andypanda_ Startet 23.Juni.2019 Del på Facebook Startet 23.Juni.2019 JEg har en snekke med en Marna 8/11 som ikke starter på Hundvåg i Stavanger.. noen tips eller noen som vet om noen som kan hjelpe meg? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Den motoren er så basic som du kan få det, og du bør kunne sjekke en del ting selv. 1. Har du hatt start på den før, eller rr båt/motor ny for deg? 2. Hvis kjent, skjedde det noe spesielt på siste tur eller var alt som vanlig. 3. Har noen tafset på den? Motoren trenger tre ting for å gå. Bensin, luft og gnist. Basic feilsøk: 4. Har du gnist på pluggen? Hvis nei, tørk sot og dritt av pluggen og prøv igjen. Fortsatt ikke gnist, gjør rent anleggsflatene på stiftene. De kan oksydere under vinteren og da får du ikke gnist. 5. Hvis ja, har du fersk bensin på tanken eller noe gammelt fra i fjor? Bytt. 6. Blir plugge våt av bensin når du kinnet motor på starteren, eller er de helt tørre? Hvis du har gnist og pluggen er våt, fungerer både tenning og forgasser. Da kan det være dårlig kompresjon. Kjøp/lån en kompmåler. Står på hjemmesidene til Marna hva den bør være. Hvis lav komp, sprut en liten dæsj olje i sylinderen og prøv igjen. Fikk du nå høy komp, er stempelringene dine utslitt. Fortsatt like lav? Da er det ventilene dine som må gås over. Da har du en liten liste som kan hjelpe deg å lokalisere og kanskje også fikse feilen. Dette er enkle motorer med enkle behov. Lykke til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Båtmannen2.0 Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hvis du ikke ønsker/kan skru selv så kan du jo høre med verkstedet på engøy? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Juni.2019 Del på Facebook Svart 28.Juni.2019 Hei Andy. Fått start på den? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
andypanda_ Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 Hei @Honduras - takk for tipsene du gav! Jeg har fått start på den :) Men den sviver noe ujevnt- jeg har nå tatt av Simplex-forgasseren for å gå gjennom å se om det er noe rusk, smøre den og bytte pakninger. Noen tips på forgasseren ellers eller noe som kan føre til at den går ujevnt? Sitér dette innlegget Link to post
andypanda_ Svart 30.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2019 @Båtmannen2.0 hvilket verksted på Engøy tenkte du på? Er det Aboat? Sitér dette innlegget Link to post
andypanda_ Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Her er min forgasser jeg tenkte ta fra hverandre: Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Før du begynner, så ta rede på hvordan justeringsskruene skal stå. Hvordan har motoren gått når den har fungert? Og hvordan ser tennpluggene ut? Grunnen til spørsmålene er å danne et inntrykk av om motoren kan ha gått med for rik bensinblanding. Hvis den har vært altfor rik, vil du få utilstrekkelig forbrenning, og mulighet for sotdannelse. Dette kan dannes som flak og kan legge seg mellom ventil og ventilsete, så du får dårlig kompresjon. Dette opptrer gjerne sporadisk, da sotflaket fort kan blåses inn eller ut etterhvert. Men det er jo aldri beleilig, at motoren ikke starter. Er ikke sikkert dette er tilfelle hos deg, bare noe å vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
andypanda_ Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 @Grimme Elling motoren har gått fint inntil nylig - tennpluggene ser noe sotete ut... men får start på motor nå - men den går ujevnt - som i en rytme opp og ned - tok en video av den i går Sitér dette innlegget Link to post
andypanda_ Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Vet noen av dere hvordan jeg får av den grønne luftfilterboksen på forgasseren? (se bildet under) Jeg kan ikke bare skru den av (den bare snurrer rundt og rundt) og det virker som luftfilteret inne i boksen er større enn åpningen - så den kan ikke bare dras av. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Juli.2019 Del på Facebook Svart 1.Juli.2019 Har du forsøkt å løsne på skruen som sitter rett under den røde streken din? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.