Jump to content

Gjøre 2017 Suzuki 9.9 om til 20hk. Hvordan?


xr4ti

Recommended Posts

Dragev123 skrev 44 minutter siden:

Noen Som vet hvilken propell som bør brukes når man bygger om Suzuki til 20hk på en rib330?

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

 

Jeg kan ikke svare deg nøyaktig på propellvalget, men jeg har "ropt" på @Komodo for deg, og da skal jeg vedde på at han er kjapt på ballen :wink:

 

For å velge riktig propell, er det viktig at du deler nøyaktig hvilken RIB du har, hvor mange personer/vekt som propellen skal velges etter, og litt om hvordan du skal bruke båten. 
Feks Er det toppfart med bare deg i båten som er målet? eller skal den plane med 3 personer/ca 200kg.

 

Du må også være klar over at det finnes ganske mange varianter av Suzuki DF 9.9/15/20

Først må du se på merkeskiltet/skiltene som står på brakett/stamme på styrbord side. 

Der kan det stå DF15, DF15A eller DF15B

Ikke alle DF9.9 kan bli DF15 eller DF20.

Det finnes forskjeller som feks ventilstørrelse som krever en komplisert ombygging for å endre.
Noen motorer har forgasser og noen har elektronisk injection.
Det skrives utrolig mye rart rundt om på nett og det er lett å bli lurt... jeg har selv fått veldig feil info om en av mine DF15 av en stor og seriøs forhandler...

 

Link to post

Om du har hatt motoren på båten tidligere som 9,9 hk, er vel det enkleste å ta utgangspunkt i det og så gå opp et par hakk i stigning. Så lenge det er snakk om alu-propell, så koster ikke de all verden og er dessuten ganske lette å selge videre, så det er rom for litt utprøving. 
 

Jeg har en DF 9,9 (Lean burn) som er oppgradert til ca 15 ved å bytte restrictor på innsuget, og jeg måtte opp i 12 stigning (9,25 x 12) på min alu.jolle. 12’ tror jeg er den største standardpropellen i den dimensjonen. 
Det er en Solas propell jeg har, og den fungerte bedre for meg enn Suzukis egen 12. 

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

Jeg kan ikke svare deg nøyaktig på propellvalget, men jeg har "ropt" på @Komodo for deg, og da skal jeg vedde på at han er kjapt på ballen :wink:

 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Skal sjekke om bildene ligger på PCen, det gjør de nok. Men vi har ikke nett her om dagen, så jeg får ikke lagt ut bilder fra pc med det første.

Ser nå at jeg har bildene på PCen. Legger ut disse når jeg har nett igjen. 

 

Link to post
TåT skrev 27 minutter siden:

Jeg har en DF 9,9 (Lean burn) som er oppgradert til ca 15 ved å bytte restrictor på innsuget, og jeg måtte opp i 12 stigning (9,25 x 12) på min alu.jolle. 12’ tror jeg er den største standardpropellen i den dimensjonen. 
Det er en Solas propell jeg har, og den fungerte bedre for meg enn Suzukis egen 12. 

Jeg har også den propellen på min DF9,9B fra 2019. 

Link to post
  • 3 uker senere...
On 5/21/2024 at 2:24 PM, dieselfan said:

Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

 

Jeg kan ikke svare deg nøyaktig på propellvalget, men jeg har "ropt" på @Komodo for deg, og da skal jeg vedde på at han er kjapt på ballen :wink:

 

For å velge riktig propell, er det viktig at du deler nøyaktig hvilken RIB du har, hvor mange personer/vekt som propellen skal velges etter, og litt om hvordan du skal bruke båten. 
Feks Er det toppfart med bare deg i båten som er målet? eller skal den plane med 3 personer/ca 200kg.

 

Du må også være klar over at det finnes ganske mange varianter av Suzuki DF 9.9/15/20

Først må du se på merkeskiltet/skiltene som står på brakett/stamme på styrbord side. 

