en utgiftsbombe. Rigg, tanker, motor, dekk, innfestninger, absolutt alt. 

Jeg tror det du hevder er en illusjon. Og det er sikkert andre en meg som har sett at enkelte HR og andre "prestisjebåter" har blitt lagt ut på finn til noe nær "vrakpris" de siste årene. Gamle prestisjebåter trenger mye penger for å opprettholdes, når det ikke skjer blir den potensielle utgiften så høy at de ramler helt i gjennom i markedet. Hva koster det å bytte et teakdekk på Orust? 300-400-500 000,-? 

------

Så i 2029 vil jeg kjøpe ny båt og valget står mellom en Dufor Grand Large som er 17 år gammel og fikk betydlige oppgraderinger for 10 år siden, eller en over 40 år gammel "Orustsvenske" fra den myteomspunnende "panserperioden" i glassfiberbåtbygging. Båter som i sin tid skulle tåle fremlengs salto i en orkan og har laminat som er 5 ganger tykkere enn nødvendig ;-)

Duforen kan jeg gå inn i, den gamle svensken må jeg klatre inn i. Vel.. er temmelig sikker på at den gamle svensken sin fordums pakt er glemt både av meg og andre kjøpere og ligger langt nede på finn.no når en sorterer etter pris. 

Jeg synes dette blir for enkelt resonnert, Pinkvin. Det virker som denne orustbåten du snakker om er original fra 80 tallet. Det bør ikke trådstarter kjøpe. Derimot en båt hvor alt det dyre er byttet. Motor og dekk mm. En båt fra 2000 tallet er snart 20 år og det aller meste er sannsynligvis originalt. Hvis man får tak i en orustbåt som er oppgradert de siste ti årene, så vil han faktisk få en båt som teknisk sett er nyere. Skrog og massiv innredning holder «evig»

Guest Avmønstret#
Sahara skrev 33 minutter siden:

Jeg synes dette blir for enkelt resonnert, Pinkvin. Det virker som denne orustbåten du snakker om er original fra 80 tallet. Det bør ikke trådstarter kjøpe. Derimot en båt hvor alt det dyre er byttet. Motor og dekk mm. En båt fra 2000 tallet er snart 20 år og det aller meste er sannsynligvis originalt. Hvis man får tak i en orustbåt som er oppgradert de siste ti årene, så vil han faktisk få en båt som teknisk sett er nyere. Skrog og massiv innredning holder «evig»

Er ikke enig altså ;-) Sjekk hvor mye det koster å bytte tanker på en Najad eller HR.... Og om det skal være førstklasses arbeid og "alt oppdatert" på en Orustbåt som gjør at prisen holder seg høy så er det vel ingen vei unna full "refit" på Orust? Som vel koster mer enn båten noen gang har kostet, sånn ca. 

Når en båt er over 40 år gammel så ryker også alle de 1001 tingene en knapt har sett og hørt om. Men greit, en Orustbåt som har gjennomgått full refit på Orust, da er jeg enig. Den tror jeg ikke TS har budsjett til. 

Helt enig med rimelig EU-båt. Men ikke Tradewind uten meget nøye gjennomgang av skroget. Det hjelper ikke mye med nytt utstyr om skroget er en 'rishaug'. Det har vært produsert mye rare greier. Mange seiler ut på langtur og havarer/reparerer nærmest kontinuerlig.

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Så i 2029 vil jeg kjøpe ny båt og valget står mellom en Dufor Grand Large som er 17 år gammel og fikk betydlige oppgraderinger for 10 år siden, eller en over 40 år gammel "Orustsvenske" fra den myteomspunnende "panserperioden" i glassfiberbåtbygging. Båter som i sin tid skulle tåle fremlengs salto i en orkan og har laminat som er 5 ganger tykkere enn nødvendig ;-)

Dette er vel ikke noen aktuell problemstilling.

Om 10 år har den franske båten fra "klipp og lim perioden“ , for lengst gått i oppløsning?

