mmosberg Startet 24.Juni.2019 Del på Facebook Startet 24.Juni.2019 Har dobbeltinstallasjon av KAD300. Når jeg skal starte motorene blir jeg nødt til å starte styrbord først, deretter babord. Starter jeg babord først vil ikke styrbord kinne. Det er ingen feil som jeg vet om med hverken motorer eller EDC. Motorene starter fint hver for seg. Har vært slik lenge, men mener å huske at da jeg nettopp hadde kjøpt båten så kunne jeg starte babord først og deretter styrbord. Innspill? Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Sylvester Svart 24.Juni.2019 Del på Facebook Svart 24.Juni.2019 Kan starte både styrbord- og babord motor først hos meg, har KAMD 300 Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Brigg Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Hvordan er batterier og lading koblet? Kan høres ut som svakt startbatteri som er avhengig av lading for å klare start nr to. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mmosberg Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Brigg. El anlegget er originalt. Begge motorer lader begge bankene gjennom hvert sitt lade skillediode. Så jeg tror ikke det er batteriet. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
hegra Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Vet ikke om dette kan være noe, men...Jeg dreide nøkkelen ved et uhell til start på en volvo lastebil hvor motoren allerede var i gang. Jeg hadde forventet og høre den velkjente skrapelyden av starteren når jeg gjorde dette, men det skjedde ingenting. Den må ha registrert på ett eller annet vis at motor allerede var i gang. Kan det være noen slik form for sikring på dine også? At når den ene er startet så tror automatikken at begge sviver? Kanskje bare et blindspor dette,,,,,, Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Det skal selfølgeleg ikkje vera slik, min fyrste tanke er at dette er eit spenningsrelatert fenomen. KAD 300 har jo ein del elektronikk rundt motoren, mulig du har ei form for spenningsavkjenning som gjer "tillatelse til start"? Er det feil på denne kretsen så er det teoretisk mulig at ladespenninga frå den andre dynamoen gjer at du kjem over ei definert grense? Eg ville starta med å sjekka alle kontaktpunkt mellom motor, instrument, betjening og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Forsvinner aktiv lampen ved siden av nøkkelsymbolet på EDC panelet på SB om du starter BB først men ikke omvendt? Skal ikke skje, men hvis lampen forsvinner så prøv å trykk inn nøkkelknappen en gang til etter start av BB og se om det skjer noe da. Årsaker kan være mange, f.eks spenningsfall som gjør at EDC mister «klar» statusen på den som ikke er startet pga at spenning momentant ble for lav ved start av den andre og EDC er forsynt av den banken? Bare teorier men verdt å prøve/ sjekke Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mmosberg Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 #sap_2000 god teori. Skal sjekke og komme tilbake. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Hølje Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Hadde samme fenomen hos meg. Helt til eg hadde en runde å tok av alle kontakter og prayet med godstoff på alle kontakter inn på motor . Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Mange gode forslag etterhvert, men da er det også fort gjort og glemme det første fra Brigg. Ikke utelukk batteriet. Det er jo enkelt og kryssbytte de om motorene har hver sitt startbatteri . Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 25.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 #hegra. Felles startbatteri. 1 år gammelt 115ah Skanbatt fritidsbatteri. Begge motorene starter problemfritt med bra turtall på starteren hver for seg, det er rekkefølgen som er problemet. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2019 Del på Facebook Svart 25.Juni.2019 Om det er felles startbatteri til begge motorer så svekker det teorien min. Uvanlig oppsett meg bekjent på en tomotorsbåt med felles batteri for begge motorer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
mmosberg Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 sap_2000 skrev On 25.6.2019 at 11.58: Forsvinner aktiv lampen ved siden av nøkkelsymbolet på EDC panelet på SB om du starter BB først men ikke omvendt? Skal ikke skje, men hvis lampen forsvinner så prøv å trykk inn nøkkelknappen en gang til etter start av BB og se om det skjer noe da. Årsaker kan være mange, f.eks spenningsfall som gjør at EDC mister «klar» statusen på den som ikke er startet pga at spenning momentant ble for lav ved start av den andre og EDC er forsynt av den banken? Bare teorier men verdt å prøve/ sjekke Prøvde litt i båten i dag. EDC mister ikke klar signal, aktiv lampen forblir tent. Like langt, må fremdeles starte stb først. