Jump to content

Trudelutt på ferie på svenskekysten i juli, hvordan overtale fruen at det kan fungere uten stress?


Lars H.

Recommended Posts

Hei. 

Som noen kanskje har fått med seg har hele vårsesongen med båt blitt ødelagt av min helse. I vinter ble jeg operert for prostatakreft med kontroller utover våren. Og ikke nok med det, i våres fikk jeg munnhulekreft med et par operasjoner i undermunnen slik at jeg nå kun har 3 tenner igjen i munnhulen. Midt oppe i dette fikk jeg alvorlige problemer med ryggen, - kraftig prolaps. Dermed har det kun blitt 3 båthelger for oss siden sjøsetting i mars.

 

Tidligere, da jeg var ikke i jobb, hadde vi alltid båtferie etter fellesferien. Nå, - når vi begge er pensjonister, har vi de siste årene dratt nedover svenskekysten fra rundt 17. mai og hjem før fellesferien/kaoset.

 

Nå er jeg bedre både i ryggen og munnen og det kribler etter en ordentlig båtferie. Men så var det Trude da, hun er allergisk mot båtferie i fellesferien. Hvordan kan jeg klare å overtale henne til tur nedover svenskekysten om en ukes tid? Hun er livredd for at vi ikke skal få plasser og at jeg skal bli stresset (som jeg er sikker på at jeg ikke blir). Jeg vet at det er mye båter nedover fremover, men jeg vet også at det pleier å bli ledige plasser litt utpå formiddagen. Og kommer vi oss langt sydover forbi Lysekil og forbi Marstrand, er det vel ikke så mange "harrybåter" pluss at alle Göteborgerne har dratt opp mot koster?

 

Jeg myntet frempå om et slikt opplegg nå i kveld, men det falt ikke i god jord i det hele tatt, selv om hun skulle tenke litt. Er det virkelig totalt kaos nedover i fellesferien, eller er det bare noe Trude tror? Hvordan skal jeg kunne overtale henne om at det "går nok fint"?

 

Alternativet er vel å tusle rundt her i indre Oslofjord, Borgen, Åsgårdstrand, Holmsbu, Bolærne . . . . , men det blir jo ikke en ordentlig båtferie.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars,

 

Om du planlgger etappene slik at du er i havn mellom 11 og 12 så finner du ledige plasser.  Du kan jo og gå til en del mindre steder.  Om du har fått i stand vinsjen til anker akter, klarer du alltid å få  lurt inn baugen mot ei brygge.  Prøv f.eks Lysekils marina - direkte øst for Kornø.  Alltid plass selv midt i Juli.  

Gåsø litt syd for Lysekil,  veldig fin øy og alltid plass ved brygga der  - tror ikke det er havneavgift engang...

Redigert av Lysekil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å sikre seg plass for en natt er jo greit med Dockspot. Men når vi kommer frem til en havn, aner vi aldri hvor lenge vi blir liggende, 1 natt eller 5. Så å bestille for 2 netter og så måtte flytte når det auler og blåser etter to dager? Min mening og slik forhøndsbestilling er at det egentlig er noe svineri.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev 5 minutter siden:

Om du har fått i stand vinsjen til anker akter

 

Ah, der sier du noe. Jeg tror vinsjen kan fungere, må bare få hektet på ankeret som ligger her hjemme i garasjen. Men obs, jeg har et reserve Seagrip liggende med tau klart ombord for nød.

 

Lysekil er faktisk en av de få havnene mellom Son og Göteborg vi ikke har vært innom.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt at høre, at helsen er ved at være der igen!

 

Jeg har været på Bästkusten stort set hver sommer i 15 år og alle gange midt i fællesferien. Det kan sagtens lade sig gøre at undgå det værste tryk. Det handler om planlægning. Mine råd vil være:

 

Kom så langt sydpå som muligt hurtigt. Syd for Marstrand er der væsentligt mere stille. Du kender jo de fleste havne, men Knippla, Bjørkö, Vrångö, Donsö mv er jo fredelige. 