Vel, problemet ligger vel litt i at Ts har 2 meget ulike bruksområder som skal dekkes inn av en og samma båt, og at de motarbeider hverandre litt noen ganger. Klart, med ubegrenset økonomi er det ikke umulig, men her har vi en ramme på 1,5 og hvis jeg forstår riktig, helst mindre slik at resten kan gå til tur. 

Da synes jeg faktisk at Pacuare er inne på noe, for tur koster penger. Og det som blir igjen... vel, da tror jeg nesten ikke man kan forvente seg så mye annet enn noe som har noen år på baken. I mine øyne er ikke det dog ikke nødvendigvis dårlig. 

Forslag: 

nå som alt er nytt, kanskje det er en idé å ikke legge alle eggene i én kurv? Hva med å kjøpe noe som du ikke ruinerer deg på i første omgang, prøve å bo å seile en stund, så kan du ta noen mere kvalifiserte valg etterhvert når du selv har litt erfaring? Alle er forskjellige og har behov deretter. Jo billigere du kjøper for, jo mindre er pristapet hvis du ombestemmer deg eller får lyst til å bytte båt underveis.

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Er det HR fra Enderlein perioden du sikter på? For 1,5 og i bo størrelse blir det vel 42E eller 49E

Har selv hatt en svakhet for disse helt til jeg fikk kjøpt en. Det knakk båtgleden min helt. Trivelige båter, men har mange svakheter som er svært dyre å fikse. Alt er reparerbart og dyktige fagfolk finnes, men det koster. Teakdekkene er katastrofeområder. Må byttes om det ikke er gjort. Det er garantert fukt i laminatet så prosessen blir alltid dyrere en man først tror. Elektriske anlegg er elendige originalt. Innplastede tanker, forferdelig ide. Det fine interiøret er kjempelett å ripe og man kjenner man må være varsom. Pyttesmå glugger til vinduer som gjør at det kjennes som at du bor i en ubåt. Rekkestøttene kan du ikke ta i for da knekker festene og den fine teaklisten sprekker. Koster en ca. 8000kr pr del. På 31 foteren er det 12 deler. Klart man kan gjøre en refit å få en båt som er som ny. Det er billigere enn en ny HR, men så mye dyrere enn alt annet. Hvorfor skulle fritidsbåtindustrien være den eneste industrien hvor ting ikke ble bedre. Nye båter er bedre enn gamle. 

oystein_k skrev for 1 time siden:

Rekkestøttene kan du ikke ta i for da knekker festene 

Høres ut som en dårlig vedlikeholdt båt.

At festene på en gammel båt kan være svekket, bør ikke komme som en overraskelse.

Når kjølen detter av en ny båt, er det ikke sikkert at du får oppleve å bli overrasket.

Båtene ble nok bedre i en periode, før de ble kjipere og kjipere.

Produksjonen i dag handler om å spare en krone her og en krone der.

I dag handler nybåtsalg om mikrobølgeovn, vinkjeller og farger på interiøret.

Det koster lite og ser flott ut for en befolkning, som ikke lenger er i stand til å vurdere hva som er ett godt produkt.

Noen produsenter har skapt ett produkt, som kundene er villig til å betale ekstra for.

I seilbåt verden handler dette blant annet om bedre og kraftigere utstyr, dyrere og bedre byggemetoder.

Guest Avmønstret#
dobsen62 skrev 9 minutter siden:

At festene på en gammel båt kan være svekket, bør ikke komme som en overraskelse.

Når kjølen detter av en ny båt, er det ikke sikkert at du får oppleve å bli overrasket.

Det koster lite og ser flott ut for en befolkning, som ikke lenger er i stand til å vurdere hva som er ett godt produkt.

Noen produsenter har skapt ett produkt, som kundene er villig til å betale ekstra for.

I seilbåt verden handler dette blant annet om bedre og kraftigere utstyr, dyrere og bedre byggemetoder.

