Jump to content

Windy Scirocco 32 med KAD300 twin installasjon, må først starte styrbord motor

mmosberg

Recommended Posts

Kan det hende at skillediodene som står i mellom dynamoene og batteriene på en eller annen måte lager trøbbel? De er fra 2003 og ser ut som det også. Se bilder.

20170925_105822.jpg.2f8676a9129c6334c456320b78d61ea2.jpg

20170925_105842.jpg.cbe566bd56112e4c8803a1555ea4c40c.jpg

I min søken på det store nettet har jeg sett at disse feiler og det begynner å lekke strøm mellom bankene eller lager elektriske problemer på forskjellige måter. (Det lekker ikke strøm hos meg. LifePo4 banken har en hvilespenning 13,3V og startbatteriet har 12,8V hvilespenning. Victron batterimonitoren jeg har på forbruksbanken viser 0,0a når med alt avslått.)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

mmosberg skrev for 3 timer siden:

Det nye jeg har å bidra med her er at jeg i går la merke til følgende. Kartplotter på, starter styrbord og så når jeg starter bb slås kartplotteren ut pga lav spenning. Hva indikerer dette? Presiserer at forbruk og start er separert, men har felles jord. Se skisse:

20190607_000602.jpg.5d19e28f0eb47ccd3c705387b479fece.jpg

Det startet slik hos meg. Kartplotter slo seg av ved bruk av truster. Har samme skillediode , og plotter på forbruk , truster på start. Til slutt startet heller ikke truster. Alt ble ok etter at jeg ordnet et felles minuspunkt for alle batterier og forbrukere. Nå slår ikke plotter seg av lenger. Jeg satte også dioden i tvil helt til truster også streiket med ujevne mellomrom.

mmosberg skrev for 2 timer siden:

#hegra. Du skiftet ikke dioden?

Jeg har hatt fra hverandre jordingsskinnen, gjort rent og skrudd skikkelig til. Så jeg har lyst til å friskmelde den.

Nei, jeg skiftet ikke dioden. Men dette hadde med hvordan minustilkoblinger var gjort i min båt. To forbrukbatt og to startbatt gikk til en stor felles bolt. På den var alle minuskabler festet. En av disse minuskablene var tynnere og gikk til lettere forbrukere som plotter, ekkolodd, lys, radio osv. Når da denne tynnere minuskabelen var ytterst av alle på bolten , stjal trusteren alt av strøm i bolten når sammenkoblingen begynte og bli slakk. Har ikke noen annen forklaring på det, da plotter ikke har falt ut etter jeg strammet på den bolten. Ser vel for meg at plotter ikke hadde falt ut om den tynnere minuskabelen hadde gått direkte til minuspol på forbruksbatteri. Det er jo omtrent det Havlengt er inne på.

mmosberg skrev for 6 timer siden:

Startbatteriet er et 115ah fritidsbatteri med CCA 800. Snart 2 år gammelt og i god stand.

Med et fritidsbatteri som startbatteri, er du sikker på at dette klarer å levere nok strøm til å starte to motorer rett etter hverandre?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du nevner at el systemet er originalt... men er det mulig at du som noen av oss andre har hengt på mer forbruk etter hvert som åra har gått og plutselig underskrider tverrsnittet på jording, tverrsnittet av + delen ? 

Har du forsøkt å dra en ekstra 10mm2 jording fra - på startbatteri også prøve - på forbrukbatteri til jording for EDC så langt frem som mulig ?

Redigert av dieselfan
hegra så jeg var nær ved å sette fyr på mosberg... :-) (see edit history)

Koblet bort skillediodene. Bb motor lader start, og styrbord lader forbruk. Satte bare på noen M6 bolter og muttere. Til tross for et trist syn med grønn irr var kontaktflatene på kabelskoene blanke og fine.

20190718_181521.jpg.6dd5139df31b199e612ca274b8308133.jpg

Nå kan jeg starte motorene i hvilken rekkefølge jeg vil. Jippi ?

Men bb motor, som nå lader bare startbatteriet, slår fortsatt ut plotteren ved kinning. Styrbord gjør ikke. Målt spenning på startbatteri ved kinning er bb=ca 8,9v, stb=ca 10,2v. Spenningen målt på forbruksbatteriene er steady 13,28v uavhengig av motor ved kinning.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...