mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Kan det hende at skillediodene som står i mellom dynamoene og batteriene på en eller annen måte lager trøbbel? De er fra 2003 og ser ut som det også. Se bilder. I min søken på det store nettet har jeg sett at disse feiler og det begynner å lekke strøm mellom bankene eller lager elektriske problemer på forskjellige måter. (Det lekker ikke strøm hos meg. LifePo4 banken har en hvilespenning 13,3V og startbatteriet har 12,8V hvilespenning. Victron batterimonitoren jeg har på forbruksbanken viser 0,0a når med alt avslått.) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ville startet med å fjerne rust og irr på kontaker. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 mmosberg skrev for 3 timer siden: Det nye jeg har å bidra med her er at jeg i går la merke til følgende. Kartplotter på, starter styrbord og så når jeg starter bb slås kartplotteren ut pga lav spenning. Hva indikerer dette? Presiserer at forbruk og start er separert, men har felles jord. Se skisse: Det startet slik hos meg. Kartplotter slo seg av ved bruk av truster. Har samme skillediode , og plotter på forbruk , truster på start. Til slutt startet heller ikke truster. Alt ble ok etter at jeg ordnet et felles minuspunkt for alle batterier og forbrukere. Nå slår ikke plotter seg av lenger. Jeg satte også dioden i tvil helt til truster også streiket med ujevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 #hegra. Du skiftet ikke dioden? Jeg har hatt fra hverandre jordingsskinnen, gjort rent og skrudd skikkelig til. Så jeg har lyst til å friskmelde den. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Finnes det noen måte å sjekke / måle om batteri ladediodene er i orden? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Havlengt Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 For å testa, kan du kan kopla bort diode / ladestrømsrele slik at du har to heilt separerte system: Start og forbruk. Viss du no kan starta motorane i vilkårleg rekkefølge, bør du kasta blikket på ladestraumsfordeling og felles potensiale for batteriminus. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 God idé #Havlengt. Skal se om jeg får gjirt testingen i kveld. Kommer plutselig tilbake ? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
hegra Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 mmosberg skrev for 2 timer siden: #hegra. Du skiftet ikke dioden? Jeg har hatt fra hverandre jordingsskinnen, gjort rent og skrudd skikkelig til. Så jeg har lyst til å friskmelde den. Nei, jeg skiftet ikke dioden. Men dette hadde med hvordan minustilkoblinger var gjort i min båt. To forbrukbatt og to startbatt gikk til en stor felles bolt. På den var alle minuskabler festet. En av disse minuskablene var tynnere og gikk til lettere forbrukere som plotter, ekkolodd, lys, radio osv. Når da denne tynnere minuskabelen var ytterst av alle på bolten , stjal trusteren alt av strøm i bolten når sammenkoblingen begynte og bli slakk. Har ikke noen annen forklaring på det, da plotter ikke har falt ut etter jeg strammet på den bolten. Ser vel for meg at plotter ikke hadde falt ut om den tynnere minuskabelen hadde gått direkte til minuspol på forbruksbatteri. Det er jo omtrent det Havlengt er inne på. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 mmosberg skrev for 6 timer siden: Startbatteriet er et 115ah fritidsbatteri med CCA 800. Snart 2 år gammelt og i god stand. Med et fritidsbatteri som startbatteri, er du sikker på at dette klarer å levere nok strøm til å starte to motorer rett etter hverandre? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ja. De kinner ihvertfall livlig og starter med en gang. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ble anbefalt fritidsbatteri fremfor rent startbatteri ettersom thrusteren er koblet på. På Skandinavisk Batteriimport, og de kan jo batterier. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Du nevner at el systemet er originalt... men er det mulig at du som noen av oss andre har hengt på mer forbruk etter hvert som åra har gått og plutselig underskrider tverrsnittet på jording, tverrsnittet av + delen ? Har du forsøkt å dra en ekstra 10mm2 jording fra - på startbatteri også prøve - på forbrukbatteri til jording for EDC så langt frem som mulig ? Redigert 18.Juli.2019 av dieselfan hegra så jeg var nær ved å sette fyr på mosberg... :-) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 dieselfan skrev 28 minutter siden: Har du forsøkt å dra en 10mm2 jording fra startbatteri også forbruk til tenningslås feks ? Får ikke håpe det for det blir det full kortslutning av Men en ekstra minus til det som skal ha minus er noe annet. Synes forøvrig testen til Havlengt bør avsløre hvor svakheten ligger. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Koblet bort skillediodene. Bb motor lader start, og styrbord lader forbruk. Satte bare på noen M6 bolter og muttere. Til tross for et trist syn med grønn irr var kontaktflatene på kabelskoene blanke og fine. Nå kan jeg starte motorene i hvilken rekkefølge jeg vil. Jippi ? Men bb motor, som nå lader bare startbatteriet, slår fortsatt ut plotteren ved kinning. Styrbord gjør ikke. Målt spenning på startbatteri ved kinning er bb=ca 8,9v, stb=ca 10,2v. Spenningen målt på forbruksbatteriene er steady 13,28v uavhengig av motor ved kinning. Redigert 18.Juli.2019 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Skjønner ikke dritt. Monterte i sammen på de samme gamle skillediodene. Pusset litt med sandpapir og sprayet med CRC 2-26. Og nå kan jeg fremdeles starte i hvilken rekkefølge som helst.... Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) ...strøm er jalla Redigert 18.Juli.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.