Jeg ville nå ikke vært så bastant i å bestride en faktisk erfaring med en Orustbåt fra 80 tallet. Gammalt er gammalt. 

Og erfaringene med de båtene som du omtaler som "kjipere og kjipere" finnes i hundrtall, om ikke tusentall bare i Norge. Om det stod så dårlig til som du hevder ville det vært allmennkunnskap at det bare var dritt, det er det ikke. At en hører mer om båter som er solgt i bøtter og spann, til dels til uerfarne båtfolk, det skulle bare mangle. 

----

Klart dagens HR osv er bedre enn båter til en brøkdel av prisen, skulle også bare mangle. Men at en 30-40 år gammel "kvalitetsbåt" er bedre... nei det "går ikke i hop". 30-40 år på sjøen setter sine spor uansett hvor tykt laminatet er eller edelt treverket er og resten er standardkomponenter. 

oystein_k skrev for 10 timer siden:

Er det HR fra Enderlein perioden du sikter på? For 1,5 og i bo størrelse blir det vel 42E eller 49E

Har selv hatt en svakhet for disse helt til jeg fikk kjøpt en. Det knakk båtgleden min helt. Trivelige båter, men har mange svakheter som er svært dyre å fikse. Alt er reparerbart og dyktige fagfolk finnes, men det koster. Teakdekkene er katastrofeområder. Må byttes om det ikke er gjort. Det er garantert fukt i laminatet så prosessen blir alltid dyrere en man først tror. Elektriske anlegg er elendige originalt. Innplastede tanker, forferdelig ide. Det fine interiøret er kjempelett å ripe og man kjenner man må være varsom. Pyttesmå glugger til vinduer som gjør at det kjennes som at du bor i en ubåt. Rekkestøttene kan du ikke ta i for da knekker festene og den fine teaklisten sprekker. Koster en ca. 8000kr pr del. På 31 foteren er det 12 deler. Klart man kan gjøre en refit å få en båt som er som ny. Det er billigere enn en ny HR, men så mye dyrere enn alt annet. Hvorfor skulle fritidsbåtindustrien være den eneste industrien hvor ting ikke ble bedre. Nye båter er bedre enn gamle. 

Erfaringen din er det ingen som kan bestride...

Og siste setningen er like logisk, som den er sann...er ufattelig med overtro blant enkelte...

Har hørt folk som faktisk tror på at det kommer folk flybåren om en Rolls Roycen måtte havarere....

Sannheten er at en hvilken som helst masseprodusert  "jappse" bil, holder en langt bedre kvalitet, en overnevnte bilmerke...slik er det nok med moderne båtproduksjon også...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
dobsen62 skrev for 13 timer siden:

Ja det var et dårlig vedlikeholdt eksemplar, men konstruksjonen av rekkestøttene er dårlig. 

Den tidligere eieren hadde latt båten ligge ute året rundt. Det tålte den ikke. Treverket ble stygt. Lukene i cockpit råtnet og vann hadde lekt inn. etc... Ser mange kjempefine eldre HR, men der bruker eierne masse tid på vedlikehold og de pakkes godt inn på vinteren. Mange lagres inne. Har sett eksempler på at når man begynner å slurve forfaller teak etc fort. 

Når det gjelder vinkjeller og mikro så er det vel bare en tilpassning etter hva forbrukerne etterspør, og hva båtene brukes til. Amel var nevnt tidligere i tråden. Deres spesialitet er seilbåter til jordomseiling shorthanded med minimalt vedlikehold. Er både mikro og vinkjeller der og. 

Guest Avmønstret#

Kreves premium av tid og kunnskap og/eller premium av penger å holde en premium båt i premium skikk ;-) 

Kan godt tenkes prisfallet til en slik båt er mindre over noen år, men lønnsomt ifht å kjøpe en "ordinær" og populær båt... tja, tror det regnestykket fort går i Bavaria osv sin favør. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...