Jump to content

Sitter Tec-7 best på ubehandlet eller malt treverk ?


Jannmar

Recommended Posts

Som tittelen sier:

Sitter Tec-7 best på ubehandlet eller malt treverk ? Det er da snakk om gran og furu.

I tifelle svaret er malt treverk, hva er da best av oljebasert (feks. Bengalakk) eller vannbasert maling ?

Noen som har gjort erfaringer med dette ?

 

Jeg skal lime opp trelekter i taket på båten for å skru fast en plate i disse.

Taket som lektene skal limes mot er glassfiberarmert polyester med topcoat.

Det er ikke mulig å skru lektene fast til taket pga. takets tykkelse på dette stedet.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 minutt siden:

Ikke lett å svare på da en ikke vet hva du finner på etterpå.

Min erfaring er ubehandlet treverk inne sitter.

 

Har redigert spørsmålet slik at det forteller hva jeg har tenkt å gjøre.

Drev faktisk og redigerte mens du svarte.

Takker forhurtig svar :)

Link to post
Share on other sites

Skal du lime tre er polyuretan lim bedre enn Tec 7.,

Mulig rengjøring av taket og polyuretan lim er bra nok,  for å lime  opp lektene???. 

 

Polyester  er billiger  jeg  hadde slipt vekk topcoat i 10 cm bredde et lag duk og  Polyester stemplet lekta oppunder taket, så hadde jeg tatt en duk 13X10cm  et par  steder  lagt på en bit plast og klemt det rundt lista med 2 trekosser og stempling.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke male, men primet treværket først. For eksempel med en fortynnet, ikke vannbasert,  lakk. For liming ville jeg brukt lim fra patron av type "NoMoreNails". Biltema sin versjon funker også bra . . .

Dersom taket ikke har løs topcoat burde det holde med avfetting med aceton.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med Hulda der. Hvis du maler treverket først er du avhengig av at malingen har like god binding til treverket som du får med fugemassen. 

 

Ta en titt på bildet under hvor fru Komodo limer staver av iroko på ei rustfri plate. Hun brukte Kent Rotabond for å lime med. Det er en MS polymer, altså i familie med Tec-7 og alt annet det står MS på. 

13906051_aInndelingavstaver05.jpg.ecd1f2771c8c0b94ab97f7bd365547ff.jpg

 

85603055_aInndelingavstaver09.jpg.616f88028733ae03c941ad7ebf889ac8.jpg

 

Baugspydet ble montert i 2010, og er like fint ennå. Ingen tegn på at treet slipper fra plata.

 

Min prosedyre for å lime opp lekter som du beskriver vil være:

  • Matte ned topcoat/gelcoat med grovt sandpapir
  • Vaske rent med aceton
  • Lime opp med fugemasse

Til en slik under-opp operasjon som du beskriver ville jeg brukt denne

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/fuge--og-tetningsmiddel---sparkel/fuge--og-tetningsmiddel/58005597/

 

Har brukt den mye, og den er rett og slett helt rå! Samme kjemi som Tec-7, men oppfører seg litt annerledes. Hovedforskjellen er at den har veldig høy initialstyrke. Dvs. at du kan lime lekter oppunder taket uten at de siger eller ramler ned, men det kan kanskje være lurt å stempe dem på plass allikevel for sikkerhetsskyld. Særlig hvis det er litt krumning slik at lekta står i spenn. 

 

Brukte det stoffet på noen planker som skulle sitte midlertidig i Dracoen når jeg bygde dørken. Slet godt med å få dem bort.

Under ser du to bilder av den prosessen.

1971706412_Stringere13.JPG.f175d7a5f2ab90fbf563ec74181d166a.JPG

 

669877260_Stringere14.JPG.1229f60b5a315be7bf75ab5517b0c3f4.JPG

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gadd ikke lese hele tråden, men bruk Sikaflex. Tec7 er noe søppel- blir hard, sprekker opp og lekker. Sikaflex er mykere-MYE mer fleksibelt og holder i maaange år. Sike i en båt ca 97. Sikaen sitter like godt-kryssfineren er råtten og må byttes. 

 

Tec7 på båten til en kompis er tre år gammel, hard-sprukken og har begynt å løsne fra glassfiberen..

Link to post
Share on other sites

anders1234 skrev for 2 timer siden:

Gadd ikke lese hele tråden,

Hvis du ikke gidder å lese en så kort tråd, så gidder du kanskje ikke å lese denne heller:

 Men Vanntro gir deg rett i en ting, og det er at Tec7 ikke er en produsent som kvalitetssikrer produktene på samme måte som Sika, så du er kanskje inne på noe?

 

Men denne er kanskje litt drøy:

anders1234 skrev for 2 timer siden:

men bruk Sikaflex. Tec7 er noe søppel- blir hard, sprekker opp og lekker.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...