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 mmosberg skrev for 19 timer siden: Felles startbatteri. 1 år gammelt 115ah Skanbatt fritidsbatteri Lades startbatteriet av begge dynamoene eller bare den ene? I tilfelle, hvilken? Har du målt f.eks. hvilespenning, ladespenning og spenningsfall under startforsøk? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mmosberg Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Begge motorer lader både start- og forbruksbatteri. Se skisse. Har ikke målt spenning på startbatteriet under selve startingen. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Du har iflg. tegningen et ladeskille (rele) for hver av dynamoene. Disse er en mulig feilkilde. Om du ikke allerede har kontroll på dette, mål at begge dynamoene faktisk lader startbatteriet. Du har en bryter for å koble sammen start og forbruksbank. Opplever du samme problem dersom bankene er sammenkoblet før du prøver å starte? Desom problemet er det samme med bankene sammenkoblet kan vi skrote min teori om at dette skyldes batteri/batterispenning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Tok turen ut i personbilen. Starter opp og dreier nøkkel forsiktig mot start mens motor er i gang. Ingenting skjer selv om nøkkel kan dreies like langt som ved vanlig oppstart. Det må være noe elektronikk som blokkerer for at starter ikke skal kunne slå inn når motor allerede er i gang på bilen. Spørsmålet er om dine motorer har noe slikt som virker inn på de når de har felles batteri. I så fall må det vel være frakoblet på den ene da det ville vært umulig og starte begge. Altså den ene skraper tennene på starter hvis du prøver å vri til start mens den sviver, mens den andre ikke gjør det da sperremekanismen på den ikke er fjernet. Tullete teori kanskje men, men,, Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Har motorene dine motornummer nær hverandre og identisk typebetegnelse ? (KAD44 feks har to ulike el systemer) Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 Brigg skrev for 2 timer siden: Du har iflg. tegningen et ladeskille (rele) for hver av dynamoene. Disse er en mulig feilkilde. Om du ikke allerede har kontroll på dette, mål at begge dynamoene faktisk lader startbatteriet. Du har en bryter for å koble sammen start og forbruksbank. Opplever du samme problem dersom bankene er sammenkoblet før du prøver å starte? Desom problemet er det samme med bankene sammenkoblet kan vi skrote min teori om at dette skyldes batteri/batterispenning. Skal forsøke å koble i sammen. Kommer tilbake. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 dieselfan skrev for 1 time siden: Har motorene dine motornummer nær hverandre og identisk typebetegnelse ? (KAD44 feks har to ulike el systemer) Motorene er like, KAD300A. Ligger nært hverandre i serienummer med 2300072924 og 2300072890. Problemet med å måtte starte stb først oppsto for ca 2 år siden. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
dieselfan Svart 26.Juni.2019 Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 fillern Mosberg, etter alt du har hjelpa meg vil jeg veldig gjerne prøve å gjøre noe for deg igjen... men el er min svakeste side så det blir ikke lett, men vit at viljen er der Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 26.Juni.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2019 dieselfan skrev 7 minutter siden: ... men el er min svakeste side så det blir ikke lett....... Ditto. El er jeg heller ikke sterk på Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Har ikke løst problemet, må fremdeles starte stb først. Men har litt mer info. Det store felles jordingspunktet på bb side i forkant av maskinrommet har jeg nå stellet opp og strammet opp alle bolter og muttere. Etter denne fixen forsvant problemet jeg hadde med at baugthrusteren slo ut kartplotteren til tross for at thrusteren går på startbatteriet og plotteren blir forsynt fra forbruksbanken. Egen tråd om dette her. Det nye jeg har å bidra med her er at jeg i går la merke til følgende. Kartplotter på, starter styrbord og så når jeg starter bb slås kartplotteren ut pga lav spenning. Hva indikerer dette? Presiserer at forbruk og start er separert, men har felles jord. Se skisse: Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Jeg har ikke meget styr på el. Men: Har du testet alle batterierne med en tester? Kunne det skyldes, at et eller begge forbrugsbatterierne er døde? Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Forbruksbatteriene er 2x100ah LifePo4. De er snart 3 år gamle og i god stand. Startbatteriet er et 115ah fritidsbatteri med CCA 800. Snart 2 år gammelt og i god stand. Jeg tror ikke det er batteriene i seg selv som forårsaker problemet med tvungen start rekkefølge. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.