 

Vælg også havne på fastlandet: Lysekil er nævnt. Også Uddevalla og andre havne på indersiden af Tjörn og Orust er stille. Samme er Ellös og Henån.

 

Kom inden 11 og lig flere dage. Så får I de bedste pladser og kan vælge stille og rolige steder. 

 

Weekenderne kan være mere urolige, så planlæg efter at være rolige steder der.

 

Jeg håber I kommer afsted. Den første uge af juli ser desværre blæsende ud, så tag det i betragtning.

 

god tur!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg anbefale et besøk i Lysekil.   Systembolag, Helt ok ICA butikk, helt nytt servicebygg ( ferdig for en uke siden)

Konserter i byparken, trivelig gågate etc. Diesel uten RME hos Åke i södra hamnen. Kaldbadhus for damene etc,

 

Om det er mye båter i gjestehamnen ( södra hamnen)  så er det masse plasser i Norra hamnen. Det er også  5-10 min gangavstand til sentrum.  

Link to post
Share on other sites

Lysekil skrev 51 minutter siden:

Da kan jeg anbefale et besøk i Lysekil.   Systembolag, Helt ok ICA butikk, helt nytt servicebygg ( ferdig for en uke siden)

Konserter i byparken, trivelig gågate etc. Diesel uten RME hos Åke i södra hamnen. Kaldbadhus for damene etc,

 

Om det er mye båter i gjestehamnen ( södra hamnen)  så er det masse plasser i Norra hamnen. Det er også  5-10 min gangavstand til sentrum.  

 

Hvor er disse havnene i Lysekil, kart med markeringer? Når det gjelder diesel, fyller jeg hjemme i Son og da rekker det til Göteborg og hjem igjen med tanker på 2 × 180 liter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det mindre folk der i fellesferien? Og ja, vi har da vært nedover der også, ned forbi Lillesand til Høvåg på det lengste.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på krykker tre ganger siden januar. Gikk til slutt til en fyseoterapeut. Dommen var at jeg hadde 'hekseskudd'. "Du er for gammal til å få prolaps, skjer meget skjelden etter fylte 40 år". Det gjør uansett dritvondt, invalidiserende. Trykket på havneplasser letter syd for Kungshamn. Lysekil anbefales. Gullholmen overfylt, uansett. Bedre jo lenger syd man kommer. Som regel plass på formiddagen. God tur. Vi skal først ut til høsten.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Godt at du er på bedringens vei.  Er imponert over at du står på og ikke gir opp båtgleden.

Har vært på Svenskekysten i 20 år. I hovedsak fra Fjellbacka og ned til Mollesund. Og som en annen hevder er du i havnen kl.11 på formiddagen, så får du plass. (Vi har vært fra 1 til 4 båter og feriert i siste halvdel av juli til første uka i august). Ellers så er jeg helt enig i at Dockspot først og fremst passer bra for de som har mye penger, og går fra havn til havn uansett vær. Jeg ligger mye ute og går til innhavn når det melder dårlig vær.Prøvde ett år å bestille en dag eller to i forveien, men fikk aldri plass.

Link to post
Share on other sites

Mollösund oppfatter jeg som nokså håpløs i sesongen. Men det er den luneste havnen man kan tenke seg. Regner med at Lars H er nokså lommekjent mellom Son og Göteborg.

 

Det rare er at her i Strömstad er det lite båter nå. Regner med at det eksploderer nå til helgen. Da tar det vel en drøy uke, så har veldig mange svensker, dansker og tyskere passert Kungshamn, og kaoset skal i teorien avta. Andre uke i juli skulle vel være bedre mhp. fremkommelighet. Det er alltid plass til en båt til. Særlig de under 30 fot som ikke stikker så dypt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 9 timer siden:

Er det mindre folk der i fellesferien? Og ja, vi har da vært nedover der også, ned forbi Lillesand til Høvåg på det lengste.

Ja, de siste 10 årene har det vært merkbart, nesten påfallende, mindre båter på Sørlandet enn langs Bohuslen. Det er ihvertfall mitt inntrykk, kanskje noen flere kan bekrefte?