Der kan det stå DF15, DF15A eller DF15B

Ikke alle DF9.9 kan bli DF15 eller DF20.

Det finnes forskjeller som feks ventilstørrelse som krever en komplisert ombygging for å endre.
Noen motorer har forgasser og noen har elektronisk injection.
Det skrives utrolig mye rart rundt om på nett og det er lett å bli lurt... jeg har selv fått veldig feil info om en av mine DF15 av en stor og seriøs forhandler...

 

Hei,
For meg ser det ut til at dette har du mer oversikt over enn de fleste meninger jeg har googlet meg frem til...
 

Slik jeg leser det så vil det for motoren jeg prøver å få mer effekt ut av kanskje ikke la seg løse ved bytte av hjerne/ECU.

Min Suzuki er fra 2014, og det står kun DF9,9B på plata på stammen, sammen med 7,3kW og 5200rpm
Forstår jeg det riktig?

Har byttet restrictor i innsuget, der det sies å skulle øke til 15HK. Det virker det ikke til at det skjer noe effekt for denne. Turtallet virker dog også til å ligge lavere enn på en identisk motor i familien. Har forsøkt å sette på mindre propell med håp om høyere turtall. ingen endring. Opplever ikke at det er noe sperre som slår inn heller. Kan det ligge en feil likevel? Og kan en gå inn å korrigere turtall med PC?

 

På forhånd, TAKK.

 

Vh. Tom B

Link to post
Tomsingen76 skrev for 2 timer siden:

Min Suzuki er fra 2014, og det står kun DF9,9B på plata på stammen, sammen med 7,3kW og 5200rpm
Forstår jeg det riktig?

Ja, produksjonsår og DF9.9B sier det meste, det er også det jeg ber deg bruke i alle trådtitler du starter. 

Din motor og DF15B har forskjellig ECU, den største forskjellen er programert fortenning. Din motor har 35 grader fortenning på topp, mens DF15B har 30 grader.

 

Det har trolig sammenheng med at den motoren er så "Lean" at bensin/luftblanding rett og slett antennes senere og flammehastigheten er lavere, og dette kompenseres med tidligere tenningspunkt. 

Tomsingen76 skrev for 4 timer siden:

Turtallet virker dog også til å ligge lavere enn på en identisk motor i familien.

Er denne også 2014 DF9.9B ?

 

Tomsingen76 skrev for 4 timer siden:

Og kan en gå inn å korrigere turtall med PC?

Har ikke kjennskap til at noen har klart det.

 

Jeg har fire DF9.9/15, to i bruk og to i beredskap. Ingen av de er B modeller. Skal prøve å lese meg opp på B modellen, men slik det er i dag er jeg ikke i stand til å gi deg fasit, dessverre.

Link to post
On 6/7/2024 at 6:23 PM, dieselfan said:

Ja, produksjonsår og DF9.9B sier det meste, det er også det jeg ber deg bruke i alle trådtitler du starter. 

Din motor og DF15B har forskjellig ECU, den største forskjellen er programert fortenning. Din motor har 35 grader fortenning på topp, mens DF15B har 30 grader.

 

Det har trolig sammenheng med at den motoren er så "Lean" at bensin/luftblanding rett og slett antennes senere og flammehastigheten er lavere, og dette kompenseres med tidligere tenningspunkt. 

Er denne også 2014 DF9.9B ?

 

Har ikke kjennskap til at noen har klart det.

 

Jeg har fire DF9.9/15, to i bruk og to i beredskap. Ingen av de er B modeller. Skal prøve å lese meg opp på B modellen, men slik det er i dag er jeg ikke i stand til å gi deg fasit, dessverre.

Tusen takk for veldig gode svar. Setter pris på du har brukt og villig til å bruke ytterligere tid på å hjelpe meg.

Den andre motoren i familien er helt identisk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...