chrgod Startet 24.Juni.2019 Del på Facebook Startet 24.Juni.2019 (redigert) Hei, Håper det er noen Mercury-eksperter her. Jeg har akkurat kjøpt min første påhengsmotor. Siden jeg er I "budsjettklassen" og motoren skal passe på en beskjeden 14 fots åpen Hansvik, så endte jeg opp med en brukt Mercury Viking 10, oppgradert til 15. Ser ut til å være en pent brukt motor. Kosmetisk så er dekselet lakkert, for å gjøre den mindre attraktiv for tyver, men kan se at at har "Viking" merke. I følge selger skulle det være ca 2000 modell. Stammen mangler et merke med "CE", effekt og og modellbetegnelse, men den har et merke med serienummer og at den er laget i Belgia. Når jeg førsøker å aldersbestemme uti fra serienummer (09706888), blir det komplisert. Det er mange kilder, men med tildels motstridende og manglende informasjon. I følge noen kilder er det da en Sea Pro 10, forgjengeren til Viking. Fant litt info om forskjellen mellom Viking og SeaPro i denne tråden, men det henvises videre til en link som nå er død. :-( Ser også på gamle bilder at min 1996 Mercury 60 HP som jeg hadde en kort stund for fem år siden, hadde serienummer 0990XXXX, så da er det vel logisk å anta at denne med 0970XXXX er ca to år eldre.. Ikke at det har all verdens å si, bare greit å vite ved eventuelt fremtidig videresalg. I følge andre kilder ( gamle Mercury 10 Viking servicemanualer på eBay) var det en modelloppgradering ca ved serienummer 09792260. Noen som vet hva dette gikk i? Ser at så godt som alle Mercury Viking på Finn ser ut til å være tidlig 2000-talls. Lurer på om jeg da har en veldig tidlig "Viking" eller om noen kan ha byttet deksel og oppgradert en Sea Pro...? Redigert 24.Juni.2019 av chrgod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.