Jump to content

Seilbåt som bobåt - Hvilke kvaliteter verdsetter dere?

båtboer1

Recommended Posts

Framtia skrev 1 time siden:

skaden kan jeg ikke si noe om. Men Elan kombinerer bo og seilegenskaper på en veldig god måte. Det å ha en båt som seiler godt vil du nye godt av på mange måter. Er alt for mange som kjører motor på tur da hastigheten ellers blir for lav. 

Forsåvidt enig. Men de fleste båter seiler ok hvis de blir seilt skikkelig. Mitt inntrykk er at mange forventer at man skal kunne seile bra kun ved å rulle ut fokka i stedet for å seile på ordentlig. Da er det ikke rart man ofte ender med motor. Hvis man har en "treg" båt vil man likevel seile raskere enn de aller fleste om man bruker så mye seil man kan, inkludert noe av nylon når vinden er 90 grader eller aktenom.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Mye lekkert på den lista di :-) Men for å korte den ned en del så ville jeg vel fjernet alle med originalt teakdekk. 

Og kanskje også hjemmebygg, syns ikke det helt hører hjemme på lista di selv om jeg syns selve båten/konseptet er flott, dvs Heroen. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Se på både nyere og eldre båter og finn ut hva du trives best ombord i. Jeg har tidligere hatt både nyere fransk og tysk båt, men har nå gammel svensk. Moderne europeere er i praksis mer enn gode nok for mitt bruk, som stort sett er vanlig kystseilas. Og de tåler nok mer juling enn meg uansett. Grunnen til at jeg byttet til en gammel Hallberg Rassy er først og fremst trivsel. Klarte aldri helt å finne meg til rette i en Beneteau, men har ingen problemer med å forstå at andre opplever det annerledes. Enkel håndtering, bedre plass og lettere å holde rent i nyere båter. Men linjene, innredningen og atmosfæren i en orustbåt gir i meg mye større glede. Likevel forstår jeg at ikke alle ønsker å ha en tung båt som ser ut som en engelsk Gentlemans Club under dekk. Og der vedlikeholdskostnadene lett kan matche innkjøpsprisen og vel så det.

Noen av mine dyrekjøpte erfaringer: Sats på en båt med nyere teakdekk og byttet motor, ikke bare en som har fått slipt og natet om dekket. Sjekk nøye for gamle fuktskader under skruene til genoaskinnene og rundt lufteventiler (inspiser treverket under her i innredningen), spesielt ventilen på fordekket er sårbar. Selv om det er divinycell kjerne i dekket, ligger det ofte treverk under genoaskinnene og dette kan være fuktig om det har vært lekkasje. Sjekk alle rekkestøtter skikkelig, disse er sårbare om de er innfelt i teaklisten på rekka. Undervannsskrog med innstøpt kjøl kan med fordel sjekkes inngående. Svenske klassikere er solide og gode båter, men det hjelper lite om de er dårlig behandlet eller er skadet.

På listen din ser Najad 343 med den blå stripen ut til å være et supert eksemplar. Merk at den gamle Najad 34 har inngang til akterlugar fra cockpit, noe som kanskje ikke er ideelt hvis du skal bo om bord hele året? Ellers er det jo en prektig båt. Og den oppgraderte SY 34 med rød stripe har jeg beundret mye på Finn. Malö 40 H er en hyggelig liten båt, jeg så på en slik og likte den godt. Men den er nok veldig trang som bobåt. Dessuten er den neppe den hvasseste seileren på fjorden. Det kan man vel heller ikke beskylde min Halberg Rassy for å være, men det passer bra for det er ikke jeg heller!

Lykke til i jakten, blir spennende å se hva du ender opp med.

Sun Flyer skrev On 13.8.2019 at 13.07:

Hvis man har en "treg" båt vil man likevel seile raskere enn de aller fleste om man bruker så mye seil man kan, inkludert noe av nylon når vinden er 90 grader eller aktenom.

Ikke helt enig her. Ett 80 talls skrog glir rett og slett ikke lett nok gjennom vannet. Det butter rett over skrogfart. Campingvogna vår har bare blitt fraseilt en gang (når vi kom nærmere så vi at båten vi seilte mot var over 100 fot). Det uten bruk av nylon. Det er rimelig stor fartsforskjell mot eldre konstruksjoner. Jeg synes også at det er mye mer komfortabelt å seile i en ny konstruksjon, spesielt i mye bølger medvind.

pacuare skrev 25 minutter siden:

Ikke helt enig her. Ett 80 talls skrog glir rett og slett ikke lett nok gjennom vannet. Det butter rett over skrogfart. Campingvogna vår har bare blitt fraseilt en gang (når vi kom nærmere så vi at båten vi seilte mot var over 100 fot). Det uten bruk av nylon. Det er rimelig stor fartsforskjell mot eldre konstruksjoner. Jeg synes også at det er mye mer komfortabelt å seile i en ny konstruksjon, spesielt i mye bølger medvind.

Er ikke uenig i det siste. Men hvis man har f.eks en gammel hallberg rassy 35, seiler den skikkelig med maks seil for vindstyrken, trimmer etter vindstyrke og retning; da seiler man f.eks langs svenskekysten slalom mellom de moderne båtene som bare gidder å rulle ut en fokk. Dvs mesteparten.   Det samme gjelder for moderne, men trege båter som beneteau oceanis, eller vår egen lagoon 380. Det går ganske fort om man seiler i stedet for å bare drive med vinden som de fleste gjør. Så får man tåle å bli fraseilt når det kommer en nyere arcona 400 med ivrige seilere ombord. Å sette alle 80-tallsbåter i samme bås her er som du sikkert vet veldig generaliserende. Kommer en cayenne 42, Comfortina 32 eller 38, x-102, Wasa, contrast 33/36/400 eller lignende er det ikke barneskirenn å seile fra med moderne båt. Er altså enig å at noen moderne konstruksjoner med bred hekk er mer behagelig unna været og på slør enn de med lang eller semilangkjøl. Men hvis man skal ha ordentlig forskjell der går man for katamaran ;)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev 1 time siden:

d. Å sette alle 80-tallsbåter i samme bås her er som du sikkert vet veldig generaliserende. Kommer en cayenne 42, Comfortina 32 eller 38, x-102, Wasa, contrast 33/36/400 eller lignende er det ikke barneskirenn å seile fra med moderne båt.

Båtene du nevner seiler bra, men dagens moderne båter går mye fortere. X119, Banner 41 og X 1 ton er de tre 80 talls båtene jeg kommer på som seiler ok mot dagens turbåter.

Hadde en morsom sak med en Maxi 80 racer, de seilte som i regatta, 4 personer som rulleslo. De hadde nye kvalitetsseil. Mellom Smøgen og Sotenkanalen i lett vind og kryss. Vi strevde litt med å få fart melom slagene, da bredden på sundet er omtrent to ganger lengden på båten, de virket rimelig skuffet over å bli fraseilt. Der hadde vi ikke hatt sjangs med bare ett seil. (sorry, litt off topic, men kommentaren illusterer forskjellen mellom forskjellige tidsperioder på båt). Sammenligningen blir også litt som om en ønsker å bo i ett minimalisitk hus i betong og glass, eller ett tømmerhus.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...