Link to post
Share on other sites

 

Kan ikke erindre at jeg har sett en havn hvor det ikke er ledige plasser til en Saga 27. til å med her i Christianshavn er det flere plass til deg.

Skulle det knipe så forsøk de lokale foreningene.

 Köllö Knippla er det ingen bensin eller Diesel i år, mulig til neste år sa havnekapteinen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Lazyjack said:

Ja, de siste 10 årene har det vært merkbart, nesten påfallende, mindre båter på Sørlandet enn langs Bohuslen. Det er ihvertfall mitt inntrykk, kanskje noen flere kan bekrefte?

 

Jeg synes båtene bare blir større og større.
Kanskje mest langs Bohusläns kyst. Størst er de ved Koster og mindre jo nærmere Danmark man kommer.   :-)

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 1 time siden:

Hvad er det præcis som Trude frygter? Er det menneskemængder, larm, fulde folk, pladsproblemer eller hvad? Hvis du kan indkredse hendes frygt, så bliver det nemmere at lave en plan, der sikrere, at I undgår de værste “triggere”.

 

 

 

Nå har vi begge sovet på tankene om båtferie, - men, Trude har visst ikke sovet noe særlig godt. Hun har nok tenkt mye på fulle havner og stress. Jeg tok opp problemet nå idag igjen, og det er nok hennes tanker om stress ved å finne plasser og at hun er redd jeg skal bli stresset som er problemet. Vi har jo vært nedover Sørlandet og Svenskekysten i over 30 år nå og alltid utenom fellesferien. Så litt bekymret er jo jeg også med tanken om fulle havner. Kanskje hun er litt redd for at jeg skal bli stresset. Blir jeg stresset, vet jeg at det er noe hun ikke takler helt.

 

For meg er det viktig å komme seg på båtferie, men aller viktigst er det at Trude kan ha det godt. Dermed har vi blitt enig om å holde oss i Oslofjorden i juli. Så tirsdag blir det å mønstre på Trudelutt og da sannsynligvis sette turen litt sydover til Åsgårdstrand. Vi kommer som alltid til å ligge en stund hvert sted. Etter Åsgårdstrand blir det vel steder som Verdens ende, Krukehavnen, Bolærne, Havna, Hankø osv. Og så har vi jo også Oscarsborg og Sætre lenger inne i fjorden å velge i.

 

Nå gikk akkurat Trude ut med skipshunden, og det var et helt annet ansikt med smil på henne nå enn igår! Det siste hun sa da hun gikk ut var forresten at det jo er fint på svenskekysten i august også!

 

Nå bare gleder vi oss til å komme utpå. Imorgen blir det vel at jeg tar en tur til Son og ser om jeg kan få hektet på ankeret og at vinsjen fungerer som den skal. Og så blir det en sving rundt odden for å fylle opp dieseltankene.

 

Takk for alle gode tanker og råd fra dere andre båtvenner.

 

Lars H.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Godt valg. Vi har alltid foretrukket Oslofjorden i Juli (og ofte ellers også). :thumbsup:

 

Kanskje vi treffer dere under veis en gang, selv om vi ofte ligger i uthavn. Vi følger med dere på Bp.

God ferie . . .

 

Redigert. Og hils frua

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sitat

Kanskje vi treffer dere under veis en gang, selv om vi ofte ligger i uthavn. Vi følger med dere på Bp.

 

Det er bare å følge med på MT, vi har AIS'n på hele turen. Og så får jeg vel legge ut noen bilder også. Havnene Verdens ende og Havna blir nye for oss, der har vi ikke vært før.

 

Hulda skrev 23 minutter siden:

Du vet, @Lars H., er damene glade, så greier vi oss :-) Ser at reiseruten din er lagt opp slik at du uansett kan komme tilbake til Son på noen timer.

 

Helt korrekt, uten en fornøyd kone, blir det bare tull. Og som du sier, skulle ryggen slå seg vrang eller noe annet er det en dags tur til hjemmehavnen i Son.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...